Ga naar inhoud

Warm rijden - zin en onzin.


PJH

Aanbevolen berichten

Ik kom amper boven de 3k toeren en rijd daar al goed mee door... IK heb dan ook een waanzinnig slome motor...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me dan af wat de logica erachter is dat ze in (sommige) nieuwe BMW's dan niet eens meer een metertje voor de watertemperatuur steken.

Met de huidige kwaliteit olie moet je al zwijnen voor je 'm echt kapot krijgt door af te raggen.

En auto's worden niet meer ontworpen om 20 jaar mee te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En auto's worden niet meer ontworpen om 20 jaar mee te gaan.

Dat vooral spijtig genoeg. Geld moet blijven rollen, en da's met alles zo tegenwoordig. Vind nog maar eens een gsm die het langer dan 2-3 jaar uithoudt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast caoimhin
Dat vooral spijtig genoeg. Geld moet blijven rollen, en da's met alles zo tegenwoordig. Vind nog maar eens een gsm die het langer dan 2-3 jaar uithoudt..

Dat van die GSM kan ik niet bevestigen, dat krijgt bij mij de tijd niet om het langer dan 2 jaar uit te houden :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, valt dat niet permanent uit te schakelen?

Niet standaard, maar zou te herprogrammeren zijn via de vagcom... Moet alleen eens bij DragonFly geraken daarvoor :(

Werkt dat dan niet pas vanaf de motor warm genoeg staat?

Dat zeggen ze ja, maar als ik thuis uit de garage vertrek en 2 km verder aan de lichten sta, dan gaat hij meestal al uitvallen. Kan me niet voorstellen dat hij dan al op temperatuur is. Staat nu wel binnen, maar 2 km aan rustig tempo???

Heeft uw A7 een oliemeter? Onze Q5 heeft enkel een meter voor het water.

En dat start-stop systeem leg ik ook altijd direct af.

Ik heb al eens gevraagd of ze dat niet permanent kunnen uitschakelen maar dat mocht niet van 'Europa' ofzo? Uitstootnormen enzo...

Nee geen olietemperatuur, zou eens moeten zoeken in de BC...

Start-stop willen ze idd niet afleggen omdat het niet mag, maar het kan wel. Zelf via een vagcom doen...

In mn ex M5 werkte dat met lampjes in de toerenteller, ze zouden dat in elke auto moeten steken...

Zit ook in mijn A7... snap alleen het nut er niet van want koud zegt hij al meteen 4400 toeren en dan loopt het op naar een goeie 5K toeren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dat echt zo belangrijk was had je al lang een programma in de ECU zitten daarvoor.

denk je?

Daarmee werken ze alleen maar tegen hun eigen business in. Een auto moet verslijten en kapot gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik mij herinner van de MTU-curus is dat daar wel de nadruk werd gelegd op het warm draaien van de motor.

Nu is het een klein slagje groter (1 cilinder = 4000cc en hij heeft er minimum 8) en een klein tikje meer vermogen (iets van een kleine 800kW op 1500 rpm)

Er zit voorverwarming op het koelwater (80°C), maar de olie en de rest is koud. Alvorens te starten, moet er eerst worden voorgesmeerd en dan pas mag er worden gestart.

Die motoren moeten onbelast (en stationair of in geval generator enkel onbelast) enkele minuten draaien.

Je hoort het ook goed aan de turbo's als die beginnen warm te hebben of niet en je merkt het ook goed aan het loopgedrag (zelfs ik :D).

Nu hebben we ook series 2000 (je raadt het nooit : 2000cc per cilinder), maar dan de zware versie : een mooie V12 (en drie turbo's) en die heeft iets van een 1000kW output. Daarmee hebben we al veel problemen gehad omwille van de slechte en korte opwarmtijden die soms gebruikt werden. Na een kleine 100u mochten de koppakkingen vervangen worden, normaal is dit na 1000 bedrijfsuren. Ook de turbo's zijn al regelmatig vervangen geweest. En helaas te wijten aan niet voldoende opwarming. De turbo's hadden namelijk eventjes zonder olie gedraaid, de olie was nog niet vloeibaar genoeg en de lagers liepen vast.

Ahja en dat zijn common-rail motoren, met nauwere toleraties. Op de cursus werd dit ook gezegd, dat er relatief weinig problemen waren met de motoren die gekocht waren door mensen ter vervanging van hun oude ABC, Cummins, Detroit Diesel, ... stuk voor stuk oudere motoren die bijna maniakaal warmgedraaid worden.

En MTU stopt dat ook niet in de ECU, wat ze wel zouden kunnen doen, maar de reden daarvoor is, in nood moet je 100% van je motorvermogen kunnen nemen. Zelfs al gaat de motor in alarm en draait hij daardoor kapot : een leven is meer waard dan een motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

MTU = Motoren and Turbine Union

Maken diesels en turbines voor in boten (mijn geval), treinen, generatoren, ... Groot en klein : een gamma van onder de 100kW tot boven de 2000kW. De meeste motoren zijn sneldraaiers, dus tot een 3500 rpm. Leuk hoor zo een series 4000 V16 met 4 turbo's te zien draaien aan 3200rpm. Heel beangstigend ook! Wel kostelijk : elke 2000u is het grote revisie, dat zelf de krukas eruit moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe grappig het ook klinkt : ja. Afhankelijk van je gebruik en je belasting wordt de motor anders gechipt. Moet de motor 90% van zijn tijd, zijn volle vermogen afleveren, dan heeft hij ook meer turbo's (slijten die minder).

Maar chippen is ook koeling gaan veranderen. Want die beesten produceren nogal wat hitte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ECU wel zo afgesteld dat de turbos kunnen volgen. Werkt perfect voor een jaar of twee.

Maar waterkoeling in de uitlaat doet veel tegen rookpluimen.

Edith zegt mij trouwens dat je volgende week zondag (11 maart van 14u tot 16u) in Gent op de Rigakaai een van onze nieuwe vaartuigjes kan bekijken : daarin zitten twee van die MTU's, wel maar series 2000.

fototje trouwens van hun bakbeestje :

MTU_16V4000M70.JPG

aangepast door gewoon ik
Link naar reactie
Delen op andere sites

En wie zegt dat die het geen 452k had volgehouden moest je de eerste kms wél tot 3000 rpm doorgetrokken had. Of wel plankte toen de olie nog geen 90°C was?

Ga je me nu echt zeggen dat jij constant naar dat metertje van de olie kijkt, vervolgens op uw klok 5min aftelt om vervolgens wat gas te mogen geven? Leuk is anders :lol:

Ik denk het niet. Warmrijden en respect voor de mechaniek is erin gestampt door mijn pa.

Resultaat is dat wij, op 2x constructiefout van een constructeur na, nog nooit een oliezuiper hebben gehad op al onze auto's gedurende de afgelopen 30 jaar, noch grote technische mankementen.

Mijn buurman daarentegen reed zijn materiaal nooit warm en had permanent technische problemen. Hij had bv. hydrostatisch aangedreven machines met luchtgekoelde motoren. Altijd direct volgas en gaan. Oliepompen, wielmotoren, ... gingen systematisch kapot.

Trouwens, kijken doe ik niet echt meer. Ik voel het aan mijn auto hoe ver ie staat en dat komt overeen met mijn uitleg.

Als dat echt zo belangrijk was had je al lang een programma in de ECU zitten daarvoor.

Onze Espace is nooit warmgereden, bijna nooit rustig gereden, onderhoud kwam wanneer we eraan dachten etc. En dat ding staat nu op 535k. Voor een Renault...

Is dan ook een steengoed blok, hebben thuis 3x Renault 25 gehad met die motor. Was destijds een pareltje op technisch vlak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Zelf rijd ik mijn auto's altijd eerst opt gemak warm.

Zoals ook de firma wagen, eenmaal warm (kleine 10min) ziet het toerental metertje vaak +4K rpm (voor dieseltje). Vroeger trok de auto niet in hoge toeren. (Vorige collega reed nooit warm en altijd versmijtn op 3K rpm) Na jaartje trainen, trekt ie nu wel rond die 4-4,5K rpm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rijd altijd warm.

Met de opel's rijd ik in de zomer +/-10km eer te planken, in de winter 20km.

Met de M3 en de M5 pas vanaf 80° boven de 4000rpm, vanaf 90° full throttle.

De M5 lampjes op het dashboard, zeggen wel planken vanaf 70°...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De M5 lampjes op het dashboard, zeggen wel planken vanaf 70°...

Viel me ook op toen ik met die van matthi lampe reed. Kijken die lampjes naar water of olietemp?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik mij herinner van de MTU-curus is dat daar wel de nadruk werd gelegd op het warm draaien van de motor.

Nu is het een klein slagje groter (1 cilinder = 4000cc en hij heeft er minimum 8) en een klein tikje meer vermogen (iets van een kleine 800kW op 1500 rpm)

Er zit voorverwarming op het koelwater (80°C), maar de olie en de rest is koud. Alvorens te starten, moet er eerst worden voorgesmeerd en dan pas mag er worden gestart.

Die motoren moeten onbelast (en stationair of in geval generator enkel onbelast) enkele minuten draaien.

Je hoort het ook goed aan de turbo's als die beginnen warm te hebben of niet en je merkt het ook goed aan het loopgedrag (zelfs ik :D).

Nu hebben we ook series 2000 (je raadt het nooit : 2000cc per cilinder), maar dan de zware versie : een mooie V12 (en drie turbo's) en die heeft iets van een 1000kW output. Daarmee hebben we al veel problemen gehad omwille van de slechte en korte opwarmtijden die soms gebruikt werden. Na een kleine 100u mochten de koppakkingen vervangen worden, normaal is dit na 1000 bedrijfsuren. Ook de turbo's zijn al regelmatig vervangen geweest. En helaas te wijten aan niet voldoende opwarming. De turbo's hadden namelijk eventjes zonder olie gedraaid, de olie was nog niet vloeibaar genoeg en de lagers liepen vast.

Ahja en dat zijn common-rail motoren, met nauwere toleraties. Op de cursus werd dit ook gezegd, dat er relatief weinig problemen waren met de motoren die gekocht waren door mensen ter vervanging van hun oude ABC, Cummins, Detroit Diesel, ... stuk voor stuk oudere motoren die bijna maniakaal warmgedraaid worden.

En MTU stopt dat ook niet in de ECU, wat ze wel zouden kunnen doen, maar de reden daarvoor is, in nood moet je 100% van je motorvermogen kunnen nemen. Zelfs al gaat de motor in alarm en draait hij daardoor kapot : een leven is meer waard dan een motor.

Heeft MTU ook gezegd wanneer zijn ding op revisie moet en wat de kosten hieraan verbonden zijn.

MTU, Cummins en Caterpillar zijn zowat de duurste motoren die in gebruik die je kan inbouwen. Veelal onbetrouwbaarder dan pakweg een EMD of DD, moeten veel sneller op revisie (15000 draaiuren, ipv van een 40000 bij een EMD) en de kostprijs voor de revisie is een pak hoger (325000 voor MTU, 220000 voor een EMD).

Maar inderdaad bij deze motoren, ongeacht fabricant, is voorsmering (bij sommige oudere type moet dit bij lange stilstand zelfs nog manueel gebeuren...) warmloop en nasmering van de turbo van belang.

En om het kort te houden: deze motoren zijn gemaakt om dag 1 gestart te worden, na 1 uur vollast te draaien en bij het bereiken van de draaiuren stilgelegd te worden en op revisie te gaan. Realiteit is echter anders.

En vooraleer gewoon ik me gaat afschieten: ik heb ervaring met DAF, MAN, DD, Cummins en Caterpillar in bussen; MAN, MTU, ABC en EMD in treinen (vracht en personen) en binnenkort komt daar ook cummins bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, zoals gewoon ik aanhaalde, bij deze zware scheeps diesels kan je als leek direct horen of deze warm of koud staat.

Koudstart EMD (zonder uitlaat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Viel me ook op toen ik met die van matthi lampe reed. Kijken die lampjes naar water of olietemp?

combinatie van de twee denk ik

volgens de boordcomputer van de RS4 B7 (hoogtoerige V8 ) mag je op koude motor nog tot 7000 rpm gaan.

altijd al verschrikkelijk raar gevonden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid