Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 2 juni 2013 Geplaatst: 2 juni 2013 Haal daarnet mijn sportieve brooddoos uit de schuif om met mevrouw richting Ijse te gaan (baan Leuven - Overijse) voor een combinatie autorit-wandeling. Het wordt onbeschrijfelijk wat er op de baan nog mag rondrijden. HEEL de baan achter een witte Audi A5 die tussen 24 en 37 max speed reed. Geen fietser durfde passeren en op elke blinde bocht tot 20 per uur "stopte". Dit soort zie je elke dag meer. Kon niet zien wie er in zat een oude bompa (sorry bompa) of een dwaas........ik was ipv ontspannen volledig opgefokt Quote
Lefty 19.511 Geplaatst: 2 juni 2013 Geplaatst: 2 juni 2013 Trajectcontrole in Frankrijk?? Nog nooit van gehoord Quote
fiddy 782 Geplaatst: 2 juni 2013 Geplaatst: 2 juni 2013 Toch ergernis in het verkeer! En ik was zelf de schuldige. Ik rijd naar de bakker met de auto, sta hier te wachten op het rijvak om voorwaarts in een dra vrije parkeerplaats (recht voor de bakkerij) te draaien, de ingestapte kluns wacht teeeeergend lang om weg te rijden wat me irriteert want ik hield verkeer op ... op het moment dat 'ie eindelijk wegrijdt wil ik inrijden en rijd bijna een fietser aan (fietspad tussen rijbaan en geparkeerde voertuigen). Shit. 't Meiske was van slag en kwaad ... helemaal terecht want ik had er nooit gezien door me zo te focussen op m'n ergernis over dienen taffelaar. Ik fiets daar trouwens elke dag zelf en ben zelf al 10 keer van m'n sokken gereden op zo'n manier... Daarna kom ik de bakkerij binnen: 10 mensen gapen me aan alsof ik een misdadiger ben. (Het meisje op de fiets had gegild als waarschuwing en luid op m'n zijruit geklopt -> dat zal goed hoorbaar geweest zijn in de bakkerij) De dame voor me spreekt me aan met "Ja meneer, ge moet een beetje meer uitkijken, ge had dat kind bijna doodgereden." Héél de bakkerij muisstil en het gesprek volgend. Ik heb beaamd dat het bijna prijs was, dat ik daar zelf elke dag (zonder uitzondering) fiets en wéét hoe gevaarlijk het is omdat ik zelf al tientallen keren ben gecoupeerd of gesqueezed. Ik was er echt ook een klein beetje niet goed van en moet eerlijk berouwvol hebben geleken want kon meteen op sympathie rekenen van de madammekes achter den toog. Maar dat schraal wijf voor mij hield vol en bleef mekkeren. Ik heb dan een luide "En bovendien, mevrouw, wie zonder zonde is werpe de eerste steen." geplaceerd waardoor ze met bliksemende ogen plots haar vuile muil hield. Ik snapte niet goed waarom maar toen ze net voor me de bakkerij buiten ging zag ik dat ze enkele parkeerplaatsen verder stond, voor een poort, met de neus van haar auto op het voetpad en het gat van haar auto nog half op de fietsstrook. Ik wist dat dus niet maar zij zal gedacht hebben van wel, zeker? Sorry meisje met de krullen en de zwarte tenue gehaast op weg met de fiets naar de muziekschool! Heb zelf ettelijke maanden terug ook zo'n stoot meegemaakt. Steenweg hier vlakbij, één vak in elke richting, ik was gehaast en steek voorbij op een plaats waar een oversteekplaats voor fietsers is voorzien, en voorbijsteken wel mag maar dus eigenlijk niet hoort. Er wil op dat moment een meisje te voet de baan oversteken, kijkt enkel naar links op haar vak en verwacht niet dat ik van rechts op het voor haar eerste vak aankom (en 't was 's avonds laat op een niet verlichte weg, ik had 'r dus evenmin gezien)...scheelde geen 10cm, kind moet zich doodgeschrokken hebben. Ik geneerde me dood en heb me daar werkelijk rotslecht voor gevoeld, ik mag er nu nog niet aan denken hoe het anders had kunnen lopen. Zo'n dingen zetten je toch tot nadenken over je rijgedrag... Quote
JanC 7.873 Geplaatst: 2 juni 2013 Geplaatst: 2 juni 2013 Het is wel frappant hoe anders je tegen de dingen aankijkt, vanuit een ander perspectief. Je hebt er vaak niet het flauwste benul van hoe je snelheid overkomt op de buitenwereld (raar verwoord, maar ik hoop dat het duidelijk is). Ik merk toch wel dat het moeilijk is om me achter het stuur te gedragen zoals ik dat zelf van chauffeurs zou verwachten, als ik op de fiets zit. Maar ik let er wel op. Quote
janvkn 5.568 Geplaatst: 2 juni 2013 Auteur Geplaatst: 2 juni 2013 Heb zelf ettelijke maanden terug ook zo'n stoot meegemaakt. Steenweg hier vlakbij, één vak in elke richting, ik was gehaast en steek voorbij op een plaats waar een oversteekplaats voor fietsers is voorzien, en voorbijsteken wel mag maar dus eigenlijk niet hoort. Er wil op dat moment een meisje te voet de baan oversteken, kijkt enkel naar links op haar vak en verwacht niet dat ik van rechts op het voor haar eerste vak aankom (en 't was 's avonds laat op een niet verlichte weg, ik had 'r dus evenmin gezien)...scheelde geen 10cm, kind moet zich doodgeschrokken hebben. Ik geneerde me dood en heb me daar werkelijk rotslecht voor gevoeld, ik mag er nu nog niet aan denken hoe het anders had kunnen lopen. Zo'n dingen zetten je toch tot nadenken over je rijgedrag... Da's toch nog iets anders ... Als er geen zebrapad is, moet een voetganger voorrang geven voor hij op de rijweg komt. Dat was dus meer haar eigen fout dan jouw fout. Uit de wegcode: 42.4.4. Op de plaatsen waar het verkeer noch door een bevoegd persoon, noch door verkeerslichten geregeld wordt, mogen de voetgangers zich slechts voorzichtig op de rijbaan begeven en met inachtneming van de naderende voertuigen. Quote
JanC 7.873 Geplaatst: 2 juni 2013 Geplaatst: 2 juni 2013 Ik kan me wel voorstellen dat, als je eerst naar rechts kijkt en de voorbijstekende auto in dit geval nog netjes achter de andere reed (die ver genoeg weg was), je op papier in orde bent met dat regeltje. Maar in dit geval was ze er niet veel mee... Quote
janvkn 5.568 Geplaatst: 2 juni 2013 Auteur Geplaatst: 2 juni 2013 Ik kan me wel voorstellen dat, als je eerst naar rechts kijkt en de voorbijstekende auto in dit geval nog netjes achter de andere reed (die ver genoeg weg was), je op papier in orde bent met dat regeltje. Maar in dit geval was ze er niet veel mee... Nee, da's net hetzelfde als wanneer je met de auto rechts een voorrangsweg opdraait en enkel naar het verkeer komend van links kijkt. Quote
ICM 24.885 Geplaatst: 2 juni 2013 Geplaatst: 2 juni 2013 Weet iemand of de trajectcontrole actief is tussen Aix en Lyon (grotendeels A7)? Ik vind het niet terug ... En heb geen precies idee op welk stuk het precies was, ik vermoed tussen Orange en Valence. Volgens deze lijst niet http://www.radars-troncons.fr/emplacements-radars-troncons.php maar mijn schoonbroer maakt me wat nerveus Er stonden bordjes "vitesse controlee par des cameras" maar ik heb simpelweg niet vertraagd omdat m'n coyote niks meldde ... Er hingen inderdaad wel trajectmetingscamera's aan de bruggen maar geen idee of ze operationeel zijn. Thx Ik zal het je weten te zeggen, maar tegen de tijd dat ik het weet, zal jij het ook weten. Quote
JanC 7.873 Geplaatst: 2 juni 2013 Geplaatst: 2 juni 2013 Nee, da's net hetzelfde als wanneer je met de auto rechts een voorrangsweg opdraait en enkel naar het verkeer komend van links kijkt. Eerst naar rechts kijken, dan links, en de kans bestaat dat de inhalende auto op het moment dat je naar rechts kijkt nog achter de andere zit. Dan ben je toch in orde, of blijf je heen en weer kijken? Quote
janvkn 5.568 Geplaatst: 2 juni 2013 Auteur Geplaatst: 2 juni 2013 Eerst naar rechts kijken, dan links, en de kans bestaat dat de inhalende auto op het moment dat je naar rechts kijkt nog achter de andere zit. Dan ben je toch in orde, of blijf je heen en weer kijken? Zolang er van rechts nog verkeer komt, mag je niet de baan op lopen. Het moet aan beide kanten vrij zijn. Quote
JanC 7.873 Geplaatst: 2 juni 2013 Geplaatst: 2 juni 2013 Dan geraak je nooit over. En vrij is relatief. Quote
janvkn 5.568 Geplaatst: 2 juni 2013 Auteur Geplaatst: 2 juni 2013 JanC, on 02 Jun 2013 - 8:48 PM, said: Dan geraak je nooit over. En vrij is relatief. Euh nee da's niet waar he. Als ze eerst rechts had gekeken, had ze toch fiddy en zijn voorligger kunnen zien aankomen, dus de weg was niet vrij, ook al reden ze toen nog allebei op het rechtse vak. Quote
fiddy 782 Geplaatst: 2 juni 2013 Geplaatst: 2 juni 2013 Da's toch nog iets anders ... Als er geen zebrapad is, moet een voetganger voorrang geven voor hij op de rijweg komt. Dat was dus meer haar eigen fout dan jouw fout. Uit de wegcode: goed mogelijk. Maar ik besef wel dat veel mensen je niet goed kunnen inschatten of zelfs totaal niet verwachten, als je op het 'verkeerde' vak rijdt en daarenboven nogal vlot aankomt. En in fout of niet... je wilt het verdomme toch niet op je geweten hebben dat je iemand (ik vermoed zelfs nog minderjarig) van haar sokken rijdt aan 90km/u ofzo Ik weet ook van mezelf dat ik vaak een pak te vlot rijd, maar ik let er tegelijk wel op om op plaatsen waar je zwakke weggebruikers ed. kan tegenkomen veilig, best defensief en anticiperend te rijden. Als ik bijvoorbeeld voetgangers of fietsende kinderen passeer op wegen die niet opgesplitst zijn zal ik (meestal) vertragen tot ruimschoots onder de toegelaten snelheid en overdreven veel ruimte overlaten; ik ben me er van bewust welk gevaar jij vormt vanuit hun oogpunt. Net daarom was ik behoorlijk pissed op mezelf dat ik op een baan waar ik niet meteen een voetganger verwachtte er bijna eentje had aangereden. Kwestie van nog oplettender doorheen het verkeer te gaan. Quote
fiddy 782 Geplaatst: 2 juni 2013 Geplaatst: 2 juni 2013 Euh nee da's niet waar he. Als ze eerst rechts had gekeken, had ze toch fiddy en zijn voorligger kunnen zien aankomen, dus de weg was niet vrij, ook al reden ze toen nog allebei op het rechtse vak. Veel mensen redeneren natuurlijk dat als het eerste vak vrij is en er op het tweede vak verkeer aankomt, ze al veilig tot het midden kunnen lopen. Wat volgens de wegcode niet correct is en zo ook niet wordt aangeleerd, maar toch... Quote
Lefty 19.511 Geplaatst: 2 juni 2013 Geplaatst: 2 juni 2013 Ik denk dat jullie je soms niet realiseren dat 99% van de chauffeurs totaal niet nadenken bij het rijden, en al zeker geen analyses maken en/of anticiperen op situaties. Ik heb me daar aan aangepast Quote
JanC 7.873 Geplaatst: 2 juni 2013 Geplaatst: 2 juni 2013 Euh nee da's niet waar he. Als ze eerst rechts had gekeken, had ze toch fiddy en zijn voorligger kunnen zien aankomen, dus de weg was niet vrij, ook al reden ze toen nog allebei op het rechtse vak. Ver genoeg, naar de voorligger te oordelen? Soit, het punt is hier wel duidelijk. Quote
fiddy 782 Geplaatst: 2 juni 2013 Geplaatst: 2 juni 2013 Ik denk dat jullie je soms niet realiseren dat 99% van de chauffeurs totaal niet nadenken bij het rijden, en al zeker geen analyses maken en/of anticiperen op situaties. Ik heb me daar aan aangepast met als gevolg: instappen in de auto is verstand op 0 en gaspedaal tegen de bodem? Quote
Lefty 19.511 Geplaatst: 2 juni 2013 Geplaatst: 2 juni 2013 met als gevolg: instappen in de auto is verstand op 0 en gaspedaal tegen de bodem? Ik zal altijd stoppen voor voetgangers die willen oversteken, of fietsers e.d., sowieso. Maar pakweg op de Ring van Antwerpen rij ik gewoon waar ik wil, dat interesseert me echt totaal niet meer...iemand ertussen laten ofzo van die dingen...no way. 9/10 begrijpen ze toch niet wat je wil bedoelen. Dus links of rechts, traag of snel - don't really give a shxt anymore. En ik moet zeggen...dat rijdt heerlijk. 2 Quote
janvkn 5.568 Geplaatst: 2 juni 2013 Auteur Geplaatst: 2 juni 2013 Lefty, on 02 Jun 2013 - 9:14 PM, said: Ik denk dat jullie je soms niet realiseren dat 99% van de chauffeurs totaal niet nadenken bij het rijden, en al zeker geen analyses maken en/of anticiperen op situaties. Ik heb me daar aan aangepast Da's waar ... maar in welke mate kan je voorzien dat een voetganger plots de rijbaan op loopt? Quote
fiddy 782 Geplaatst: 2 juni 2013 Geplaatst: 2 juni 2013 Ik zal altijd stoppen voor voetgangers die willen oversteken, of fietsers e.d., sowieso. Maar pakweg op de Ring van Antwerpen rij ik gewoon waar ik wil, dat interesseert me echt totaal niet meer...iemand ertussen laten ofzo van die dingen...no way. 9/10 begrijpen ze toch niet wat je wil bedoelen. Dus links of rechts, traag of snel - don't really give a shxt anymore. En ik moet zeggen...dat rijdt heerlijk. Ik volg je daar grotendeels in; in plaats van je te ergeren aan de onoplettendheid, onkunde en traagte van andere autobestuurders en hen daarop te willen terecht wijzen, loods ik mezelf ook gewoon vlot en vrij nonchalant doorheen het verkeer. Rechts inhalen en je er tussen smijten zorgt waarschijnlijk voor minder ergernis dan je aan de regels te houden en de Wooter uit te hangen. En tegen dat ze zich eventueel toch aan je gaan ergeren ben je er al lang voorbij... Maar da's enkel in het normale verkeer, tegenover zwakke weggebruikers merk ik dat defensiever rijd dan de gemiddelde chauffeur die ik tegenkom in het verkeer. Quote
msxx 7.826 Geplaatst: 2 juni 2013 Geplaatst: 2 juni 2013 Ik volg je daar grotendeels in; in plaats van je te ergeren aan de onoplettendheid, onkunde en traagte van andere autobestuurders en hen daarop te willen terecht wijzen, loods ik mezelf ook gewoon vlot en vrij nonchalant doorheen het verkeer. Rechts inhalen en je er tussen smijten zorgt waarschijnlijk voor minder ergernis dan je aan de regels te houden en de Wooter uit te hangen. En tegen dat ze zich eventueel toch aan je gaan ergeren ben je er al lang voorbij... Maar da's enkel in het normale verkeer, tegenover zwakke weggebruikers merk ik dat defensiever rijd dan de gemiddelde chauffeur die ik tegenkom in het verkeer. @@wooter Quote
Bompa 17.784 Geplaatst: 2 juni 2013 Geplaatst: 2 juni 2013 Haal daarnet mijn sportieve brooddoos uit de schuif om met mevrouw richting Ijse te gaan (baan Leuven - Overijse) voor een combinatie autorit-wandeling. Het wordt onbeschrijfelijk wat er op de baan nog mag rondrijden. HEEL de baan achter een witte Audi A5 die tussen 24 en 37 max speed reed. Geen fietser durfde passeren en op elke blinde bocht tot 20 per uur "stopte". Dit soort zie je elke dag meer. Kon niet zien wie er in zat een oude bompa (sorry bompa) of een dwaas........ik was ipv ontspannen volledig opgefokt Ik voel me geen bompa dus doe maar Quote
Bompa 17.784 Geplaatst: 2 juni 2013 Geplaatst: 2 juni 2013 met als gevolg: instappen in de auto is verstand op 0 en gaspedaal tegen de bodem? Dat eerste is pijnlijke realiteit voor velen. Het straffe is dat mensen die relatief weinig op baan zijn nog het meest zo rijden. Mensen die heel weinig op baan zijn rijden traag en onwennig. Mensen die veel op baan zijn rijden dikwijls bewust en krijgen net de naam omwille van enkelingen. Maar ook ik probeer me daar niet meer in op te jagen. Quote
Lotuzzz 17.065 Geplaatst: 2 juni 2013 Geplaatst: 2 juni 2013 Toch ergernis in het verkeer! En ik was zelf de schuldige. Ik rijd naar de bakker met de auto, sta hier te wachten op het rijvak om voorwaarts in een dra vrije parkeerplaats (recht voor de bakkerij) te draaien, de ingestapte kluns wacht teeeeergend lang om weg te rijden wat me irriteert want ik hield verkeer op ... op het moment dat 'ie eindelijk wegrijdt wil ik inrijden en rijd bijna een fietser aan (fietspad tussen rijbaan en geparkeerde voertuigen). Shit. 't Meiske was van slag en kwaad ... helemaal terecht want ik had er nooit gezien door me zo te focussen op m'n ergernis over dienen taffelaar. Ik fiets daar trouwens elke dag zelf en ben zelf al 10 keer van m'n sokken gereden op zo'n manier... Daarna kom ik de bakkerij binnen: 10 mensen gapen me aan alsof ik een misdadiger ben. (Het meisje op de fiets had gegild als waarschuwing en luid op m'n zijruit geklopt -> dat zal goed hoorbaar geweest zijn in de bakkerij) De dame voor me spreekt me aan met "Ja meneer, ge moet een beetje meer uitkijken, ge had dat kind bijna doodgereden." Héél de bakkerij muisstil en het gesprek volgend. Ik heb beaamd dat het bijna prijs was, dat ik daar zelf elke dag (zonder uitzondering) fiets en wéét hoe gevaarlijk het is omdat ik zelf al tientallen keren ben gecoupeerd of gesqueezed. Ik was er echt ook een klein beetje niet goed van en moet eerlijk berouwvol hebben geleken want kon meteen op sympathie rekenen van de madammekes achter den toog. Maar dat schraal wijf voor mij hield vol en bleef mekkeren. Ik heb dan een luide "En bovendien, mevrouw, wie zonder zonde is werpe de eerste steen." geplaceerd waardoor ze met bliksemende ogen plots haar vuile muil hield. Ik snapte niet goed waarom maar toen ze net voor me de bakkerij buiten ging zag ik dat ze enkele parkeerplaatsen verder stond, voor een poort, met de neus van haar auto op het voetpad en het gat van haar auto nog half op de fietsstrook. Ik wist dat dus niet maar zij zal gedacht hebben van wel, zeker? Sorry meisje met de krullen en de zwarte tenue gehaast op weg met de fiets naar de muziekschool! Beste post die ik hier ooit in dit topic zag (probeer hier gewoonlijk weg te blijven). Tanteke toch Quote
Gast wooter Geplaatst: 2 juni 2013 Geplaatst: 2 juni 2013 @@wooter Goh, ik dacht dat het een beetje geapprecieerd werd als ik niet op mijn motorfiets door druk en rustig verkeer heen slingerde... Blijkbaar wordt netjes rijden met de motorfiets ook niet geapprecieerd... Geen paniek. De laatste week als vanouds iedereen overal voorbij gestoken en geen problemen gehad. Hier en daar ene die in de verte nog aan zijn lichten trok, maar die was ik al lang voorbij... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.