Jump to content

Volvo lovers


walter
 Share

Recommended Posts

‘Twee miljoen kilometer, maar we doen onze Volvo niet weg'

a16-volvo-kdsNB.jpg.h380.jpg.568.jpg

JABBEKE - Met je eerste auto blijven rijden tot de teller op twee miljoen kilometer staat. Er zijn er niet veel die het doen, maar West-Vlaming Erik Dezittere bereikte afgelopen woensdag het magische kilometeraantal met zijn Volvo Amazon.

18 december 1971 vermeldt de originele aankoopfactuur, die Erik Dezittere zorgvuldig heeft bewaard. Op die dag kocht hij bij garage Fiems in Koolskamp voor 43.750 frank een Volvo Amazon, of P130, zoals het model officieel heet. De wagen, gebouwd in 1967, was eigendom van een Gentse barones die op trouwen stond. Omdat haar verloofde de trotse bezitter was van een van de eerste BMW's besloot ze haar Volvo van de hand te doen. Dezittere, in die tijd twintig en in opleiding als militair piloot, was op zoek naar een auto om mee te pronken. ‘Ik was jong en ik wou een toffe wagen om op stap te gaan. Voor mijn eerste idee, een Ford Capri, was mijn vader niet te vinden. Hij vreesde dat een al te sportieve wagen in de handen van zijn zoon een gevaar zou kunnen zijn.' Eriks toenmalige vriendin Monique, intussen al achtendertig jaar zijn echtgenote, suggereerde naar een Volvo uit te kijken. ‘De Volvo Amazon van de buren had indruk op mij gemaakt. Het leek me een droom daarin mee te kunnen rijden.'

Een droom die dus werkelijkheid werd. Dubbel en dik zelfs, want intussen heeft de Volvo van Erik en Monique een recordaantal van meer dan twee miljoen kilometer op de teller, wat zoveel is als vijftig keer de wereld rond. Een cijfer dat niet wit op zwart van de kilometerteller valt af te lezen, aangezien die elke honderdduizend kilometer weer op nul belandt, maar Dezittere heeft het aantal omwentelingen zorgvuldig bijgehouden. ‘Aan de hand van mijn meetstaten bij mijn werkgever, zou ik het eventueel wel kúnnen bewijzen, maar ik weet zeker dat het klopt.'

Dezittere is trots op zijn auto, al heeft hij die twee miljoen kilometer nooit als een doel vooropgesteld. ‘Eigenlijk is het vanzelf gegaan. Ik ben met deze wagen beginnen te rijden en ik ben ermee blijven rijden. Als account manager leg ik per maand duizenden kilometers af, altijd met de Amazon. Tot op vandaag is het de auto die ik voor al mijn dagelijkse verplaatsingen gebruik. Ik heb hem nooit als oldtimer ingeschreven.'

In de veertig jaar dat hij hem bezit, heeft de Amazon zijn eigenaar ook nog nooit in de steek geladen. ‘De auto doet alles wat hij moet doen. Op de snelweg haal ik vlotjes 120 kilometer per uur. Ik ben er alleen mee in panne gevallen toen een steentje van een vrachtwagen in mijn radiator belandde. En zelfs dan ben ik er nog mee tot thuis gesukkeld.'

Dezittere heeft wel enkele aanrijdingen gehad – ‘maar nooit was ik in fout' – en is in 1974 één keer met zijn wagen in de vangrail beland. ‘Ik ben toen over de kop gegaan, maar er toch heelhuids uitgekomen. Als ik in een andere wagen had gezeten, was dat wellicht niet het geval geweest. De reparatie kostte me evenveel als ik voor de wagen had betaald, maar ik was zo blij dat ik het nog kon navertellen, dat ik het toch maar heb gedaan.'

Vijfde motor

In de loop der jaren heeft de wagen uiteraard ook de nodige vervangstukken gekregen. ‘Slijtage valt niet te voorkomen. Een motor gaat ten hoogste 360.000 kilometer mee, dus we zijn nu aan de vijfde motor toe. En de zesde staat al klaar.'

Ook het comfort en de veiligheid heeft Dezittere met de jaren wat verhoogd. Hij installeerde een zelfgemaakt aircosysteem – ‘in de Provence wees de thermometer ooit 64 graden aan –, veiliger oprolbare gordels en beschermkappen boven de wielen.

Nooit heeft het gezin overwogen de auto te vervangen door een modernere. Dezittere: ‘Alleen toen de dochters jonger waren, was er tijdelijk een grotere Volvo in huis. De Amazon was net iets te klein om met zijn allen op reis te gaan. Maar buiten de vakanties kwam die andere wagen de garage niet uit.'

Ook nu heeft het koppel geen plannen om de oude trouwe Volvo van de hand te doen. ‘Hout vasthouden dat ik hem niet perte totale rijd, maar ik zie geen enkele reden om hem weg te doen. Na veertig jaar trouwe dienst blijf ik hem koesteren. Dit is de auto waarin zoveel van ons leven zich heeft afgespeeld en die ons nog steeds zo goed van dienst is. We zijn eraan verknocht. Eerlijk gezegd is het mij een raadsel waarom mensen om de drie, vier jaar een andere auto willen. Iedereen doet natuurlijk wat hij wil, maar ik heb liever een karakterbak. En mijn dochters zouden het ook niet pikken. Ze discussiëren nu al over wie hem ooit zal krijgen. Het is echt een stuk van de familie.' (nieuwsblad.be)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Toch net iets minder indrukwekkend dan die Griekse taxi die 4.6 miljoen kilometer met drie wisselmotors had afgelegd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tof!

Maar tijd om de bompaheid even te vergeten en een paar dikke 5-cyl turbo's vulva's te posten

32109_183136.jpg

volvo_850-t5-r-kombi-1995-96_r2.jpg

volvo-850r_01.jpg

volvo_850_3.jpg

218869463_TPQjV-XL.jpg

Zeldzaamheid, S70 T5 / R :inlove:

r73mft.jpg

Leuke achterruitsticker :D

HDR_Volvo_S70R_by_ShadowPhotography.jpg

Genuine Saffran Yellow S70R :inlove:

Volvo_S70R_97-00_30.jpg

2001_volvo_s60_2_4t-pic-21261.jpeg

p1020828gln7.jpg

p1020829gpa8.jpg

Volvo+035+pics2.jpg

Volvo-S60R-03.jpg

:inlove:

volvo-v70-r_1280x1024_56773.jpg

En eerlijk, wat klinkt er nu vetter dan dit..

Link to comment
Share on other sites

Na een week tijd verdrijven in een Volvo moet ik toch toegeven dat het iets heeft.

Hij straalt een zekere rust uit. Mogelijks zit ook die zestienhonderddiesel er voor iets tussen.

Link to comment
Share on other sites

Dat klopt, elke Volvo die ik had zorgde voor rust. Behalve de huidige. Door z'n harde vering veronderstel ik. Doe dat weg en het is er weer, onafhankelijk van het aantal pk's.

Link to comment
Share on other sites

Dat klopt, elke Volvo die ik had zorgde voor rust. Behalve de huidige. Door z'n harde vering veronderstel ik. Doe dat weg en het is er weer, onafhankelijk van het aantal pk's.

Ik heb nog niet veel rust gehad met de mijne :(. Hopelijk allemaal gepasseerd binnenkort en genieten maar.

Link to comment
Share on other sites

Volvo gaat enkel nog viercilinders maken

Autoconstructeur Volvo gaat op termijn enkel nog viercilindermotoren bouwen. We concentreren ons op motoren met een kleinere cilinderinhoud zonder in te boeten op vermogen en prestatie, verduidelijkt woordvoerder Mark De Mey van Volvo Cars Gent. De nieuwe strategie rond milieuvriendelijke benzine- en dieselmotoren met vier cilinders werd maandag voorgesteld. De nieuwe motoren worden vanaf 15 september op de autobeurs van Frankfurt getoond.

http://www.autokanaal.be/auto/volvo/aid1075226/volvo-gaat-enkel-nog-viercilinders-maken.aspx

Ook al heb ik zelf een 4-cylindertje in mijne Volvo... geen 5-cylinders meer... jammer :(

Link to comment
Share on other sites

Ben ik blij dat ik nog van mijn 5-cyl kan genieten. Als ik nog een Volvo koop dan zal 't iig geen nieuwe meer zijn, die 5-pitters zijn net de charme van 't merk, al mogen we niet vergeten dat er nog altijd de 3.0 bi-turbo 6-in-lijn T6 is hé. Naja, BMW gaat dezelfde kant op met 't downsizen, we zullen zien hoe lang ze 't nog trekken met hun 6-in-lijn, zowel Volvo als BMW dan.

Link to comment
Share on other sites

idd jammer. Maar bekijk het zo: 't geeft ons nu de kans om elke dag nog intenser te genieten van onze 5-pitter :inlove: Vandaag de mijne ook weer een paar keer laten grommen, zalig toch ....

Link to comment
Share on other sites

Die S70 v(o)(i)nd ik echt geen mooie Volvo's, veel te hoekig :$

Allez gij, we hadden deze week een zwarte V70 staan met van die veelspakige velgen en chrome trim en dat vond ik echt knap!

Interieur ook, simpel maar mooi was met zwart leder. En bij het starten ging er direct een belletje rinkelen, jep 't was een 5cyl :P

Link to comment
Share on other sites

Een S70 heb ik altijd al een prachtige auto gevonden. Toen ik op zoek was naar een eerste autootje dacht ik altijd: 'ooit...'. Maar mijn budget was eerder richting 440 enzo :D. Uiteindelijk is het er nooit van gekomen en nu vind ik ze nog steeds prachtig maar het interieur is echt wel dated. Dan was een 9000 op zijn manier toch meer bij de tijd.

Link to comment
Share on other sites

klopt, interieur was zozo. Ik had een V70 I (die zwarte, sommigen zullen hem nog herinneren) naast onze beige V70 II en het verschil in interieur was wel zeer groot. Toen ik solliciteerde voor m'n tweede werk, ergens in 1997, was dat voor een ingenieursbureau dat bouwprojecten deed, en één van hun klanten was Volvo Gent. In die vergaderzaal hing een supervette kader met foto van de - toen - gloednieuwe S70. Miljaar, ik was daar verliefd op. Uiteindelijk een andere aanbieding gekozen en daar niet begonnen.

Maar de liefde bleef. En toen ik m'n V70 I in handen kreeg was dat eigenlijk wel wat kicken ... ik had er eentje :)

Het was deze foto:

images?q=tbn:ANd9GcSI__gktwKEusGtRK7ZZ863Lxhv8oYo7_Ss7H6O97XwZ4eyKBDTqVsiQF57IA

deze hing aan de andere kant:

volvo_s70.jpg

Link to comment
Share on other sites

ha, dat was lang geleden :)

Ze was de dochter gaan halen van de dansles. Doet er mij aan denken dat ik van ons oud bakje ook nog eens een topic moet maken hier.

En deze ochtend zag ik mesjeu Dirk met de zwoembalfa, maar 't was bijna deurboenka want hij zwaaide z'n deur open toen ik langs hem reed!

(in de Oostendestr)

Link to comment
Share on other sites

Ik heb nog een tijdje met een '99 V70 rondgereden, een donkerblauwe met beige leder, alles erop en eraan...

Was een zalige kist!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions