Ga naar inhoud

Warm rijden - zin en onzin.


PJH

Aanbevolen berichten

combinatie van de twee denk ik

volgens de boordcomputer van de RS4 B7 (hoogtoerige V8 ) mag je op koude motor nog tot 7000 rpm gaan.

altijd al verschrikkelijk raar gevonden...

Klantenbinding, denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak daar met mijn eigen auto's niet zoveel spel van, dat warmrijden. Gewoon rustig rijden tot er wat temperatuur in begint te zitten (water >60°c)), en dan stilletjes aan opbouwen qua belasting en toerental.

Met de Bipper en de Corsa ben ik wel extra zacht/voorzichtig de eerste 2-3 minuten rijden na koudstart, omdat die turbo'tjes volgens mij van papier maché gemaakt zijn.

Uiteindelijk hangt het ook gewoon af met wat voor auto je onderweg bent. Met een Carrera GT of een GT2 RS rijdt ik ook rustig tot alles (alles, dus ook versnellingsbak) op voldoende temperatuur zijn.

M'n vroegere 300TD is eigenlijk nooit echt voorzichtig warmgereden (altijd plankgas, enkel toerental een beetje beperken tot 2500-3000 wanneer koud), en dat ding heeft het zonder veel onderhoud toch probleemloos 560.000km volgehouden. En de motor is nog steeds in topconditie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteindelijk hangt het ook gewoon af met wat voor auto je onderweg bent. Met een Carrera GT of een GT2 RS rijdt ik ook rustig tot alles (alles, dus ook versnellingsbak) op voldoende temperatuur zijn.

In Tuur Bo zijn GT3 merkte ik dat echt fel. Zo nukkig schakelen toen die koud was :o heb de hele tijd zitten double clutchen en traag schakelen omdat die gewoon dus niet in zijn versnelling wou vallen. Mayo's M3 heeft dat ook, maar veel minder erg.

Pas na 25-30km was de bak echt soepel in die GT3, had ik nooit verwacht :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf rijd ik mijn auto's altijd eerst opt gemak warm.

Zoals ook de firma wagen, eenmaal warm (kleine 10min) ziet het toerental metertje vaak +4K rpm (voor dieseltje). Vroeger trok de auto niet in hoge toeren. (Vorige collega reed nooit warm en altijd versmijtn op 3K rpm) Na jaartje trainen, trekt ie nu wel rond die 4-4,5K rpm.

En op welk toerental heeft je wagen het meeste vermogen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Tuur Bo zijn GT3 merkte ik dat echt fel. Zo nukkig schakelen toen die koud was :o heb de hele tijd zitten double clutchen en traag schakelen omdat die gewoon dus niet in zijn versnelling wou vallen. Mayo's M3 heeft dat ook, maar veel minder erg.

Pas na 25-30km was de bak echt soepel in die GT3, had ik nooit verwacht :o

Is inderdaad typisch en normaal.

Carrera GT krijg je niet in 2de zonder krakende synchro's wanneer koud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kraken dan nog :o ik zou me daar zo slecht bij voelen :D

Reden te meer om er voor te zorgen dat hij nooit kan afkoelen :P knallen met dat ding

Link naar reactie
Delen op andere sites

S2k heeft dat ook wanneer hij koud is, duurt gelukkig maar een paar km :lol:

Vind dat heerlijk, zo'n rauwe auto die net zoals mij humeurig is wanneer je hem pas wakker hebt gemaakt :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doodnormaal als je de fora's er op naleest hoor.

Allee, niet kraken natuurlijk eh :D Maar nukkig rijden en schakelen wanneer hij koud staat is wel normaal. Verschil is echt wel groot tussen de eerste km van de dag en na pakweg 30km.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ah muh de mijne is nooit schokkerig of hakerig bij vertrekken, zelfs bij koud weer eigelijk niet.

Wel een daily, dat maakt mss verschil... de boel kan niet vast komen zitten :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijne is ook daily hoor :D Maar als hij koud staat dan schakelt de versnellingsbak toch wel duidelijk stroever :)

Eenmal warm dan is het natuurlijk hééérlijk :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Tuur Bo zijn GT3 merkte ik dat echt fel. Zo nukkig schakelen toen die koud was :o heb de hele tijd zitten double clutchen en traag schakelen omdat die gewoon dus niet in zijn versnelling wou vallen. Mayo's M3 heeft dat ook, maar veel minder erg.

Eh, come again?

De mijne heeft dat totaal niet.

Double clutchen omdat hij niet in versnelling wil vallen? WTF!!??

30km eer je wat met die bak soepel kan schakelen??? wtf??!!

Lijkt me eerder dat je die bak niet gewoon bent. t is niet het soort boite waarbij je met 1 vingertje effe van 3 naar 4 schakelt nee :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eh, come again?

De mijne heeft dat totaal niet.

Double clutchen omdat hij niet in versnelling wil vallen? WTF!!??

30km eer je wat met die bak soepel kan schakelen??? wtf??!!

Lijkt me eerder dat je die bak niet gewoon bent. t is niet het soort boite waarbij je met 1 vingertje effe van 3 naar 4 schakelt nee :)

ik had ook dat gevoel toen ik die post las..

sommige bakken vergen nu éénmaal wat meer moeite

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft MTU ook gezegd wanneer zijn ding op revisie moet en wat de kosten hieraan verbonden zijn.

MTU, Cummins en Caterpillar zijn zowat de duurste motoren die in gebruik die je kan inbouwen. Veelal onbetrouwbaarder dan pakweg een EMD of DD, moeten veel sneller op revisie (15000 draaiuren, ipv van een 40000 bij een EMD) en de kostprijs voor de revisie is een pak hoger (325000 voor MTU, 220000 voor een EMD).

Maar inderdaad bij deze motoren, ongeacht fabricant, is voorsmering (bij sommige oudere type moet dit bij lange stilstand zelfs nog manueel gebeuren...) warmloop en nasmering van de turbo van belang.

En om het kort te houden: deze motoren zijn gemaakt om dag 1 gestart te worden, na 1 uur vollast te draaien en bij het bereiken van de draaiuren stilgelegd te worden en op revisie te gaan. Realiteit is echter anders.

En vooraleer gewoon ik me gaat afschieten: ik heb ervaring met DAF, MAN, DD, Cummins en Caterpillar in bussen; MAN, MTU, ABC en EMD in treinen (vracht en personen) en binnenkort komt daar ook cummins bij.

Scheiteveel geld, ik weet het, maar voorlopig is dat niet het grootste probleem bij ons, maar de frequencydrives die beslissen dat ze hun filters gaan opeten of spoelen die denken dat ze zonder isolatie kunnen werken.

Hmmm ABC's : blijven heerlijk dingen. 2 weken terug een schip opgestart dat al een maandje stillag (geen voorverwarming op die motoren). Je hoort inderdaad zoals je zegt dat die motoren niet veel goesting hebben om koud te werken, maar na enige tijd hoorde je ze soepeler en soepeler draaien, na een uurtje kon het schip dan ook voorzichtig weg gaan varen. Wel stinken!

Nu hebben we scania's. Beetje hetzelfde als wat ze in een vrachtwagen duwen, maar dan veel minder compact gebouwd (basisblok is hetzelfde, maar al de rest errond niet). Wet een luide krengen! Die turbo's die daar zitten te fluiten! Bah!

Edit : hoe koelen ze die dingen eigenlijk in een trein? Die motoren zitten daar ook krap in geduwd (zo weet ik dat de V's van ABC net die breedte hebben zodat ze nog net in een trein passen), hoe koelen jullie het water? Met gigantische radiatoren en ventilatoren?

aangepast door gewoon ik
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben misschien een te grote janet om met een GT3 om te gaan ;-)

Nee serieus, ik vond die vrij nukkig, iets die ik niet had verwacht gezien ik dat nog nooit had gehad bij een andere 997. Maar eens warm schakelde die wel lekker eigenlijk :-) zo heerlijk mechanisch... Klik klak geluidjes enz :-) bij een gezinswagen heb je dat allemaal niet :-( het spreekt voor zich dat je natuurlijk wel wat kracht moet gebruiken. Misschien was ik gewoon in het begin wat TE voorzichtig omdat het mijn auto niet is.

Ik ben daar fan van, doe mij bvb maar een gallardo met een open schakelrooster :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben daar fan van, doe mij bvb maar een gallardo met een open schakelrooster :-)

Idem.

Kan mij geen zak schelen dat ik trager ben dan de e-gear Gallardo's :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Jochen_GTA

ik rij altijd(GTA, destijds de integralé) de motor warm op olie temperatuur het belangrijkste toch?

Van de GTA is het water na 10min al op temperatuur de olie heeft amper 60graden...:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben misschien een te grote janet om met een GT3 om te gaan ;-)

Nee serieus, ik vond die vrij nukkig, iets die ik niet had verwacht gezien ik dat nog nooit had gehad bij een andere 997.

Die boite is niet dezelfde als die van een Carrera. Een Carrera schakelt veel soepeler. Met een GTx moet je echt "duidelijk" schakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben misschien een te grote janet om met een GT3 om te gaan ;-)

Nee serieus, ik vond die vrij nukkig, iets die ik niet had verwacht gezien ik dat nog nooit had gehad bij een andere 997. Maar eens warm schakelde die wel lekker eigenlijk :-) zo heerlijk mechanisch... Klik klak geluidjes enz :-) bij een gezinswagen heb je dat allemaal niet :-( het spreekt voor zich dat je natuurlijk wel wat kracht moet gebruiken. Misschien was ik gewoon in het begin wat TE voorzichtig omdat het mijn auto niet is.

Ik ben daar fan van, doe mij bvb maar een gallardo met een open schakelrooster :-)

Hoeveel Borachauffeurs hebben jou afgedroogd? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

En op welk toerental heeft je wagen het meeste vermogen?

Vroeger was dat denk ik rond de 3K, als je 3.5K ging voelde je hem al verminderen, Nu verminder hij pas rond de 4K als airco aanligt aan ietske hoger zonder airco. Maar waar het officieel zou moeten liggen dat weet ik niet, met 85PK is dat moeilijk voelbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid