Jump to content

BMW 520i of BMW i5 eDrive 40


zeramed

Stemmen  

25 members have voted

  1. 1. Welke auto als particulier?



Recommended Posts

Graag jullie hulp want wij geraken er niet uit....

We willen een nieuwe 5 reeks kopen, maar twijfelen enorm tussen een gewone benzine of een elektrische I5 40.

Verschil van prijs is 10000€ tussen de 2 + kosten voor een laadpaal(2000€) zonnepanelen hebben we maar waarschijnlijk niet genoeg.

Heb info gevraagd voor een kleine windmolen op het dak(https://www.celltechnologies.nl), zou dus dag en nacht stroom opwekken.

Particulier en BMW minded 🙂

Jaarlijks een 8000km

2de wagen naast een auto van het werk.

Voorkeur voor mij gaat naar de benzine en van de vrouw naar elektrisch (herverkoopwaarde voor een benzine zal binnen 5 jaar erbarmelijk zijn denkt ze)

Graag jullie mening.

🙂

Link to comment
Share on other sites

Enkele bedenkingen van mij uit.

-Voor hetzelfde geld is de ev waarde ook rampzalig binnen 5j, wegens misschien andere technologie of taksen....?

-Mag je een windmolen plaatsen van je gemeente? Hier ook al eens gevraagd voor zo'n kleintjes, maar het mag niet wegens storend qua zicht.

-10000€ is toch een groot verschil.

Link to comment
Share on other sites

  • dragonfly changed the title to BMW 520i of BMW i5 eDrive 40

Moeilijke vergelijking denk ik, maar toch een afweging die voor veel mensen actueel is.

Als je voor een benzine zou gaan, dan zou ik persoonlijk nog even de 530i afwachten. Ik had van rijtesten al kunnen afleiden dat de 20i verrassend goed zijn werk doet in de 5, maar zo'n auto mag toch wat power op overschot hebben imo.

Puur afgaan op waarde lijkt me ook compleet onvoorspelbaar. Als je kijkt naar de huidige tweedehandsmarkt bij ev's dan kan je daar ook vragen bij stellen. Privé zou ik niet snel een ev kopen denk ik, toch zeker niet in die prijsklasse.

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat dit dan direct aardig in de buurt komt qua prijs, als je wat opties aankruist bij die e40?

Link to comment
Share on other sites

Dju, verkeerd gestemd, openingspost te laat gezien dat ‘t particulier is.

Particulier altijd 520i. Aankoopprijs te groot verschil en verkeersbelasting op EV’s komt er onvermijdelijk aan en zal op een i5 ook niet min zijn.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Heeft iemand daar al een idee over welke grootorde dat dan zal gaan? Kan toch moeilijk duurder worden dan ICE? Maar ik zou waarschijnlijk ook geen 10k meer geven om een EV versie te hebben. Heb er hier thuis ook zo eentje rondlopen met dezelfde gedachtengang 😅

Link to comment
Share on other sites

Naft.

je mag al heel veel zonnepanelen leggen om het verbruik van een EV te coveren.

 

Link to comment
Share on other sites

Die BIV en VB kan toch werkelijk alle kanten uit gaan? Er was een tijd dat BIV 5k was voor alles wat meer dan 211 pk had. Op een gegeven moment hebben ze die dan CO2 afhankelijk gemaakt, of toch de C02 als belangrijkste parameter in een curve met een exponentieel karakter. Dat was toen voor een 535d ineens van 5k naar pakweg 1k BIV. Een aantal jaren geleden werd het BIV verhaal dan weer eens aangepast, ditmaal zwaar in het nadeel voor alles wat qua CO2 boven het maaiveld stak.

We zullen moeten zien wat het geeft.

Wat de keuze 520i of eDrive40 betreft. Neem gewoon wat u het meeste aanstaat in het rijden en vergelijk dat met wat het u nu kost? Total cost of ownership tussen die twee vergelijken is toch werkelijk koffiedik kijken denk ik dan als particulier?

Ook: Aan 8000 km per jaar ga je ocharm 2000 kWh/jaar (=+- 750 euro/jaar) nodig hebben als je altijd thuis laadt. Spaar u de miserie van een windmolen op uw dak die zogezegd altijd stroom zou leveren. Als mijn geheugen mij goed dient hebben in België de enorme windturbines ongeveer een effective number of operating hours van 2000 uur aan max vermogen equivalent. Anders gezegd, als die 3 maand per jaar op vol vermogen zouden draaien en je zet ze vervolgens uit. Dan hebben op een jaar tijd al even veel energie geproduceerd als ze nu gemiddeld doen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

Naft.

je mag al heel veel zonnepanelen leggen om het verbruik van een EV te coveren.

 

Hangt er ook maar vanaf hoe je het bekijkt en wat je gebruik van de wagen is.

Een 6 kWpiek installatie genereert vanaf maart tot en met september minimum 1500-2000 km per maand. In de echte zomermaanden nog een pak meer. Je moet dat natuurlijk nog wel tellen bovenop je basisverbruik voor andere zaken. Los van dat zoals ik reeds zei, 750 euro per jaar aan elektriciteit voor de 8000 km per jaar, moeten we daar echt van wakker liggen?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En om af te sluiten: Ik heb zelf niet gestemd. Moest ik voor de keuze staan, ik zou het zelf verdomd moeilijk hebben. Sinds een maand een iX3 hier van de vrouw als bedrijfswagen. Ik ben onder de indruk hoe goed dat rijdt als daily drive. Naft voelt op één of andere manier opeens passé. Maar er zijn ook zeker nadelen zoals de meerprijs bij aankoop en de beperkte range, al is dat laatste met 8000 km per jaar mogelijk een non-issue.

Ik zou zelf de keuze meer op gevoel maken, de excelletjes erachter zouden maar als nice to know gelden, voor zover ze al correct kunnen zijn.

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij gaat de i5 beter rijden dan de 520i. In hoeverre dat belangrijk is weet ik niet. Je zou een testrit moeten doen en dan uitmaken of die 10K het waard is. Met 10K kan je al wat tanken.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

25 minuten geleden, ir_fuel zei:

Volgens mij gaat de i5 beter rijden dan de 520i. In hoeverre dat belangrijk is weet ik niet. Je zou een testrit moeten doen en dan uitmaken of die 10K het waard is. Met 10K kan je al wat tanken.

Die rijdt zeker beter. Maar 10k beter? Dat moet ieder voor zich uitmaken inderdaad.

Link to comment
Share on other sites

De 520i en koop die als jonge "directiewagen". Uw verschil gaat een pak groter zijn dan die 10k euro en je rijdt toch met een nieuwe wagen.

Link to comment
Share on other sites

55 minuten geleden, glennvc zei:

Ook: Aan 8000 km per jaar ga je ocharm 2000 kWh/jaar (=+- 750 euro/jaar) nodig hebben als je altijd thuis laadt. Spaar u de miserie van een windmolen op uw dak die zogezegd altijd stroom zou leveren. Als mijn geheugen mij goed dient hebben in België de enorme windturbines ongeveer een effective number of operating hours van 2000 uur aan max vermogen equivalent. Anders gezegd, als die 3 maand per jaar op vol vermogen zouden draaien en je zet ze vervolgens uit. Dan hebben op een jaar tijd al even veel energie geproduceerd als ze nu gemiddeld doen.

Kleine correctie: die capaciteitsfactor blijft toenemen, zeker aangezien er nu meer en meer windturbines speciaal ontwikkeld werden voor plaatsen waar het niet heel hard waait.
Die hebben een relatief grote rotor voor hun nominaal vermogen, wat maakt dat ze al aan een vrij lage draaisnelheid dat vermogen kunnen leveren.
Ik zou er ook geen op m'n dak zetten, die dingen worden pas interessant bij afmetingen die je meestal niet kwijt kan op je eigen erf. :D 

Link to comment
Share on other sites

Ik stel me ook de vraag of je met zekerheid een hoge restwaarde zal hebben ip die EV binnen enkele jaren.
Overal vind je artikels zoals deze: https://www.hln.be/binnenland/de-trend-voorbij-vier-op-de-tien-belgen-wil-geen-elektrische-wagen~a46b8c15/
Paniekzaaierij of waarheid, ik durf het niet zeggen. Hoe dan ook: een 5-reeks als tweede wagen voor 8000km/jaar.
Daar zou ik persoonlijk ook niet aan beginnen. Geen kleinere BMW die je knap vind en eventueel hybride / EV is voor de prijs van die 520i?

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, d_s said:

De 520i en koop die als jonge "directiewagen". Uw verschil gaat een pak groter zijn dan die 10k euro en je rijdt toch met een nieuwe wagen.

De i5 en koop die als jonge "directiewagen".

...

Link to comment
Share on other sites

Ik ben vooral benieuwd naar de keuze eigenlijk. Een 5 reeks als 2e wagen om 8000 km op een jaar mee te doen, snap ik niet goed. Een 5 zie ik als een echte autobahncruiser, niet als 2e auto die sporadisch gebruikt wordt?

  • Thanks Friendly 1
Link to comment
Share on other sites

Waarom mag je geen grote auto hebben als je weinig kilometers doet?

Er zijn er die 180K geven aan een 911 die 8000km / jaar doet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 uren geleden, SB-01 zei:

Ik stel me ook de vraag of je met zekerheid een hoge restwaarde zal hebben ip die EV binnen enkele jaren.
Overal vind je artikels zoals deze: https://www.hln.be/binnenland/de-trend-voorbij-vier-op-de-tien-belgen-wil-geen-elektrische-wagen~a46b8c15/
Paniekzaaierij of waarheid, ik durf het niet zeggen. Hoe dan ook: een 5-reeks als tweede wagen voor 8000km/jaar.
Daar zou ik persoonlijk ook niet aan beginnen. Geen kleinere BMW die je knap vind en eventueel hybride / EV is voor de prijs van die 520i?

Willen of niet, het zal ervan komen hoor. En waarom willen die vier op tien het niet? Een overgroot deel omdat ze veel te veel tijd op Facebook en HLN spenderen en de onzin die erop wordt gepost nakauwen 🙂

Link to comment
Share on other sites

Een 5 is een auto die in niks uitblinkt. Het is een heel goeie allrounder. Niet bepaald een auto waar je blij van wordt 

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Logischerwijs zou je denken dat een ICE minder en minder waarde heeft naarmate we dichter en dichter bij die 'zero-emissies' deadlines komen hé. 🤷‍♂️

Maar de realiteit draait anders uit, momenteel zijn er teveel particulieren anti-ev, zodoende is de vraag te beperkt en het aanbod te groot op de tweedehandsmarkt.  

Het feit dat de fabrieksgarantie op de batterij meestal beperkt is tot 8 jaar vormt ook een deel van het probleem denk ik. Elke 2e hands koper wordt geconfronteerd met die (potentieel) beperkte houdbaarheidsdatum, dan zal die uiteraard 2 keer nadenken en wellicht liever een nieuwere (goedkope) EV willen aanschaffen. Ondanks die emissievrije toekomst, tuimelt de EV tweedehandsmarkt dus nog verder. De grootste uitdaging van de sector is de houdbaarheidsdatum van de batterij, de kosten voor herstellingen omlaag te krijgen en/of onder (verlengde) garantie te laten gebeuren. 

Ik heb mijn EV momenteel particulier en doe ook te weinig km's om de kost te verantwoorden. Maar langs de andere kant heb ik het grootste waardeverlies toch al geleden, dus zal ik het maar laten voor wat het is. En da's finaal mijn punt, een jonge tweedehands Mercedes EQE, Taycan / E-Tron GT / ... koop je aan een fractie van de nieuwprijs, ik zou dat zeker overwegen OF wachten als je per se deze BMW wilt. Maar een nieuwe 520i? Dat zegt me eerlijk gezegd niks, dan koop ik liever een vorige generatie 520i die wellicht beter gaat rijden.

Link to comment
Share on other sites

3 minuten geleden, ir_fuel zei:

En een 3 of een 1 zijn dat wel?

Als 2e wagen zou ik van een 340i of 140i wel blij worden ja. Leuke auto waar ik met plezier een weekendtripje zou maken. Het hele gezin kan nog mee ook.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, -Fred- said:

Als 2e wagen zou ik van een 340i of 140i wel blij worden ja. Leuke auto waar ik met plezier een weekendtripje zou maken. Het hele gezin kan nog mee ook.

De 140i bestaat niet meer. Ik heb een M340i gehad. Dat is ook geen "fun wagen" meer. Kan je gerust in dezelfde klasse als de 5 zetten.

 

Maar laat die mensen nu toch 5 rijden als ze 5 willen rijden. Wat is dat nu voor ne zever. Als die Range Rover willen rijden voor 4000km / jaar is dat toch ook hun zaak? Dat moet toch niet noodzakelijk een kleine auto zijn? 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions