BMWMB 12.352 Geplaatst: 30 december 2017 Geplaatst: 30 december 2017 8 minuten geleden, wooter zei: P heeft krachtigere achterste motor die iets meer verbruikt, daarom het verschil in opgegeven range. Ik zou er niet wakker van liggen. Ook als je even zuinig/rustig rijdt? Bijvoorbeeld aan constant 130 op de snelweg, gaat een P dan meer verbruiken? Quote
Gast wooter Geplaatst: 30 december 2017 Geplaatst: 30 december 2017 Ook als je even zuinig/rustig rijdt? Bijvoorbeeld aan constant 130 op de snelweg, gaat een P dan meer verbruiken?Misschien, misschien niet. Quote
saabi 4.094 Geplaatst: 30 december 2017 Geplaatst: 30 december 2017 6 uren geleden, wooter zei: Is al oud nieuws. Zouden nu aan 3300 auto’s zitten. Ik denk niet dat het plots rozengeur en maneschijn is bij de tesla productie. https://www.forbes.com/sites/jimcollins/2017/11/30/teslas-production-problems-are-the-companys-achilles-heel/#2537737e71a2 Musk is wel een meester in het verkopen van lucht. (Vrachtwagen, pick-ups,.... ) , vind het niet nodig om preproductiemodellen te maken (waardoor de productie van de 3 nu in de soep draait,..... )het Tesla idee is mooi, maar de uitwerking begint slordige amerikaanse tintjes te hebben. Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 30 december 2017 Geplaatst: 30 december 2017 Neen, Elon maakt zo’n goede auto’s, en als eerste en enige elektrische auto’s in deze klasse, auto’s die dingen kunnen wat massafabrikanten die al 100 jaar bestaan niet kunnen, dat de vraag zoveel groter is dan het aanbod. Noem jij dat lucht verkopen? Voor mij is dat de definitie van zakelijk succes. Om zo’n volumes te kunnen bouwen heb je veel geld nodig, en daar wringt het schoentje. Maar ik ben gerust dat het ‘m zal lukken. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 30 december 2017 Geplaatst: 30 december 2017 Electromotoren ok maar wat kan die voor de rest nog wat anderen niet kunnen? Zou het niet zijn dat anderen zich niet geroepen voelen zich als pioneer in het segment te gooien en hun kapitaal op het spel te zetten? Alle respect voor die kerel zijn ballen en rol maar het is toch gebouwd op heel veel subsidie en schuld. Een gezond model is het niet geweest en dat is de reden dat andere autobouwers afstand hebben gehouden. Denken dat de premium merken dat niet zouden kunnen is toch wat naïef .....imo Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 30 december 2017 Geplaatst: 30 december 2017 Neen, Elon maakt zo’n goede auto’s, en als eerste en enige elektrische auto’s in deze klasse, auto’s die dingen kunnen wat massafabrikanten die al 100 jaar bestaan niet kunnen, dat de vraag zoveel groter is dan het aanbod. Noem jij dat lucht verkopen? Voor mij is dat de definitie van zakelijk succes. Om zo’n volumes te kunnen bouwen heb je veel geld nodig, en daar wringt het schoentje. Maar ik ben gerust dat het ‘m zal lukken. Wat verstuiven ze in de lucht van die Tesla showrooms? 4 Quote
saabi 4.094 Geplaatst: 30 december 2017 Geplaatst: 30 december 2017 1 uur geleden, BMWMB zei: Neen, Elon maakt zo’n goede auto’s, en als eerste en enige elektrische auto’s in deze klasse, auto’s die dingen kunnen wat massafabrikanten die al 100 jaar bestaan niet kunnen, dat de vraag zoveel groter is dan het aanbod. Noem jij dat lucht verkopen? Voor mij is dat de definitie van zakelijk succes. Om zo’n volumes te kunnen bouwen heb je veel geld nodig, en daar wringt het schoentje. Maar ik ben gerust dat het ‘m zal lukken. Wat ik lucht noem is geld ophalen met projecten die de ontwerpfase nog niet eens afgerond hebben. Met momenten lijkt het op een piramidesysteem. Als je dat onder de noemer zakelijk succes wil plaatsen, goed voor mij, ik noem dit gestuntel eerder sektarisch ? Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 30 december 2017 Geplaatst: 30 december 2017 Lucht? Alles wat ‘m ontwerpt wordt wel realiteit. De verkoop van Tesla’s wereldwijd stijgt met de dag, en ook wereldwijd komen er dagelijks superchargers bij. Is dat lucht? Quote
Gast wooter Geplaatst: 30 december 2017 Geplaatst: 30 december 2017 Ik denk niet dat het plots rozengeur en maneschijn is bij de tesla productie.https://www.forbes.com/sites/jimcollins/2017/11/30/teslas-production-problems-are-the-companys-achilles-heel/#2537737e71a2 Musk is wel een meester in het verkopen van lucht. (Vrachtwagen, pick-ups,.... ) , vind het niet nodig om preproductiemodellen te maken (waardoor de productie van de 3 nu in de soep draait,..... )het Tesla idee is mooi, maar de uitwerking begint slordige amerikaanse tintjes te hebben. Een artikel van 30 november...Ze maken overigens wel preproductiemodellen. Het verschil met een klassieke autobouwer is dat alle moeilijkheden nu breed in de pers komen met een negatieve saus, terwijl alle autobouwers door een periode van production hell gaan, zeker bij een gloednieuw model op een gloednieuwe productielijn. M’n vader heeft dit bij Ford genoeg gezien hoe de eerste maanden van een nieuwe Mondeo ook doorheen zo een periode moesten.Wat er nu gebeurt is dat de productie van de Model 3 op tempo komt, maar dat ga je natuurlijk niet lezen in een artikel dat is verschenen net toen de productie soepeler begon te lopen. Quote
Gast wooter Geplaatst: 30 december 2017 Geplaatst: 30 december 2017 Electromotoren ok maar wat kan die voor de rest nog wat anderen niet kunnen? Zou het niet zijn dat anderen zich niet geroepen voelen zich als pioneer in het segment te gooien en hun kapitaal op het spel te zetten? Alle respect voor die kerel zijn ballen en rol maar het is toch gebouwd op heel veel subsidie en schuld. Een gezond model is het niet geweest en dat is de reden dat andere autobouwers afstand hebben gehouden. Denken dat de premium merken dat niet zouden kunnen is toch wat naïef .....imoNet zoals bij Apple maken velen de fout te denken dat het enkel hardware is en omdat het hardware is, dat makkelijk iedereen er op kan springen. De waarheid is dat de hardware al niet eenvoudig is en de software die de batterijen optimaliseert de geheime saus is.Anderen hebben heel wat meer kapitaal maar hebben dat kapitaal niet aangewend om zich voor te bereiden op wat een disruptie is, en lopen daarom hopeloos achter. Het is niet voor niks dat de meeste grote namen nog altijd aan aankondigingspolitiek doen en datums van 2020 en later roepen.Dan kan je natuurlijk zeggen dat je als merk nooit interesse had in het maken van EV’s maar als een nieuwkomer met auto’s in jouw prijsklasse een marktaandeel heeft dat drie keer zo veel is als de concurrentie, dan weet je als merk dat je de bal gemist hebt. Het is dus niet van denken dat de premiummerken het niet kunnen; het is een feit dat ze het niet kunnen want wanneer de premiummerken met hun eigen antwoord komen, zal Tesla al 7 jaar een luxeberline, 4 jaar een SUV en 2 jaar een premium middenklasser op de markt hebben. Begrijp dat goed: wanneer Porsche met een antwoord komt op de Model S, is het moment dat Tesla hoort te komen met een nieuwe Model S. En als Porsche met hun Mission E mikt op een range van 500km, maar Tesla al aankondigt dat een nieuwe roadster 600km kan halen, wat belooft dat voor een nieuwe Model S?Is het model gebouwd op subsidies? Niet meer dan andere bedrijven. Tuurlijk zitten er belastingvoordelen aan de inplanting van hun fabrieken, maar dat is met andere merken ook het geval (Ford kreeg de fabriek in Genk quasi gratis en moest jarenlang nauwelijks belastingen betalen). Is het gebouwd op financieringen? Tuurlijk, net zoals andere bedrijven. De enige fout die velen maken is denken dat er nog een bailout lening loopt (nee) en dat het geld van reservaties gebruikt wordt als geld om andere schulden af te lossen (nee, is ook maar een fractie van wat ze ophalen met obligaties). Quote
Gast wooter Geplaatst: 30 december 2017 Geplaatst: 30 december 2017 Lucht? Alles wat ‘m ontwerpt wordt wel realiteit. De verkoop van Tesla’s wereldwijd stijgt met de dag, en ook wereldwijd komen er dagelijks superchargers bij. Is dat lucht? Sommigen hebben een vreemde definitie van lucht. Niemand stelt zich vragen bij een statische concept van een Porsche Mission E, maar iedereen twijfelt aan de haalbaarheid van een vrachtwagen of roadster waar je op de avond van presentatie in kan meerijden. En dan heb ik het nog niet eens over pure eenvoudige wiskunde waarbij sommigen de reservaties voorstellen als een piramidespel, en erbij de totale waarde van obligaties vergeten. De totale waarde van reservaties van de Model 3 zou zo een 40.000.000$ kunnen zijn, maar iedereen lijkt niet te beseffen dat dat relatief gezien maar kleingeld is tegen een obligatie van 1.800.000.000$, oftewel een factor 45 meer. Quote
Gast wooter Geplaatst: 30 december 2017 Geplaatst: 30 december 2017 Wat verstuiven ze in de lucht van die Tesla showrooms? Dat krijg je als je jezelf informeert. Dan past je verhaal niet meer in het verhaal dat wordt opgehangen dat Tesla een piramidespel is dat enkel lucht verkoopt. Quote
saabi 4.094 Geplaatst: 30 december 2017 Geplaatst: 30 december 2017 Wat ze ook verstuiven in de toonzaal, t'moet vree straf spul zijn...en je krijgt er een Tesla bril bij?. (Of kregen jullie korting als jullie de boodschap verspreiden?) In 2018 verkopen ze ook de Tesla bijbel, 100$ voorinschrijving op rekening van Musk... kortom, alles wat annalisten schrijven is quatsch, wat musk tweet is de waarheid.. wat Porsche betreft, zij maken al jaren winst door de verkoop van mooie auto's en hebben volgens mij geen geld opgevraagd bij klanten om de mission E te produceren, but correct if I'm wrong 1 Quote
Gast wooter Geplaatst: 30 december 2017 Geplaatst: 30 december 2017 Wat ze ook verstuiven in de toonzaal, t'moet vree straf spul zijn...en je krijgt er een Tesla bril bij[emoji2]. (Of kregen jullie korting als jullie de boodschap verspreiden?) In 2018 verkopen ze ook de Tesla bijbel, 100$ voorinschrijving op rekening van Musk... kortom, alles wat annalisten schrijven is quatsch, wat musk tweet is de waarheid.. wat Porsche betreft, zij maken al jaren winst door de verkoop van mooie auto's en hebben volgens mij geen geld opgevraagd bij klanten om de mission E te produceren, but correct if I'm wrong Je eerste twee alinea’s zijn irrelevant.Je opmerking over analisten is interessant. Er leeft al een hele tijd negatieve berichtgeving omtrent Tesla die heel vaak ongebaseerd is. Dat kan ongelofelijk klinken, maar als je recent ervaring hebt met een onderwerp waar je veel over weet en dat dat in de media komt, weet je dat de media er heel vaak met de pet naar gooit. Het is eigenlijk triestig hoe vaak ze het mis hebben...Porsche rechtstreeks vraagt inderdaad geen geld om je plek te reserveren. Dat is omdat Porsche niet rechtstreeks verkoopt, maar omdat ze met een dealernetwerk werken. Het zijn daar de dealers die vrolijk geld ophalen. Maar zoals gezegd, dat is irrelevant want wat Tesla ophaalt aan die reservaties is een fractie van hun budget, en wordt niet aangewend om een fabriek te bouwen ofzo. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 30 december 2017 Geplaatst: 30 december 2017 Alles wat iedereen, hoe genuanceerd ook opmerkt is onwaar ..... echt ongelooflijk. De premium merken konden wat Tesla kan. Alleen zijn dat winstgevende bedrijven ipv risico kapitalisten. Kijk naar die verliezen en je beseft dat een normaal gezond bedrijf dat risico niet wil en niet mag nemen. Dat lijkt me de logica zelve als je iets van ondernemen kent. Waar (als electrisch echt populair is) Tesla staat binnen 7 jaar zullen we zien. Maar je gaat me niet doen verschieten dat het plots overgenomen is ( zonder de schuld) door een klassiek speler . Je mag nu zo radicaal gelovig zijn als je wil, mijn eerste alinea is gewoon realiteit. Punt. Tweede is een mogelijk scenario maar zeker niet uit te sluiten met blind geloof. En dat doet niets af van wat er al wel bereikt is met enorm veel lef en durf. Dat de klassiek merken dit technisch niet konden is gewoon onwaar imo. Maar blijf gerust blind verder geloven he. Quote
saabi 4.094 Geplaatst: 30 december 2017 Geplaatst: 30 december 2017 @wooter De relevantie is te vinden in het feit dat je zeer eenzijdig het onderwerp Tesla benadert. ik ken uw affiliatie met Tesla niet, maar ga ervan uit dat je geen direct zicht hebt op hun businessstrategie en hun financiiele huishouding. Dat ze geld bij klanten opvragen is omdat ze het nodig hebben, niet alleen omdat het kan. Er is over Tesla zowel negatieve als positieve berichtgeving, en beiden zijn vaak met een korrel zout te nemen. Begrijp mij niet verkeerd, ik vind tesla auto's als dusdanig heus ok ( behalve de looks van bepaalde modellen), enkel de hype en marketing er omheen vind ik minder. En face it, ze zullen het als massaconstructeur nog moeten waarmaken. Quote
Gast wooter Geplaatst: 30 december 2017 Geplaatst: 30 december 2017 Jokke dit is gewoon de iPhone opnieuw... In 2007 konden de toenmalige premium merken het ook en waren het winstgevende bedrijven, en plots was er de iPhone en de eerste jaren was het nog van “jamaar mensen willen dat niet en wat kan het kleine Apple computers nu iets van telefoons weten” en 10 jaar later liggen alle grote spelers van toen op apegapen.1) Tesla maakt geen winst omdat het in volle expansie is. Als ze niet begonnen waren aan de productielijn van de Model 3, hadden ze al lang winst gemaakt, maar daarmee stel je je toekomst niet veilig. Daarom dat totnogtoe er maar 1 winstgevend kwartaal was.2) Met een marktaandeel in dat prijssegment van luxe auto’s dat de concurrentie wegblaast betekent dit gewoon dat BMW, Porsche, Mercedes en Audi geld laten liggen. Porsche zelf geeft toe dat het feit dat ze geen competitieve EV in de VS hebben, ervoor zorgt dat Tesla klanten weg snoept, en ze hopen die terug te krijgen met de Model E. Dit is geen fantasie, dit zijn effectieve opmerkingen van het Porsche management in de VS.3) Tesla wordt enkel overgenomen als er financiële problemen ontstaan. Dat kan zijn als ze hun productie van hun Model 3 niet in orde kregen tegen zomer van 2018. Gezien de stevige sprong in productieaantallen in december lijkt het me dat die productie onder controle is en zomer 2018 geen probleem meer mag zijn. Daarna is het kijken naar wanneer de obligaties aflopen, en dat is in 2022. Dat is dus na 4 jaar van volledige productie van de Model 3, en 2 jaar de Roadster en Tesla Semi. Als daar de hype ook goed zit worden die obligaties gewoon vervangen door nieuwe obligaties.Dan zit je dus nog met 1 punt: gaat elektrisch populair zijn? Het lijkt me wel, gezien het feit dat EV’s nu al goedkoper zijn in TCO dan auto’s met verbrandingsmotoren, taksen op auto’s met verbrandingsmotoren enkel hoger worden en hun afstand blijven behouden met taksen op EV’s, en de EV talloze voordelen heeft tegenover een auto met verbrandingsmotor (ruimte, acceleratie, eenvoud, kostprijs) tegenover de nadelen die een voor een opgelost worden (laadtijd, range)Kom je dan terug op de concurrentie, die pas vanaf 2020 met modellen uit komen met specificaties die overeen komen met wat Tesla nu bouwt. Het risico is dus heel groot dat de concurrentie in 2020 met modellen uitkomst terwijl Tesla tegen dan modellen heeft die ook verbeterd zijn. De Mission E is zo een mooi voorbeeld: de voorgestelde prestaties zijn nu al minder dan een Model S, de auto is kleiner dan een Model S en zou even duur worden als een Model S. Wat zou een Model S eigenaar dan nog overhalen om een Mission E te kiezen?Niet alleen heb je de EV disruptie die Tesla is gestart, maar tel er ook nog de aankomende disruptie naar autonome voertuigen bij: hoe relevant gaan een Porsche, BMW en Audi nog worden in een wereld waar auto-eigendom zelfs voor de meer gegoeden irrelevant wordt, en men meer een luxueuze autonoom rijdende taxi verkiest dan zelf een 3 reeks te moeten financieren? Tuurlijk gaat er nog ruimte zijn voor 911’s en AMG’s, net zoals er nu nog ruimte is voor maneges, maar de grote melkkoeien in de vorm van 3 reeks diesels, Audi A4’s en Mercedes C klasses gaan er allemaal uit. Goed, we spreken over 10-15 jaar, maar als firma’s die nu 1K per werknemer per maand spenderen aan een leasewagens, dit kunnen vervangen door een abonnement dat 100 euro per maand kost waarmee de werknemer dag en nacht een taxi kan oproepen, dan doen ze dat. En werknemers gaan ook niet klagen als ze vrolijk ladderzat kunnen zuipen op de vrijdagavondborrel en toch veilig thuis kunnen geraken. Quote
Gast wooter Geplaatst: 30 december 2017 Geplaatst: 30 december 2017 En kom niet af met “Dat komt er nooit”. Het bestaat nu. Quote
Gast wooter Geplaatst: 30 december 2017 Geplaatst: 30 december 2017 Overigens vraag je je misschien dan af “wat met Tesla?!” Waarom denk je dat Tesla zich meer en meer is gaan focussen op energieproductie? Eerst met een thuisbatterij, dan met zonnepanelen, en nu ook met industriële accu-installaties. Auto-bezit is van voorbijgaande aard. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 30 december 2017 Geplaatst: 30 december 2017 Wat met gedane beloftes die niet nagekomen worden? Quote
Gast wooter Geplaatst: 30 december 2017 Geplaatst: 30 december 2017 [mention=42]wooter[/mention] De relevantie is te vinden in het feit dat je zeer eenzijdig het onderwerp Tesla benadert. ik ken uw affiliatie met Tesla niet, maar ga ervan uit dat je geen direct zicht hebt op hun businessstrategie en hun financiiele huishouding. Dat ze geld bij klanten opvragen is omdat ze het nodig hebben, niet alleen omdat het kan. Er is over Tesla zowel negatieve als positieve berichtgeving, en beiden zijn vaak met een korrel zout te nemen. Begrijp mij niet verkeerd, ik vind tesla auto's als dusdanig heus ok ( behalve de looks van bepaalde modellen), enkel de hype en marketing er omheen vind ik minder. En face it, ze zullen het als massaconstructeur nog moeten waarmaken.Mijn affiliatie is simpel: ik heb een Model X gekocht, en heb een Model 3 in bestelling. Dit wil zeggen dat ik - zeker wat betreft de Model 3 - nieuwsgierig ben naar actuele productieaantallen, want hoe sneller de productie goed loopt, hoe sneller ik mijn Model 3 heb. Ik haal mijn informatie voornamelijk van de Teslamotors subreddit waarop andere eigenaars en would-be eigenaars mekaar op de hoogte houden van verschillende nieuwsberichten en gespotte Model 3 auto’s. Daarbij zijn de VIN’s interessant want die geven een indicatie naar hoeveel auto’s er al gebouwd zijn. Tegenwoordig is het zo erg dat de parking bij Tesla en bij een Tesla distributiecentrum vol staat van Model 3’s en dat mensen met een reservatie al sinds anderhalve maand mails krijgen om hun bestelling te vervolledigen, en er ook al mensen zijn die hun Model 3 geleverd hebben gekregen.Dat geld ophalen is simpel met wat telwerk te ontkrachten. Zoals gezegd, 1,8 miljard in obligaties VS naar schatting 40 miljoen in reservaties. Met 40 miljoen koop je niet veel, behalve dat die 40 miljoen staat voor 1/40’ste van de verkoopprijs van een Model 3. Je kan dat dus niet in fabrieken steken. Je argument alsof ze geld bij klanten ophalen om de boel te laten draaien houdt dus gewoon geen steek. Maar met 400000 preorders moet je een manier bedenken om de echte geïnteresseerden te onderscheiden, en dan vind ik een 1000 euro reservatie niet zo zot. En kom niet af met dat de 50000 voorafbetaling op een Tesla Semi de bouw van een vrachtwagen gaat voorfinancieren...De negatieve berichtgeving... Ach, veel van die negatieve berichtgeving valt eenvoudig te ontkrachten... Dat we nog altijd spreken over productieproblemen bij Model 3 vind ik bijvoorbeeld belachelijk, net omdat ik weet hoeveel geproduceerde Model 3’s er in december van de band gerold zijn.En marketing... Tesla heeft geen echt marketingbudget. Tesla’s marketing komt vooral van enthousiaste eigenaars en would-be eigenaars, en dat is een krachtig marketingwapen. Quote
Gast wooter Geplaatst: 30 december 2017 Geplaatst: 30 december 2017 Wat met gedane beloftes die niet nagekomen worden?Zoals? Er zijn nog nooit beloftes niet nagekomen, enkel deadlines niet gehaald. Maar het netto resultaat is dat de ervaring met mijn Model X nog altijd beter is dan met de concurrentie, dus op basis van gemiste deadlines ga ik niet nu mijn Model X of Model 3 laten staan en met een X6 en 3 reeks rondrijden. Daar doe ik mezelf geen plezier mee. Kan je dat begrijpen, dat een onvolledig product zoals een Model X nog altijd beter is dan een volledig product als een X6? Simpelweg omdat de autopilot van een Model X 30% van zelf driving aanbied, en een BMW X6 0% aan self driving aanbied. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 30 december 2017 Geplaatst: 30 december 2017 33 minutes ago, Jokke_vlo said: De premium merken konden wat Tesla kan. Alleen zijn dat winstgevende bedrijven ipv risico kapitalisten. Kijk naar die verliezen en je beseft dat een normaal gezond bedrijf dat risico niet wil en niet mag nemen. Dat lijkt me de logica zelve als je iets van ondernemen kent. Dat is idd de nagel op de kop. Op dit moment geven ze 16 miljoen dollar PER DAG uit, en ze hebben 6 miljard dollar schuld of zoiets? Welk gezond "traditioneel" bedrijf kan zich aan zo een avontuur wagen? 1 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 30 december 2017 Geplaatst: 30 december 2017 Just now, wooter said: Zoals? Er zijn nog nooit beloftes niet nagekomen, enkel deadlines niet gehaald. Hoe is het met je automatische ruitenwissers? Quote
Gast wooter Geplaatst: 30 december 2017 Geplaatst: 30 december 2017 Dat is idd de nagel op de kop. Op dit moment geven ze 16 miljoen dollar PER DAG uit, en ze hebben 6 miljard dollar schuld of zoiets? Welk gezond "traditioneel" bedrijf kan zich aan zo een avontuur wagen?En waar komen die cijfers vandaan?En waar zouden ze 16 miljoen dollar per dag uitgeven? Gek want enkele maanden terug was het 8 miljoen dollar per dag, maar toen stond de fabriek er al. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.