Ga naar inhoud

Warm rijden - zin en onzin.


PJH

Aanbevolen berichten

Rij ook altijd mooi warm...

Ik krijg ook de kriebels van dat start-stop gedoe... Kan toch ook niet goed zijn voor je motor...

Werkt dat dan niet pas vanaf de motor warm genoeg staat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben hierin nogal maniakaal.

Tot aan 90 graden water en 60 graden olie niet boven +-2800 rpm

Dan zeer geleidelijk opbouwen tot de olietemperatuur aan +-86 graden zit, vanaf dan: planken!

Ook niet zo super dan eh, heel lange tijd max 3000rpm en dan ineens tot het rood?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Warmrijden, het is het lang leven van je motor.

Gelukkig heb ik zowel olie- als temperatuurmeter in mijn dashboard.

Eerste kilometers komt ie niet boven de 2k rpm, niet meer dan halfgas. Zo geraak ik toch al aan 90 per uur.

Zodra de olie 60° heeft kan er al tot 2500 rpm gegaan worden indien nodig (bv. 120 rijden op autosnelweg), maar max 3/4 gas.

Als zowel water als olie op 80° staan kan er indien nodig al volgas naar 3k rpm gegaan worden.

Als olie en water al +- 5 min op 90° staan kan er vol tot de rode zone worden doorgetrokken.

En zo houdt de A6 dat al 452k km vol zonder mechanische problemen noch olieverbruik. Als ik PJH hoor ben ik dus nog goed voor minstens 180k km.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rij ook altijd mooi warm...

Ik krijg ook de kriebels van dat start-stop gedoe... Kan toch ook niet goed zijn voor je motor...

Heeft uw A7 een oliemeter? Onze Q5 heeft enkel een meter voor het water.

En dat start-stop systeem leg ik ook altijd direct af.

Ik heb al eens gevraagd of ze dat niet permanent kunnen uitschakelen maar dat mocht niet van 'Europa' ofzo? Uitstootnormen enzo...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn wagen was vroeger van een leasingmaatschappij, lekker afgetrapt dus. :lol:

Zelf probeer ik er toch redelijk op te letten eigenlijk. M'n vader daarentegen kan het geduld niet opbrengen om zijn wagen warm te rijden en had tot nu toe nooit problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me eigenlijk af wat er zou gebeuren als ze mij een nieuwe 118d ofzo in mijn handen steken, echt hagelnieuw met 0km er op en dan meteen starten en volgas de nurburgring op (liefst wel ééntje met reeds ingereden blokken en schijven :D) en pas stoppen als de eerste tank er door is, ben eens benieuw hoe die motor het dan zou doen in zijn verdere leven

Wij hier zijn mensen die onze auto's min of meer graag zien en dan ook interesse hebben in het technisch aspect... maar mijn moeder bvb weet totaal niet waarom je zou moeten warm rijden, en zo zijn er veeeeeeeeeeeeel meer mensen zoals wij denk ik. Volgens mij zijn moderne motoren daar wel op voorzien en overdrijven wij allemaal een klein beetje. Maar slecht zal het zeker wel niet zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast caoimhin
Sluit me aan bij Corneel, al heb ik geen oliemeter :D
Heeft uw A7 een oliemeter? Onze Q5 heeft enkel een meter voor het water.

Bij mijn A3 zit dat in de boordcomputer. Vanaf het water op temperatuur is check ik dat eens om te zien hoe warm de olie reeds is. Dan kan ik ongeveer inschatten wanneer het voldoende is. Als ik denk dat het voldoende is kijk ik nog eens :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, maar als je het niet kan opbrengen om je kar warm te rijden, dan ben je imo:

1. Iemand die zijn auto niet graag ziet

2. Geen autoliefhebber

Dit is wat kort door de bocht. Ik zie mijn auto's doodgraag, en beschouw mezelf als een behoorlijk autoliefhebber. Ik ben er dan ook van 's ochtends tot 's avonds mee bezig. Maar een auto is nog altijd een gebruiksvoorwerp. Als ik iedere keer moet wachten tot mijn olietemperatuur netjes op 90 graden staat om wat gas te mogen geven, dan kan ik net zo goed gaan fietsen. Ik neem de slijtage er dan ook maar gewoon bij. Warmrijden doe ik zoals eerder gezegd ongeveer een kwartiertje, en daarna begin ik door te trappen. Mijn 155 behandelde ik zo goed mogelijk, maar daarbij duurde het bij een opwarmingsrijstijl bijna een uur eer alles oke was om door te rijden, en dat geduld kan ik niet opbrengen. Al een geluk dat bij moderne BMW's zelfs geen watertemperatuurschermpje meer voorzien is, of ik zou me constant schuldig voelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Warmrijden, het is het lang leven van je motor.

Gelukkig heb ik zowel olie- als temperatuurmeter in mijn dashboard.

Eerste kilometers komt ie niet boven de 2k rpm, niet meer dan halfgas. Zo geraak ik toch al aan 90 per uur.

Zodra de olie 60° heeft kan er al tot 2500 rpm gegaan worden indien nodig (bv. 120 rijden op autosnelweg), maar max 3/4 gas.

Als zowel water als olie op 80° staan kan er indien nodig al volgas naar 3k rpm gegaan worden.

Als olie en water al +- 5 min op 90° staan kan er vol tot de rode zone worden doorgetrokken.

En zo houdt de A6 dat al 452k km vol zonder mechanische problemen noch olieverbruik. Als ik PJH hoor ben ik dus nog goed voor minstens 180k km.

En wie zegt dat die het geen 452k had volgehouden moest je de eerste kms wél tot 3000 rpm doorgetrokken had. Of wel plankte toen de olie nog geen 90°C was?

Ga je me nu echt zeggen dat jij constant naar dat metertje van de olie kijkt, vervolgens op uw klok 5min aftelt om vervolgens wat gas te mogen geven? Leuk is anders :lol:

Ik vraag me eigenlijk af wat er zou gebeuren als ze mij een nieuwe 118d ofzo in mijn handen steken, echt hagelnieuw met 0km er op en dan meteen starten en volgas de nurburgring op (liefst wel ééntje met reeds ingereden blokken en schijven :D) en pas stoppen als de eerste tank er door is, ben eens benieuw hoe die motor het dan zou doen in zijn verdere leven

Wij hier zijn mensen die onze auto's min of meer graag zien en dan ook interesse hebben in het technisch aspect... maar mijn moeder bvb weet totaal niet waarom je zou moeten warm rijden, en zo zijn er veeeeeeeeeeeeel meer mensen zoals wij denk ik. Volgens mij zijn moderne motoren daar wel op voorzien en overdrijven wij allemaal een klein beetje. Maar slecht zal het zeker wel niet zijn

Waarschijnlijk niets hoor, die kar gaat perfect bollen.

SAAB heeft zoiets reeds gedaan, niet op e ring maar in een ovaal. Nieuw uit de fabriek, en meteen planken, constant...

In October 1986 the Saab Long Run took place. Three standard Saab 9000 Turbos set 2 world records and 21 international records at the Talladega Superspeedway in Talladega, Alabama, USA. 100,000 km (62,000 mi) were covered with an average speed of 213.299 km/h (132.537 mph) and 50,000 miles (80,000 km) with an average speed of 213.686 km/h (132.778 mph).

Ten years later, in 1996, three standard Saab 900 (NG) Turbos driven by factory test drivers and two standard naturally aspirated Saab 900s driven by journalists set new world records on the same speedway.

Ik stel mij ook de vraag of inrijden bij moderne motoren nog echt nodig is, normaal hebben die in de fabriek al gedraaid.

En hoelang hebben die gedraaid denk je?

Dit is wat kort door de bocht. Ik zie mijn auto's doodgraag, en beschouw mezelf als een behoorlijk autoliefhebber. Ik ben er dan ook van 's ochtends tot 's avonds mee bezig. Maar een auto is nog altijd een gebruiksvoorwerp. Als ik iedere keer moet wachten tot mijn olietemperatuur netjes op 90 graden staat om wat gas te mogen geven, dan kan ik net zo goed gaan fietsen. Ik neem de slijtage er dan ook maar gewoon bij. Warmrijden doe ik zoals eerder gezegd ongeveer een kwartiertje, en daarna begin ik door te trappen. Mijn 155 behandelde ik zo goed mogelijk, maar daarbij duurde het bij een opwarmingsrijstijl bijna een uur eer alles oke was om door te rijden, en dat geduld kan ik niet opbrengen. Al een geluk dat bij moderne BMW's zelfs geen watertemperatuurschermpje meer voorzien is, of ik zou me constant schuldig voelen.

Hier kan ik me in vinden (al ben jij met je Alfa niet echt een schoolvoorbeeld he :D)

Ik verzorg mijn auto's zeer goed, die zijn altijd tiptop in orde en ik weet ook ongeveer hoe een motor werkt. Doch, als ik zou moeten rijden zoals sommigen hier :?

Eerste km tot 2000 rpm, dan de volgende 2 min tot 2200rpm, dan als water op 90 staat en olie op 65 dan mag ik tot 3000rpm bij 2/6 gas... :doh:

Ieder zijn ding hoor, maar ik rij nog altijd op gevoel. Als ik de auto 's morgens start dan voel je dat dat niet super smooth draait. Na een minuut gaat dat al beter, dan wat opbouwen en gassen maar als hij warm is.

Toen het zo koud was 's nachts geraakte mijn watertemp tot net boven 1/4 eer ik op het werk was... Dan ga ik ook niet zitten doortrekken hoor, je voelt dat dat niet juist is.

Die motoren kunnen wel tegen iets, als ze dat niet kunnen heb je de verkeerde auto gekocht :D

aangepast door Jochen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die motoren kunnen wel tegen iets, als ze dat niet kunnen heb je de verkeerde auto gekocht :D

Blackfox komt deze nacht op je klink zeiken.

Gelukkig hoor je hem wel al van 4 kilometer afstand aankomen.:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blackfox komt deze nacht op je klink zeiken.

Gelukkig hoor je hem wel al van 4 kilometer afstand aankomen.:D

Die woont te dichtbij, zijn motor zal nog niet warm genoeg om boven de 2000rpm te mogen dus echt horen zal ik hem niet. MAar de weg ligt er wat vettig bij dus de kans dat hij onderweg uit de bocht slingert is wel reëel :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stel mij ook de vraag of inrijden bij moderne motoren nog echt nodig is, normaal hebben die in de fabriek al gedraaid.

Nog nooit gehoord. Tenzij je een supercar koopt ofzo denk ik niet dat motoren veel draaien in de fabriek.

Volgens mij zijn moderne motoren daar wel op voorzien en overdrijven wij allemaal een klein beetje. Maar slecht zal het zeker wel niet zijn

Langs de andere kant zijn moderne motoren nu toch eerder gefocust op een hoog rendement(laag normverbruik), waardoor het opwarmen trager gaat. (cfr. gTa met de Lexus IS)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wie zegt dat die het geen 452k had volgehouden moest je de eerste kms wél tot 3000 rpm doorgetrokken had. Of wel plankte toen de olie nog geen 90°C was?

Ga je me nu echt zeggen dat jij constant naar dat metertje van de olie kijkt, vervolgens op uw klok 5min aftelt om vervolgens wat gas te mogen geven? Leuk is anders :lol:

Waarschijnlijk niets hoor, die kar gaat perfect bollen.

SAAB heeft zoiets reeds gedaan, niet op e ring maar in een ovaal. Nieuw uit de fabriek, en meteen planken, constant...

En hoelang hebben die gedraaid denk je?

Hier kan ik me in vinden (al ben jij met je Alfa niet echt een schoolvoorbeeld he :D)

Ik verzorg mijn auto's zeer goed, die zijn altijd tiptop in orde en ik weet ook ongeveer hoe een motor werkt. Doch, als ik zou moeten rijden zoals sommigen hier :?

Eerste km tot 2000 rpm, dan de volgende 2 min tot 2200rpm, dan als water op 90 staat en olie op 65 dan mag ik tot 3000rpm bij 2/6 gas... :doh:

Ieder zijn ding hoor, maar ik rij nog altijd op gevoel. Als ik de auto 's morgens start dan voel je dat dat niet super smooth draait. Na een minuut gaat dat al beter, dan wat opbouwen en gassen maar als hij warm is.

Toen het zo koud was 's nachts geraakte mijn watertemp tot net boven 1/4 eer ik op het werk was... Dan ga ik ook niet zitten doortrekken hoor, je voelt dat dat niet juist is.

Die motoren kunnen wel tegen iets, als ze dat niet kunnen heb je de verkeerde auto gekocht :D

Die Alfa behandel ik raar maar waar waar wel met respect, net omdat ik weet dat de techniek zo kwetsbaar is. Mijn 118d is een veel beter voorbeeld. Dat ding is vanaf dag 1 gechipped, heb ik ondertussen al 140k km (hard) mee doorgetrapt zonder maniakaal warm te rijden, en daar mankeert absoluut niks aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die woont te dichtbij, zijn motor zal nog niet warm genoeg om boven de 2000rpm te mogen dus echt horen zal ik hem niet. MAar de weg ligt er wat vettig bij dus de kans dat hij onderweg uit de bocht slingert is wel reëel :D

Ploerten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mn ex M5 werkte dat met lampjes in de toerenteller, ze zouden dat in elke auto moeten steken...

Als dat echt zo belangrijk was had je al lang een programma in de ECU zitten daarvoor.

Onze Espace is nooit warmgereden, bijna nooit rustig gereden, onderhoud kwam wanneer we eraan dachten etc. En dat ding staat nu op 535k. Voor een Renault...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dat echt zo belangrijk was had je al lang een programma in de ECU zitten daarvoor.

Onze Espace is nooit warmgereden, bijna nooit rustig gereden, onderhoud kwam wanneer we eraan dachten etc. En dat ding staat nu op 535k. Voor een Renault...

(bijna) Platte oude diesel zonder vermogen.

Probeer dat maar eens met een moderne commonrail diesel of turbo-benzine motor. Ik wens je veel succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen oliemeter. Meestal rijd ik tot max. 3000 toeren voor de eerste 1-2 kilometer, daarna staat het pijlke van mijn koelwater voorbij het blauw (geen idee hoe warm dat is eigenlijk :$) en dan 'moet' ik 120 beginnen rijden -> 3700 toeren.

Planken doe ik eigenlijk weinig tot nooit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid