Ga naar inhoud

Warm rijden - zin en onzin.


PJH

Aanbevolen berichten

Ik open deze thread naar aanleiding van een ritje in mayo's M3 en het daarop volgende gesprek.

Mijn idee over warm rijden:

Je rijdt een auto warm zodat de cilinders en zuigers ongeveer even snel uitzetten onder invloed van de hitte. Een zuiger heeft minder materiaal dan een cilinder, dus is het normaal dat een zuiger sneller warm wordt en dus ook sneller toeneemt in diameter dan de cilinder zelf. Wanneer men dus veel hitte gaat opwekken zal de zuiger dus veel sneller expanderen dan de cilinder, waardoor de zuiger zou kunnen aanlopen tegen de cilinderwand (en in geval van poorten in de cilinderwand, zou de zuigerveer dus kunnen in de poort gedrukt worden en de wand beschadigen). Ik rij dus altijd zorgvuldig warm tot het water op temperatuur is. Voor mij is dat het teken dat je vanaf dan alles mag doen met de motor want zodra het water warm is, is de cilinderwand dat ook gezien de hitte door de wand moet om bij het water te komen.

Ik doe dit al jaren zo en ik acht die rijstijl mede verantwoordelijk voor het gezonde blokje dat nu nog altijd vrolijk draait na 600.000km in mijn vw bora. (zij die mij kennen, jullie weten dat ik niet rij zoals een dame van 80, dat blok wordt dus goed gebruikt).

Echter heeft een E30 M3 ipv een verbruiksmeter een olietemp meter in zijn tellers zitten. Daarop kun je zien dat, wanneer je aan het warmrijden bent, de olie veel trager opwarmt dan het water. Toen ik aan het rijden was, was de olietemp ongeveer 60° wanneer het koelwater zijn optimaal punt had bereikt. De vraag is nu, wat doe je best eens de temp van het water goed is, maar de olie nog te koud (die hoort 95-100° te zijn in bedrijf)???

1. Je blijft in lage toeren rijden, maar dan warmt de olie trager op -> koude olie is dikker en pompt minder makkelijk rond waardoor ze niet door alle kanalen even makkelijk zal stromen. Bovendien smeert dikke olie minder goed, waardoor het blok dus eigenlijk niet de perfecte hoeveelheid smering krijgt... gezien je niet gaat door rijden, duurt deze periode van mindere smering dus langer waardoor een hogere slijtage zou kunnen optreden van lagers en glijdelen.

2. Je warmt het water op, van zodra het water de 90° heeft bereikt (en de cilinders dus warm zijn) begin je al harder door te rijden zodat ook de olie snel warm wordt en de boel makkelijker wordt rond gepompt door de oliepomp die nu ook meer toeren gaat maken. Je rijdt dan eigenlijk harder door met olie die niet warm is, waardoor ook niet je volledige blok warm is en je dus eigenlijk aan het doorrijden bent met een deels koude motor (nuja, koud is het niet echt...). Bovendien stijgt de oliedruk wanneer je gaat toeren maken met dikke olie, wat ook niet gezond is voor je pomp.

Wie kan een gefundeerde uitleg geven en ons wegwijs maken in deze kwestie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf weet ik ook niet wat er nu van toepassing is, of wat niet. Daarom rij ik de eerste 10 minuten kalm alvorens eens wat hoger in toeren te gaan. Geen idee wat de juiste techniek is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het warm rijden van een wagen slaat niet alleen op de watertemperatuur, maar ook en vooral op de olietemperatuur. De reden waarom je niet in hoge toeren moogt gaan rijden met te koude olie, is juist omdat er minder smering is.

Zolang de motor koud is, is de slijtage vele malen hoger dan met warme motor. Als olie niet op temperatuur is heeft ze haar optimale smerende werking niet. Als je dan hogere toeren gaat draaien gaat die slijtage nog vele malen toenemen.

Zoals je zelf ook zegt is de olie dikker. Bij het warmrijden van de motor is het dan ook belangrijk om je gaspedaal niet te diep in te duwen. Lage toeren maar een hoge gaspedaalstand (diep ingeduwt gaspedaal) zorgt ervoor dat de druk in de cilinders hoger wordt (hogere vulingsgraad). Omdat de olie nog niet op haar optimaal vloeibaarheidsniveau is, gaat die hogere druk de olie tussen de segmenten van de piston en de cilinderwand drukken, met wederom hogere slijtage tot gevolg,

Olie zorgt trouwens ook voor koeling. Ze koelt onder meer de zuigers. Als uw water op temp staat, maar uw olie nog niet, worden uw zuigers meer gekoeld. En volgens uw theorie zouden de zuigers dan kleiner moeten zijn dan de cilinder. Dat zal voor meer olieverbruik zorgen.

Beste is dus om te wachten tot de olie warm is voor je echt begint door te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In m'n 190 baseer ik me ook op de olietemperatuur. Maar als ik daar mijn gaspedaal nauwelijks induw en het toerental beperk tot 3000rpm duurt het een eeuwigheid eer dat de werktemperatuur voor de olie wordt bereikt.

En aangezien je een compromis moet vinden tussen 'koud niet te zwaar belasten wegens slechte smering' en 'zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur komen want koud = slijtage', zal ik vanaf dat de olie ca. 50°C (dan is mijn koelwater al lang op bedrijfstemperatuur) bereikt heeft m'n toerental en belasting stilaan opvoeren -> motor tussen de 2500 en 4000rpm laten pendelen met wisselende belasting, geen vollast. Als de olie 70° à 80° bereikt heeft duw ik door.

Op 95° à 100° krijg ik m'n olie niet, tenzij bij een zwaar sportieve rijstijl. Als ik zou moeten wachten tot die temperatuur bereikt is zou ik nooit mogen doortrekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Asserti :inlove:

Klinkt logisch :)

Op 95° à 100° krijg ik m'n olie niet, tenzij bij een zwaar sportieve rijstijl. Als ik zou moeten wachten tot die temperatuur bereikt is zou ik nooit mogen doortrekken.

Heeft uw auto een olie thermostaat, indien wel werk deze nog? 95-100° is echt wel de normale temp dacht ik, m'n pa zijn bluemotion kraam heeft een digitale tampsensor voor de olie, die kar draait onder matige belasting op 105°c en het hoogste dat ik al zien staan heb is 121°c.

Nog een indicatie dat 100° normaal is, is het feit dat mayo's dashboard zeer duidelijk het getal 100° er heeft opstaan, en al de rest redelijk onduidelijk.

E30_M3_instruments.jpg

aangepast door PJH
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn 'is hangt die meestal tussen de 80° en de 90°, echter de voeler hangt vooraan, dus zal het in de parktijk wel iets meer zijn... :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja. Met een voeler in de carterplug.

Wel beinvloed door rijwind, maar beter dan niets, denk ik dan.

47074_433104244340_636039340_4792498_5937675_n.jpg

Tijdens een middagje spelen in de Italiaanse bergen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Asserti :inlove:

Klinkt logisch :)

Heeft uw auto een olie thermostaat, indien wel werk deze nog? 95-100° is echt wel de normale temp dacht ik, m'n pa zijn bluemotion kraam heeft een digitale tampsensor voor de olie, die kar draait onder matige belasting op 105°c en het hoogste dat ik al zien staan heb is 121°c.

Nog een indicatie dat 100° normaal is, is het feit dat mayo's dashboard zeer duidelijk het getal 100° er heeft opstaan, en al de rest redelijk onduidelijk.

Thumb resize.

Heeft Asserti me vorige week ook gevraagd, ik zou het moeten nakijken, geen idee eigenlijk.

Iig:

DSC_8388.jpg

metertje is er ook op voorzien om (ver) boven de 100°C te gaan.

btw, is dat een ori persfoto die jij post?

Olie op 90°C, water nog niet op temperatuur. Anders gezegd, BMW-thermostaten werken zelfs nieuw nog niet naar behoren :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Asserti :inlove:

Klinkt logisch :)

Heeft uw auto een olie thermostaat, indien wel werk deze nog? 95-100° is echt wel de normale temp dacht ik, m'n pa zijn bluemotion kraam heeft een digitale tampsensor voor de olie, die kar draait onder matige belasting op 105°c en het hoogste dat ik al zien staan heb is 121°c.

Nog een indicatie dat 100° normaal is, is het feit dat mayo's dashboard zeer duidelijk het getal 100° er heeft opstaan, en al de rest redelijk onduidelijk.

Thumb resize.

Auto warm rijden is vooral de olie, vooral bij performance gerichte wagens zeer belangrijk. Vanaf 70-80 graden kan je al eens lichtjes boven de 3-4k toeren gaan, helemaal doorgaan pas vanaf 90 graden. Zoals de foto hierboven is perfect, echter scheelt er volgens mij wel iets met de thermostaat want die naald van het koelvloeistof moet pal in het midden staan. (heb ik met de M5 ook voorgehad.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die foto is inderdaad maar een persfoto ter illustratie van de temp aanduiding, en niet specifiek van mayo's auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

MG geraakt met normaal rijden ook niet boven 80° olietemp.

Sportievere ritjes gaan richting 100°C en meer.

Circuit 130-140° :D

Maar ook hier is het heel rustig en niet boven de 3000rpm komen zolang de olietemp naald niet bewogen is (<60°)

Zodra de naald lichtjes begint te stijgen duw ik al eens heel even door in lagere toeren of ga ik onder heel lichte belasting richting 4000rpm. En zo geleidelijk aan opbouwen tot de olie op 70°-80° is. En dan give 'em hell 8)

En bij die kar MOET ik zo warmrijden, of ik heb binnen de kortste keren een kapotte cilinderkoppakking aan mijn broek :D

aangepast door BlackFox
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op pa zijn 335i staat nu ook een olietemperatuurmeter en ik verschiet ervan hoe lang dat duurt eer dat die op temperatuur is als je rustig rijdt.

Wetende dat een diesel nog trager op temperatuur komt moet onze 330d toch wel afgezien hebben.

Vooral bij oud karren lijkt het me belangrijk, met de E30 voel ik echt dat de motor zeer weinig trekkracht heeft en heel nukkig is wanneer die koud staat of lang heeft stil gestaan. Warm daarentegen gaat die motor als een klok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik me eigenlijk afvraag, zijn oude motoren evengoed ook sneller op temperatuur op gebied van olie dan de nieuwe varianten?

Water duurt bij veel moderne (diesel)auto's duidelijk langer dan oude auto's... dus ik zou denken dat olie dan nog een serieus stukje langer duurt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij bij korte ritten niet boven de 2000 toeren, en pas na 20 minuten rijden of zo, wanneer ik zeker ben dat de olie warm genoeg is, kom ik boven de 4000.

Mijn watertemp meter komt trouwens maar tot na het eerste streepje na het blauwe stuk (tenzij bij file of stilstand, dan klimt die mooi naar het midden), en ik heb niet het minste idee wat ik moet vervangen om dat te fixen. Thermostaat en waterpomp zijn al vervangen. Andere onderdelen die kapot zouden zijn zouden hem eerder te warm doen lopen. Echt vreemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij bij korte ritten niet boven de 2000 toeren, en pas na 20 minuten rijden of zo, wanneer ik zeker ben dat de olie warm genoeg is, kom ik boven de 4000.

Mijn watertemp meter komt trouwens maar tot na het eerste streepje na het blauwe stuk (tenzij bij file of stilstand, dan klimt die mooi naar het midden), en ik heb niet het minste idee wat ik moet vervangen om dat te fixen. Thermostaat en waterpomp zijn al vervangen. Andere onderdelen die kapot zouden zijn zouden hem eerder te warm doen lopen. Echt vreemd.

Onder de 2000 blijven vind ik toch moeilijk, dan kom je bijna niet vooruit met zo een 320 :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onder de 2000 blijven vind ik toch moeilijk, dan kom je bijna niet vooruit met zo een 320 :D

Valt goed mee hoor. Sneller schakelen. :D Wil gewoon geen miserie door hem af te trappen wanneer hij koud staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij bij korte ritten niet boven de 2000 toeren, en pas na 20 minuten rijden of zo, wanneer ik zeker ben dat de olie warm genoeg is, kom ik boven de 4000.

Mijn watertemp meter komt trouwens maar tot na het eerste streepje na het blauwe stuk (tenzij bij file of stilstand, dan klimt die mooi naar het midden), en ik heb niet het minste idee wat ik moet vervangen om dat te fixen. Thermostaat en waterpomp zijn al vervangen. Andere onderdelen die kapot zouden zijn zouden hem eerder te warm doen lopen. Echt vreemd.

Klinkt nochtans als thermostaat... de 5 had dat ook. Kwam pas in het midden na zwaar raggen. Zeker van dat de nieuwe thermostaat wel in orde is?

Anders temperatuursensor of de meter zelf die dodgy is.

20minuten lang onder de 2000rpm blijven is trouwens echt wel lang en laag. Ga gerust tot 3000, daar doe je minder schade mee als zwaarder belasten en maar tot 2000 gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt nochtans als thermostaat... de 5 had dat ook. Kwam pas in het midden na zwaar raggen. Zeker van dat de nieuwe thermostaat wel in orde is?

Anders temperatuursensor of de meter zelf die dodgy is.

20minuten lang onder de 2000rpm blijven is trouwens echt wel lang en laag. Ga gerust tot 3000, daar doe je minder schade mee als zwaarder belasten en maar tot 2000 gaan.

Ik word misbegrepen. Ik blijf geen 20 minuten onder 2000. Ik bouw geleidelijk op, maar pas na 20 minuten of zo ga ik hoger dan 4000 gaan.

En thermostaat was van Gates, is 2 maanden geleden geplaatst geweest of zo... Die sensor had ik ook al aan gedacht. Ga eens een lijstje moeten maken met mogelijke boosdoeners.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij rustig tot het m'n kloten uithangt... Dus meestal na 500m gaat de rechtervoet omlaag...

Karretje mort niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de oliedruk begint te zakken is het gas erop :D

Maar ik vind het een beetje raar dat iedereen hier zo rustig rijdt. Mijn bak draait 3000tpm op de snelweg, dus volgens sommigen mag ik daar de eerste 10-20min niet op? :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang m'n water koud is kom ik niet boven de 3k toeren, maar geef ik vooral amper gas en bouw ik rustig die toeren op. Als het water warm durf ik al eens tot 4k toeren te gaan als ik zie dat m'n olie warm is (oliedrukmeter) gaat het gas (indien nodig) erop. Volgas geef ik dus pas als m'n olie warm is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat het vooral van motor tot motor af hangt en dat de meesten er wel goed tegen zullen kunnen.

Xsara heb ik ook nooit echt warmgereden, en die ketel heeft het toch tot 85k km volgehouden zonder problemen :D

BMW heb ik in die 5000km dat ik er mee gereden heb ook goed afgetrapt, wederom geen problemen. Maar 5000km is natuurlijk geen referentiekader :D En is nochtans ook een blok dat bekend staat voor zijn scheurende cilinderkoppen... wie weet wat me nog te wachten staat :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid