gTa 28.077 Geplaatst: 22 november 2015 Geplaatst: 22 november 2015 Zou het kunnen dat de SL echt slecht verkoopt? 10 jaar geleden meen ik mij te herinneren toch regelmatig nieuwe SL's te zien rijden, niet alleen in CH maar ook bij ons. Nu heb ik bwvs al meer AMG GT's gezien dan het nieuwe model | | \/ SL verkoopt niet in België De "in België" mag zelfs weg. Zelfs in de VS en in China, zelfs in thuisland Duitsland is de verkoop beschamend. Je zal maar in het designteam zitten dat plots de opdracht krijgt om modeljaar 2016 een beetje op te frissen. Quote
Gast Geplaatst: 22 november 2015 Geplaatst: 22 november 2015 Met de amg gt cabrio en s cabrio in aankomst zal het wel niet snel beteren Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 22 november 2015 Geplaatst: 22 november 2015 het type dat vroeger een SL kocht voor zijn vrouw, die koopt nu een RR sport of zoiets. En zij die vroeger met een SL reden, die zijn nu 70 en ouder en willen 4 deuren En: de nieuwe generatie die SL kan/wil rijden, koopt 'm niet omat 'ie zo hondslelijk is. Kijk naar een 911 cabrio (nu echt een comfortabele auto, in de jaren '80 en '90 niet), een Aston Martin, een AMG GT, een Maserati GranCabrio, ... Het aanbod in dat segment is zoveel groter geworden en veel exclusieve merken zijn veel toegankelijker en betrouwbaarder geworden. En door zoveel meer segmenten en niches is de keuze voor zo'n "grote" comfortabele cabrio GT niet meer zo vanzelfsprekend. En áls je dan nog 'es de keuze voor dat segment maakt, en dan zie je de huidige SL ... ja dan koop je dat uiteraard niet. Enkel een handjevol merkfreaks gaat nog overstag. Verdorie, kijk naar de S-klasse cabrio: fantastisch gelijnd, rijdt ook zeer goed, zelfs nog 2 noodzitjes achteraan, ... Waarom zou je nog die kolere-SL kopen? Hoe Benz dat model nog niet gewoon heeft geschrapt, is me een raadsel. 1 Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 22 november 2015 Geplaatst: 22 november 2015 Helemaal redesignen die boel Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 22 november 2015 Geplaatst: 22 november 2015 Denk je dat dat rendeert? De verhoudingen zitten fout (kar heeft een FWD-neus, godbetert!) dus iets écht moois ga je daar nooit van maken. Een nieuw model, from scratch: ja. Maar Benz heeft een S-klasse cabrio én een AMG GT roadster in 't gamma. Het lijkt me dat de SL dan nauwelijks nodig is? Tenzij om de legendarische naam verder te laten bestaan, misschien (maar die naam heeft een serieuze knauw gehad door het laatste model...). Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 22 november 2015 Geplaatst: 22 november 2015 En trouwens, mijn mening t.a.v. die "ik vind die wel mooi"-uitdrukkingen? "Onbereikbare" luxegoederen zijn voor veel mensen aantrekkelijk, de hebbenwil-factor is vrij groot en dat wordt o zo vaak verward met schoonheid. Dat zijn echter compleet verschillende dingen. Merkaanhang of merkenliefde doet veel. De oersterke, hyperlegendarische naam "SL" alleen al doet enkelen gewoon houden van die auto. En dan wordt misschien wel eens "ik vind hem wel mooi" gezegd, maar ook hier: gaat het over zuivere schoonheid, of toch over iets anders? De weinigen voor wie de SL niet onbereikbaar is, kopen met hun (helaas niet uit de lucht gevallen) geld mooi iets anders. Al diegene die 'm niet (kunnen) kopen en zeggen dat ze 'm wel mooi vinden, zouden dat met Lotto-geld óók doen: misschien gaan ze blijven zeggen dat ze 'm ergens wel mooi vinden, maar de markt/realiteit bewijst dat het geld toch aan een andere auto gespendeerd wordt. Q.e.d. 1 Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 22 november 2015 Geplaatst: 22 november 2015 En: de nieuwe generatie die SL kan/wil rijden, koopt 'm niet omat 'ie zo hondslelijk is. Kijk naar een 911 cabrio (nu echt een comfortabele auto, in de jaren '80 en '90 niet), een Aston Martin, een AMG GT, een Maserati GranCabrio, ... Het aanbod in dat segment is zoveel groter geworden en veel exclusieve merken zijn veel toegankelijker en betrouwbaarder geworden. En door zoveel meer segmenten en niches is de keuze voor zo'n "grote" comfortabele cabrio GT niet meer zo vanzelfsprekend. En áls je dan nog 'es de keuze voor dat segment maakt, en dan zie je de huidige SL ... ja dan koop je dat uiteraard niet. Enkel een handjevol merkfreaks gaat nog overstag. Verdorie, kijk naar de S-klasse cabrio: fantastisch gelijnd, rijdt ook zeer goed, zelfs nog 2 noodzitjes achteraan, ... Waarom zou je nog die kolere-SL kopen? Hoe Benz dat model nog niet gewoon heeft geschrapt, is me een raadsel. Zeer juist. De vraag is natuurlijk welk type wagen ze bij Mercedes van de SL moeten maken om hem nog steeds zijn plaats te geven. Enige oplossing lijkt me een AMG GT Cabrio, i.e. een sportwagen met open dak. De vraag is waarom de AMG GT zo moest genoemd worden en ze hem niet gewoon SL hebben gedoopt. Quote
Gast Geplaatst: 22 november 2015 Geplaatst: 22 november 2015 En trouwens, mijn mening t.a.v. die "ik vind die wel mooi"-uitdrukkingen? "Onbereikbare" luxegoederen zijn voor veel mensen aantrekkelijk, de hebbenwil-factor is vrij groot en dat wordt o zo vaak verward met schoonheid. Dat zijn echter compleet verschillende dingen. Merkaanhang of merkenliefde doet veel. De oersterke, hyperlegendarische naam "SL" alleen al doet enkelen gewoon houden van die auto. En dan wordt misschien wel eens "ik vind hem wel mooi" gezegd, maar ook hier: gaat het over zuivere schoonheid, of toch over iets anders? De weinigen voor wie de SL niet onbereikbaar is, kopen met hun (helaas niet uit de lucht gevallen) geld mooi iets anders. Al diegene die 'm niet (kunnen) kopen en zeggen dat ze 'm wel mooi vinden, zouden dat met Lotto-geld óók doen: misschien gaan ze blijven zeggen dat ze 'm ergens wel mooi vinden, maar de markt/realiteit bewijst dat het geld toch aan een andere auto gespendeerd wordt. Q.e.d. Looks zijn ook niet alles. Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 22 november 2015 Geplaatst: 22 november 2015 Zeer juist. De vraag is natuurlijk welk type wagen ze bij Mercedes van de SL moeten maken om hem nog steeds zijn plaats te geven. Enige oplossing lijkt me een AMG GT Cabrio, i.e. een sportwagen met open dak. De vraag is waarom de AMG GT zo moest genoemd worden en ze hem niet gewoon SL hebben gedoopt. Omdat "SL" al eventjes geen sportwagen meer is. De AMG (alleen de merknaam / typebenaming al!) heeft een andere roeping: die wil 911-kopers afsnoepen, niet het grijzende SL-publiek verleiden tot een nieuwe kar. Een SL is al 3 generaties (lánge generaties) geen sportwagen meer, maar steeds gezapiger GT (ook al is de huidige SL wel een verrassend licht sturende auto, als ik de pers mag geloven). De perceptie van de naam of het begrip "SL" is dan ook veel meer een comfy zon-cruiser met 2 zitplaatsen en nog wat plaats voor shopping zakken of wat golfclubs. Het lijkt me dat de S-klasse cabrio bijna de perfecte "SL" (begrip nieuwe stijl) opvolger is, daarmee. De AMG GT cabrio/roadster (hoe heet dat ding eigenlijk?) mikt niet op comfort en cruisen en levensgenietend gezapig gran turismo, maar op drama, kicks, show-off en track-prestaties e.d. Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 22 november 2015 Geplaatst: 22 november 2015 Looks zijn ook niet alles. De realiteit bewijst jouw ongelijk: the customer's always right. The SL has 'no' customers. Q.e.d. En 't spijt me, maar dat is compleet logisch. Een SL, hoe je 'm ook bekijkt, is geen rationele auto. Een SL is een auto die op emoties inspeelt. En dan mag je nog op z'n jokke-vlo's vooral oog hebben voor objectieve rij-eigenschappen (een nobele ingesteldheid die meer en meer in onbruik geraakt), of op z'n gTa's vooral oog hebben voor kleurtjes, velgen en houtinleg: kopen doe je zo'n ding met je buik en je hart. En omdat niémand een auto koopt met z'n ogen dicht, moet je 'm dus kunnen aankijken. Hence: looks zijn ultra-belangrijk. En daar schort het bij die auto toch grondig... Quote
Gast Geplaatst: 22 november 2015 Geplaatst: 22 november 2015 Hoeveel 1 series zie je rijden, is dat een mooie auto? Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 22 november 2015 Geplaatst: 22 november 2015 Hoeveel 1 series zie je rijden, is dat een mooie auto? Da's een (veel) rationelere auto dan een SL. Wel bereikbaar voor erg veel klanten. En blijkbaar wel mooi genoeg om z'n andere eigenschappen, die 'm toch wel afzetten van z'n rechtstreekse concurrenten, wél te kunnen laten spelen. Absoluut geen goeie vergelijking; appels en peren. En als ik m'n persoonlijke mening mag geven: de '1 is in zijn segment inderdaad veel knapper dan de SL in diens segment, ja. Geen klein beetje, zelfs... Quote
Carlito 6.325 Geplaatst: 22 november 2015 Geplaatst: 22 november 2015 Da's een (veel) rationelere auto dan een SL. Wel bereikbaar voor erg veel klanten. En blijkbaar wel mooi genoeg om z'n andere eigenschappen, die 'm toch wel afzetten van z'n rechtstreekse concurrenten, wél te kunnen laten spelen. Absoluut geen goeie vergelijking; appels en peren. En als ik m'n persoonlijke mening mag geven: de '1 is in zijn segment inderdaad veel knapper dan de SL in diens segment, ja. Geen klein beetje, zelfs... Daar heb je het probleem. In welk segment zit de SL? Is te onhandig als pure 2 zitter roadster. Maar ik ben er gek van Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 22 november 2015 Geplaatst: 22 november 2015 Vroeger bepaalde de SL z'n eigen segment. Nu is bijna alleen. En inderdaad: te weinig troeven. Er moeten nog wel mensen gek zijn ervan, niet in het minst bij Benz zelf, anders was die er al niet meer. Quote
Carlito 6.325 Geplaatst: 22 november 2015 Geplaatst: 22 november 2015 Omdat "SL" al eventjes geen sportwagen meer is. De AMG (alleen de merknaam / typebenaming al!) heeft een andere roeping: die wil 911-kopers afsnoepen, niet het grijzende SL-publiek verleiden tot een nieuwe kar. Een SL is al 3 generaties (lánge generaties) geen sportwagen meer, maar steeds gezapiger GT (ook al is de huidige SL wel een verrassend licht sturende auto, als ik de pers mag geloven). De perceptie van de naam of het begrip "SL" is dan ook veel meer een comfy zon-cruiser met 2 zitplaatsen en nog wat plaats voor shopping zakken of wat golfclubs. Het lijkt me dat de S-klasse cabrio bijna de perfecte "SL" (begrip nieuwe stijl) opvolger is, daarmee. De AMG GT cabrio/roadster (hoe heet dat ding eigenlijk?) mikt niet op comfort en cruisen en levensgenietend gezapig gran turismo, maar op drama, kicks, show-off en track-prestaties e.d. SL is enkel in zijn eerste generatie een sportwagen geweest. 190SL was te traag daarvoor en vanaf de pagode zijn ze te gezapig en teveel cruiser. S cabriolet en SL hebben weldegelijk bestaansreden naast elkaar. Alleen is de SL geen verkoopstopper meer, maar ik denk niet dat ze gaan stoppen met hem te maken. Quote
BMWMB 12.408 Geplaatst: 22 november 2015 Geplaatst: 22 november 2015 Ik verwacht dat er van de AMG GT ook wel een roadster zal komen. Wie gaat er dan nog voor een SL kiezen? De SLS was veel duurder dan de GT. Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 22 november 2015 Geplaatst: 22 november 2015 S cabrio en SL naast elkaar hebben m.i. nauwelijks een bestaansreden. Maar Benz kan het wel, omdat ze zo groot zijn en geen graten zien in dingen die bijna elkaars gelijke zijn, of geen angst hebben van 't invullen van nog maar eens een niche. Naam is te kostbaar om die te laten sterven. Ik denk dat dat de enige reden is waarom de huidige nog wordt gebouwd. Tot de nieuwe er is. Benieuwd hoe die zich tussen S cabrio en AMG GT cabrio in gaat nestelen. Wordt geen makkelijke oefening... Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 22 november 2015 Geplaatst: 22 november 2015 Ik verwacht dat er van de AMG GT ook wel een roadster zal komen. Wie gaat er dan nog voor een SL kiezen? De SLS was veel duurder dan de GT. De AMG GT roadster is toch al een feit? Nog niet verkrijgbaar maar is toch al bevestigd? Al m'n bovenstaande posts bouwen daarop voort. 't Is m.i. een evidentie. Quote
Carlito 6.325 Geplaatst: 22 november 2015 Geplaatst: 22 november 2015 S cabrio en SL naast elkaar hebben m.i. nauwelijks een bestaansreden. Maar Benz kan het wel, omdat ze zo groot zijn en geen graten zien in dingen die bijna elkaars gelijke zijn, of geen angst hebben van 't invullen van nog maar eens een niche. Naam is te kostbaar om die te laten sterven. Ik denk dat dat de enige reden is waarom de huidige nog wordt gebouwd. Tot de nieuwe er is. Benieuwd hoe die zich tussen S cabrio en AMG GT cabrio in gaat nestelen. Wordt geen makkelijke oefening... 2 zitter VS 4 zitter. Nuja, ik hang nog teveel vast aan het mythische duo van de jaren 60 Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 22 november 2015 Geplaatst: 22 november 2015 2 zitter VS 4 zitter. Nuja, ik hang nog teveel vast aan het mythische duo van de jaren 60 De S cabrio is de facto maar een 2+2? (maar gelukkig in een meer doenbare manier dan de R129 met optionele achterzetels ook zgn. een 2+2 was ) En als dat het enige element is waarop je je baseert om te zeggen dat ze beide een bestaansreden naast mekaar hebben: dat is voor mij net het bewijs dat die reden er niét meer is. Quote
ICM 24.977 Geplaatst: 22 november 2015 Geplaatst: 22 november 2015 kopen doe je zo'n ding met je buik en je hart. En omdat niémand een auto koopt met z'n ogen dicht, moet je 'm dus kunnen aankijken. Hence: looks zijn ultra-belangrijk. Mij een raadsel hoe al die mensen in een BMW 5 GT kunnen stappen. 1 Quote
Timo 16.104 Geplaatst: 22 november 2015 Geplaatst: 22 november 2015 Niet akkoord. Anyday, anytime. Alsjeblieft zeg.... Dit model (2de of 3de facelift) blijf het mooiste. Wat je nu hebt is iets dat lijkt op een creatie van VH tuning waar ze het 10 jaar oude model hebben gebruikt en een modern en lelijke voor en achterkant op hebben geplaatst. Mercedes moet dit model compleet re-designen. http://www.topcarrating.com/mercedes-benz/2004-mercedes-benz-sl-63-amg-r230.jpg 1 Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 22 november 2015 Geplaatst: 22 november 2015 Mij een raadsel hoe al die mensen in een BMW 5 GT kunnen stappen. Prijs van een '5 (+ een percentje of twee) met het imagovolume van een '7 of X5, verkrijgbaar met een 2.0d = win. Ik vind 'm niet lelijk (in de juiste uitvoering), maar zeker ook niet mooi. Wel heerlijke cruiser. Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 22 november 2015 Geplaatst: 22 november 2015 Prijs van een '5 (+ een percentje of twee) met het imagovolume van een '7 of X5, verkrijgbaar met een 2.0d = win. Ik vind 'm niet lelijk (in de juiste uitvoering), maar zeker ook niet mooi. Wel heerlijke cruiser. Zonder twijfel de lompsten bak die ik de laatste maanden heb gereden. Zelfs met de 3.0d was dat niet BMW onwaardig, zelfs gewoon elke auto onwaardig. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.