Ga naar inhoud

BMW 530dX touring of BMW 530ex touring


bakkerbart

Aanbevolen berichten

Op 7/12/2022 om 19:50, gTa zei:

Abanee kzegget, enige doel van die auto was dat Piëch een W12 limo kon rijden :D 

Ooit één W12 gezien in Brussel, was van de buurman waarvan ik een tuin aan het aanleggen was, hij was toen nieuw en was toen echt wel een dikke bak :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7/12/2022 om 18:25, -Fred- zei:

We hebben het hier over een 530 d. Tis geen M die je blij maakt met een pruttelende cold start.
 

 

tuttut: thuis een e39 530i en telkens mijn vriendin die start s ochtends ben ik jaloers: Klinkt zoveel beter dan een 4cilinder; diesel of naft. En dan vertrekt ze er nog niet mee, een klein beetje belasting erop en het klinkt nog beter.

En die kar is niet luid of opvallend of heeft een open uitlaat of M toeters en bellen.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik spreek je ook niet tegen, verre van. Ik wordt er nog steeds stil van als ik mijn Z wakker maak. De eerste 5 minuten sta ik er gewoon naast om te luisteren.

Maar daar gaat het hier niet om. Het gaat om de vergelijking tussen een 530e en 530d.

Een geforceerde cold start met een 30e klinkt gewoon rauw. Alsof er iets aan het vermalen is. Dat maakt geluid, maar je zou het liever niet horen. De enige momenten waar een 30e aangenaam klinkt is bij rustig rijden en vlot rijden. Bij mijn dagelijks traject vind ik daar niets storends aan. Als je em wil gebruiken voor een leuke roadtrip met een geestige route ga je niet blij worden om em in toeren te jagen. En daar gaat het grote verschil zitten imo. Die 30d gaat nooit vervelen en gaat in elke situatie een antwoord klaar hebben, waar je nooit teleurgesteld gaat worden.

Als je het zo bekijkt, dan kom je terug op de vraag van de openingspost, is het het verschil waard (en dan spreek ik over tco) voor die momenten waar je meer verwacht. Dat is imo wel een vraag waard. Als autoliefhebber zou ik persoonlijk zelfs een 5 reeks niet overwegen, want die gaat al niet uitblinken op die roadtrip. In dat geval zou ik niet twijfelen.

Maar als budget geen issue is, en je ligt niet wakker van de extra kosten, koop dan een 340i of een Alpina. 

aangepast door -Fred-
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, -Fred- said:

Als je het zo bekijkt, dan kom je terug op de vraag van de openingspost, is het het verschil waard (en dan spreek ik over tco) voor die momenten waar je meer verwacht. Dat is imo wel een vraag waard. Als autoliefhebber zou ik persoonlijk zelfs een 5 reeks niet overwegen, want die gaat al niet uitblinken op die roadtrip. In dat geval zou ik niet twijfelen.

Het ding is dat zo een 6 cilinder net meer geeft in dagdagelijks verkeer, ook aan legale snelheden. Dat ligt gans anders als je het bv hebt over een scherp sturend chassis. Aan dat laatste heb je effectief geen hol in je daily.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Krikkie zei:

Ooit één W12 gezien in Brussel, was van de buurman waarvan ik een tuin aan het aanleggen was, hij was toen nieuw en was toen echt wel een dikke bak :inlove:

Zoon Meurrens rijdt nu een A8 W12

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7/12/2022 om 13:35, -Fred- zei:

Wat een eindeloos gezaag over die zescilinders 🙄. Je moet mij het verschil niet uitleggen, ik ondervind het aan de lijve. Het is niet het einde van de wereld en het is zeker geen straf. Het is leuker, aangenamer en voelt zoveel rijker aan, het gevoel om met 20% input overal vlot weg te rijden geeft een superieur gevoel. Maar we hebben het over een type auto die op zich absoluut niet sportief is. Dat ding rijdt als een boot, zowel met zes in lijn als met een vierpitter. Ga je dan plots freude am fahren beleven omdat die motor het beter doet?

 

Jawel. Juist in een grote auto wil je het gevoel van moeiteloosheid. Dat maakt een groot deel van het comfort.

Een zescilinder of dikke motor hoeft niet per definitie sportiviteit te betekenen.

Omgekeerd juist. In een sportieve auto is een kleinere motor die je es moet uitwringen net aanvaardbaar. 

Op 7/12/2022 om 19:40, gTa zei:

Eigenlijk wel mooi, als je dat zo ziet. Toen auto's nog edel waren. ❤️ 

VW Phaeton (2010–2016)

Heckansicht

Die dingen waren ook machtig goed afgewerkt en reden ook goed.

Ik had in 2005 toen ik bij Motorola zat een 4.2 V8 Phaeton ter beschiking in Duitsland. Zalig beest.

Op 7/12/2022 om 19:41, ir_fuel zei:

Verkocht wel voor geen meter.

Dat was niet wegens het gebrek aan kwaliteiten van de wagen. Wel door het kortzichtig snobisme van de gemiddelde klant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minutes ago, The Swede said:

Dat was niet wegens het gebrek aan kwaliteiten van de wagen. Wel door het kortzichtig snobisme van de gemiddelde klant.

Klopt. Niemand wilde zoveel geld aan een Volkswagen hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vader van een kennis had een full-full Phaeton maar in een typische bompacombinatie, beige/bruin vanbuiten met bruin vanbinnen. Met heel de VAA in 2012 ingeruild bij VW/Audi voor iets anders, maar weet niet meer wat. Na een jaar miste hij zijn Phaeton zo hard dat ie hem gewoon terugkocht van de garage, maar voor een heel pak minder; niemand moest die hebben :lolz: 

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10/12/2022 om 10:15, ir_fuel zei:

Klopt. Niemand wilde zoveel geld aan een Volkswagen hangen.

zag er dan ook gewoon als een obese Passat uit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid