Ga naar inhoud

Het einde van de handgeschakelde versnellingsbak


Soul

Aanbevolen berichten

1 uur geleden, gewoon ik zei:

ik vond het in het begin wat spijtig dat ik een handbak had in die skoda, maar nu stoort het mij niet meer. Het ding heeft helaas wel het gevoel van een lepel in mayonnaise.

Filerijden is geen probleem (ik ga 2x per week naar Antwerpen met de files die er helaas bijhoren). Die koppeling is zo licht dat als je last krijgt van je knie, je beter het gehandicapten plakaatje kan hangen en nooit meer de trap hoort te nemen, want je knieen zijn gewoon zwak gemaakt. Een natte spons intrappen is ongeveer de benodigde energie.

Maar die handbak een meerwaarde noemen is een brug te ver. Betrokkenheid bij het rijden, ook niet, daarvoor is ze te onnauwkeurig en is er wel nog meer mis met de wagen in het algemeen om van betrokkenheid te kunnen spreken.

Ik zie het nut niet en al zeker het plezier niet van te schakelen in file, zelfs niet op secundaire wegen. MAAR ....

38 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

mij heeft het ook nooit gestoord, en nog steeds niet, om met een manuele daily in files te rijden. Sommige hier staan precies elke moment van de dag in de file. Als je 's avonds of in het weekend heen of van een feestje komt is manueel toch leuk. Of hebben jullie zo een leven dat jullie 1x heen het kantoor rijden en 1x terug en voor de rest nooit een auto gebruiken.

ik doe ruim 60 000 km per jaar en sta effectief verschillende keren per week in de file. Het schakelen gaat vanzelf maar ik kan het echt missen als kiespijn. (OK, ik heb een probleem met mijn knieën ook, maar dat verdraag ik al heel mijn leven, dus bijzaak). Ik zie het nut echt niet. Voor mij dezelfde categorie als automatische ruitenwissers, dimlichten, ... . Dat zijn voor 2/3 noodzakelijke verplaatsingen, liefst in een leuke wagen, maar vooral in comfort, eis nummer 1. En daar hoort een automaat bij.

MAAR ... met mijn zescilinder diesel op O-plaat zou ik het verschrikkelijk haten om met een automaat te rijden. Dat is een compleet andere setting: even alle zorgen weg, genieten, meestal op weg naar pure ontspanning. Ik wil dat romige geluid zelf in de hand hebben, ik wil dat dik blok zelf sturen. En dat heeft niks met sportiviteit te maken (wat kan dat ook met een stalen tank), maar met inderdaad het gevoel te hebben de machine te beheersen, te kennen, te gebruiken zoals jij het wil. (te meer dat in deze wagen een automaat echt iets voor gehandicapten was bij wijze van spreken, maar ook bij andere O-modellen zou ik hetzelfde redeneren).

Mijn vrouw heeft een 5-cilinder benzine, ook deze is manueel. En zij mist zeker geen automaat; ook als ik er sporadisch eens mee rijd ben ik blij dat het een manuele is. Idem: het geluid zelf wat sturen, schakelen zoals je zelf wil ... .

Nog even rijd ik in mijn firmawagen manueel, maar ik ben er zeker van wanneer m'n volgende er is in vermoedelijk april (die wel automaat zal zijn), dat ik in het weekend zal hunkeren naar manueel. Maar in de week absoluut niet.

Daarom ook hier: het is te zien hoe en hoe vaak je jouw auto gebruikt.

M'n vorige firmawagen was wel een automaat, en daar heb ik speciaal naar moeten vragen, niemand anders wou er enen (2014 of2015 dacht ik). Tegenwoordig wil iedereen bij ons een automaat. De wereld is wel degelijk veranderd, en tussen hen zie ik toch ook een aantal mensen van wie ik het niet begrijp. Oh jawel, het rijden zegt hen niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

Ik heb de vorige Zeelandrit gedaan achter het stuur van een Z4 met een ZF 8-bak.  Ik heb die dag niet echt een handbak gemist in die welbepaalde auto.   Ik heb wel heel veel de schakelpaddels gebruikt (wat de eigenaar voordien eigenlijk nog amper had gedaan).

 

In de C-klasse past die 9G-automaat dan weer veel beter dan de handbak die ik op mijn vorige had.

Ik gebruik die peddels echt nooit.

De vorige ardennenrit heb ik een MX-5 gehuurd en die was wel lekker met handbak!

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, Bompa zei:

Ik zie het nut niet en al zeker het plezier niet van te schakelen in file, zelfs niet op secundaire wegen. MAAR ....

ik doe ruim 60 000 km per jaar en sta effectief verschillende keren per week in de file. Het schakelen gaat vanzelf maar ik kan het echt missen als kiespijn. (OK, ik heb een probleem met mijn knieën ook, maar dat verdraag ik al heel mijn leven, dus bijzaak). Ik zie het nut echt niet. Voor mij dezelfde categorie als automatische ruitenwissers, dimlichten, ... . Dat zijn voor 2/3 noodzakelijke verplaatsingen, liefst in een leuke wagen, maar vooral in comfort, eis nummer 1. En daar hoort een automaat bij.

MAAR ... met mijn zescilinder diesel op O-plaat zou ik het verschrikkelijk haten om met een automaat te rijden. Dat is een compleet andere setting: even alle zorgen weg, genieten, meestal op weg naar pure ontspanning. Ik wil dat romige geluid zelf in de hand hebben, ik wil dat dik blok zelf sturen. En dat heeft niks met sportiviteit te maken (wat kan dat ook met een stalen tank), maar met inderdaad het gevoel te hebben de machine te beheersen, te kennen, te gebruiken zoals jij het wil. (te meer dat in deze wagen een automaat echt iets voor gehandicapten was bij wijze van spreken, maar ook bij andere O-modellen zou ik hetzelfde redeneren).

Mijn vrouw heeft een 5-cilinder benzine, ook deze is manueel. En zij mist zeker geen automaat; ook als ik er sporadisch eens mee rijd ben ik blij dat het een manuele is. Idem: het geluid zelf wat sturen, schakelen zoals je zelf wil ... .

Nog even rijd ik in mijn firmawagen manueel, maar ik ben er zeker van wanneer m'n volgende er is in vermoedelijk april (die wel automaat zal zijn), dat ik in het weekend zal hunkeren naar manueel. Maar in de week absoluut niet.

Daarom ook hier: het is te zien hoe en hoe vaak je jouw auto gebruikt.

M'n vorige firmawagen was wel een automaat, en daar heb ik speciaal naar moeten vragen, niemand anders wou er enen (2014 of2015 dacht ik). Tegenwoordig wil iedereen bij ons een automaat. De wereld is wel degelijk veranderd, en tussen hen zie ik toch ook een aantal mensen van wie ik het niet begrijp. Oh jawel, het rijden zegt hen niks.

Er is geen voordeel, maar ook niet echt een nadeel. Ik ga er niet voor met mijn vuist voor op tafel slaan om een automaat te krijgen.

Automatische lichten en ruitenwissers ben ik dan wel fan van. Dat manueel maken/houden voegt weinig toe aan autorijden zelf. Idem met automatische temperatuurregeling. 

En grip aftasten en zo. Allemaal leuk, maar die dagdagelijkse brooddozen hebben je al zo ver van de weg gestopt en ontkoppeld dat het huilen is. Elektrisch stuur neemt veel beleving weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, gewoon ik said:

Idem met automatische temperatuurregeling. 

 

Mijn eerste camionette had manuele airco. Dat was om zot van te worden. Je zit daar constant aan te prutsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Mijn eerste camionette had manuele airco. Dat was om zot van te worden. Je zit daar constant aan te prutsen.

Idd. Is iets wat ik niet snapte tot ik het heb gehad en nu ben ik daar echt fan van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ir_fuel zei:

Mijn eerste camionette had manuele airco. Dat was om zot van te worden. Je zit daar constant aan te prutsen.

En dan kom je in een bedrijfswagen van een collega, en in de helft van de gevallen staat die "Auto"-stand af 😩

Ik zie amper een reden om dat af te zetten, de systemen zijn zo slim dat ze het echt beter kunnen dan jij zelf.

En dat geldt ook voor het schakelen trouwens. Iedereen hier schakelt als vanzelf van 6e naar 4e bijvoorbeeld om eens te accelereren. Mensen die daar niet mee bezig zijn, blijven in zesde, stampen die gaspedaal in en klagen dan dat het een kutbak is die niet vooruitgaat. Of schakelen zo slecht dat hun verbruik een stuk hoger ligt dan zou moeten. Wel, geef die gasten alsjeblief een automaat.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minutes ago, Bompa said:

En dan kom je in een bedrijfswagen van een collega, en in de helft van de gevallen staat die "Auto"-stand af 😩

Ik zie amper een reden om dat af te zetten, de systemen zijn zo slim dat ze het echt beter kunnen dan jij zelf.

En dat geldt ook voor het schakelen trouwens. Iedereen hier schakelt als vanzelf van 6e naar 4e bijvoorbeeld om eens te accelereren. Mensen die daar niet mee bezig zijn, blijven in zesde, stampen die gaspedaal in en klagen dan dat het een kutbak is die niet vooruitgaat. Of schakelen zo slecht dat hun verbruik een stuk hoger ligt dan zou moeten. Wel, geef die gasten alsjeblief een automaat.

Een temperatuur regelen is toch iets heel anders dan schakelen. Een temperatuursregeling is objectief, en poepsimpele logica: deze temperatuur wens ik, klaar.

Het probleem met een automaat blijft dat zelfs de slimste automaat ter wereld het verkeer of het traject niet kan inschatten, laat staan dat hij weet wat de bestuurder op dat moment in gedachten heeft, en dus niet kan weten of het opportuun is om terug te schakelen of om in versnelling te blijven. Je gaat dus altijd incorrecte schakelmomenten krijgen (te veel/te weinig/te vroeg/te laat), en mij stoort dat.

Typisch alledaags voorbeeld: je hangt in een treintje te tuffen aan 90-100 en de snelheid gaat wat op en neer, een automaat zit dan vaak te pendelen tussen de hoogste versnelling en eentje of twee eronder (=onrust) in plaats van die rustig in hoogste versnelling te laten staan en op koppel te accelereren want het gaat toch niet vooruit. Anderzijds, als in dat treintje je voorganger eindelijk plaats maakt en je vrije baan hebt, wil je typisch een versnelling of twee naar beneden zodat je met enige "autoriteit" kan weg accelereren. Bij een handbak leg je hem dan enkele seconden op voorhand al in de juiste versnelling, want je ziet het aankomen, bij een automaat moet je een kickdown doen om dat te forceren en hol je achter de feiten aan.

En ja je kan dan gaan klooien met sport stand aan of uit, of met de paddels beginnen spelen, of met je voet proberen te forceren dat de automaat doet wat je wil, maar dat vind ik de probleemstelling omdraaien: dan ben je zelf kunstjes aan het doen zodat je automaat zou luisteren, in plaats van gewoon zelf de juiste versnelling te kiezen.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minutes ago, janvkn said:

Typisch alledaags voorbeeld: je hangt in een treintje te tuffen aan 90-100 en de snelheid gaat wat op en neer, een automaat zit dan vaak te pendelen tussen de hoogste versnelling en eentje of twee eronder (=onrust) in plaats van die rustig in hoogste versnelling te laten staan en op koppel te accelereren want het gaat toch niet vooruit. Anderzijds, als in dat treintje je voorganger eindelijk plaats maakt en je vrije baan hebt, wil je typisch een versnelling of twee naar beneden zodat je met enige "autoriteit" kan weg accelereren. Bij een handbak leg je hem dan enkele seconden op voorhand al in de juiste versnelling, want je ziet het aankomen, bij een automaat moet je een kickdown doen om dat te forceren en hol je achter de feiten aan.

Je kan natuurlijk ook een auto pakken met een echte motor, en dan heb je die problemen allemaal niet :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, ir_fuel said:

Je kan natuurlijk ook een auto pakken met een echte motor, en dan heb je die problemen allemaal niet :D

Je bedoelt een electromotor zonder versnellingsbak dan? Want met een krachtigere motor maak je de schakelergernis in de situaties die ik beschreven heb alleen maar erger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minutes ago, janvkn said:

En ja je kan dan gaan klooien met sport stand aan of uit, of met de paddels beginnen spelen, of met je voet proberen te forceren dat de automaat doet wat je wil, maar dat vind ik de probleemstelling omdraaien: dan ben je zelf kunstjes aan het doen zodat je automaat zou luisteren, in plaats van gewoon zelf de juiste versnelling te kiezen.

Dat is toch ook krom geredeneerd. 95% van de tijd doet die automaat het perfect. 5% van de tijd niet en dan kan je perfect manueel overriden wanneer je wil, en je weet wanneer dat gaat gebeuren want het is voorspelbaar. De automaat in mijn BMW weet ook niet als ik een bocht in stuur of ik die gewoon ga doorrollen, of dat ik die wat sportief ga pakken en eens aan de apex ga beginnen gas geven. Als ik dan in COMFORT sta, ja, dan zit hij te hoog. Als je dat ding echter in SPORT zet werkt dat wel. Dat is ook het idee achter die modi, net omdat hij geen gedachten kan lezen.

Een manuele schakelt 0% van de tijd zelf, ook niet in die klote file stukken waar je constant van eerste naar tweede naar eerste naar stilstaan naar eerste naar tweede etc etc zit te doen. Ja dat is echt "bezig zijn met autorijden" zoiets.

Dat je liever manueel rijdt omdat je meer met de auto bezig bent dat kan ik snappen, maar bovenstaand argument is maar flauw, en komt ook meestal van mensen die eens een paar uur met een automaat hebben gereden en daar dan hun ganse visie aan opgehangen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, janvkn said:

Je bedoelt een electromotor zonder versnellingsbak dan? Want met een krachtigere motor maak je de schakelergernis in de situaties die ik beschreven heb alleen maar erger.

Ik heb nog NOOIT mijn auto's met B58 weten pendelen tussen versnellingen als ik in een treintje rijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, ir_fuel said:

Ik heb nog NOOIT mijn auto's met B58 weten pendelen tussen versnellingen als ik in een treintje rijd.

Dus als jij je gas aanraakt om pakt van 90 naar 100 te gaan, schakelt hij NOOIT terug?

Of heb je jezelf zo geconditioneerd dat je weet hoever je je gas kan induwen voor hij terugschakelt? (aka kunstjes doen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, ir_fuel said:

Dat is toch ook krom geredeneerd. 95% van de tijd doet die automaat het perfect. 5% van de tijd niet en dan kan je perfect manueel overriden wanneer je wil, en je weet wanneer dat gaat gebeuren want het is voorspelbaar. De automaat in mijn BMW weet ook niet als ik een bocht in stuur of ik die gewoon ga doorrollen, of dat ik die wat sportief ga pakken en eens aan de apex ga beginnen gas geven. Als ik dan in COMFORT sta, ja, dan zit hij te hoog. Als je dat ding echter in SPORT zet werkt dat wel. Dat is ook het idee achter die modi, net omdat hij geen gedachten kan lezen.

Kunstjes doen dus 🙂 

Veel plezier ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die schakelt terug van 9 naar 6 of zelfs 5…

WHO CARES?  Ik kan het zo vlug niet…

en dan gaat die, eenmaal je weer wat constant aan het rijden bent, weer naar zijn 9.   En je moet bijna kijken naar de toerenteller om het te beseffen.

Op mijn toerkes rond de kerktoren, en de andere doordeweekse verplaatsingen komt me dat goed uit.

En zoals hierboven al gezegd: wil je wat meer motorrem, en dat die niet zo snel opschakelt:  zet dat spel in ‘sport’ ipv ‘comfort’.  Dat is gewoon een switchke op de middenconsole.  
Sport+ gaan we maar niet over spreken, dat is  SM.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik volg jan wel tot op zeker hoogte. Enige waar ik het niet mee eens ben is dat een zware motor het erger zou maken. Net niet vind ik omdat je altijd genoeg koppel hebt om in dezelfde versnelling toch nog vooruit te komen. Je moet niet voluit duwen, dus de motor hoeft niet te schakelen. Maar anderzijds is het wel waar -> je duwt minder omdat hij mss zou kunnen schakelen ja...

Ik rijd daarom liever met een EV dan met een benzine met een automaat aan. Een EV heeft gewoon altijd poeier, zonder lag of geschakel of... da's echt een droom op dat vlak. Mijn volgende bedrijfsketel zal waarschijnlijk een EV zijn en daar ben ik oprecht benieuwd naar. De ervaring met de Taycan van @Alexanderr bvb heeft me geleerd dat een EV best aangenaam is om mee te rijden en als daily eigenlijk een hele goeie setup kan bieden.

Mijn ideale garage blijft dus een manuele 430 Scuderia en ander leuk speelgoed waarbij je wat moet werken voor je voldoening, maar voor de saaie ritten mag er een EV komen ipv een automaat want dat blijf ik toch iets onnatuurlijks vinden. Al helemaal als we kijken naar de tand des tijds. Een automaat van de jaren stillekes is altijd kut en doet de auto meteen verouderd aanvoelen, terwijl een handbak van toen toch wel echt in 99% van de gevallen meer plezier zal bieden.

Wu7tsshSmm2Ntfv9HU9c

Mmmmmmm pook ❤️

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minutes ago, janvkn said:

Dus als jij je gas aanraakt om pakt van 90 naar 100 te gaan, schakelt hij NOOIT terug?

Neen. t spel heeft meer kan koppel genoeg in dat soort verkeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minutes ago, ex-Mooseman said:

Ja die schakelt terug van 9 naar 6 of zelfs 5…

WHO CARES?  Ik kan het zo vlug niet…

Als dat bij mij zo ver terugschakelt ben ik toch al serieus aan het stampen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minutes ago, PJH said:

Maar anderzijds is het wel waar -> je duwt minder omdat hij mss zou kunnen schakelen ja...

Waarom zou je dat doen? Daar heb ik werkelijk nog nooit op gelet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, ir_fuel said:

Niks kunstjes doen. Als jij een auto verwacht die gedachten kan lezen, tja ...

Ik verwacht dat niet. Meer zelfs, ik wéét dat hij dat niet kan en dat een handbak voor mij dus de betere en meer logische keuze is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid