Jump to content

BMW G09 XM


D Squaloid

Recommended Posts

Tot 748 pk en 1.000 Nm: de langverwachte BMW XM stelt niet teleur. Het nieuwe topmodel van BMW M mag dan een SUV zijn, het is volgens zijn makers ook een heel echte ‘M’.

  • Twee plug-inhybride aandrijflijnen
  • Altijd met V8
  • Alléén als M

BMW is niet blind voor het succes van auto’s als de Lamborghini Urus, Audi (RS-)Q8 en Bentley Bentayga, en komt met zijn eigen über-SUV. Om verwarring te voorkomen: een X5 M, X6 M of dikke X7 is ook bepaald niet voor de poes, maar die auto’s halen toch nét niet het niveau of het karakter van die concurrenten. De X7 doet er qua formaat niet voor onder, maar is met zijn zevenzits interieur toch meer bedoeld als praktische alleskunner dan als brutaal, machtig topmodel.

BMW XM

BMW XM

Dat is de XM nadrukkelijk wel. De BMW XM - niet te verwarren met de gelijknamige Citroën – komt er alleen als XM en valt dus buiten de normale naamgeving van BMW. Hier geen cijfer om de positie aan te duiden, maar slechts de ‘X’ van SUV en de ‘M’ van BMW’s sport-afdeling. Wel zijn er twee verschillende versies. Die vertonen in de basis veel overeenkomsten. Zo is elke BMW XM een plug-in hybride met een V8 en vierwielaandrijving. De M Hybrid-genoemde aandrijflijn is opgebouwd rondom de stevig vernieuwde, 4,4 liter grote V8 die bijvoorbeeld ook in de BMW X7 M60i te vinden is. In de basis-XM, als we dat zo mogen noemen, komt dat blok tot 489 pk. Hij werkt echter samen met een in de achttraps automaat verwerkte elektromotor van 197 pk. Het systeemvermogen komt op 653 pk, het koppel op 800 Nm. In deze vorm sprint de XM in 4,3 seconden van 0 naar 100. 200 km/h staat in 14,3 tellen op de klok, de top is naar goed Duits gebruik  begrensd op 250 km/h. Een nog bekender Duits gebruik is dat deze ‘veiligheidsmaatregel’ tegen betaling kan worden opgerekt, zodat er met M Drivers Package ook 270 km/h met deze XM kan worden gereden.

Elektrisch rijden

Met al dat geweld zou je bijna vergeten dat het ook nog een plug-in hybride is. De laag in de auto geplaatste accu van de BMW XM heeft een netto-capaciteit van 25,7 kWh. Daarmee dient het PHEV-gedeelte niet alleen maar om de CO2-uitstoot op papier wat te drukken, want de auto moet daadwerkelijk best een eindje kunnen komen op een lading stroom. In het allergunstigste geval 88 km, stelt BMW, met een maximumsnelheid van 140 km/h.

Label Red

Label Red, Label Red, waar doet dat ons nu aan denken? Juist, aan de versie van de Bentley Arnage Red Label, de versie die in tegenstelling tot de Green Label juist géén BMW-motor aan boord had. Wees gerust: de BMW XM Label Red heeft gewoon diezelfde V8 onder de kap. In dit geval levert hij echter nog meer vermogen, 585 pk om precies te zijn. Blijft het daarbij? Uiteraard niet, want ook hier is elektrokracht aanwezig. Het systeemvermogen komt daarmee op 748 pk, bij een koppel van een vette, ronde 1.000 Nm. Nu willen we natuurlijk allemaal weten hoeveel sneller hij is, maar helaas: dat is nog niet bekend. De BMW XM Label Red is nog niet helemaal uitontwikkeld, dus meer specificaties komen in een later stadium.

BMW XM

BMW XM

Design

Standaard in alle gevallen is het op z’n zachtst gezegd spraakmakende uiterlijk. Een echte verrassing is dat al niet meer, maar confronterend evengoed. Anderzijds: voor subtiliteit moet je sowieso niet in dit segment zijn. We zien veel rechte lijnen en scherpe vouwen, gecombineerd met een uit twee lagen opgebouwd front. Dat werd geïntroduceerd op de nieuwe 7-serie en gefacelifte X7 en is en blijft voorbehouden aan top-BMW’s.

Van opzij valt de naar achteren toe sterk afgeknepen zijruitpartij op. Die onderscheidt de XM duidelijk van de zevenzits X7 en maakt ook direct duidelijk dat het hier niet primair om de ruimte gaat. Tegelijkertijd is hij met een lengte van 5,11 meter maar enkele centimeters korter dan een X7. De wielbasis is trouwens wel exact gelijk. Ter vergelijking: een BMW X5 is 4,92 meter lang. De XM is dan ook ruimer dan een X5 en biedt 527 tot 1.820 liter bagageruimte. Nog een leuk maat-gerelateerd weetje: met een breedte van 2,005 meter is de XM nipt de breedste BMW ooit.

M1-verwijzing

De XM is ondanks zijn sportieve insteek geen traditionele ‘SUV-coupé (als dat bestaat) zoals de X6. De achterruit staat juist vrij rechtop en heeft een bijzondere vorm, met slechts een klein, smal spoilertje bovenaan. Dat moet ook, want links en rechts is ruimte gemaakt voor een BMW-logo. Dat is een verwijzing naar het allereerste M-model van BMW, de legendarische M1. De twee ‘raam-logo’s’ komen in plaats van het centrale exemplaar op de klep, die daardoor bijna kaal oogt. De brede achterlichten hebben aan weerszijden stevige uitstulpingen met wat ogenschijnlijk een soort luchtinlaat is. Ook de uitlaten mogen er zijn, want de boven elkaar opgestapelde eindstukken hebben we nog niet eerder gezien bij BMW. Meer in algemene zin valt op dat er toch wel een heleboel onderdelen net even anders zijn dan bij de bestaande modellen van BMW. Zo zijn de wielen helemaal nieuw en uniek. Des te opvallender dat de handgrepen en buitenspiegels ogenschijnlijk juist van de oude stempel zijn. Een opmerkelijke keuze, aangezien de eerder aangehaalde 7-serie strakkere, modernere deurgrepen heeft die wellicht beter bij dit ontwerp hadden gepast.

Exacte informatie voor de Nederlandse markt volgt uiteraard binnenkort op deze site, inclusief prijzen.

Link to comment
Share on other sites

Een verwijzing naar de legendarische M1, oh boy. Dat is heiligschennis voor mij. 

Laten we het houden op een verwijzing naar de X2. 

  • Like 4
  • Thanks Friendly 1
  • Funny 3
Link to comment
Share on other sites

Idd raar van de klinken.  Eens je er op let steken ze wat af, tegenover de rest.

Wel benieuwd wat citroen gaat doen met de benaming.  Polestar heeft zo nu  pas de rechtszaak gewonnen om te mogen verkopen in Frankrijk 

Link to comment
Share on other sites

Het is toch weer wennen aan de design taal. Heeft even tijd nodig om te weten of je dit nu knap of lelijk gaat vinden.

Link to comment
Share on other sites

1 minuut geleden, Jokke_vlo zei:

Het is toch weer wennen aan de design taal. Heeft even tijd nodig om te weten of je dit nu knap of lelijk gaat vinden.

Ik was er vrij snel uit nochtans :D.

  • Thanks Friendly 1
  • Funny 2
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Jokke_vlo said:

Het is toch weer wennen aan de design taal. Heeft even tijd nodig om te weten of je dit nu knap of lelijk gaat vinden.

In het concept pats-SUV's is dat er los op.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 uren geleden, Jokke_vlo zei:

Het is toch weer wennen aan de design taal. Heeft even tijd nodig om te weten of je dit nu knap of lelijk gaat vinden.

Agreed.

2 uren geleden, ir_fuel zei:

In het concept pats-SUV's is dat er los op.

Agreed.

 

image.thumb.png.202b22ee7bface61178fe782a1c2b5be.png

Toch geen fan van deze launch spec 😮

Dat goudtintje valt niet af te bestellen tenzij door alles zwart, ook geen fan van.
Enkel maar verduisterd glas te krijgen: meh.

Zou in carbonzwart met een chrome of alu pack, helder glas en de klassieke std velg wel nog knap-ish kunnen zijn ... maar 't is in globo toch m'n stijl niet.

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

3 minuten geleden, gTa zei:

 

Zou in carbonzwart met een chrome of alu pack, helder glas en de klassieke std velg wel nog knap-ish kunnen zijn ... maar 't is in globo toch m'n stijl niet.

Is ook mijn idee, alles blacked out maakt er ook maar een vormeloze massa van. Bij een auto met een uitgesproken 'design' (los van het feit of je 'm mooi vindt of niet) zelden geslaagd.

Link to comment
Share on other sites

Die achterste strip zou ook uit 1 stuk moeten zijn. nu zit je daar zo met een bricolage van chroom (goud) latjes. zoals je je vroeger zelf kon kleven van uit de auto 5.

Link to comment
Share on other sites

In het zwart, zoals WB hem laatst getoond had vind ik die eig niet mis 🙃. Toch benieuwd om dat schip in het wild te spotten. Had de IX meer hierop geleken was dat een groter succes geweest imo. Al begin je zelfs dat meer en meer te zien in het straatbeeld

 

Edited by -Fred-
Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Tommie said:

Niet normaal hoeveel aanvragen we krijgen.

Gisteren alleen al 5 verkocht.

Vroeger kon je nog posen met een witte X6, maar je moet mee met je tijd natuurlijk.

Link to comment
Share on other sites

Ik vind het nog wel iets hebben, maar ik heb het dan ook wel voor grote lompe bakken. 

Eentje samengesteld in Marina Bay Blau, zeer knap zo :inlove: 

Link to comment
Share on other sites

7 minuten geleden, JanC zei:

Ik weet echt niet wat ik moet zeggen, 't is naar de kloten met de wereld. 88 km met bijna 26 kWh is toch ook lachwekkend? 

Mnee. Net zoals een M5 ook 18l verbruikt als je knalt en een Clio niet. Is dan die M5 lachwekkend?

Maar goed, 't elektrische rijbereik is niet efficiënt in een PHEV, dat mag je dus ook niet verwachten.

Link to comment
Share on other sites

4 uren geleden, JanC zei:

Ik weet echt niet wat ik moet zeggen, 't is naar de kloten met de wereld. 88 km met bijna 26 kWh is toch ook lachwekkend? 

gohja, GLC doet nu 130 km met 31.2 kWh, in de GLE is dat ineens ook 40 km ofzo minder met dezelfde batterij 

PHEVs zijn niet superzuinig op dat vlak

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions