Ga naar inhoud

Saab lovers


walter

Aanbevolen berichten

[h=1]De puinhopen van Saab: Bijna 1,5 miljard euro schuld[/h] [/url] Saab-fabriek.jpg

De curatoren die het faillissement van Saab afhandelen hebben vandaag bekend gemaakt wat de schade is van 2 jaar Victor Muller. En dat is volgens de curatoren bijna 1,5 miljard euro, geen kattenpis dus. Wellicht was het beter (en goedkoper) geweest als GM eind 2009 gewoon het licht had uitgedaan in Trollhättan.

Volgens de curatoren heeft het failliete Saab op dit moment nog een schuld van zo’n 12 tot 13 miljard Zweedse Kroon en als we dat omrekenen naar euro’s kan komen we op een bedrag van 1,36 miljard euro tot 1,48 miljard euro. En die schuld zit voornamelijk bij toeleveranciers, General Motors en de Zweedse overheid.

Victor Muller heeft zelf alweer afscheid genomen van het Saab avontuur en richt zich inmiddels weer vrolijk op het reanimeren van het in coma verkerende Spyker. Het klinkt misschien hard, maar wellicht was het voor alle betrokken partijen beter geweest als GM Saab nooit verkocht had, maar gewoon had “opgeheven”.

Als General Motors dat gedaan had was er nu geen gezeik geweest over garanties die niet meer geldig zijn, want GM zou garantie moeten blijven geven. Ook zouden alle schuldeisers netjes betaald zijn en zouden dealers gecompenseerd worden voor het feit dat Saab stopte. De nieuwe 9-5 zou dan weliswaar nooit op de markt zijn gekomen, maar nu zijn er ook slechts 10.000 exemplaren van gebouwd.

In de 2 jaar dat Victor Muller aan het roer stond bij Saab zijn in totaal sowieso slechts iets meer dan 45.000 auto’s gebouwd. De reden waarom GM de boel toch verkocht heeft? Op die manier hoefden ze zich geen zorgen te maken over de ‘afhandeling’. GM wist dat als ze de boel netjes zouden ‘afhandelen’ dat het honderden miljoenen euro’s zou kosten. Als ze de boel zouden verkopen aan iemand anders en het zou daarna failliet gaan dan was het niet meer de zorg van GM.

Het is heel simpel: Zoek een zwakke partner die zo gek is om de boel over te nemen. Vervolgens wacht je tot ze alsnog failliet gaan en klaar is Kees. Zo bepaar je heel veel geld (als GM zijnde) en heb je alsnog je doel bereikt (Saab = dood).

De curatoren wisten overigens ook nog te melden dat er diverse partijen zijn die interesse hebben in de restanten van Saab. Die partijen zouden onder andere Youngman, Mahindra & Mahindra en een Chinees-Japans consortium zijn. Het lijkt mij echter sterk dat GM toestemming zal geven om de huidige modellen weer te gaan bouwen.

Rond Pasen moet in elk geval duidelijk zijn wie er met de restanten vandoor gaat. (via: ttela.se)

Overigens is de totale schade als gevolg van het faillissement van Saab nog vele malen groter dan de hier genoemde 1,5 miljard euro. Alle leveranciers, dealers, werknemers en vele andere instanties en betrokken partijen hebben door het wegvallen van Saab ook enorme schade geleden. De totale schade zo zomaar kunnen oplopen tot vele miljarden euro’s. (www.autoblog.nl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gatver hé! Zoveel spijt dat ik die set Hirsch 18" 6-spoke heb laten schieten op eBay, serieus balen. Ben nu alle moeite van de wereld aan't doen om toch aan een set te geraken, no matter what the price might be!:$ Hopelijk morgen meer nieuws...!

2h2jl9h.jpg

sc9gdz.jpg

wa263c.jpg

vpx3k1.jpg

21et3lk.jpg

714utw.jpg

zyb9.jpg

14jxfts.jpg

v62jw0.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net even alle pagina's van dit topic doorgepluisd. Wat een lekker merk toch :inlove:. Jammer, dat Saab niet meer is :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfff, verkoopt Dessel z'n Hirsch velgen niet? :D

Ze staan in de primer om opnieuw gelakt te worden, dus ik denk dat ie ze nog even gaat houden...

Tenzij je er echt veel geld voor biedt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze staan in de primer om opnieuw gelakt te worden, dus ik denk dat ie ze nog even gaat houden...

Tenzij je er echt veel geld voor biedt :)

Ik geef er 600€ voor, in primer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Funny! Pics gevonden op internet van de wagen waarvan m'n motor komt. Vol met Hirsch gerief... Ik wil ook die velgen :( :( :(

15yc0pf.jpg

1434bvm.jpg

io2red.jpg

En als ik eerlijk ben, dan mag die kar nog wat lager dan de OEM Aero verlaging..., denk dat -3cm ideaal zal zijn (deze is -15mm)

aangepast door Stancke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid