Ga naar inhoud

Volvo lovers

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
53 minuten geleden, Bompa zei:

Geen paniek, ze gaan makkelijk tot 600 000. Ook de diesels. Is voor mij in de perfecte kleurencombo voor zo een bak.

Is geen geld voor de ruimte en het comfort dat je krijgt. Ik heb zeker en vast vele foto's voor jou, ik zal er vanavond naar zoeken, maar ik kan zo uit het hoofd al zeggen: het is RUIM! Je kan perfect languit liggen, en 't is vlak. Rechtervoorzetel kan normaal gezien (toen uniek voor Volvo) volledig plat naar voor. Twee lipjes achteraan beneden omhoogduwen en leuning klapt naar voor met behoud van de ingestelde inclinatie bij terug rechtzetten. Afmetingen en foto's volgen dan nog vanavond. Ruimer kan niet.

Enige nadeel aan de 900- en 700-reeks: lage gordellijn, alles ligt wat bloot. Ook met afdekscherm is dat wat vreemd (maar dat is eerder een afdektafellaken, want ook dat moet groot zijn).

Twee andere auto's he. Heb zo enen gehad (zonder de XC), is FWD, rijdt een pak "moderner", en heeft zo niet het sfeertje van oerVolvo.

Ze zijn ook niet te onderschatten qua ruimte, maar 900 doet nog beter.

Ik heb in mijn V70 destijds het complete interieur van een MB C124 gepropt, dat stond gereed op 2 europalletten, ruim een meter hoog gestapeld. Dashboard, alle zetels, deurpanelen, kofferbekleding, dakhemel, A-, C-stijlen, tapijten, middentunnel, ... alles.

Verhuis van een kot is ook altijd zalig. 2x rijden en klaar.

Zwijg stil… de afgelopen dagen heb ik een kot leeg gemaakt.  Chance dat ik Gent ook passeer op mijn woonwerk-traject.  Bureaustoel, zetel, ladenkastje, een hoop planten, lattenbodem/matras, tapijt, en dan nog de inhoud van de kasten.  Ik ging anders zeker vier keer op/af moeten gereden zijn

En met die lattenbodem kon de koffer dan nog niet helemaal toe.

Geplaatst:
2 uren geleden, ex-Mooseman zei:

Zwijg stil… de afgelopen dagen heb ik een kot leeg gemaakt.  Chance dat ik Gent ook passeer op mijn woonwerk-traject.  Bureaustoel, zetel, ladenkastje, een hoop planten, lattenbodem/matras, tapijt, en dan nog de inhoud van de kasten.  Ik ging anders zeker vier keer op/af moeten gereden zijn

Ik leg dat gewoon onder de achterbank. 

• Grappig 1
Geplaatst:
7 uren geleden, gTa zei:

Doen! Da's nu echt eens de perfecte low budget ketel die je als ouder voor een student kan kopen (vanuit het standpunt van de ouders): ruim, veilig (qua kooi, en ook nog net voldoende veiligheidsfeatures (airbag) en rijhulpsystemen (ABS en tractiecontrole)), nog wat old school petrolheaderigheid meegeven (manuele atmo benzine met 6 cilinders en RWD). Over de O-plaat zou ik me ook niet te veel zorgen maken, zolang die niet frequent het schooldomein op- en af rijdt. (Ik ga soms ook met een oldtimer-moto werken, tbh.)

Wat denk je dat hij zélf zal vinden van zo'n "bompa-krel"? :D   

Wel, ik ga hem moeten doen geloven dat het zijn eigen keuze is, 'pushen' werkt niet bij hem en werkt contra-productief (heeft hij van mij...) Maar de mama vindt het maar niks ('RWD, 170pk, gevaarlijk!'). Dan zeg ik dat dit is om een kortere draaicirkel te bekomen en wijs op de aard van het beestje als de tegenpool van 'sportief en gevaarlijk' maar dat maakt precies geen indruk. Eerste idee was een Lexus CT200h wegens betrouwbaar, traag en (relatief) budgetvriendelijk. Maar face it, eigenlijk is dat een oersaaie kar in vgl. met deze

Geplaatst:
17 uren geleden, Bompa zei:

Prijs en staat lijken me goed. Heeft wel last van geribbelde bekleding aan de deuren (waar sommigen hun elleboog op leggen, tegen het raam), maar dat hebben ze zo goed als allemaal. 

Ambassador line zou ik moeten opzoeken, was in elk geval een groep met items. Je had een 960 die al zeer goed uitgerust was, en dan kon je aanvullen met een paar lines. Hij mist alleen een mooie bigfront audio, nu heeft hij een basic radio die weinig betekent. 

Maar zeker het bekijken waard. 

Ze zijn zeer degelijk en bovendien heel makkelijk om aan te werken. 

Is wat geschaafd links achteraan zag ik op de foto's, eerste keer niet op gelet. Wss. nog geen parkeersensoren toen.

Die dingen verbruiken ook wel 11-12l en meer als ik wat reviews lees. Op zich niet zo'n verrassing gezien automaat, stroomlijn, 6L maar toch, als hij het zelf gaat moeten betalen. 

In NL is het aanbod precies wel groter (en goedkoper...).

Alternatief is een Audi 100 C4 uit '94 (laatste reeks voor de naamsverandering naar A6) van een oudere man die we kennen en niet meer mag rijden van de dokter. Is in heel goede staat en maar 140.000km. Helaas wel de 4-cil. en geen 5 of 6.

Geplaatst:
15 uren geleden, Fr79 zei:

Is wat geschaafd links achteraan zag ik op de foto's, eerste keer niet op gelet. Wss. nog geen parkeersensoren toen.

Die dingen verbruiken ook wel 11-12l en meer als ik wat reviews lees. Op zich niet zo'n verrassing gezien automaat, stroomlijn, 6L maar toch, als hij het zelf gaat moeten betalen. 

In NL is het aanbod precies wel groter (en goedkoper...).

Alternatief is een Audi 100 C4 uit '94 (laatste reeks voor de naamsverandering naar A6) van een oudere man die we kennen en niet meer mag rijden van de dokter. Is in heel goede staat en maar 140.000km. Helaas wel de 4-cil. en geen 5 of 6.

Een Audi 100 is tof (zelf fan van) maar wat saai tov het rijgedrag van een 900. Tenminste als je comfort en sereniteit wil.

Verbruik is idd wat hoog, maar op LPG is dat zeker betaalbaar, en als je weinig km doet sowieso minder een issue indien geen LPG. Het is niet de bedoeling om met zo een oude bak 50 000 km/j te doen... al kan het. Wel rekening houden dat ze om de 5 000 of 10 000 km nieuwe olie verdragen.

Ik zie dat de advertentie verlopen is. Wil je een uberbetrouwbare motor in een 940, neem je best de 2.3 LPT. Die slijten niet. De rest is gewoon zeer betrouwbaar :D . Geen LPT maar ook wel een interessante, en hier zie je de kofferruimte met zetels plat:

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/volvo/m2228394117-volvo-940-2-3-ic-1996-paars

Binnen enkele maanden is die oldtimer en stijgt die wat in prijs. Mooi uitgerust, mooi voorkomen (en zowat de mooiste velgen voor een 940 imo).

Dit is ook een toffe:

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/volvo/m2211253839-volvo-960-3-0-i-24v-ambassador-line-aut-1994-1e-eigenaar

In NL wordt deze nog veel ingezet voor de "zakelijke rijder", er is een gunstig regime voor youngtimers daar. De markt beweegt dus meer dan hier in deze categorie, en NL is nog altijd een beetje Volvominded. Zeker bij de klassieke breaks.

Geplaatst:
22 uren geleden, gTa zei:

My God ... check de kilometerstand.

En dan de foto's van de auto.

❤️

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/volvo/m2219313819-volvo-v90-3-0-aut-1997-groen

Eigenlijk een perfecte windsurf-hobbyketel. Er kan erg veel binnenin (voor de dagen dat de kar niet mee hoeft) en 't kan de kar trekken. ❤️ 

@Bompa heb jij bronnen waar je makkelijk foto's kan vinden van een 700/900 break met neergeklapte achterbank (hoe vlak is dat etc + evt wat is de lengte tussen leuning voorzetels en kofferklep) en in welke mate kan je dan nog de rechter voorzetel ook inclinen?

image.png.169e5fb651d03755ce1cac0dc57807e2.png

Even wat opgezocht online:

De maximale hoogte is 77 cm, maar over de volle breedte is het 75 cm. Dit is ook wat je door de laadklep naar binnen kunt krijgen. Met de stoelen geklapt en de zittingen verwijderd meet ik een maximale lengte van 192 cm, dat kan nog iets meer zijn als je de voorstoelen verder naar voren schuift. Met de achterbank omhoog is de lengte van de laadvloer 105 cm, maar als je de scheefstand van de bank meeneemt is het 15 cm minder: 90 cm. Voor de volle hoogte moet je deze lengtematen met 10 cm verminderen omdat de achterklep bovenaan 10 cm naar binnen komt. De breedte op de laadvloer tussen de wielkasten is 110 cm. Het breedste stuk dat je door de klep naar binnen kunt krijgen is 128 cm, maar dat is een stukje boven de laadvloer omdat opening aan de randen wat omhoog komt (afronding). Op de laadvloer is de opening 122 cm breed. Misschien houden ze in Zweden ook de standaard bouwplaatmaten van 122 x 244 cm aan? Zo'n plaat moet op de wielkasten liggen en de klep kan dan niet dicht. De gasveren van de achterklep beperken de breedte tot 101 cm, dus de grootste doos die je er in theorie in zou kunnen schuiven is 182 x 101 x 75 cm.

image.png.5208074971c08a87c4e93346da925e08.png

Geplaatst:
21 uren geleden, ex-Mooseman zei:

In de V70 was de truuk om alles in te laden, daarbovenop de matras en daarbovenop de lattenbodem. Voorzetel een paar cm naar voor en alles kon erin. Op dat vlak zijn dat toch ruimtewonders. De 3-reeks is op dat vlak beschamend, te meer door de (normale) heel schuine achterruit. Als je de V70 en de 3 naast elkaar op de oprit ziet, is die kofferklep van de V70 des te lelijker door zijn rechtheid, maar 't is wel een troef. Als je hele dagen met de 3 rijdt en je rijdt dan eens met de V70 heb je het gevoel dat je achteraan een etalageruit hebt, met een ruitenwisser op schaal x3.

Bij een 900 heb je nog veel meer het gevoel van in een etalage te rijden, gewoon door die lage gordellijn rondom. Maar geeft wel een uitstekend zicht om die lange worst te parkeren.

image.thumb.png.d9be9acf0eb82e9ce7736065a2066e6f.png

In het Volvo-lovers topic niet erg dat de BMW pottevuil is :D  Maar het is in werkelijkheid nog een frappanter beeld als je die achterkleppen bekijkt.

Geplaatst:
Op 31/1/2025 om 11:23, gTa zei:

My God ... check de kilometerstand.

En dan de foto's van de auto.

❤️

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/volvo/m2219313819-volvo-v90-3-0-aut-1997-groen

Eigenlijk een perfecte windsurf-hobbyketel. Er kan erg veel binnenin (voor de dagen dat de kar niet mee hoeft) en 't kan de kar trekken. ❤️ 

@Bompa heb jij bronnen waar je makkelijk foto's kan vinden van een 700/900 break met neergeklapte achterbank (hoe vlak is dat etc + evt wat is de lengte tussen leuning voorzetels en kofferklep) en in welke mate kan je dan nog de rechter voorzetel ook inclinen?

Heb je hem gekocht? 

Geplaatst:
2 uren geleden, Bompa zei:

image.png.169e5fb651d03755ce1cac0dc57807e2.png

Even wat opgezocht online:

De maximale hoogte is 77 cm, maar over de volle breedte is het 75 cm. Dit is ook wat je door de laadklep naar binnen kunt krijgen. Met de stoelen geklapt en de zittingen verwijderd meet ik een maximale lengte van 192 cm, dat kan nog iets meer zijn als je de voorstoelen verder naar voren schuift. Met de achterbank omhoog is de lengte van de laadvloer 105 cm, maar als je de scheefstand van de bank meeneemt is het 15 cm minder: 90 cm. Voor de volle hoogte moet je deze lengtematen met 10 cm verminderen omdat de achterklep bovenaan 10 cm naar binnen komt. De breedte op de laadvloer tussen de wielkasten is 110 cm. Het breedste stuk dat je door de klep naar binnen kunt krijgen is 128 cm, maar dat is een stukje boven de laadvloer omdat opening aan de randen wat omhoog komt (afronding). Op de laadvloer is de opening 122 cm breed. Misschien houden ze in Zweden ook de standaard bouwplaatmaten van 122 x 244 cm aan? Zo'n plaat moet op de wielkasten liggen en de klep kan dan niet dicht. De gasveren van de achterklep beperken de breedte tot 101 cm, dus de grootste doos die je er in theorie in zou kunnen schuiven is 182 x 101 x 75 cm.

image.png.5208074971c08a87c4e93346da925e08.png

Dat is niet klein. Wel een beetje teleurgesteld van de opstaande zittingen van de achterbank. Mijn E30 touring had dat ook, maar die kon je er met een Duits bedacht en stevig gemaakt systeem heel eenvoudig uit "klikken". Dan had je een vlakke laadvloer tot aan de rugleuning van de passagierszetel vooraan. Die kon er ook vrij makkelijk uit (4 bouten + 1 bout voor de gordel + 1 fiche). En indien dat te drastisch was: gewoon maximaal naar voor + omhoog schuiven en dan leuning naar achter.

Geplaatst:
4 uren geleden, Denniske zei:

"De aandrijfas naar achteren is eruit gehaald dus de auto heeft geen AWD meer, dit wordt vaker gedaan, dit maakt de auto een stuk zuiniger!" 

Lekker Hollands :D

Niet gelezen, dan moet ik hem al niet meer :D

Geplaatst:
6 uren geleden, Bompa zei:

Een Audi 100 is tof (zelf fan van) maar wat saai tov het rijgedrag van een 900. Tenminste als je comfort en sereniteit wil.

Verbruik is idd wat hoog, maar op LPG is dat zeker betaalbaar, en als je weinig km doet sowieso minder een issue indien geen LPG. Het is niet de bedoeling om met zo een oude bak 50 000 km/j te doen... al kan het. Wel rekening houden dat ze om de 5 000 of 10 000 km nieuwe olie verdragen.

Ik zie dat de advertentie verlopen is. Wil je een uberbetrouwbare motor in een 940, neem je best de 2.3 LPT. Die slijten niet. De rest is gewoon zeer betrouwbaar :D . Geen LPT maar ook wel een interessante, en hier zie je de kofferruimte met zetels plat:

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/volvo/m2228394117-volvo-940-2-3-ic-1996-paars

Binnen enkele maanden is die oldtimer en stijgt die wat in prijs. Mooi uitgerust, mooi voorkomen (en zowat de mooiste velgen voor een 940 imo).

Dit is ook een toffe:

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/volvo/m2211253839-volvo-960-3-0-i-24v-ambassador-line-aut-1994-1e-eigenaar

In NL wordt deze nog veel ingezet voor de "zakelijke rijder", er is een gunstig regime voor youngtimers daar. De markt beweegt dus meer dan hier in deze categorie, en NL is nog altijd een beetje Volvominded. Zeker bij de klassieke breaks.

Klopt, heb ze vanmorgen gebeld om te gaan kijken maar was gisteren verkocht aan...een Hollander. Heeft maar 3 dagen te koop gestaan blijkbaar.

We zouden dat hier ook moeten hebben zo'n Youngtimer regeling. Weer 5 jaar wachten tot nieuwe regeringsonderhandelingen...

Die blauwe is idd ook wel mooi. 600k op benzine, die zal er ook wel wat litertjes hebben doorgejaagd in die tijd 😎Typisch Nederlands ook die Vredestein bandjes... Staat wel heel ver in de 'Achterhoek'.

"raamomlijsting en bovenkant deurpanelen zijn in uitstekende staat en rullen niet op, de 960 kenner weet genoeg als ik dit vermeld"

Je had dat gezegd hé, deze heeft het blijkbaar niet! Wel goed verzorgd dus.

Geplaatst:
3 uren geleden, Fr79 zei:

"raamomlijsting en bovenkant deurpanelen zijn in uitstekende staat en rullen niet op, de 960 kenner weet genoeg als ik dit vermeld"

Je had dat gezegd hé, deze heeft het blijkbaar niet! Wel goed verzorgd dus.

Bepaalde jaartallen hebben er last van, vooral 900-reeks. Heeft te maken met soort lijm die ze gebruikt hebben, en als je het armpje er een hele tijd op legt (plaatselijke warmte) zou het ook niet geholpen hebben, maar dat durf ik nog in twijfel trekken. Die lijm niet. Heeft weinig te maken met onderhouden dus, maar toch ziet het er me ook een goed onderhouden exemplaar uit.

Geplaatst:

Ik heb ook al een deukje in de bovenkant van mijn deurpaneel, door mijn ellebogenwerk😂.

Geplaatst:

Die blauwe checkt ook heel wat boxen maar staat te ver (370 km enkel) en ik vind het ook te veel geld gezien km stand...

6 ton, kan me daar mentaal niet over zetten (hoewel er in Klokje Rond al een oudere passeerde met nog meer km)

Grappig wel, zoon komt nu spontaan met oude Volvo's aandraven (850 ziet hij ook wel zitten)

Geplaatst:

850 heeft nog een ongedempte vijfcilindersound. De V70 first gen ook, nadien was het om zeep op ralenti, op hogere toeren wel nog muziek.

• 4 weken later...
Geplaatst:

Vanmorgen plots dit beest in mijn achteruitkijkspiegel 😍

2003-Volvo-S60R.jpg?w=902&h=650

Heerlijk! Fantastisch kleurtje ook. Jonge gast achter het stuur. Er is nog hoop :D 

• Vind ik leuk 2
  • 4 maanden later...
Geplaatst:

Roadtrip voor de vakantie van @Bompa :

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

haha, eergisteren ook bekeken, maar kende het al

Geplaatst:
1 uur terug, Soul zei:

Roadtrip voor de vakantie van @Bompa :

Staat nog nog plaat op op die ene Belgische. 

Geplaatst:
5 uren geleden, Bompa zei:

haha, eergisteren ook bekeken, maar kende het al

Is dat in Malmedy? Ik herinner me dat daar zo'n gelijkaardige garage ligt op die grote weg.

• 3 maanden later...
Geplaatst:

Cool machien, maar 126k euro is niet niks. Vermant lijkt mij wel een betrouwbare handelaar.

Geplaatst:

Is gewoon in alles nogal prijzig, maar zeker geen grote schurk.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid