Jump to content
walter

Volvo lovers

Recommended Posts

walter    2,518
walter

‘Twee miljoen kilometer, maar we doen onze Volvo niet weg'

a16-volvo-kdsNB.jpg.h380.jpg.568.jpg

JABBEKE - Met je eerste auto blijven rijden tot de teller op twee miljoen kilometer staat. Er zijn er niet veel die het doen, maar West-Vlaming Erik Dezittere bereikte afgelopen woensdag het magische kilometeraantal met zijn Volvo Amazon.

18 december 1971 vermeldt de originele aankoopfactuur, die Erik Dezittere zorgvuldig heeft bewaard. Op die dag kocht hij bij garage Fiems in Koolskamp voor 43.750 frank een Volvo Amazon, of P130, zoals het model officieel heet. De wagen, gebouwd in 1967, was eigendom van een Gentse barones die op trouwen stond. Omdat haar verloofde de trotse bezitter was van een van de eerste BMW's besloot ze haar Volvo van de hand te doen. Dezittere, in die tijd twintig en in opleiding als militair piloot, was op zoek naar een auto om mee te pronken. ‘Ik was jong en ik wou een toffe wagen om op stap te gaan. Voor mijn eerste idee, een Ford Capri, was mijn vader niet te vinden. Hij vreesde dat een al te sportieve wagen in de handen van zijn zoon een gevaar zou kunnen zijn.' Eriks toenmalige vriendin Monique, intussen al achtendertig jaar zijn echtgenote, suggereerde naar een Volvo uit te kijken. ‘De Volvo Amazon van de buren had indruk op mij gemaakt. Het leek me een droom daarin mee te kunnen rijden.'

Een droom die dus werkelijkheid werd. Dubbel en dik zelfs, want intussen heeft de Volvo van Erik en Monique een recordaantal van meer dan twee miljoen kilometer op de teller, wat zoveel is als vijftig keer de wereld rond. Een cijfer dat niet wit op zwart van de kilometerteller valt af te lezen, aangezien die elke honderdduizend kilometer weer op nul belandt, maar Dezittere heeft het aantal omwentelingen zorgvuldig bijgehouden. ‘Aan de hand van mijn meetstaten bij mijn werkgever, zou ik het eventueel wel kúnnen bewijzen, maar ik weet zeker dat het klopt.'

Dezittere is trots op zijn auto, al heeft hij die twee miljoen kilometer nooit als een doel vooropgesteld. ‘Eigenlijk is het vanzelf gegaan. Ik ben met deze wagen beginnen te rijden en ik ben ermee blijven rijden. Als account manager leg ik per maand duizenden kilometers af, altijd met de Amazon. Tot op vandaag is het de auto die ik voor al mijn dagelijkse verplaatsingen gebruik. Ik heb hem nooit als oldtimer ingeschreven.'

In de veertig jaar dat hij hem bezit, heeft de Amazon zijn eigenaar ook nog nooit in de steek geladen. ‘De auto doet alles wat hij moet doen. Op de snelweg haal ik vlotjes 120 kilometer per uur. Ik ben er alleen mee in panne gevallen toen een steentje van een vrachtwagen in mijn radiator belandde. En zelfs dan ben ik er nog mee tot thuis gesukkeld.'

Dezittere heeft wel enkele aanrijdingen gehad – ‘maar nooit was ik in fout' – en is in 1974 één keer met zijn wagen in de vangrail beland. ‘Ik ben toen over de kop gegaan, maar er toch heelhuids uitgekomen. Als ik in een andere wagen had gezeten, was dat wellicht niet het geval geweest. De reparatie kostte me evenveel als ik voor de wagen had betaald, maar ik was zo blij dat ik het nog kon navertellen, dat ik het toch maar heb gedaan.'

Vijfde motor

In de loop der jaren heeft de wagen uiteraard ook de nodige vervangstukken gekregen. ‘Slijtage valt niet te voorkomen. Een motor gaat ten hoogste 360.000 kilometer mee, dus we zijn nu aan de vijfde motor toe. En de zesde staat al klaar.'

Ook het comfort en de veiligheid heeft Dezittere met de jaren wat verhoogd. Hij installeerde een zelfgemaakt aircosysteem – ‘in de Provence wees de thermometer ooit 64 graden aan –, veiliger oprolbare gordels en beschermkappen boven de wielen.

Nooit heeft het gezin overwogen de auto te vervangen door een modernere. Dezittere: ‘Alleen toen de dochters jonger waren, was er tijdelijk een grotere Volvo in huis. De Amazon was net iets te klein om met zijn allen op reis te gaan. Maar buiten de vakanties kwam die andere wagen de garage niet uit.'

Ook nu heeft het koppel geen plannen om de oude trouwe Volvo van de hand te doen. ‘Hout vasthouden dat ik hem niet perte totale rijd, maar ik zie geen enkele reden om hem weg te doen. Na veertig jaar trouwe dienst blijf ik hem koesteren. Dit is de auto waarin zoveel van ons leven zich heeft afgespeeld en die ons nog steeds zo goed van dienst is. We zijn eraan verknocht. Eerlijk gezegd is het mij een raadsel waarom mensen om de drie, vier jaar een andere auto willen. Iedereen doet natuurlijk wat hij wil, maar ik heb liever een karakterbak. En mijn dochters zouden het ook niet pikken. Ze discussiëren nu al over wie hem ooit zal krijgen. Het is echt een stuk van de familie.' (nieuwsblad.be)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
tato    1,076
tato

Deze morgen ook in de krant gelezen. Dat vind ik toch wel een knappe prestatie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kakker Scheef    2,512
Kakker Scheef

Toch net iets minder indrukwekkend dan die Griekse taxi die 4.6 miljoen kilometer met drie wisselmotors had afgelegd.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wouter    210
Wouter

Tof!

Maar tijd om de bompaheid even te vergeten en een paar dikke 5-cyl turbo's vulva's te posten

32109_183136.jpg

volvo_850-t5-r-kombi-1995-96_r2.jpg

volvo-850r_01.jpg

volvo_850_3.jpg

218869463_TPQjV-XL.jpg

Zeldzaamheid, S70 T5 / R :inlove:

r73mft.jpg

Leuke achterruitsticker :D

HDR_Volvo_S70R_by_ShadowPhotography.jpg

Genuine Saffran Yellow S70R :inlove:

Volvo_S70R_97-00_30.jpg

2001_volvo_s60_2_4t-pic-21261.jpeg

p1020828gln7.jpg

p1020829gpa8.jpg

Volvo+035+pics2.jpg

Volvo-S60R-03.jpg

:inlove:

volvo-v70-r_1280x1024_56773.jpg

En eerlijk, wat klinkt er nu vetter dan dit..

Share this post


Link to post
Share on other sites
DenDuvel    4,406
DenDuvel

Na een week tijd verdrijven in een Volvo moet ik toch toegeven dat het iets heeft.

Hij straalt een zekere rust uit. Mogelijks zit ook die zestienhonderddiesel er voor iets tussen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kakker Scheef    2,512
Kakker Scheef
Ik wil een Volvo! Een C30 dan nog wel.

Zot!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
TCT    4,826
TCT
Ik wil een Volvo! Een C30 dan nog wel.

Dat en een XC90... De enigste Vulva's die ik zou overwegen...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bompa    11,413
Bompa

Dat klopt, elke Volvo die ik had zorgde voor rust. Behalve de huidige. Door z'n harde vering veronderstel ik. Doe dat weg en het is er weer, onafhankelijk van het aantal pk's.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kakker Scheef    2,512
Kakker Scheef
[ATTACH=CONFIG]48[/ATTACH]

Knappe velgen en leuke kleur van de schorten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ugeken    5,470
Ugeken
Dat klopt, elke Volvo die ik had zorgde voor rust. Behalve de huidige. Door z'n harde vering veronderstel ik. Doe dat weg en het is er weer, onafhankelijk van het aantal pk's.

Ik heb nog niet veel rust gehad met de mijne :(. Hopelijk allemaal gepasseerd binnenkort en genieten maar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dave    10
Dave

Volvo gaat enkel nog viercilinders maken

Autoconstructeur Volvo gaat op termijn enkel nog viercilindermotoren bouwen. We concentreren ons op motoren met een kleinere cilinderinhoud zonder in te boeten op vermogen en prestatie, verduidelijkt woordvoerder Mark De Mey van Volvo Cars Gent. De nieuwe strategie rond milieuvriendelijke benzine- en dieselmotoren met vier cilinders werd maandag voorgesteld. De nieuwe motoren worden vanaf 15 september op de autobeurs van Frankfurt getoond.

http://www.autokanaal.be/auto/volvo/aid1075226/volvo-gaat-enkel-nog-viercilinders-maken.aspx

Ook al heb ik zelf een 4-cylindertje in mijne Volvo... geen 5-cylinders meer... jammer :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wouter    210
Wouter

Ben ik blij dat ik nog van mijn 5-cyl kan genieten. Als ik nog een Volvo koop dan zal 't iig geen nieuwe meer zijn, die 5-pitters zijn net de charme van 't merk, al mogen we niet vergeten dat er nog altijd de 3.0 bi-turbo 6-in-lijn T6 is hé. Naja, BMW gaat dezelfde kant op met 't downsizen, we zullen zien hoe lang ze 't nog trekken met hun 6-in-lijn, zowel Volvo als BMW dan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dave    10
Dave

De 5 cyl volvo motoren zijn echt idd de charme van het merk.

Die roffel :inlove:

Dat is het jammere aan mijn T4, 1 cylinder te weinig!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bompa    11,413
Bompa

idd jammer. Maar bekijk het zo: 't geeft ons nu de kans om elke dag nog intenser te genieten van onze 5-pitter :inlove: Vandaag de mijne ook weer een paar keer laten grommen, zalig toch ....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Yoran    116
Yoran
Die S70 v(o)(i)nd ik echt geen mooie Volvo's, veel te hoekig :$

Allez gij, we hadden deze week een zwarte V70 staan met van die veelspakige velgen en chrome trim en dat vond ik echt knap!

Interieur ook, simpel maar mooi was met zwart leder. En bij het starten ging er direct een belletje rinkelen, jep 't was een 5cyl :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jochen    2,744
Jochen

Een S70 heb ik altijd al een prachtige auto gevonden. Toen ik op zoek was naar een eerste autootje dacht ik altijd: 'ooit...'. Maar mijn budget was eerder richting 440 enzo :D. Uiteindelijk is het er nooit van gekomen en nu vind ik ze nog steeds prachtig maar het interieur is echt wel dated. Dan was een 9000 op zijn manier toch meer bij de tijd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bompa    11,413
Bompa

klopt, interieur was zozo. Ik had een V70 I (die zwarte, sommigen zullen hem nog herinneren) naast onze beige V70 II en het verschil in interieur was wel zeer groot. Toen ik solliciteerde voor m'n tweede werk, ergens in 1997, was dat voor een ingenieursbureau dat bouwprojecten deed, en één van hun klanten was Volvo Gent. In die vergaderzaal hing een supervette kader met foto van de - toen - gloednieuwe S70. Miljaar, ik was daar verliefd op. Uiteindelijk een andere aanbieding gekozen en daar niet begonnen.

Maar de liefde bleef. En toen ik m'n V70 I in handen kreeg was dat eigenlijk wel wat kicken ... ik had er eentje :)

Het was deze foto:

images?q=tbn:ANd9GcSI__gktwKEusGtRK7ZZ863Lxhv8oYo7_Ss7H6O97XwZ4eyKBDTqVsiQF57IA

deze hing aan de andere kant:

volvo_s70.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bompa    11,413
Bompa

ha, dat was lang geleden :)

Ze was de dochter gaan halen van de dansles. Doet er mij aan denken dat ik van ons oud bakje ook nog eens een topic moet maken hier.

En deze ochtend zag ik mesjeu Dirk met de zwoembalfa, maar 't was bijna deurboenka want hij zwaaide z'n deur open toen ik langs hem reed!

(in de Oostendestr)

Share this post


Link to post
Share on other sites
TCT    4,826
TCT

Ik heb nog een tijdje met een '99 V70 rondgereden, een donkerblauwe met beige leder, alles erop en eraan...

Was een zalige kist!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • Nathan264
      By Nathan264
      Goeiedag
       
      Ik heb een volvo 264gl die ik graag terug op de weg wil krijgen. Er zit een lpg instalatie in maar heeft ooit een backfire gehad en rijdt daardoor nu alleen op benzine.
      Weet iemand of het mogelijk is om hem terug op lpg te laten rijden na een backfire? De motor is nog steeds goed.
       
      Mvg Nathan
    • tuscani
      By tuscani
      https://www.polestar.com/nl-be/polestar-2/configurator/534EDPI1E00072800RF8000_00000001150__1150#summary
      Aangezien er een configurator bestaat en je kan bestellen (levering 2020) mag er een topic bij nieuwe wagens vermoed ik?
      2 elektromotoren (achter- en vooras), Vermogen 300 kW / 408 pk, Koppel 660 Nm
      Bereik doel: 500 km (WLTP)
      Batterijen: 78 kWh in 27 modules
      0 tot 100 Kilometer per uur : 4,7 sec
      prijs begint vanaf 59000€

       

       

    • Rikske
      By Rikske
      Heeft het zin om de optie Four-C actieve vering te nemen in combinatie met het sportchassis van de R-design uitvoering?
      Ben al naar een paar garages geweest om te testen maar ze konden mij daar niet helpen, die optie is 850€ dus ook niet het einde van de wereld.
      En ik neem aan als daar iets aan stuk gaat dat dit vrij prijzig zal worden om te repareren?
       
    • tuscani
      By tuscani
      proto of afgewerkt?
      Alleszins zeker geen lelijke wagen
      https://www.polestar.com/polestar-1



       
       
      Het is eindelijk zover: het Zweedse Volvo-dochtermerk Polestar onthulde in Shanghai zijn allereerste productiemodel. In tegenstelling tot wat eerst gedacht werd, is de Polestar 1 niet volledig elektrisch, maar een plug-inhybride die 600 pk en 1.000 Nm belooft.
      Wim Bervoets 18/10/2017 0:18:25   De band met moederbedrijf Volvo is meteen duidelijk: de Polestar 1 bevat heel wat visuele elementen van de Volvo S90, maar is toch een stuk korter én er valt geen enkel Volvo-logo te bespeuren. Toch kan de Polestar 1 zijn roots traceren tot een Volvo-conceptcar: de Volvo Concept Coupe uit 2013.
      Zelfde platform, andere uitwerking
      De Polestar 1 gebruikt trouwens hetzelfde SPA-platform (scalable product architecture) als de Volvo S90. Toch is de Polestar een stuk compacter: de wielbasis is bijvoorbeeld 320 millimeter korter, en de totale lengte bedraagt 4,50 meter, tegenover 4,96 meter voor de S90. Voor het koetswerk maakten de Zweedse ingenieurs overvloedig gebruik van met koolstofvezel versterkt plastic
      CFPR), waardoor ze het gewicht drastisch konden verlagen, de stijfheid verhogen en het zwaartepunt lager konden leggen.
      Toekomst volledig elektrisch Geen volledig elektrische aandrijflijn onder de kap dus: de scherpe deadline tegen wanneer deze eerste creatie voorgesteld moest worden, liet dat nog niet toe. Toch drukte Polestar ons op het hart dat deze Polestar 1 de enige hybride zal blijven. Lees: de toekomst van het nieuwe merk wordt volledig elektrisch.
      Twee elektromotoren
      Deze Polestar 1 combineert dus een klassieke verbrandingsmotor met een elektromotor. Correctie: twee elektromotoren, want elk achterwiel krijgt een 80 kW sterk exemplaar. Samen zijn ze goed voor 218 pk en 480 Nm. In combinatie met Volvo’s bestaande T6-viercilinder turbobenzine, die hier 343 pk en 520 Nm produceert, levert dat een gecombineerd vermogen op van 600 pk en 1.000 Nm. De benzinemotor drijft via de Aisin-Warner-achttrapsautomaat (uit onder meer de XC90 T8) de voorwielen aan, de elektromotoren de achterwielen. Daardoor is deze Polestar 1 dus vierwielaangedreven.
      Drie batterijpacks
      De Polestar-ingenieurs combineerden maar liefst drie batterijpacks om de elektromotoren te voeden: een in de transmissietunnel, twee boven de achteras. Samen zijn ze goed voor 34 kWh, en een rijbereik in volledig elektrische modus van 150 kilometer. De batterijen kunnen al rijdend worden geladen tot 50%, of volledig via de kabel aan een stopcontact. Polestar denkt eveneens aan snellaadmogelijkheden, waardoor je in een 40-tal minuten de batterijen terug volledig van stroom kunt voorzien.
      Meer cijfers?
      Tijdens de presentatie goochelden de Zweden met nog meer cijfers: een bijna ideale 48/52-gewichtsverdeling bijvoorbeeld, die de balans en het rijplezier van de Polestar 1 ten goede moet komen. Ondanks een totaalgewicht van zowat 2,2 ton, want het gewicht dat Polestar wint door het gebruik van koolstofvezel in het koetswerk komt er natuurlijk met drie batterijpacks opnieuw bij. Desondanks zou deze Polestar 1 een topsnelheid in volledig elektrische modus halen van 160 km/u, en van 250 km/u in hybridemodus.
      Chassis
      Voor het chassis sloeg Polestar de handen in elkaar met een ander Zweeds bedrijf: de ophangingsspecialisten van Öhlins. Die ontwikkelden specifieke dempers voor de Polestar 1. Remmenspecialist Akebono, een grote naam uit de racewereld, moet met 400 millimeter grote remschijven omgeven door 20-duimsvelgen voor de nodige stopkracht zorgen om de 2,2 ton tot stilstand te brengen.
      Vertrouwd
      De Polestar 1 wordt geen echte vierzitscoupé, maar een 2+2-zitter. Het interieur komt vertrouwd voor: dat hevelt Polestar integraal over van Volvo. De geventileerde lederen zetels, het Bowers & Wilkins-audiosysteem en het grote tabletvormige infotainmentscherm zorgen dus voor een bekende omgeving voor wie al eens in de V90 en S90 heeft gezeten.
      Diensten
      De prijs van deze Polestar 1? Die is er nog niet. Een echte catalogusprijs zal er ook niet komen: net als bij de nieuwe XC40 zal je deze Polestar gewoon kunnen huren. Maar in tegenstelling tot de kleine Volvo-SUV is dat bij Polestar de enige mogelijkheid: je betaalt geen voorschot, daarna betaal je gedurende twee of drie jaar een maandelijkse huurprijs, die alle kosten bevat. Bestellen gebeurt online, maar je zou terecht moeten kunnen in “Polestar Spaces” voor advies en testritten.
      On demand-diensten zijn er eveneens voorzien, zoals dakkoffers wanneer je op vakantie gaat, huurauto’s enzovoort, die gewoon op je maandelijkse factuur worden aangerekend. Onderhoud wil Polestar zoveel mogelijk zorgenvrij laten gebeuren voor de klant: het merk geeft zelf aan wanneer dat moet gebeuren, pikt de auto zelf op (door een smartphone-app die als digitale sleutel kan worden gebruikt), voert het onderhoud uit en zet hem netjes gewassen terug op je parking.
      Productie
      De Polestar 1 wordt in de loop van 2018 volledig productieklaar gemaakt. Begin 2019 wordt de productie van dit eerste model opgestart. De Zweden laten voor Polestar een gloednieuwe ecologische fabriek optrekken in het Chinese Chengdu.
      bron  http://www.vroom.be/nl/nieuws/officieel-polestar-1-de-zweedse-hybridecoup
       
       
       
       
       
    • Audi S8
      By Audi S8
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions