Ga naar inhoud

BMW 520i of BMW i5 eDrive 40


zeramed

Stemmen  

25 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke auto als particulier?



Aanbevolen berichten

58 minuten geleden, Tommie zei:

Koop in dat geval de mijne ah ja, ik vraag nog 83.900 euro BTWi. 97k catalogusprijs.

Die is dan rijkelijk uitgerust. Een collega zijn vader is toevallig juist prijs gaan vragen voor een nieuwe 520d in dezelfde configuratie die hij nu heeft. Offerte was 68k euro nieuw na korting. De verkoper raadde hem wel niet aan om een 520d te kopen maar dan eerder de 520i (die dan nog iets goedkoper was).

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, d_s zei:

Die is dan rijkelijk uitgerust. Een collega zijn vader is toevallig juist prijs gaan vragen voor een nieuwe 520d in dezelfde configuratie die hij nu heeft. Offerte was 68k euro nieuw na korting. De verkoper raadde hem wel niet aan om een 520d te kopen maar dan eerder de 520i (die dan nog iets goedkoper was).

Ik rijd met een i5 he.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Tommie zei:

Ik rijd met een i5 he.

Dat weet ik maar als de topicstarter praat over een verschil van 10k euro tussen de 520i en i5. Een 520d met enkele opties 68k nieuw kost (ok met aftrek korting) en de uwe cataloog 97k dan is dat een verschil van 30k en dan kan ik concluderen dat uwe i5 toch goed in de opties zit🙂

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als x jaar geleden hier een poll zou zijn tussen een 520i met 208pk of een 535i met 340pk, waarbij de 535i slechts 10k duurder zou zijn dan de 520i, en waarbij de 535i ook nog eens goedkoper was in BIV en rijtax, dan zou iedereen aanraden om de 535i te nemen. En in dit topic raadt bijna iedereen aan om de veel tragere 4 cilinder 520i te nemen… wat is er met dit forum aan de hand? 🤷🏼‍♂️

Mijn advies, als je de extra 10k kan betalen, ga dan voor de veel plezantere i5 ipv zo’n slome 520i. 
Uw vrouw heeft gelijk! 

  • Vind ik leuk 4
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Fred zei:

Willen of niet, het zal ervan komen hoor. En waarom willen die vier op tien het niet? Een overgroot deel omdat ze veel te veel tijd op Facebook en HLN spenderen en de onzin die erop wordt gepost nakauwen 🙂

Wel, ik weet echt niet of het er echt van zal komen voor iedereen. Dat het een prominente plaats zal innemen in de toekomstige mobiliteit is zeker, maar of het enkel dat zal zijn? Ik denk dat ernaast nog alternatieven zullen zijn zoals bv waterstof.

En waarom die mensen niet willen kan uiteraard verschillende mogelijkheden hebben. Dan denk ik vooral aan de mensen die het financieel minder breed hebben en in appartementen of rijhuizen wonen zonder vaste parkeerplek voor de deur. Begin er dan maar eens aan hé. Dat is het, tegenover het conventionele tanken, simpelweg een gedoe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, BMWMB zei:

Als x jaar geleden hier een poll zou zijn tussen een 520i met 208pk of een 535i met 340pk, waarbij de 535i slechts 10k duurder zou zijn dan de 520i, en waarbij de 535i ook nog eens goedkoper was in BIV en rijtax, dan zou iedereen aanraden om de 535i te nemen. En in dit topic raadt bijna iedereen aan om de veel tragere 4 cilinder 520i te nemen… wat is er met dit forum aan de hand? 🤷🏼‍♂️

Mijn advies, als je de extra 10k kan betalen, ga dan voor de veel plezantere i5 ipv zo’n slome 520i. 
Uw vrouw heeft gelijk! 

Omdat de rationelere keuze van de twee in beide gevallen het meeste emoties heeft. Daar komt ook nog eens bij dat het niet is om 30k per jaar te pendelen in de file.

8k per jaar wat cruisen in een luxesloep van 5 meter met meer dan 200pk, dat is toch genieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, BMWMB zei:

Als x jaar geleden hier een poll zou zijn tussen een 520i met 208pk of een 535i met 340pk, waarbij de 535i slechts 10k duurder zou zijn dan de 520i, en waarbij de 535i ook nog eens goedkoper was in BIV en rijtax, dan zou iedereen aanraden om de 535i te nemen. En in dit topic raadt bijna iedereen aan om de veel tragere 4 cilinder 520i te nemen… wat is er met dit forum aan de hand? 🤷🏼‍♂️

Mijn advies, als je de extra 10k kan betalen, ga dan voor de veel plezantere i5 ipv zo’n slome 520i. 
Uw vrouw heeft gelijk! 

:lolz:tegen die simpele (en terechte) logica is weinig in te brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou als particulier nooit nieuw kopen.

https://mobile.de/27BYM2 zoiets.
Je hebt nog garantie, met het verschil in prijs tussen een nieuwe 520i, en zeker een i5, kan je nog een eindje taksen betalen en je hebt een leuke 6 cilinder in het vooronder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Polygoon zei:

Ik zou als particulier nooit nieuw kopen.

https://mobile.de/27BYM2 zoiets.
Je hebt nog garantie, met het verschil in prijs tussen een nieuwe 520i, en zeker een i5, kan je nog een eindje taksen betalen en je hebt een leuke 6 cilinder in het vooronder.

Is helaas een vier en geen zes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schrijnend. 

Bon, zelfde insteek dan met een 6 cilinder. Laat je een scheet in je nieuwe wagen ben je 20% van z’n waarde kwijt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Polygoon zei:

Ik zou als particulier nooit nieuw kopen.

Sja, het is momenteel voor iedereen interessant, ook voor de zakelijke rijders:
“Never let a good crisis go to waste.” 

Elke crisis heeft z’n opportuniteiten, zo is de tweedehandsmarkt goed en zijn stockwagens aan interessante voorwaarden te krijgen. Ik denk ook oprecht dat dat het beste advies is, maar daarmee antwoorden we buiten de lijntjes van deze poll. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, BMWMB zei:

Als x jaar geleden hier een poll zou zijn tussen een 520i met 208pk of een 535i met 340pk, waarbij de 535i slechts 10k duurder zou zijn dan de 520i, en waarbij de 535i ook nog eens goedkoper was in BIV en rijtax, dan zou iedereen aanraden om de 535i te nemen. En in dit topic raadt bijna iedereen aan om de veel tragere 4 cilinder 520i te nemen… wat is er met dit forum aan de hand? 🤷🏼‍♂️

Mijn advies, als je de extra 10k kan betalen, ga dan voor de veel plezantere i5 ipv zo’n slome 520i. 
Uw vrouw heeft gelijk! 

Heerlijk :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26/1/2024 om 12:53, -Fred- zei:

Een 5 is een auto die in niks uitblinkt. Het is een heel goeie allrounder. Niet bepaald een auto waar je blij van wordt 

Ik word al 14 jaar blij van een 5

  • Vind ik leuk 1
  • Omhelzing 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sowieso de 520i.  De extra snelheid zit je niet op te wachten, dan had de keuze wel gegaan tussen een 550e en een I5 M.  Als tweede wagen een zalige rustige cruisebak waar je altijd op je gemak mee gaat zijn, zeker als er al een bedrijfswagen (sowieso EV binnenkort) in het gezin is.

Laat je ook niet afleiden door restwaarde.  In Vlaanderen en Nederland wordt er hard gepusht op EV (door onze firmawagens) , hopelijk dat de particuliere vraag binnen 3 jaar wat aangetrokken is over je zou wel eens het omgekeerde effect kunnen hebben : overaanbod aan EV met dus lage RW, en een beperkt aanbod aan benzine met dus navenant hoge RW.  En zoals al gezegd, gegarandeerd komen er binnenkort ook jaarlijkse taksen op EV, dat wordt nu uitgesteld om eerst zoveel mogelijk mensen over de streep te trekken, en dan tsjakkaaa...

ps : over de (duitse) grens zijn ze nog wat minder met EV bezig : daarstraks in Hasselt 2 duitsers gepasseerd : een nieuwe FL X5 met 3.0d motor en een nieuwe S 400D...De wereld stopt niet in vlaanderen

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

100 jaar geleden waren er ook die heel lang met paard en kar zijn blijven rijden. Het geluid van het hoefgetrappen, en de geur van paardenstront was ook veel emotioneler. 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, BMWMB zei:

100 jaar geleden waren er ook die heel lang met paard en kar zijn blijven rijden. Het geluid van het hoefgetrappen, en de geur van paardenstront was ook veel emotioneler. 😂

als ik het niet mis heb zijn je privé auto's toch ook nog ICE he ? 😉

  • Vind ik leuk 7
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25/1/2024 om 21:23, d_s zei:

De 520i en koop die als jonge "directiewagen". Uw verschil gaat een pak groter zijn dan die 10k euro en je rijdt toch met een nieuwe wagen.

Omgekeerd gaat ook he. 

Koop de ev als directiewagen ( want er zullen er ook veel zijn) en het verschil zal ook al veel kleiner zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, berengun zei:

als ik het niet mis heb zijn je privé auto's toch ook nog ICE he ? 😉

De tweedehands Golf van de kinderen en onze oldtimer.

Waarom deze vraag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27/1/2024 om 15:34, berengun zei:

Sowieso de 520i.  De extra snelheid zit je niet op te wachten, dan had de keuze wel gegaan tussen een 550e en een I5 M.  Als tweede wagen een zalige rustige cruisebak waar je altijd op je gemak mee gaat zijn, zeker als er al een bedrijfswagen (sowieso EV binnenkort) in het gezin is.

Laat je ook niet afleiden door restwaarde.  In Vlaanderen en Nederland wordt er hard gepusht op EV (door onze firmawagens) , hopelijk dat de particuliere vraag binnen 3 jaar wat aangetrokken is over je zou wel eens het omgekeerde effect kunnen hebben : overaanbod aan EV met dus lage RW, en een beperkt aanbod aan benzine met dus navenant hoge RW.  En zoals al gezegd, gegarandeerd komen er binnenkort ook jaarlijkse taksen op EV, dat wordt nu uitgesteld om eerst zoveel mogelijk mensen over de streep te trekken, en dan tsjakkaaa...

ps : over de (duitse) grens zijn ze nog wat minder met EV bezig : daarstraks in Hasselt 2 duitsers gepasseerd : een nieuwe FL X5 met 3.0d motor en een nieuwe S 400D...De wereld stopt niet in vlaanderen

Daarmee bewijs je nu toch eens echt niks. Enkel en alleen hetgeen waar je zelf achter staat 🙂 En wat erboven staat is ook enkel maar wat je zelf als piste hebt bedacht 😉 Het kan, maar het kan evengoed het omgekeerde zijn. Het is maar waar je momenteel zelf achter staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Fred zei:

Daarmee bewijs je nu toch eens echt niks. Enkel en alleen hetgeen waar je zelf achter staat 🙂 En wat erboven staat is ook enkel maar wat je zelf als piste hebt bedacht 😉 Het kan, maar het kan evengoed het omgekeerde zijn. Het is maar waar je momenteel zelf achter staat.

Uiteraard is dat geen bewijs, moest ik een glazen bol hebben was ik nu in een Rolls aan het rondrijden ipv hier achter mijn bureau te zitten 🙂 

Wat ik wil aangeven is net exact dat men niet weet wat de toekomst gaat brengen, maar dus ook niet dat de restwaarde van de I5 beter gaat zijn : het is niet omdat men binnen X jaar zou kunnen stoppen (er zijn nog steeds mogelijkheden voorzien om dit uit te stellen) met normale brandstofmotoren dat hierdoor de restwaarde onmiddellijk gekelderd wordt, en vice versa dat deze van EV's net goed gaan zijn.  De waarde wordt bepaald door vraag en aanbod (dat is dan weer wel een feit).  Dat het aanbod aan EV gaat groeien en dat aan ICE gaat dalen is ook een feit.  Het enige wat er nog niet duidelijk is wat er met de vraag gaat gebeuren.  Dat weet niemand.  Wat gaat ook het effect zijn op de RW van de huidige als een volgende generatie EV's gelanceerd worden met sneller laden, langere autonomie, ...  Ook dat weet niemand, maar ik neem aan dat er een effect zal zijn... Heel veel vragen en dat maakt het inderdaad niet makkelijk.  Vandaar dat ik zelf voorstander ben om te blijven doorgaan met benzine of diesel tot er wat meer duidelijkheid is.  Mijn mening.

Soortgelijke ervaring uit het verleden : in het begin van deze eeuw was ik verantwoordelijk voor restwaardebepaling bij een grote lease speler : toen was er ook dikwijls de reactie waarom bvb een 5 touring een lagere RW had dan een berline (geen idee of dat nu nog is, ik ben daar al 15 jaar weg) ondanks dat die meer kostte en toch hip en trendy was en iedereen toch een break wilde.... Ja in Vlaanderen.... maar op einde lease werden ze gekocht door opkopers over heel Europa en die gaven nu eenmaal minder voor een break omdat toen in alle geval in vele landen de berline een hogere status hadden.  Vraag en aanbod...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat we de restwaarde van een EV gaan kunnen vergelijken met de waarde van een oude smartphone. Niemand gaat toch nog geld geven aan een smartphone van 5 jaar oud met een batterij die maar een halve dag mee gaat? Bij een EV zal dit net hetzelfde zijn als de nieuwe generatie zal uitkomen met een grotere batterij die sneller kan opladen…

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid