Ga naar inhoud

ALPINA Lovers


Phil

Aanbevolen berichten

Ook eens van dicht gaan kijken vorige week.

ALPINA heeft iets geweldigs gemaakt van de nieuwe 3. 
Maar echt mooi is die 3 Reeks toch nog altijd niet... Jammer!

De BMW stand op het salon heb ik zelfs bijna volledig overgeslagen 🙄

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal vind ik de X4 wat te lomp voor een 'Coupé', maar de ALPINA trim doet hem écht goed, auto heeft gigantische velgen nodig om tot zijn recht te komen.
Prachtige spec dit. :inlove: Er staat er zelfs bij ALPINA zelf eentje te koop: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=284890957
csm_2018_08_BMW_ALPINA_XD4_05_68d2706864.thumb.jpg.abb0177ba786eb0a01bf007423964a1f.jpg
csm_2018_08_BMW_ALPINA_XD4_11_595b9bdd6b.thumb.jpg.60b1f0612f81077ffc5712812e96cf18.jpg
csm_2018_08_BMW_ALPINA_XD4_16_80c60c6b55.thumb.jpg.a6a1f541f7e75b7a2a88a3c0e86ef852.jpg

Meh, die velgen hebben voor mij dezelfde uitstraling als die 17" replica Alpina wielen op een E30: karrenwielen.

Lijkt zelfs wat op 'donk style' met die super low profile bandjes op een giga velg.

https://www.google.com/search?tbm=isch&hl=en&ie=UTF-8&q=donk+style+car

d37f9f361b76cf865f870e9eb5468356.jpg
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 vraagjes omtrent de G20 B3:

-Hoe zal die zich qua loopcultuur en prestatiegewijs verhouden tegenover de M340i? Groot verschil of enkel voor de puristen?

-Heb horen waaien dat het nieuwe B3 motorblok een gedowntuned M3 blok wordt met een navenante fiscale CO2 afstraffing die veel hoger is dan bij de uitgaande F30 B3(S)? Kan iemand dit bevestigen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Francis zei:

2 vraagjes omtrent de G20 B3:

-Hoe zal die zich qua loopcultuur en prestatiegewijs verhouden tegenover de M340i? Groot verschil of enkel voor de puristen?

-Heb horen waaien dat het nieuwe B3 motorblok een gedowntuned M3 blok wordt met een navenante fiscale CO2 afstraffing die veel hoger is dan bij de uitgaande F30 B3(S)? Kan iemand dit bevestigen?

Ik zou vermoeden:

- Ja, groot verschil.

- Ja, blok van de nieuwe M3 en fiscaal ben je inderdaad gekloot. 6000 euro BIV als ik het mij goed herinner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Francis zei:

2 vraagjes omtrent de G20 B3:

-Hoe zal die zich qua loopcultuur en prestatiegewijs verhouden tegenover de M340i? Groot verschil of enkel voor de puristen?

-Heb horen waaien dat het nieuwe B3 motorblok een gedowntuned M3 blok wordt met een navenante fiscale CO2 afstraffing die veel hoger is dan bij de uitgaande F30 B3(S)? Kan iemand dit bevestigen?

Klopt, de nieuwe B3 blijkt (een Alpina-variant van) de S58-motor te hebben, dus de "full M" motor die al leverbaar is in de X3M en X4M, en die straks ook in de M3/M4 komt.

Vroeger was er een behoorlijk verschil in karakter en romigheid tussen de N55 en de S55, waarbij de Alpina duidelijk de smeuïger, romiger, minder gestresst klinkende motor had (een N55, quoi). Nu stapt de B3 over, niet naar de B58 maar meteen naar de S58.

Ik heb de X3M/X4M nog niet zelf gereden, zelfs niet (live) gehoord, maar het lijkt er op dat het (té?) scherpe en racy karakter van de S55 wat afgezwakt is en de S58 dus een tikje romiger en melodieuzer is dan z'n voorganger. Maar dan nog is het verschil met de B58 meer dan duidelijk. Tenzij Alpina hun eigen versie van de S58 dus nog een registertje of 2 "verzachten" qua timbre en loopcultuur, gaat de nieuwe B3 dus wel (ten opzichte van de F30 B3) aan melodieus en smeuïg karakter inboeten. Daar waar voorheen de B3 qua karakter, loopcultuur en sound bijzonder dicht bij de "gewone" 335i kwam (de 340i kreeg al de B58 terwijl de B3 bij de N55 bleef), laat het zich sterk vermoeden dat er nu inderdaad een groter verschil te merken zal zijn tussen M340i en B3.

Qua prestaties lijkt het mij niet dat er zo'n gigantische sprong voorwaarts zal gemaakt worden tov de sterkste variant van de vorige B3-iteratie met N55. De prestatiecijfers vind je al terug op de website van alpina.de. Je kan dus zelf de vergelijking maken.

Op alpina.de vind je ook de WLTP-uitstoot terug: 229 gram voor de berline (Allrad), wat een stijging is met een 10-tal procent, denk ik. Dat lijkt me veel meer aan de overschakeling van de oude naar de nieuwe uitstootnorm te maken te hebben, dan met de overstap van een N/B-motor naar een S-motor. De "afstraffing" moet je dus wijten aan de gewijzigde regelgeving met strengere normen, correcte(re) metingen en aangepaste fiscaliteit ... veel minder aan deze of gene motor. Zo is b.v. een C63 plots veel duurder geworden, terwijl die zelfs exact dezelfde motor houdt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, gTa zei:

Klopt, de nieuwe B3 blijkt (een Alpina-variant van) de S58-motor te hebben, dus de "full M" motor die al leverbaar is in de X3M en X4M, en die straks ook in de M3/M4 komt.

Vroeger was er een behoorlijk verschil in karakter en romigheid tussen de N55 en de S55, waarbij de Alpina duidelijk de smeuïger, romiger, minder gestresst klinkende motor had (een N55, quoi). Nu stapt de B3 over, niet naar de B58 maar meteen naar de S58.

Ik heb de X3M/X4M nog niet zelf gereden, zelfs niet (live) gehoord, maar het lijkt er op dat het (té?) scherpe en racy karakter van de S55 wat afgezwakt is en de S58 dus een tikje romiger en melodieuzer is dan z'n voorganger. Maar dan nog is het verschil met de B58 meer dan duidelijk. Tenzij Alpina hun eigen versie van de S58 dus nog een registertje of 2 "verzachten" qua timbre en loopcultuur, gaat de nieuwe B3 dus wel (ten opzichte van de F30 B3) aan melodieus en smeuïg karakter inboeten. Daar waar voorheen de B3 qua karakter, loopcultuur en sound bijzonder dicht bij de "gewone" 335i kwam (de 340i kreeg al de B58 terwijl de B3 bij de N55 bleef), laat het zich sterk vermoeden dat er nu inderdaad een groter verschil te merken zal zijn tussen M340i en B3.

Qua prestaties lijkt het mij niet dat er zo'n gigantische sprong voorwaarts zal gemaakt worden tov de sterkste variant van de vorige B3-iteratie met N55. De prestatiecijfers vind je al terug op de website van alpina.de. Je kan dus zelf de vergelijking maken.

Op alpina.de vind je ook de WLTP-uitstoot terug: 229 gram voor de berline (Allrad), wat een stijging is met een 10-tal procent, denk ik. Dat lijkt me veel meer aan de overschakeling van de oude naar de nieuwe uitstootnorm te maken te hebben, dan met de overstap van een N/B-motor naar een S-motor. De "afstraffing" moet je dus wijten aan de gewijzigde regelgeving met strengere normen, correcte(re) metingen en aangepaste fiscaliteit ... veel minder aan deze of gene motor. Zo is b.v. een C63 plots veel duurder geworden, terwijl die zelfs exact dezelfde motor houdt...

Een van de bovensiepens wist me op het salon in Frankfurt te vertellen dat ze die S58 wel stevig herwerkt hebben, om - ik citeer - de motor een Alpina karakter te geven, waarbij de klemtoon minder kwam te liggen op high end power. Of dat marketing of waarheid is, gaan we dus effenaan moeten zien...

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Rabbit zei:

Een van de bovensiepens wist me op het salon in Frankfurt te vertellen dat ze die S58 wel stevig herwerkt hebben, om - ik citeer - de motor een Alpina karakter te geven, waarbij de klemtoon minder kwam te liggen op high end power. Of dat marketing of waarheid is, gaan we dus effenaan moeten zien...

Opletten met zo'n praat, natuurlijk. Als je kijkt hoe de marketingtalk van Alpina luidt, miljaar...:lol:  Bijvoorbeeld de tekst bij de upgrade van de vorige B3 naar de B3 S, dat was mechanisch quasi een identieke motor, het grootste werk dat er aan gebeurde was in de mapping, er waren enkele kleinere upgrades op hardware-vlak maar de technische eigenschappen van de veranderde hardware wijzigde nauwelijks (ook al "evolueerden" onderdelen wel, zeker qua interne parts numbers). Maw, het ging 'm eigenlijk voornamelijk om een tune om er voor te zorgen dat de B3 zich wat meer afzette van de D3 én om qua prestaties in de hogere regionen de concurrentie bij te kunnen blijven. En toch luidde het volgens de officiële tekst alsof ze heel die motor opnieuw ontwikkeld hadden. :lol: 

Maar de kern van de boodschap geloof ik zeker. Alpina heeft dat altijd al gedaan, het is iets waarmee ze groot geworden zijn (het "fijnslijpen").

Je hebt natuurlijk karakter qua powerband, maar ook karakter qua motorloop/"Laufkultur". Twee duidelijk verschillende dingen. Welke van de 2 bedoelt hij?

  • Dat eerste is vrij eenvoudig te tweaken, door een mapping waardoor een minder uit geperst wordt en zo een gevoelsmatig sterker middengebied wordt gecreëerd en een homogener, meer lineair karakter.
  • Iets anders echter is de Laufkultur, dat pas je niet aan door mapping, dat wordt o.m. ook door type en plaatsing van de turbo's e.d. bepaald, door materiaaleigenschappen, door (aanpassingen aan) uitlaatsysteem, inspuitsysteem, enz. 
    Maar ook dat zie ik niet echt als een obstakel, omdat de M-motoren (S-code) en de gewone motoren (B-code nu) steeds minder ver uit elkaar liggen, meer en meer varianten zijn van hetzelfde (wat ihkv kostenbesparingen e.d. zeker een logische keuze is). Dat moet dus zeker toelaten om de S58 wat meer richting karakter v/d B58 te doen "werken".
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, gTa zei:

Opletten met zo'n praat, natuurlijk. Als je kijkt hoe de marketingtalk van Alpina luidt, miljaar...:lol:  Bijvoorbeeld de tekst bij de upgrade van de vorige B3 naar de B3 S, dat was mechanisch quasi een identieke motor, het grootste werk dat er aan gebeurde was in de mapping, er waren enkele kleinere upgrades op hardware-vlak maar de technische eigenschappen van de veranderde hardware wijzigde nauwelijks (ook al "evolueerden" onderdelen wel, zeker qua interne parts numbers). Maw, het ging 'm eigenlijk voornamelijk om een tune om er voor te zorgen dat de B3 zich wat meer afzette van de D3 én om qua prestaties in de hogere regionen de concurrentie bij te kunnen blijven. En toch luidde het volgens de officiële tekst alsof ze heel die motor opnieuw ontwikkeld hadden. :lol: 

Ik hoop dat ze bij de F30 B3S het N55 blok toch ook wat minder storingsgevoelig gemaakt hebben ipv nog wat extra te stressen. Ze weten toch zelf ook wel hoeveel blokken er al een dure revisie hebben moeten ondergaan de voorbije jaren?

Dat N55 blok in de B3 heeft toch geen zo'n erg goede reputatie op de tweedehandsmarkt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hoe werkt die nieuwe configurator bij jullie?

https://www.alpina-configurator.com/de

Bij mij laadt dat in Chrome zga niet, in IE (godbetert!) komt er na heeel lang wachten iets te voorschijn.

 

Edit: don't mention in, er stonden enkele updates in de wachtrij voor m'n (werk)laptop, even heropgestart en de updates laten lopen. Website draait piekfijn nu.

Edit 2: recall that recall. Loopt toch nog altijd erg traag. Splash page ging nog iet of wat vlot (behalve de afbeeldingen), na 't klikken op een model is 't weer hourglass galore.

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
17 uren geleden, The Swede zei:

Ik dacht dat ge een X7 ging kopen?

Al lang gebeurd, is al geleverd (bij de Mitarbeiter die 'm nu een dik half jaar gaat rijden).
Maar is niet voor mij, ik kan dat helaas niet betalen. Mijn autobudget draait rond de 25k max, elke 4 à 5 jaar.

Ik zie trouwens niet in wat een vraag over de Alpina Car Configurator te maken heeft met de X7.
Het is wél zo dat Alpina straks ook een X7 brengt, met de V8 die ook in de B5/B7 ligt (dus een dikke 600pk).

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, gTa said:

Al lang gebeurd, is al geleverd (bij de Mitarbeiter die 'm nu een dik half jaar gaat rijden).
Maar is niet voor mij, ik kan dat helaas niet betalen. Mijn autobudget draait rond de 25k max, elke 4 à 5 jaar.

Ik zie trouwens niet in wat een vraag over de Alpina Car Configurator te maken heeft met de X7.
Het is wél zo dat Alpina straks ook een X7 brengt, met de V8 die ook in de B5/B7 ligt (dus een dikke 600pk).

Was je maar efkes aan het plagen ;)

Ik begin ondertussen je voorliefde voor de X7 wel te begrijpen en een geraffineerder X7 Alpina kan niet mis zijn.

Vraag is wel waarom ze ondertussen geen x5 Alpina maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

BMW owns Alpina. Ik denk dat er maar Alpina's zullen komen naargelang BMW dat als geen te grote concurrenten inschat voor hun eigen modellen, of als waardevolle aanvulling van het BMW-gamma ziet. Mogelijks zien ze dus geen markt in een softere full power X5 die "tussen" de X5M en de X5M50i in moet schuiven. Van de X7 is er geen X7M, enkel de X7M50i, dus daar zou iets "boven" wel nog passen.

Plus, er was ook ergens één of andere limiet die men wilde of moest respecteren qua aantal auto's, maar 'k weet het fijne er niet meer van. Denk dat Bovensiepen dat in dat interview van 1 uur tijdens die B7-rit in de Allgau, heeft uitgelegd. Effe opzoeken.

Alstublieft. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wist niet dat BMW echt eigenaar is van Alpina. Ik dacht dat ze gewoon een akkoord hadden rond distributie van hun wagens. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou nog eens moeten zoeken, maar ik dacht (maar kan me vergissen) dat BMW ergens in de jaren '90 of '00 een meerderheidsaandeel in Alpina heeft verworven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Filmke is wel lollig in het begin. Je ziet die gast zitten en denkt “brave opa, overal 50 rijden”... tot em op gang is :lolz:

Wel wa lang. Ben na 10’ gestopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Op 14/3/2020 om 14:04, gTa zei:

Zou nog eens moeten zoeken, maar ik dacht (maar kan me vergissen) dat BMW ergens in de jaren '90 of '00 een meerderheidsaandeel in Alpina heeft verworven.

Dat klopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14/3/2020 om 16:23, The Swede zei:

Filmke is wel lollig in het begin. Je ziet die gast zitten en denkt “brave opa, overal 50 rijden”... tot em op gang is :lolz:

Wel wa lang. Ben na 10’ gestopt.

Ik vermoed dat je dat wel weet, maar Andreas Bovensiepen kan een stuk aan een stuur draaien :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 3/14/2020 at 11:22 AM, gTa said:

 

Blijft heerlijk filmpje, al meermaals bekeken.

Brengt ons naadloos bij onderstaande... Dikste. Berline. Ooit. :inlove: Perfecte spec ook...

2020-ALPINA-B7-Live-photos-8.jpg

2020-ALPINA-B7-Live-photos-9.jpg

2020-ALPINA-B7-Live-photos-11.jpg

2020-ALPINA-B7-Live-photos-14.jpg

2020-ALPINA-B7-Live-photos-21.jpg

2020-ALPINA-B7-Live-photos-22.jpg

2020-ALPINA-B7-Live-photos-27.jpg

2020-ALPINA-B7-Live-photos-30.jpg

2020-ALPINA-B7-Live-photos-32.jpg

2020-ALPINA-B7-Live-photos-34.jpg

2020-ALPINA-B7-Live-photos-35.jpg

2020-ALPINA-B7-Live-photos-38.jpg

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

'7 LCI kan me vooraan niet bekoren. Nieren zijn me te groot.
Liever een pre-LCI, dus (qua looks).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zalige config, enkel twijfels over de (oyster?) tapijten. Ik vind de nieren op de    B7 veel minder afsteken dan op de reguliere 7 met of zonder Mpack

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid