Ga naar inhoud

Warm rijden - zin en onzin.


PJH

Aanbevolen berichten

Als de oliedruk begint te zakken is het gas erop :D

Maar ik vind het een beetje raar dat iedereen hier zo rustig rijdt. Mijn bak draait 3000tpm op de snelweg, dus volgens sommigen mag ik daar de eerste 10-20min niet op? :o

Inderdaad, is zeer dubbel. Ik woon op 100 meter van de oprit dus das altijd koud op de snelweg als ik daar op moet. Mijn theorie is: aan 3000 toeren zal die sneller warm worden dus na 10 minuten begin ik dan wel te gassen. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wacht altijd tot m'n oliedruk bij stationair van 3 naar 1,5 bar gezakt is, dan pas volledig doortrekken, dat duurt 15 a 20 kilometer bij de mijne. De eerste kilometers niet boven de 2000 rpm (en da's traag met m'n platte diesel), dan 2500 enzoverder. Op de autostrade hou ik het dan ook vaak bij 90 a 100 in het begin gezien hij dan al 2500rpm doet. Noem me een freak, maar ik hecht er belang aan en zal geen enkele auto koud aftrappen.

edit: minuten = kilometer

aangepast door stradge
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wacht altijd tot m'n oliedruk bij stationair van 3 naar 1,5 bar gezakt is, dan pas volledig doortrekken, dat duurt 15 a 20 minuten bij de mijne. De eerste kilometers niet boven de 2000 rpm (en da's traag met m'n platte diesel), dan 2500 enzoverder. Op de autostrade hou ik het dan ook vaak bij 90 a 100 in het begin gezien hij dan al 2500rpm doet. Noem me een freak, maar ik hecht er belang aan en zal geen enkele auto koud aftrappen.

:shock:

FREAK!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben een sucker voor warmrijden. Eerste 10km kom ik niet boven de 2500 toeren. Daarna geleidelijk opbouwen, planken doe ik pas na 20km ofzo...

Overigens dit geldt voor mijn al wat oudere diesel. Een benzine is veel sneller warm en plank ik dus ook sneller.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook een pussy tijdens het warmrijden. Zeer rustig, maar niet ongezond weinig toeren. Met de S2k is dat tot zo'n 3500tr, met de RS2 zo'n 2500. Zo tot het koelwater op temperatuur is, waartegen bij de RS2 de olie dan ook zo'n 60-65 is. Daarna geleidelijk naar zo'n max 3.5-4k, en pas vanaf mooi 90° olie mag het gas erop, maar dat is dan ook meestal nog progressief. Zeer goed afkoelen is ook de boodschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de oliedruk begint te zakken is het gas erop :D

Maar ik vind het een beetje raar dat iedereen hier zo rustig rijdt. Mijn bak draait 3000tpm op de snelweg, dus volgens sommigen mag ik daar de eerste 10-20min niet op? :o

Ik rij dan een blokje rond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast caoimhin

Ik volg ook altijd mijn olie temperatuur meter. Op autosnelweg niet boven de 100 zolang temperatuur geen 70° haalt. Vanaf dan 120. Eens 90° mag het gas erop. En heb die temperatuur nog niet veel boven de 100° gekregen. En in de stad volg ik gewoon de maximumsnelheid, en blijf ik onder de 2500 toeren zolang de olie geen 70° is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast caoimhin
Dat geen 120 rijden op de snelweg lijkt me onzin? Tenzij je auto echt heel erg veel toeren maakt bij 120km/u.

Sinds ik die kosten gehad heb neem ik het zekere voor het onzekere :$ Maar ik heb er geen technische achtergrond over dus ik weet niet of het onzin is of niet, dan lijk jij mij beter geplaatst om dat te zeggen. Het heeft wel een positieve invloed op mijn verbruik :lol:

En ik doe rond de 2500 toeren rond die snelheid (als ik me goed herinner) :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet niet dat ook veel afhangt van de olie die in je blok zit.

Zolang je blok niet warm is, zal een 15w40 veel minder vloeibaar zijn, en dus minder smeren dan een 10w40 of een 5w40.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooral bij oud karren lijkt het me belangrijk, met de E30 voel ik echt dat de motor zeer weinig trekkracht heeft en heel nukkig is wanneer die koud staat of lang heeft stil gestaan. Warm daarentegen gaat die motor als een klok.

Heb je al eens met een E46 M3 (mee)gereden de eerste 2km:lol:? Je kunt beter geen valse tanden hebben, zo schokken.

Ik wacht altijd tot m'n oliedruk bij stationair van 3 naar 1,5 bar gezakt is, dan pas volledig doortrekken, dat duurt 15 a 20 kilometer bij de mijne. De eerste kilometers niet boven de 2000 rpm (en da's traag met m'n platte diesel), dan 2500 enzoverder. Op de autostrade hou ik het dan ook vaak bij 90 a 100 in het begin gezien hij dan al 2500rpm doet. Noem me een freak, maar ik hecht er belang aan en zal geen enkele auto koud aftrappen.

edit: minuten = kilometer

Idem.

Overigens en dit is mijn laatste spambericht... ik begrijp niet dat je als autoliefhebber het niet op kunt brengen om je auto deftig op temperatuur te laten komen.

Idem ³³³³

Sorry, maar als je het niet kan opbrengen om je kar warm te rijden, dan ben je imo:

1. Iemand die zijn auto niet graag ziet

2. Geen autoliefhebber

Ik start mijn beestje zelfs niet als ik weet dat hij niet volledig op temperatuur gaat zijn van het korte ritje. Dan pak ik de fiets of moto nog liever. Ik heb een heilige schrik van koudstarten. Als je weet dat 1x koud starten gelijk staat aan 400km autostrade rijden op bedrijfstemperatuur??! De levensduur van je blok gaat dus elke keer je koud start 400km achteruit;) Dat hou ik altijd in mijn achterhoofd, en zal dus nooit onnodig dat ding starten.

Een koudstart kan je vergelijken met 's morgens opstaan voor mensen. Alleen met het verschil dat je moet opstaan en direct moet beginnen lopen in het geval van de auto:oops: En dan zou ik ook liever een stukje heel rustig joggen, ipv direct beginnen spurten. Als je spieren niet opgewarmd zijn, en je begint te spurten/hardlopen, zal je niet ver lopen voor je een spierscheur krijgt. Idem bij auto's.

De mijne komt dus niet boven 2500 toeren. Al geven de leds bij koudstart telkens 5000 toeren aan als max. toerental (4500 toeren als het echt koud is buiten). Vanaf 75° begin ik door te rijden, Frits zei zelfs dat je dan met die blokken al tot max. mag trekken. En idd, dan geven de leds 8000 toeren aan. Maar meestal wacht ik tot 85-90° om echt tot het rood te trekken (en dat doe ik eigenlijk zelden:oops:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kijk als de oliedrukmeter stationair naar de 2 bar begint te gaan. Teken dat de olie vloeibaarder wordt en ik kan gaan gassen. Het grappige is wel dat het water dan nog niet 100% op temparatuur is. Net 80°C. Dus nog efjes doorbijten tot de wijzer net boven die 80°C staat en GAAAAAOOOOONNNN!

Beestje klaagt niet. Staat wel iets te rijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In m'n 190 baseer ik me ook op de olietemperatuur. Maar als ik daar mijn gaspedaal nauwelijks induw en het toerental beperk tot 3000rpm duurt het een eeuwigheid eer dat de werktemperatuur voor de olie wordt bereikt.

En aangezien je een compromis moet vinden tussen 'koud niet te zwaar belasten wegens slechte smering' en 'zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur komen want koud = slijtage', zal ik vanaf dat de olie ca. 50°C (dan is mijn koelwater al lang op bedrijfstemperatuur) bereikt heeft m'n toerental en belasting stilaan opvoeren -> motor tussen de 2500 en 4000rpm laten pendelen met wisselende belasting, geen vollast. Als de olie 70° à 80° bereikt heeft duw ik door.

Ik doe dit ook zo, mijn vorige auto (bj 2002) rijdt nog altijd rond. Verkocht aan 300.000km en nu staan er 336.000km op de teller.

Ik heb er onlangs nog eens meegereden en nog altijd zalig :)

Als je echt constant traag blijft rijden warmt die olie inderdaad niet op. Dus voorzichtig opbouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch allemaal wat overdreven wat ik hier lees imo. Als je 15w40 gebruikt dan kan ik me inbeelden dat de olie in de winter bij een koudstart dik is. Echter een auto met 15w40 is niet echt spitstechnologie meer en kan daar heus wel tegen. Mijn auto bvb gebruikt 0w30, die olie is zelfs bij -13°C nog zeer vloeibaar (heb het gecheckt een tijdje terug) dus ik gok dat de olie nog steeds vlot rondgepompt kan worden.

Ik zeg niet dat je moet planken vanaf de eerste meters, maar na een paar km's durf ik toch al wat gas te geven. Als het water op 90°C komt beschouw ik dat als een groen licht om te planken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch allemaal wat overdreven wat ik hier lees imo. Als je 15w40 gebruikt dan kan ik me inbeelden dat de olie in de winter bij een koudstart dik is. Echter een auto met 15w40 is niet echt spitstechnologie meer en kan daar heus wel tegen. Mijn auto bvb gebruikt 0w30, die olie is zelfs bij -13°C nog zeer vloeibaar (heb het gecheckt een tijdje terug) dus ik gok dat de olie nog steeds vlot rondgepompt kan worden.

Ik zeg niet dat je moet planken vanaf de eerste meters, maar na een paar km's durf ik toch al wat gas te geven. Als het water op 90°C komt beschouw ik dat als een groen licht om te planken.

Mijn 1.6D, de referentie in zijn klasse qua souplesse, gebruikt geen olie. mvg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben hierin nogal maniakaal.

Tot aan 90 graden water en 60 graden olie niet boven +-2800 rpm

Dan zeer geleidelijk opbouwen tot de olietemperatuur aan +-86 graden zit, vanaf dan: planken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid