Ga naar inhoud

Ergernis in het verkeer topic

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heerlijk, zo'n discussie op gang brengen. It all started with a banana :lol:

Geplaatst:

Heerlijk, zo'n discussie op gang brengen. It all started with a banana :lol:

:toere:  :dancingbanana:  :bb:

Geplaatst:

Mijn mening - gsm verbod is hypocriet, handsfree is minstens even gevaarlijk. Eten en drinken kun je niet verbieden.

Dus wat mij betreft - allemaal toelaten,wel afraden, en in geval er kan bewezen kan worden dat het aan de basis lag van een ongeval (bv. een dampende Bigmac tussen je voorhoofd en de ruit) --> verzekering vervalt. (cfr Duitse "Richtgeschwindigkeit")

Dat zal al een groter afradend effect hebben.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Mijn mening - gsm verbod is hypocriet, handsfree is minstens even gevaarlijk. Eten en drinken kun je niet verbieden.

Dus wat mij betreft - allemaal toelaten,wel afraden, en in geval er kan bewezen kan worden dat het aan de basis lag van een ongeval (bv. een dampende Bigmac tussen je voorhoofd en de ruit) --> verzekering vervalt. (cfr Duitse "Richtgeschwindigkeit")

+1

Geplaatst:

Wat mij betreft mag telefoneren als bestuurder algemeen verboden worden, maar dan zit je met het probleem dat handsfree gebruik niet te controleren valt, en dan kom je er weer bij uit dat het hypocriet is om enkel gewoon bellen te beboeten. Mja lastig :)

Geplaatst:

Handsfree bellen is toch even gevaarlijk als met een passagier praten? Zo ervaar ik het toch, 0,0 gevaarlijkheid mee gemoeid.

Geplaatst:

Ik ervaar babbelen met passagiers wel als 'concentratieverstorend'. Het heeft nog nooit tot ongevallen geleid, maar de keren dat ik een Oops!-moment had, waren bijna altijd omdat ik zat te babbelen en met m'n kop niet/minder bij 't verkeer voor me was.

Geplaatst:

Handsfree bellen is toch even gevaarlijk als met een passagier praten? Zo ervaar ik het toch, 0,0 gevaarlijkheid mee gemoeid.

Het is anders. Een handsfree gesprek vereist veel meer concentratie.

Geplaatst:

handsfree is minder afleidend dan met de gsm in de hand bellen gezien je 1 hand meer vrij hebt :P

Geplaatst:

Je kan ook multitasken achter het stuur: Een collega die je belt en even snel (terwijl je aan de telefoon bent) op de laptop iets opzoeken terwijl je aan het sturen bent met je knieën. Dit terwijl je op het derde rijvak snel even een vrachtwagen voorbij steekt in de gietende regen. Trouwens...die vrachtwagen mag niet op het 2 de rijvak toch als het regent? -> effe melden aan je collega...hij hangt nu toch aan de telefoon terwijl je op de laptop aan het opzoeken is wat hij je heeft gevraagd. En intussen probeer je ook je sigaret, die bijna je vingers aan het roosteren is wegens "opgesmoord", door het smalle spleetje van je opengedraaide raam te mikken. Spleetje ja...want het is aan het gieten. En je wilt je laptop die op je knieën ligt niet nat maken.

Misschien toch beter effe een parking opzoeken de volgende keer?

Geplaatst:

Ik heb nog nooit ervaren dat een telefoongesprek dermate veel concentratie vereist dat het me afleidt van het verkeer? Vind dat persoonlijk onzin, dan mogen ze passagiers ook gaan verbieden.

GSM-gesprekken - handsfree of niet - vragen immers geen oogcontact; als je sommige bestuuders en passagiers hevig ziet discussiëren in de auto, mét oogcontact en mogelijk fysieke gebaren/handelingen, ben ik er vrij zeker van dat dat veel nefaster is voor de concentratie op de weg en de reactiesnelheid.

En de vergelijking met eten... ik denk dat je eerder intuïtief je gsm op de passagiersstoel smijt wanneer je plots moet uitwijken, dan dat je dat doet met eten of drinken in je handen. Zeker als dat een hete hamburger of tas koffie is.

Geplaatst:

Of de combo: jonge mama + huilende baby op de achterbank.

Het verschil tussen bellen en praten met een passagier is dat een passagier soms kan zien waarom je even je bek houdt.

Geplaatst:

Het verschil tussen bellen en praten met een passagier is dat een passagier soms kan zien waarom je even je bek houdt.

Wou iets gelijkaardigs posten.

Geplaatst:

Die helpen ook 't verkeer in de gaten houden. Niet zoals Hyacinth uiteraard, maar af en toe was ik al blij met een "Oh, pas op!"-opmerking van een passagier.

Néén, @@Tomski, de "Kies, snel!" was niet nodig. Ik had écht niet op die betonblokken gereden. :lolz:

Geplaatst:

Er zijn een aantal factoren die handsfree anders maken dan met een passagier praten.

• Als iemand je in de auto belt is dat meestal niet om over koetjes en kalfjes te praten, maar gaat het vaak om een gesprek waar je je concentratie voor nodig hebt
  • Geluidskwaliteit: je moet meer moeite doen om iemand te verstaan over een speaker dan wanneer die live naast je zit
  • Een passagier kan rekening houden met de verkeerssituatie en even zijn bek houden als het nodig is
  • Bij het bellen maak je gebruik van dezelfde delen in de hersenen als die je nodig hebt voor het visualiseren en analyseren van verkeerssituaties

http://www.cbc.ca/news/technology/story/2013/02/28/technology-hands-free-calls-driving.html

Geplaatst:

Wat een gezeik hier weeral :spauw:

Geplaatst:

Of de combo: jonge mama + huilende baby op de achterbank.

Inderdaad. Ik zeg dat trouwens veel wanneer ik bel en rijd: "secondje, moet hier even...". Vul in.

Geplaatst:

Inderdaad. Ik zeg dat trouwens veel wanneer ik bel en rijd: "secondje, moet hier even...". Vul in.

Kakken.

Geplaatst:

Men haar kammen

Geplaatst:

Niet handsfree bellen is gevaarlijk in mijn ogen. Ofwel treuzelen ze ofwel gaan ze niet vooruit omdat ze met een gsm tegen hun kaak geduwd zitten of niet kunnen schakelen.

Geplaatst:

Die helpen ook 't verkeer in de gaten houden. Niet zoals Hyacinth uiteraard, maar af en toe was ik al blij met een "Oh, pas op!"-opmerking van een passagier.

Néén, @@Tomski, de "Kies, snel!" was niet nodig. Ik had écht niet op die betonblokken gereden. :lolz:

er was twijf0l! :D

Geplaatst:

Ik snap eigenlijk ook niet goed waarom zoveel mensen problemen maken over handsfree bellen. Beperking in hun levensvrijheid, staat niet zo stoer als zeggen ik bel nog met de hand, uit principe?

Elke handeling die je doet, bellen, praten, eten, tv kijken, lezen, ... heeft een impact op je rijcapaciteit. Als die rijcapaciteit veel groter is dan nodig om gewoon met het verkeer mee te rijden zie ik geen probleem om handelingen uit te voeren dat die capaciteit verminderen. Niet iedereen heeft natuurlijk dezelfde capaciteit. Elke dag zie je wel mensen die nog niet genoeg capaciteit hebben om zich zonder extra handelingen met de wagen te verplaatsen. Als die mensen dan niet handsfree bellen geeft dat nog meer problemen.

Gisteren, 2 wagens voor mij reed een combi. De vriendelijke agent aan het stuur stopte om een fietser te laten oversteken die van links kwam. Mevrouw erachter, die niet handsfree aan het bellen was, had blijkbaar niet opgemerkt dat er voor haar een combi reed en stak deze rechts over het fietspad en voetpad voorbij  :facepalm:

Geplaatst:

Heerlijk. :grin:

Onlangs ook nog bijna hetzelfde meegemaakt. Ik rijd op de linker rijstrook van de Brusselsesteenweg, net vertrokken aan de verkeerslichten, met achter mij een hele meute gejaagd forenzersverkeer. Naast mij een spiksplinternieuwe Sportage met aan het stuur een trien van mijn leeftijd, met de hand aan 't bellen met de iPhone (goed zichtbaar uiteraard, because pricetag). 100m verder een zebrapad, er zijn al mensen aan 't oversteken en er komen er nog aan, waaronder ook enkele kinderen. Aan 70 per uur kwam het uit dat je nét voorbij een overgestoken groep mensen kon doorvlammen maar dan moest je gokken dat de mensen die nog moesten oversteken, dat niét gingen doen. Dus, nogal wiedes, ik rem zachtjes af. Trien naast me rijdt gewoon pardoes door. De overstekende papa met de fiets aan de hand en z'n kinderen naast zich te voet, heeft zich moeten haasten of 'ie zat eronder. Uit colère dan maar achter dat stuk gemaquilleerde lobotomie aan gereden, had haar al enkele 100m verder te pakken. Eens getuut en gegesticuleerd alla "zijde gij zot" (koppeketik). Terwijl ze volop aan 't verder babbelen is (met linkerhand tegen linkeroor) kijkt ze naar mij (door haar linker zijruit) en begint met haar rechterhand te wapperen van "laat mij gerust, 'k ben aan 't bellen". :fp:

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid