Ga naar inhoud

BMW 530dX touring of BMW 530ex touring

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo

telefoon gekregen van boekhouder, de huidige 530d is bijna afgeschreven... dit jaar nog een hybride bestellen is ideaal...

Wat zijn de ervaringen met de 530e? Ik heb steeds de boot afgehouden om naar een hybride te gaan maar als je alles 100 procent kunt inbrengen als ik dit jaar  nog bestel wordt het toch een ander verhaal.

De huidige 530dx touring is een topwagen. Ondertussen prijs gevraagd voor een 530eX touring, geven wel minder korting dan op de 530d, maar ik blijf met het gedacht zitten dat ik eigenlijk dezelfde auto koop als de huidige... rationeel gezien zou ik zot zijn mocht ik niet overgaan naar 530e. De nieuwe interieurs van BMW met dat gebogen scherm is mijn ding niet en had eigelijjk de bedoeling om te wachten op de nieuwe E, maar tegen dat hij op mijn oprit staat zijn we nog een jaar verder en hij is nog niet te bestellen. 530e zou kunnen geleverd worden eind februari... en ik krijg mooie overname voor de 530d... financieel is de overstap naar de 530e ideaal maar...  ik weet het niet... iemand ervaring met dit 'probleem'?

Geplaatst:

Wat heb je nodig?

Wat is je woon werk ritje?

kan je op het werk laden?

liggen daar zonnepanelen?

jouw info is louter subjectief 

Geplaatst:

Er kan maar één iemand antwoorden of de 530e subjectief (qua rijden) iets voor jou is en dat ben jij zelf.
---> Ga 'm testen.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ik vond de 530e maar een beetje flauw aanvoelen, en dat was nog in vergelijking met een 2 liter diesel van een volvo. 

Geplaatst:

Dat lijkt mij toch een heel subjectief aanvoelen.

Ik zou zeggen, rij er eens mee. Het is geen romige 6 cilinder, maar als je hem in de toeren jaagt kan hij aardig uit de hoek komen. Voor het verkeer in Vlaanderen een ideale cruiser. Ik ben er al 3 jaar tevreden mee, hoewel deze destijds ook hoofdzakelijk om de fiscaliteit werd aangeschaft. 

Geplaatst:

hmm die discussie is hier in t begin van het jaar nog geweest maar dan met een 330e of 330d.

Dus om ettelijke paginas uit te sparen, in the end, als het een auto op de zaak is koop je waarschijnlijk gewoon een 530e

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

als je geen 3 keer per jaar meer dan 500km doet op een dag zou ik voor EV gaan

als ik een hybride ga testrijden schakel ik dat asap op full-ev-modus, zoveel relaxter dan diezel of 4cyl

mijn vrouw heeft een hybride gekozen omdat ze vaker lange afstanden doet (nu moet ze dat alleen nog met die ketel doen en niet de mijne :lolz: )

Geplaatst:

Ik ben net teruggekomen uit Berlijn met een 530e Touring xDrive.

Koop ‘m met topuitrusting en dat is een absolute topkist. Voor mij ook noodzakelijk om het gebrek aan ‘motor’ goed te maken, want dat is toch van een te laag kaliber imo.

Een hypothetische 545e Touring zou de ideale allemansvriend zijn, maar helaas…

Comfort, luxe, ruimte, degelijke verbruikscijfers en een gunstige fiscaliteit. Daarom koop je dat imo, (zeker) niet voor de prestaties, helaas ?

Onderstaande verbruik is Berlijn - Beernem incl. 170km/h op alle onbegrensde stukken en hier en daar wat fileverkeer.

D1EC881B-2B07-4E98-B605-B70FD593D6D6.jpeg

Geplaatst:

heel gek dat er geen 545e xDrive touring bestaat, vind ik ook. Of komt deze nog? En heb je een touring echt nodig? Hoevaak heb je die grote koffer nodig, dakkoffer brengt misschien een mogelijkheid.

Als je graag 6 cilinder neemt, nu het nog kan, moet je daarvoor gaan. Met hybride en 4 cilinders kan je daarna nog rijden.

Geplaatst:
48 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

heel gek dat er geen 545e xDrive touring bestaat, vind ik ook. Of komt deze nog? En heb je een touring echt nodig? Hoevaak heb je die grote koffer nodig, dakkoffer brengt misschien een mogelijkheid.

Als je graag 6 cilinder neemt, nu het nog kan, moet je daarvoor gaan. Met hybride en 4 cilinders kan je daarna nog rijden.

Ik vermoed dat men er niet uitkwam in 454e Touring naar uitstoon sub 50 gram toe. Je zou het batterijpakket uit de X5 in de 5 Touring moeten kunnen lepelen om er te geraken, denk ik, wat mogelijks gewoonweg niet lukt (?)

Ik heb een 545e berline lang overwogen maar de koffer is echt te klein. Je hebt geen diepte in die koffer wegens batterijpack dat daar huist. Een dakkoffer kan soelaas brengen, maar dan nog…

Mocht de auto mijn daily moeten vervangen, had ik het misschien toch gedaan, maar nu komt deze ter vervanging van m’n vrouw haar 330e Touring als primaire familiewagen. Gebrek aan power en ‘Laufkultur’ wordt in deze gecompenseerd door de uitrusting. ?

Zelf blijf ik (na ruim 5j inmiddels) verknocht aan m’n 6-cilinder RWD ?

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Hoeveel jaren rijd je met een auto? Als je nu terug een 5 koopt, dan heb je idd voor de komende jaren alweer dezelfde auto. Sowieso zal zo’n hybride qua rijplezier er tov een 530d op achteruitgaan, want zelfs met electropower kan zo’n 2.0 benzine niet tippen aan de leukste en lekker klinkende 3.0 diesel. 
Ik weet dat men vanuit de overheid pusht om nu nog snel een hybride te bestellen, maar waarom zou je niet wat langer blijven rijden, en idd wachten op volledig elektrische alternatieven die er nog gaan komen? 

Geplaatst:

Ik heb deze week nog eens met eentje gereden en ik was eigenlijk niet overtuigd.

Ttz…

Ik was overtuigd over het type auto. Dat comfort, het feit dat het een echte bmw is qua gevoel, ja dat mis ik oprecht in mijn i3. Voor mij is die i3 gewoon een tool, net zoals mijn laptop en iphone dat zijn, een tool die ik even moet uitzweten bij gebrek aan alternatief, dat me aanstaat. Ik heb geen autoliefhebberband met die auto, en daarom dat ik nog eens een hybride wilde proberen voor het eind van het jaar. Het draaide uit op een bevestiging dat ik een echte auto mis.

Waar ik me echt niet kon ik vinden is hoe die hybrides werken. Misschien dat ik niet in de juiste modus of zo zat, maar ik vond dat aandrijfgeheel allemaal nogal aarzelend. Goed om te cruisen maar echt niks meer imo. Als je dan plots wat gas bij geeft aarzelt de auto of hij doet brute dingen. Logisch ook: hij moet denken waar hij de power vandaan haalt. Ook op zo’n momenten klinkt dat motortje echt amechtig komende van een EV en zescilinder. Volle acceleratie vanuit stilstand is zowaar indrukwekkend. Maar eenmaal aan 100 vond ik dat eigenlijk doodvallen. Ik vond er eigenlijk weinig fun aan als petrolhead, hoe hard ik ook probeer, en zie het louter als een noodzakelijk compromis. Ik besef dat een 330e of 530e geen drivers cars zijn, maar ik vind het teveel compromis voor zijn geld. Ik snap wel dat sommigen die keuze wel maken, dat zeker. Het is een gemakkelijke fiscaalvriendelijke auto die ver komt.

Ik kwam tot de constatatie dat ik het liefste in EV mode reed, dat past een 3 en 5 als daily waanzinnig goed. Dus voor mij zou een 3/5 met de “motor” van mijn i3 eigenlijk al meer of voldoende zijn.

Ik ben nu wel benieuwd of die x5 m50e daar verandering in kan brengen, maar ik vrees er wat voor, of misschien dat ik nog eens een 45e moet gaan proberen. Misschien dat die met zijn 3 liter grunt eea in de aarzeling kan uitvlakken.

Dit is gewoon mijn aanvoelen, ik denk dat je vooral moet gaan testrijden. 

Aan de topic opener: weet dat je nog tijd hebt tot juli 2023. Vanaf januari verlies je de aftrek van de benzine maar dat is het dan ook. In februari komt er een 480pk x5 hybride, de nieuwe 5 hybride komt in mei,… 

Geplaatst:
On 12/3/2022 at 3:15 PM, Liquid Li0n said:

En heb je een touring echt nodig? Hoevaak heb je die grote koffer nodig, dakkoffer brengt misschien een mogelijkheid.

Het probleem is ook de klep op zich. De koffer van een hatch / break is gewoon makkelijker dan die van een sedan, om dingen te laden. Ongeacht hoe groot/zwaar ze zijn.

• Vind ik leuk 4
Geplaatst:
15 minuten geleden, ir_fuel zei:

Het probleem is ook de klep op zich. De koffer van een hatch / break is gewoon makkelijker dan die van een sedan, om dingen te laden. Ongeacht hoe groot/zwaar ze zijn.

Hey zijn soms echt stomme dingen die daar gewoon niet in geraken: bvb een babystoel: die kreeg je in geen enkele PHeV sedan afaik. En wat moet je dan met zo’n onding van een stoel ??‍♀️De geringe hoogte in combi met die verhoogde vloer zijn de echte dealbreaker.

• Verdrietig 1
Geplaatst:

Welja, mooi voorbeeld. Dat gooi je wel zonder probleem in de koffer van een BMW 1 bv.

Geplaatst:
36 minuten geleden, Rabbit zei:

Ik heb deze week nog eens met eentje gereden en ik was eigenlijk niet overtuigd.

Ttz…

Ik was overtuigd over het type auto. Dat comfort, het feit dat het een echte bmw is qua gevoel, ja dat mis ik oprecht in mijn i3. Voor mij is die i3 gewoon een tool, net zoals mijn laptop en iphone dat zijn, een tool die ik even moet uitzweten bij gebrek aan alternatief, dat me aanstaat. Ik heb geen autoliefhebberband met die auto, en daarom dat ik nog eens een hybride wilde proberen voor het eind van het jaar. Het draaide uit op een bevestiging dat ik een echte auto mis.

Waar ik me echt niet kon ik vinden is hoe die hybrides werken. Misschien dat ik niet in de juiste modus of zo zat, maar ik vond dat aandrijfgeheel allemaal nogal aarzelend. Goed om te cruisen maar echt niks meer imo. Als je dan plots wat gas bij geeft aarzelt de auto of hij doet brute dingen. Logisch ook: hij moet denken waar hij de power vandaan haalt. Ook op zo’n momenten klinkt dat motortje echt amechtig komende van een EV en zescilinder. Volle acceleratie vanuit stilstand is zowaar indrukwekkend. Maar eenmaal aan 100 vond ik dat eigenlijk doodvallen. Ik vond er eigenlijk weinig fun aan als petrolhead, hoe hard ik ook probeer, en zie het louter als een noodzakelijk compromis. Ik besef dat een 330e of 530e geen drivers cars zijn, maar ik vind het teveel compromis voor zijn geld. Ik snap wel dat sommigen die keuze wel maken, dat zeker. Het is een gemakkelijke fiscaalvriendelijke auto die ver komt.

Ik kwam tot de constatatie dat ik het liefste in EV mode reed, dat past een 3 en 5 als daily waanzinnig goed. Dus voor mij zou een 3/5 met de “motor” van mijn i3 eigenlijk al meer of voldoende zijn.

Ik ben nu wel benieuwd of die x5 m50e daar verandering in kan brengen, maar ik vrees er wat voor, of misschien dat ik nog eens een 45e moet gaan proberen. Misschien dat die met zijn 3 liter grunt eea in de aarzeling kan uitvlakken.

Dit is gewoon mijn aanvoelen, ik denk dat je vooral moet gaan testrijden. 

Aan de topic opener: weet dat je nog tijd hebt tot juli 2023. Vanaf januari verlies je de aftrek van de benzine maar dat is het dan ook. In februari komt er een 480pk x5 hybride, de nieuwe 5 hybride komt in mei,… 

Klopt als een bus, imo.

Rij eens met een 545e, als je de plaats niet nodig hebt (komende van een i3 vermoed ik dat het misschien nog lukt?).

Die aandrijflijn kan er echt wel mee door, als geheel is dat een impressionant pakket. Alleen: met de xDrive is het geen speleding en met lege batterij is de power/prestatie ook ietwat inferieur aan M340i bvb.

Maar qua aandrijfgeheel is dat in vergelijking met de 30e motorisaties a whole different league, terwijl je bijkomend niet moet inboeten qua fiscaliteit.

Geplaatst:
14 minutes ago, bt. said:

met de xDrive is het geen speleding

Dat is ook het enige nadeel aan de mijne IMO.

Geplaatst:

6cyl > 4cyl.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Wil je rijplezier blijven hebben, en het praktische, kies dan terug een 530d of 540d touring.

Wil je het fiscale voordeel en het praktische, maar is rijplezier minder belangrijk, kies dan de 530e touring.

Wil je het fiscale voordeel, en rijplezier, dan zal je wat moeten inboeten op het praktische, en voor een 545e berline moeten gaan.

Geplaatst: (aangepast)

de vraag is, ga je een boterham minder eten als je opnieuw een 530d (of zelfs 540d) koopt? Koop wat je wil en lig niet wakker van wat de boekhouder zegt.

Binnen 10 jaar rijden we allemaal met emotieloze geruisloze hokken dus geniet nog van die 6 cilinder nu het nog kan.

aangepast door Liquid Li0n
  • Thanks Friendly 1
Geplaatst:

Sorry dat ik nog niet gereageerd heb op jullie reacties... werken e. Ik ben er in alle geval nog niet uit of de D blijft of wordt vervangen door een 30e.

Mocht het aan mijn vrouw liggen is het al beslist, fiscaal, VAA, ... 

Vroeger was ik actiever op het autoforum maar dat is niet veel meer zie ik en daar ergens gelezen dat er veel oude bekenden op autominded zaten, wat klopt. 

Geplaatst:

Een hybride moet je echt getest hebben. Bij mijn eerste rit was ik ook geschokt hoe bruut de motor erin komt. De tweede rit was al een heel stuk beter, puur omdat ik al iets beter aanvoelde hoe het werkt. Die hybride werkt best aangenaam als je het eenmaal gewoon bent. Ipv toerental werk je in percentages, tot 40% input werk je elektrisch, daarboven schakel je over. Als je die grens in gedachten houd, en dus meer op koppel rijdt kan je relaxed en vlot rijden, zonder dat de motor er bruut inkomt. Dat is in het begin wat wennen, maar na een tijdje merk je het niet meer.

Feit is dat je hybriderijden het best kan vergelijken met een diesel, die rijdt ook het fijnst in de middenrange. Met dat verschil dat de benzinemotor er wel is op momenten dat je het nodig hebt, zonder dat de batterij er zich komt bij moeien.

Het is wel duidelijk dat een 530d veruit de leukste keuze is, alleen moet je daarvoor tegenwoordig veel voor over hebben. Als je niet wakker ligt van de extra kosten, dan zou ik zeker profiteren van de laatste 6 cilinders. Als je gaat rekenen en tellen en bereid bent een compromis te maken, dan is de keuze snel gemaakt.

Probeer mss ook eens een elektrische uit. De stap van hybride naar elektrisch is minder groot dan je zou denken.

Geplaatst:
10 uren geleden, bakkerbart zei:

Sorry dat ik nog niet gereageerd heb op jullie reacties... werken e. Ik ben er in alle geval nog niet uit of de D blijft of wordt vervangen door een 30e.

Mocht het aan mijn vrouw liggen is het al beslist, fiscaal, VAA, ... 

Vroeger was ik actiever op het autoforum maar dat is niet veel meer zie ik en daar ergens gelezen dat er veel oude bekenden op autominded zaten, wat klopt. 

Regel 1: vrouwen (of gelijk wie anders) moeten niet oordelen waarmee jij moet rijden. Jij rijdt met de auto, zij niet. 

Je zegt daarnaast ook iets interessants. Al ik het goed begrijp, twijfel je niet tussen een 530d of 530e te kopen, maar de 530d te houden of een 530e te kopen.

In dat geval, indien je 530d in goede staat is, zou ik steeds de 530d gewoon verderrijden. Uiteindelijk is de aftrekpost van je auto (of gelijk welke kost) nog steeds het gedeeltelijk dekken van je kosten door de Staat (en de andere belastingsbetalers). Het goedkoopst is nog steeds GEEN kost maken. 

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:

Ik zou zo lang mogelijk met de 6-cilinder blijven rijden, en dan overschakelen op een EV. Heb het daar echt moeilijk mee van enorme bedragen uit te geven aan een "dikke bak" waar dan een onnozele 4-in-lijn in ligt. Hybride of niet.

• Vind ik leuk 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid