Bompa 17.784 Geplaatst: 9 februari 2013 Geplaatst: 9 februari 2013 Ik heb meerdere weken aan een stuk dagelijks in Brussel gezeten om pakjes e.d. rond te voeren tijdens de spitsuren en kom daar nog steeds regelmatig voor het werk. Ik sta mijn voorrang ook niet zonder reden af maar om nu een accident te gaan hebben.. Als ik niet zeker ben dat ik der veilig voor kan, dan sta ik hem af. Voor mij is dat een goede reden. Op die 5s gaat het niet aankomen.. En tis niet dat ik overal tijd verlies in Brussel want kben van ons mensen 1 van de snelsten als het erop aankomt. Daarom dat ik ook weken aan een stuk hetzelfde klote werk gedaan heb, niet iedereen geraakte op tijd rond. Al ons mensen die dagelijks op de baan zijn zeggen hetzelfde: Moesten wij telkens onze voorrang pakken, dan staan we meer papieren in te vullen dan wat anders. En het gebeurt wel eens dat iemand zich misrekent en dan is't prijs. Ik geef je gelijk, alleen een nuancering: het gaat over voorrang nemen of afdwingen. Ik neem hem ook niet als het niet veilig is. Been there, verschillende keren. Dat is het me niet waard. Je moet het niet zoeken, een ongeluk komt sowieso al snel genoeg als je niet oppast. Maar afdwingen doe ik wel. En dan gebeurt het dat sommigen vertikken te remmen en op het andere vak gaan rijden, ook gevaarlijk. Dus probeer ik ook te vermijden. Maar het leukste is als ze te ver stoppen en ik m'n bocht naar links niet kan pakken. Dan blijf ik wachten tot ze achteruit rijden. Het gaat me niet om de tijdswinst. Het gaat me om mensen die de verkeersregels aan hun laars lappen. Daar is het al 20 jaar niet meer de tijd voor. En eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik het wel mooi uitleg hier, maar op een zwakke dag (lastig, moe, veel stoten gezien op 1 dag, enz...) kan ik al eens assertiever uit de hoek komen in de auto, en me toch wat te ver riskeren. Quote
Lefty 19.511 Geplaatst: 9 februari 2013 Geplaatst: 9 februari 2013 Wat ze eens zouden mogen introduceren wat mij betreft is de Amerikaanse "free right turn". Lijkt me al heel wat logischer dan de voorrang van rechts die op de meest idiote plekken geldt. 1 Quote
Bompa 17.784 Geplaatst: 9 februari 2013 Geplaatst: 9 februari 2013 wat betekent dat, LL? Lijkt me 't zelfde precies, maar verzekerst anders Quote
Ken 3.441 Geplaatst: 9 februari 2013 Geplaatst: 9 februari 2013 Vandaag mij extra kort achter andere auto's gezet, niemand die zich in achteruit heeft gezet One day! Quote
Lefty 19.511 Geplaatst: 9 februari 2013 Geplaatst: 9 februari 2013 wat betekent dat, LL? Lijkt me 't zelfde precies, maar verzekerst anders Dat je aan een kruispunt altijd rechts mag afslaan ook al is het rood Quote
tato 1.906 Geplaatst: 10 februari 2013 Geplaatst: 10 februari 2013 Dat je aan een kruispunt altijd rechts mag afslaan ook al is het rood Fietsers mogen dat al. Quote
ICM 24.885 Geplaatst: 10 februari 2013 Geplaatst: 10 februari 2013 Wat ze eens zouden mogen introduceren wat mij betreft is de Amerikaanse "free right turn". Lijkt me al heel wat logischer dan de voorrang van rechts die op de meest idiote plekken geldt. Hier en daar lossen ze dat al typisch Belgisch goedkoop op door speciale lichten te installeren met een gescheiden rechtdoor/rechtsaf pijl die soms asychroon groen is. Voor wat betreft de voorrang van rechts, in de VS kennen ze een makkelijker alternatief: De eerste aan het kruispunt heeft voorrang. Het spreekt voor zich dat onze mentaliteit en cultuur dergelijke regels niet toelaat. In de VS daarentegen blijven de auto's zonder 'voorrang' staan tot jij 'met voorrang' doorgereden bent. Quote
Salokin 8.986 Geplaatst: 10 februari 2013 Geplaatst: 10 februari 2013 Wat ze eens zouden mogen introduceren wat mij betreft is de Amerikaanse "free right turn". Lijkt me al heel wat logischer dan de voorrang van rechts die op de meest idiote plekken geldt.Absurd stomme regel voorrang van rechts, je hebt een hoofdweg die rechtdoor gaat en enkel die hoort voorrang te hebben, niet de zijstraten die er als een T op uitmonden. Quote
Lefty 19.511 Geplaatst: 10 februari 2013 Geplaatst: 10 februari 2013 Het spreekt voor zich dat onze mentaliteit en cultuur dergelijke regels niet toelaat. In de VS daarentegen blijven de auto's zonder 'voorrang' staan tot jij 'met voorrang' doorgereden bent. Dat zie ik hier indd gigantisch hard niet goedkomen Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 10 februari 2013 Geplaatst: 10 februari 2013 Hier en daar lossen ze dat al typisch Belgisch goedkoop op door speciale lichten te installeren met een gescheiden rechtdoor/rechtsaf pijl die soms asychroon groen is. Voor wat betreft de voorrang van rechts, in de VS kennen ze een makkelijker alternatief: De eerste aan het kruispunt heeft voorrang. Het spreekt voor zich dat onze mentaliteit en cultuur dergelijke regels niet toelaat. In de VS daarentegen blijven de auto's zonder 'voorrang' staan tot jij 'met voorrang' doorgereden bent. En dat werkt daar gewoon vlot (althans toch in Californië). Maar dat zie ik hier niet goed komen eerlijk gezegd. Te veel agressie in het verkeer. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 10 februari 2013 Geplaatst: 10 februari 2013 ik ben ook zo ene. Ook heerlijk als je stopt om het kruispunt niet vast te zetten en dan mensen achter je die hun stuur aan het opeten zijn omdat ze zeker 10m verder vast kunnen staan. Vooral als je het kruispunt kent en je weet dat er niet meer dan 2 auto's over geraken voor het groen wordt voor de andere richting, en je dan maar stopt voor de streep ipv aan te sluiten achter de auto die staat te wachten om af te slaan. Getoeter gegarandeerd Quote
Lefty 19.511 Geplaatst: 10 februari 2013 Geplaatst: 10 februari 2013 En dat werkt daar gewoon vlot (althans toch in Californië). Maar dat zie ik hier niet goed komen eerlijk gezegd. Te veel agressie in het verkeer. Ook zo'n goeie gewoonte (vind ik) is al-tijd stoppen tot stilstand aan een kruispunt - zelfs als er geen hond te zien is doen ze dat. Kan misschien eea vermijden.... Quote
ICM 24.885 Geplaatst: 10 februari 2013 Geplaatst: 10 februari 2013 En dat werkt daar gewoon vlot (althans toch in Californië). Maar dat zie ik hier niet goed komen eerlijk gezegd. Te veel agressie in het verkeer. Idd. Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 10 februari 2013 Geplaatst: 10 februari 2013 Ik blijf me afvragen: Wanneer gaan ze nu EINDELIJK eens die grens dicht doen en die rotspaghettis in hun land houden. Die kloefkappers van Italianen zijn nog een erger pest op onze wegen dan de Hollanders in Antwerpen Quote
Lefty 19.511 Geplaatst: 10 februari 2013 Geplaatst: 10 februari 2013 Zelden last van eigenlijk - ze rijden doorgaans vlot, je moet er gewoon rekening mee houden dat zij geen rekening met jou houden, that's all Quote
JanC 7.873 Geplaatst: 10 februari 2013 Geplaatst: 10 februari 2013 Ook zo'n goeie gewoonte (vind ik) is al-tijd stoppen tot stilstand aan een kruispunt - zelfs als er geen hond te zien is doen ze dat. Kan misschien eea vermijden.... Gemakkelijker met een automaat natuurlijk... Quote
CAS 8.067 Geplaatst: 10 februari 2013 Geplaatst: 10 februari 2013 En nog eens, die wegen waar steenwegen waar je 90 of 70 mag, die uitgerust zijn met voorrangen van rechts, je mag ze me altijd eens tonen. Link in google maps of kruispuntnaam graag. Als 1 of 2% van de kruispunten zo zijn zal het veel zijn. Rij van Wetteren naar Oordegem via binnenwegen. Gelijk de welke en je hebt er. Zelfs een doodlopende straat bij met voorrang van rechts. Is daar ooit eens een motar gestorven als ik mij niet vergis. Woont maar 1 iemand in die zijstraat, een boer. Neemt altijd zijn voorrang en met de moto op een tractor knallen is niet gezond. Ik heb overlaatst een fietser gehad die zijn voorrang van rechts nam. De man had nog een aanhangwagen aan zijn fiets met zijn kind in en nam nogal kamikaze zijn voorrang ook. Ik was met de vrachtwagen. Kerel kon mij niet passeren omdat ik even breed was als de baan. Ik let er op. Maar voor hetzelfde geld lette ik even niet op en zat die kar onder mijn wielen. Quote
janvkn 5.568 Geplaatst: 10 februari 2013 Auteur Geplaatst: 10 februari 2013 Ik ben ook niet echt een voorstander van voorrang van rechts, het wordt veel te vaak misbruikt als snelheidsremmer. Je kent het wel: "hoofdweg" met een paar "zijstraten" rechts, en aan elke straat moet je inhouden om te kijken. Als voorrangshebbende heb je er ook niks aan, want de helft van de bestuurders op de hoofdweg trekt er zich niks van aan. Ook lastig zijn straten waarbij er uit alle 4 de richtingen druk verkeer is, en iedereen aan iemand voorrang moet geven en het uiteindelijk gewoon de wet van de sterkste is. In Brussel ken ik zo een paar situaties, je leert er wel assertief zijn, dat dan weer wel Uiteindelijk zou het gewoon veel beter zijn om aan elk kruispunt duidelijk de voorrangsweg en de ondergeschikte weg te definiëren, dan is het zelfs voor mensen bij de bakker in Torhout duidelijk. Evenwel, de regel is wat hij is, dus ik hou me eraan, en zoals met alle voorrangsregels ben ik daar erg strikt in. Quote
Lefty 19.511 Geplaatst: 10 februari 2013 Geplaatst: 10 februari 2013 dus ik hou me eraan, en zoals met alle voorrangsregels ben ik daar erg strikt in. Bedoel je dat defensief of assertief? Quote
Bompa 17.784 Geplaatst: 10 februari 2013 Geplaatst: 10 februari 2013 En voila, moest iedereen zich daaraan houden is dat een zeer goede regel, zoals de regels in Amerika ook goed werken omdat iedereen ze toepast. Dus wat moet er veranderen? De regels? Ik denk het niet. Quote
Lefty 19.511 Geplaatst: 10 februari 2013 Geplaatst: 10 februari 2013 En voila, moest iedereen zich daaraan houden is dat een zeer goede regel, zoals de regels in Amerika ook goed werken omdat iedereen ze toepast. Dus wat moet er veranderen? De regels? Ik denk het niet. Wat er wel moet gebeuren is dat de plaatsen waar de voorrang geldt drastisch verminderd moeten worden 1 Quote
janvkn 5.568 Geplaatst: 10 februari 2013 Auteur Geplaatst: 10 februari 2013 Bedoel je dat defensief of assertief?Ik bedoelde dat ik strikt zelf die voorrangsregel toepas, dwz, als ik voorrang moet verlenen zal ik dat ook altijd doen, ook al rij ik op een grote weg en komt de bestuurder van rechts uit een klein doodlopend straatje. Wat er wel moet gebeuren is dat de plaatsen waar de voorrang geldt drastisch verminderd moeten wordenMee eens. Er moet sowieso een voorrang van rechts regel blijven als fallback voor als er toch geen borden staan of voor situaties waarin de voorrang onduidelijk gedefinieerd is (bv. gelijktijdige verandering van rijstrook), maar 99% van de kruispunten waar nu nog voorang van rechts geldt kan meteen opgedoekt worden. Quote
Gast wooter Geplaatst: 11 februari 2013 Geplaatst: 11 februari 2013 En voila, moest iedereen zich daaraan houden is dat een zeer goede regel, zoals de regels in Amerika ook goed werken omdat iedereen ze toepast. Dus wat moet er veranderen? De regels? Ik denk het niet. De voorrang van rechts werkt net slecht... Pak eender kruispuntje in Brussel met VVR, en dat duurt niet lang of je rijdt jezelf vast omdat er uit de vier richtingen iemand komt, die voorrang moet geven aan rechts... All way stop werkt in Noord-Amerika daar perfect: ieder heeft om beurten voorrang, voor zover ie eerst stopt. En ik zie bij zo een gevallen niemand doorrijden, en je hebt altijd de voorrangsgerechtigde die het kruispunt op rijdt, dus jij als zwarte brusselse taxichauffeur wint enkel maar blikschade, en 3 anderen die als getuige optreden dat je je niet aan de regel hield. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.