Jump to content

1/18 RECREATION - BMW Z4 Maritim ex-mooseman ex-Ugeken

Bompa

Recommended Posts

Miljaar, je bent een toch wel een krak.

ik kan niet wachten om deze in het vlees te zien!

• Like 2

Amai heel dezelfden en toch volledig anders!

• Funny 2

1 uur terug, ex-Mooseman zei:

Miljaar, je bent een toch wel een krak.

ik kan niet wachten om deze in het vlees te zien!

Ge zijt ne slavendrijver! 😅

• Funny 2

23 minuten geleden, Ugeken zei:

Ge zijt ne slavendrijver! 😅

Dagelijks op whatsapp: "zeg hoe zit dat jong, hebt ge nu al voortgedaan?"

Neenee, toch niet, hij heeft mij volledig laten doen, er was geen enkele pressure  :inlove:. Integendeel, positieve support. Het zou onder tijdsdruk ook niet gelukt zijn.... Maar ik wou hem zelf klaar hebben tegen de Zeelandrit.

• Thanks Friendly 1

Amaai knap werk!! Met plezier door gegaan.

• Like 2

Toen ik de doos van mijn collega kreeg, was ik al superblij daarmee.

Ik speelde toen zelf met het idee om die ik het blauw te zetten, maar gezien mijn twee dikke linkermollepoten, vlug dat idee op de vuilhoop gekieperd.

Dan kwam het aanbod van @Bompa.  Verdikke, die had al een keertje een paar van zijn werkjes gepost… en dat is wel een handige Pietje Precies.   Maar toch een beetje schroom.

Soit, schroom overwonnen, afgesproken met de artiest wat ik moest kopen (primer, lak, vernis).  Op een Nederlandse site een kit met alles in, op kleurcode gevonden, want in de verfgroothandel hier kon ik dat ook wel krijgen, maar enkel in grote hoeveelheden.

Bompa vroeg me detailfoto’s van de velgen, met de afmetingen erbij.  We waren toen ergens vorige zomer augustus…

Begin september dus afgesproken om het materiaal te overhandigen.   ‘t Was een prachtige dag, toen ik naar Toeroet reed.  Bompa was jammer genoeg net KO na een blindedarmoperatie, waardoor hij de 1:1 enkel rechtstaand kon aanschouwen, maar zijn dochter zei geen ‘neen’ toen ik haar de sleutels gaf voor een ritje door de buurt. 

En toen verstreek de tijd, de winter kwam, de regen viel met bakken uit de lucht,…

Tot ik plotseling foto’s kreeg van een 1/18 Z4 die volledig uit elkaar was gehaald. Whut?  Ik dacht dat hij die gewoon glng spuiten, en nieuwe velgen printen?

Neen dus, naarmate de weken vorderden werd het stilaan duidelijk dat Bompa all the way ging gaan, en het een full custom model ging worden.

En dan af en toe een tegenslag, waarbij ik mezelf verwenste dat ik dat die brave mens heb aangedaan.

Soit, morgen zie ik zijn werk in het echt, en stel ik met plezier de linkerstoel van het voorbeeld ter beschikking.

• Like 8

Ik heb net een display case besteld, zodat die een ereplekje op mijn bureaukast kan krijgen.

• Like 2

12 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

Ik heb net een display case besteld, zodat die een ereplekje op mijn bureaukast kan krijgen.

Ik had al zo een vermoeden, daarom nog een klein extraatje.

Een Z4-logo in mahogany om erin te leggen 😉 (en voor de oplettende kijker, het was al te zien in mijn tweede post, het ligt in de doos)

20240419_220126.thumb.jpg.568b9a50d7b9d868519d11686c54ae5c.jpg

20240419_221136.thumb.jpg.dbb3f6d9dd40427cf59f92bd84fda8e8.jpg

• Like 1

24 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

Toen ik de doos van mijn collega kreeg, was ik al superblij daarmee.

Weet uw vrouw daarvan? 😮

Heel cool 🙂 Als de Exige terug is kan Bompa hem mss herspuiten.

• Funny 7

WTF hoe ferm is dit !!!!

• Like 2

19 minuten geleden, PJH zei:

Weet uw vrouw daarvan? 😮

Heel cool 🙂 Als de Exige terug is kan Bompa hem mss herspuiten.

Ik zal toch nog een beetje moeten oefenen dan :D

Maar ik heb nog een T2-busje in duocolor op de wachtlijst en mijn dochter wil een V40 in Rebel blue. Niet te krijgen in modelbouw dus voadere mag dat doen.

• Like 1

Zotjes! 😮

(Wat zou zo'n model moeten kosten; werkuren gerekend aan pakweg 40 euro per uur?)

• Like 2

Ferm!

Die wielen zijn eigenlijk een tik te gedetailleerd voor zo een FDM printer. Denk dat dat beter zou gaan op een SLA.

Niet geprobeerd met een veel kleinere nozzle?

• Like 2

5 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ferm!

Die wielen zijn eigenlijk een tik te gedetailleerd voor zo een FDM printer. Denk dat dat beter zou gaan op een SLA.

Feel free… 😂

Knap werk! Zot hoe gedetailleerd alles in vastgelegd en gedaan, chapeau!

• Like 2

3 uren geleden, Framfy zei:

Zotjes! 😮

(Wat zou zo'n model moeten kosten; werkuren gerekend aan pakweg 40 euro per uur?)

Het is niks om een bijjobke mee te maken. Het is een pure hobby, maar als er mensen zijn die ik van haar noch pluimen ken en ze zouden me een special request doen, ik zou een prijs moeten zeggen die niemand wil betalen als ik al mijn uren zou rekenen. Voor de velgen alleen al (maar daar zit wat leergeld bij ook). En terwijl ik dit doe, zit de helft van Vlaanderen onbetaald naar Thuis of Familie te kijken, dit moet je zo bezien. Hier heb ik heel veel voldoening van gehad, van dit projectje.

Ik zou eens een betere inschatting moeten maken, maar grofweg:

- ontwerpen velg (5 versies wegens "te weinig ervaring" dus een professional doet dat in 5x minder tijd, ik doe dat de volgende keer in de helft van die tijd: 8 avonden van 2 a 3u dus in totaal denk ik een 30-tal uur misschien nog iets minder als je alles achter elkaar kan doen en als het wat meer bandwerk wordt.

- printen velg: Een vijftal uur alle versies inbegrepen. Met een hypermoderne 3D-printer die veel te duur is voor mij zou dat in 1 u kunnen.

- bewerken velgen: 3u

- demonteren model: 2u

- voorbereiden voor schilderen: 2u (vrijwaren details, schuren, notities/foto's nemen, op ijzerdraad monteren, ontvetten, ...)

- grondlak: normaal 1u, ik heb er vermoedelijk 8u over gedaan door mijn eigen stomme schuld

- Licht opschuren, ontvetten: 1u

- Lakken: 1u

- Vernissen: 1u, ik heb er ook hier zeker 6u over gedaan omwille van geen spuitcabine.

- Interieur schilderen (voorbereiding inbegrepen, verschillende lagen): 3u

- Houtinleg: 1u

- Diverse details (nummerplaten, logo's, lampen achteraan correct volgens origineel maken, 3e remlicht maken, ... )  : 2u

- Monteren verlichting en accesoires, bumpers samenstellen, ... : 1u

- Monteren interieur: 1u

- Monteren velgen en verlagen vering (alleen vooraan deftig mogelijk): 1u

- Monteren volledige model: 2u

Algemeen nazicht, opkuis, kleine bijwerkingen ... 1u.

Dus

Maximum: ruim 50 u

Minimum: een kleine 20 u.

Het blijft moeilijk want ik heb nooit mijn uren bijgehouden, waarom zou ik dat doen bij een hobby en iets wat ik zelf aangeboden heb. Ik wil alleen maar aantonen dat je dat professioneel niet kan doen zoals ik dat doe. Ik heb dit echter 100% met plezier gedaan, net zoals ik een wandeling, reis, uitstapje, .... zou maken. Dat is wel een verschil.

1 uur terug, ir_fuel zei:

Ferm!

Klopt.

Ik heb een afdruk gepland bij een organisatie die wat aan het testen is met diverse 3D-printers. Een ideaal object.

Deze velgen zijn het eerste afgedrukte product waar ik zo veel nabewerking aan heb gedaan. Verven, oneffenheden zien, draadvorming zien. Bijvijlen (want zo klein dat je niet kan schuren), heb speciale modelbouwvijltjes hiervoor. En herhaal dit 10 keer ofzo 🙂

Het resultaat is nog steeds niet als wat je uit een gietmal haalt, maar het is wel al zo veel beter dan wat ik vroeger slechts kon doen: leven met de foute velgen of met een beetje geluk in een of andere modelbouwaccesoirecatalogus eentje vinden die er op lijkt, en de juiste schaal heeft. Nu in principe no limits, op de "resolutie" na. De tjoep in het midden bv is zo mooi aanwezig op het model op scherm, je ziet er niks van op het afgeprint exemplaar. Dat is dan ook meteen de valkuil van modelleren voor 3D-printen. Niet te veel detail, het gaat toch verloren. Op het scherm lijkt dat 20cm groot, je vergeet dat dat finaal 1mm wordt.

• Like 2

Bompa’s knutseltopics zijn altijd zalig om te zien en lezen. Prachtig resultaat 🤩👍

• Like 1

prachtig!!

Maar gij hebt echt teveel tijd. 

• Like 1