Polygoon 15.036 Geplaatst: 3 augustus 2012 Geplaatst: 3 augustus 2012 Het aanschuiven aan de Gotthard tunnel was één grote ergernis vandaag. Wat me wel opviel is dat iedereen in Zwitserland zich verbazingwekkend goed aan de regels houdt. Monsterboetes? Quote
Yaqub 450 Geplaatst: 3 augustus 2012 Geplaatst: 3 augustus 2012 Hoe lang heb je er gestaan? Was tot 3 uur aanschuiven vertelden ze op de radio. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 3 augustus 2012 Geplaatst: 3 augustus 2012 Hoe lang heb je er gestaan? Was tot 3 uur aanschuiven vertelden ze op de radio. Kleine 2 uur. Quote
Gast wooter Geplaatst: 3 augustus 2012 Geplaatst: 3 augustus 2012 Twee minuten later nadat ik met Beau had gepraat over onnozelaars die geen voorrang verlenen met gierende banden moeten stoppen voor een koppel 40ers in een Scenic. Miljaarde! En dan nog gesticuleren naar mij.Situatie: Kruispunt met 1 hoofdbaan. Ik kom van de zijstraat, Scenic ook maar in de andere richting. Tussen de twee rijstroken in de zijstraat ligt een berm van een viertal meter breed. We moeten beide voorrang verlenen aan het verkeer op de hoofdbaan, ik wil echter linksaf de hoofdbaan oprijden, Scenic steekt gewoon het kruispunt over. Ik begeef mij eerst op de hoofdbaan dus ik heb voorrang. Hadden zij blijkbaar niet door. Euh, als zij op dezelfde weg als jou zaten, maar als tegenligger, en rechtdoor reden, moest jij voorrang geven aan hen omdat jij links afslaat. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 3 augustus 2012 Geplaatst: 3 augustus 2012 Situatie: Kruispunt met 1 hoofdbaan. Ik kom van de zijstraat, Scenic ook maar in de andere richting. Tussen de twee rijstroken in de zijstraat ligt een berm van een viertal meter breed. We moeten beide voorrang verlenen aan het verkeer op de hoofdbaan, ik wil echter linksaf de hoofdbaan oprijden, Scenic steekt gewoon het kruispunt over. Ik begeef mij eerst op de hoofdbaan dus ik heb voorrang. Hadden zij blijkbaar niet door. Ik ben effe niet mee. Je hebt dus een kruispunt met een voorrangsweg. Jullie komen beide uit de zijstraat (elk van de andere kant). 1 persoon wil rechtdoor, de ander wil linksaf, dus die die linksaf wil heeft voorrang??? come again??? Quote
Yaqub 450 Geplaatst: 4 augustus 2012 Geplaatst: 4 augustus 2012 Ik zeg toch dat er een berm tussen zit? http://goo.gl/maps/3CtOS: situatie uit mijn punt gezien, ik wil linksaf. Scenic komt uit het gat waar die C Kombi staat. http://goo.gl/maps/FmzMH: situatie van de Scenic, ik kom van waar de Alfa Romeo staat. Ik was al gedraaid en zat dus al volledig op de hoofdbaan waar je voorrang hebt. Ik had dus voorrang. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 4 augustus 2012 Geplaatst: 4 augustus 2012 Ik zeg toch dat er een berm tussen zit?http://goo.gl/maps/3CtOS: situatie uit mijn punt gezien, ik wil linksaf. http://goo.gl/maps/FmzMH: situatie van de Scenic, ik kom van waar de Alfa Romeo staat. Ik was al gedraaid en zat dus al volledig op de hoofdbaan waar je voorrang hebt. Ik had dus voorrang. Niks jong. Degene die daar rechtdoor rijdt heeft voorrang. Quote
Beau 3.909 Geplaatst: 4 augustus 2012 Geplaatst: 4 augustus 2012 Ik passeer daar bijna dagelijks en ben er nogaltijd niet echt uit wat voor situatie dat is. Ik vermoed dat je gelijk hebt maar ik ben toch altijd voorzichtig als ik daar kom. Quote
Yaqub 450 Geplaatst: 4 augustus 2012 Geplaatst: 4 augustus 2012 En waarom? Hoe kan men bewijzen dat ik niet gewoon op die baan reed? Quote
Beau 3.909 Geplaatst: 4 augustus 2012 Geplaatst: 4 augustus 2012 Niks jong.Degene die daar rechtdoor rijdt heeft voorrang. Da's toch onlogisch? Hij moet voorrang verlenen aan het verkeer op die baan, als jij als eerst op die baan draait, moet hij voorrang verlenen aan u? Quote
Yaqub 450 Geplaatst: 4 augustus 2012 Geplaatst: 4 augustus 2012 Ter info: ik reed op het rechtervak in de zijstraat en reed ook rechts op die hoofdbaan. Ik was dus al volledig gedraaid en rechtdoor aan het rijden. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 4 augustus 2012 Geplaatst: 4 augustus 2012 Da's toch onlogisch? Hij moet voorrang verlenen aan het verkeer op die baan, als jij als eerst op die baan draait, moet hij voorrang verlenen aan u? De afstand tussen de straten is te kort. Als je dat voor de rechter brengt zal die zeggen dat je maneuver nog niet lang genoeg gedaan is om beschouwd te worden als "deelnemend aan het verkeer op de hoofdbaan" of iets in die aard (gelijkaardige uitspraken zijn al gedaan vroeger). Moest die straat 20 meter verder liggen is dat een ander verhaal, maar hier gaat het over een berm om 2 rijrichtingen te scheiden (die middenberm eindigt ook op een punt onder die brug zoals je kan zien, dus daar komen die 2 straten eigenlijk samen en vormt dat 1 geheel aan het kruispunt). Dat is hetzelfde als zeggen dat op elk kruispunt waar de rijrichtingen gescheiden zijn door een middenberm degene die afslaat voorrang heeft op die die oversteekt omdat hij naar de hoofdbaan op draait. Makes no sense. Quote
Yaqub 450 Geplaatst: 4 augustus 2012 Geplaatst: 4 augustus 2012 Het zou kunnen dat je gelijk hebt hoor, maar ik vraag me nog altijd af wie gaat bewijzen dat ik gewoon niet al continu op die hoofdbaan reed. Was immers al volledig gedraaid. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 4 augustus 2012 Geplaatst: 4 augustus 2012 Het zou kunnen dat je gelijk hebt hoor, maar ik vraag me nog altijd af wie gaat bewijzen dat ik gewoon niet al continu op die hoofdbaan reed. Was immers al volledig gedraaid. Getuigen. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 4 augustus 2012 Geplaatst: 4 augustus 2012 Maar nu zit je in hetzelfde straatje als mensen die hun auto in achteruit gooien, tegen de achterliggen rijden en dan gaan verklaren dat die persoon achterop is gereden. maw voor je mensen de les gaat spellen mssch best de hand in eigen boezem steken. In de situatie hierboven met je google streetview is eigenlijk het enige wat van belang is het concept dat die hele situatie als 1 kruispunt wordt beschouwd. Als de straten verder uit mekaar liggen zijn er meerdere kruispunten. Op een kruispunt zelf kan je de voorrangsregels niet dynamisch veranderen. Het is de situatie het ogenblik dat je op het kruispunt aankomt die telt. Die verandert pas voor je het ogenblik dat je het kruispunt verlaten hebt. Aangezien je de andere rijrichting nog moet kruisen zit je dus nog op het kruispunt. Quote
Beau 3.909 Geplaatst: 4 augustus 2012 Geplaatst: 4 augustus 2012 Ik veronderstel dat je gelijk hebt, maar je moet toegeven dat dit toch niet echt duidelijk te noemen valt hee Quote
Martini Racing 2.777 Geplaatst: 4 augustus 2012 Geplaatst: 4 augustus 2012 Twijfel ook wel, maar langs de andere kant: stel, je wil een u-turn maken, dan heb je toch geen voorrang? Dus dan leid ik daaruit af dat je voor linksafslaan ook geen voorrang hebt. Quote
de messias 884 Geplaatst: 4 augustus 2012 Geplaatst: 4 augustus 2012 Ik heb daar toevallig vandaag bijna exact dezelfde situatie meegemaakt. Ik was wel iets trager dan in uw geval vermoed ik, we kwamen ongeveer tegelijkertijd het kruispunt op. Vermoedelijk wordt dat punt verkeerstechnisch als een kruispunt beschouwd, maar het druist wat in tegen het gevoel dat je daar krijgt. Er rijdt veel meer verkeer langs het traject dat wij nemen dan langs het traject van die Scenic. In Gent zijn er zo wel een paar punten waar de intuïtie van het gros van de weggebruikers niet strookt met de voorrangsregels in kwestie. Ik moet spontaan denken aan dat kruispunt op de neermeerskaai (https://maps.google.be/maps?q=watersportbaan&hl=nl&ll=51.043524,3.707282&spn=0.000902,0.002309&sll=51.039817,3.735872&sspn=0.014545,0.03695&t=h&gl=be&hnear=Watersportbaan&z=19&layer=c&cbll=51.043527,3.70743&panoid=u7uCgLwKghQMWq5A6kzwVw&cbp=12,267.87,,0,1.93) In principe moet je voorrang verlenen aan de auto die van rechts komt (hier die Peugeot), maar er is praktisch niemand die het daar in zijn hoofd krijgt om dat dan ook te doen, en in de positie van die Peugeot krijg je ook niet het gevoel dat je die voorrang zou moeten krijgen. Als er weliswaar een malloot besluit om daar alsnog zijn voorrang te gebruiken en jij zit er knal op, zal je helaas in fout zijn, en zal een uitleg over een gevoel van voorrang in de rechbank geen hol uitmaken. Quote
Beau 3.909 Geplaatst: 4 augustus 2012 Geplaatst: 4 augustus 2012 Gent is een grote miserie op vlak van verkeer, buiten met de sossen Quote
Martini Racing 2.777 Geplaatst: 4 augustus 2012 Geplaatst: 4 augustus 2012 Ik heb daar toevallig vandaag bijna exact dezelfde situatie meegemaakt. Ik was wel iets trager dan in uw geval vermoed ik, we kwamen ongeveer tegelijkertijd het kruispunt op.Vermoedelijk wordt dat punt verkeerstechnisch als een kruispunt beschouwd, maar het druist wat in tegen het gevoel dat je daar krijgt. Er rijdt veel meer verkeer langs het traject dat wij nemen dan langs het traject van die Scenic. In Gent zijn er zo wel een paar punten waar de intuïtie van het gros van de weggebruikers niet strookt met de voorrangsregels in kwestie. Ik moet spontaan denken aan dat kruispunt op de neermeerskaai (https://maps.google.be/maps?q=watersportbaan&hl=nl&ll=51.043524,3.707282&spn=0.000902,0.002309&sll=51.039817,3.735872&sspn=0.014545,0.03695&t=h&gl=be&hnear=Watersportbaan&z=19&layer=c&cbll=51.043527,3.70743&panoid=u7uCgLwKghQMWq5A6kzwVw&cbp=12,267.87,,0,1.93) In principe moet je voorrang verlenen aan de auto die van rechts komt (hier die Peugeot), maar er is praktisch niemand die het daar in zijn hoofd krijgt om dat dan ook te doen, en in de positie van die Peugeot krijg je ook niet het gevoel dat je die voorrang zou moeten krijgen. Als er weliswaar een malloot besluit om daar alsnog zijn voorrang te gebruiken en jij zit er knal op, zal je helaas in fout zijn, en zal een uitleg over een gevoel van voorrang in de rechbank geen hol uitmaken. Mwuah, voorrang van rechts is een betere (natuurlijke) verkeersremmer dan drempels en plakaatjes. Wat je voorbeeld betreft, ik pas daar het oude "stoppen= voorrang kwijt" toe, jammer wel dat ze dat afgeschaft hebben. Quote
Gast wooter Geplaatst: 5 augustus 2012 Geplaatst: 5 augustus 2012 Ik zie daar niks verwarrends aan. De olifantstraat kruist daar de Zuidparklaan. Vanzelfsprekend dat als je links afslaat op de olifantstraat, je tegenliggers uit de olifantstraat voorrang geeft. Je mag daar zelfs niet van het rechtervak de Zuidparklaan opdraaien! 19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de linker richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is; 2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen; op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven. 3° voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten; 4° de beweging met matige snelheid uitvoeren; 5° op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt, behalve in de gevallen dat het verkeer op die rijbaan geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel9.4. en 9.5. Quote
Beau 3.909 Geplaatst: 5 augustus 2012 Geplaatst: 5 augustus 2012 Volgens mij is dat al lang de Olifantstraat niet meer, en zeker niet aan de overkant van het kruispunt. Quote
Gast wooter Geplaatst: 5 augustus 2012 Geplaatst: 5 augustus 2012 (aangepast) Hoe die straat heet maakt niet uit, het is duidelijk dat dat niet twee straten zijn met elk eenrichtingsverkeer en twee kruispunten naast mekaar, maar een straat die een andere straat kruist, en tussen de rijrichtingen een middenberm. http://goo.gl/maps/9BJr1 Nu kan je natuurlijk na wat nadenken allerlei scenario's gaan bedenken om toch maar je verantwoordelijkheid te ontlopen, maar ik ben er zeker van dat als het tot een aanrijding was gekomen, Yaqub had gezegd dat hij uit de Olifantstraat kwam tegen de politie en zich er zo had ingeluld. Vinden er sommigen het nog vreemd dat ik met een camera rondrij? 5 augustus 2012 aangepast door wooter Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 5 augustus 2012 Geplaatst: 5 augustus 2012 Ik heb daar toevallig vandaag bijna exact dezelfde situatie meegemaakt. Ik was wel iets trager dan in uw geval vermoed ik, we kwamen ongeveer tegelijkertijd het kruispunt op.Vermoedelijk wordt dat punt verkeerstechnisch als een kruispunt beschouwd, maar het druist wat in tegen het gevoel dat je daar krijgt. Er rijdt veel meer verkeer langs het traject dat wij nemen dan langs het traject van die Scenic. Het gevoel? Die straat splitst in 2 aparte stroken voor elke rijrichting aan dat kruispunt, t is niet dat die al over 1km compleet gescheiden is, en die aan beide kanten van de Zuidparklaan. Ik snap je probleem ook niet met dat kruispunt aan de neermeerskaai. Dat is toch een typisch voorbeeld van wat men op veel plaatsen tegen komt? Een "hoofdbaan" met al dan niet veel verkeer, en zijstraten die daar voorrang op hebben, waarschijnlijk opzettelijk zo gelaten om de snelheid in de perken te proberen houden. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.