Jump to content

Invoeren van Duitsland


tuscani
 Share

Recommended Posts

Hoe of wat moet je eigenlijk doen?

Ik zie van die transitplaten, maar hangt de dealer die erop, of moet je die zelf ergens gaan halen, en wat qua verzekering en inschrijving nadien in België. Nemen buitenlandse handelaren ook een wagen over en dergelijke.

Vooral matthi heeft ervaring met zo'n zaken , dus verwacht ik een bondige uitleg. :D

Mercikes

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bij aankoop transitplaten voor buitenland met verzekering vragen, normaal moet een handelaar dat er gewoon bijdoen imo. Dan met die platen naar keuring en douane gaan. Daarna verzekering en wachten op plaat. Overname van huidige wagen is hetzelfde als in Belgie, gewoon je COC afgeven.

Link to comment
Share on other sites

Auto gaan halen, in DE transitplaten bij een exportkantoor gaan halen, hier inklaren bij de douane, naar de keuring, inschrijven en klaar.

 

Duitse garages nemen ook Belgische wagens over.

Link to comment
Share on other sites

 Overname van huidige wagen is hetzelfde als in Belgie, gewoon je COC afgeven.

 

En je inschrijvingsbewijs, anders krijgen ze hem niet ingeschreven. Toch niet zonder slag of stoot...

Link to comment
Share on other sites

Auto gaan halen, in DE transitplaten bij een exportkantoor gaan halen, hier inklaren bij de douane, naar de keuring, inschrijven en klaar.

 

Duitse garages nemen ook Belgische wagens over.

dus ginds in een kantoor een plaat gaan halen, dan in België naar een douane kantoor met alle papieren die je meekreeg. Hoe zit het dan met de btw? Betaal ik de btw in Duitsland, of betaal ik die in België?
Link to comment
Share on other sites

dus ginds in een kantoor een plaat gaan halen, dan in België naar een douane kantoor met alle papieren die je meekreeg. Hoe zit het dan met de btw? Betaal ik de btw in Duitsland, of betaal ik die in België?

 

BTW is inbegrepen in de prijs, praten ze in België niet meer over, tenzij de auto <6000km of <6mnd ingeschreven geweest is.

 

Maar jij wilt waarschijnlijk een marge auto kopen om op de zaak te zetten?

Link to comment
Share on other sites

Geen idee of deze info nog up to date is!!

 

A. Verkoper dient te bezorgen

1) Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van Overeenstemming afgekort COC = (Übereinstimmungsbescheinigung) = Certifacte of Conformity.

2) Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
⇨ Equivalent van roze kaart, bestaat uit twee delen (Teil 1 und 2)

3) Keuringsbewijs (Tüv)

4) Factuur

B. Transporteren naar België

1) Nummerplaat losschroeven en op aan te kopen wagen vijzen
a. Verzekering verwittigen (en vragen op om chassisnummer te verwittigen)
b. Is niet legaal (rijbewijs + mogelijkheid invorderen voertuig)
“U rijdt in feite met een niet-ingeschreven voertuig rond. In principe heeft oom agent het recht om u nummerplaat en voertuig in te vorderen (in de praktijk zal dit zelden gebeuren maar neem toch het risico maar niet)

2) Transitplaat met rode band (Zollkennzeichen)
a. Vraag aan de verkoper dat hij hiervoor zorgt dan moet je zelf niet zorgen voor een verzekeringsbewijs (=Deckungskarte) om vervolgens naar een Duitse DIV antenne te gaan (=Zulassungsstelle)
b. Indien je toch zelf je transitplaten regelt dien je dus 
i. Verzekering te hebben (Deckungskarte) http://www.deckungskarten.eu 
ii. Duitse DIV antenne (Zulassungsstelle) te bezoeken waar je in het bezit dient te zijn van 
1. Identiteitskaart
2. Verzekeringsbewijs (Deckungskarte)
3. Keuringsbewijs (Tüv)
4. Duitse Roze kaart (Zulassungsbescheinigung)
5. Aankoopfactuur
6. Geld
7. Vergewis je dat de vorige eigenaar het voertuig reeds uitgeschreven heeft (Abgemeldet). Indien hij dus zijn nummerplaten nog niet heeft ingeleverd zal je geen transitplaat ontvangen.
“ Vroeger was dit een apart document (de zgn. Abmeldungschein) 
⇨ mogelijks is dit nog zo in sommige Zullassungsellen.
⇨ meestal zetten ze nu een stempel Abgemeldet op uw Fahrzeugbrief.

3) Wagen ophalen met een transporteur.

C. Welkom in België → ga naar de douane

1) Waar is het dichtstbijzijnde douanekantoor? http://ec.europa.eu/taxation_customs...g=NL&Country=%
a. Je belt best op voorhand want mogelijks is niet iedere ambtenaar bedreven in deze materie!

2) Welke documenten dien je mee te nemen?
a. Aankoopfactuur
b. Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
c. Gelijkvormigheidsattest = Übereinstimmungsbescheinigung
d. Duits keuringsbewijs (Tüv)
e. Identiteitskaart van persoon die vermeld staat op factuur
f. Indien je koopt via vennootschap zal je allicht statuten van vennootschap + eventuele publicatie in Belgisch Staatsblad nodig hebben. → Contacteer zeker de douane hiervoor!

3) Wat zal de douane je bezorgen?
a. Roze formulier = document aanvraag inschrijving voertuig waarop ze een douanevignet C705 kleven (Kost 10 cent)

D. Laat je wagen keuren

1) Waar is het dichtstbijzijnde keuringscenter?
http://www.goca.be/frames/newdesign.asp 
a. Je belt best op voorhand

2) Welke nummerplaten?
a. Transitplaten
⇨ Dit moeten wel die met een rode band zijn de zgn. Zollkenzeichen. Indien de verkoper hiervoor zorgt vraag dit dan zeker na!
⇨ Dus NIET die met een gele band de zgn. Kurzzeitkennzeichen

b. Z-platen (In principe dient iemand van de garage je te vergezellen)

3) Wat neem je mee
a. Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief 
b. Roze formulier voorzien van vignet die de douane je eerder bezorgd heeft
c. Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van Overeenstemming afgekort COC = (Übereinstimmungsbescheinigung)
d. Check of je je PVG nummer terugvindt op je COC, zoniet neem je best contact op met invoerder (Bornem voor BMW – D’Ieteren voor AUDI. VW)

4) Wat doen ze?
a. Keuring die verder gaat dan de klassieke jaarlijkse keuring van tweedehandswagens. Deze bevat een volledige technische keuring, milieukeuring, opstelling van een tweedehandsrapport en aflevering van de Car-Pass.

E. Nu je wagen gekeurd is, kan je hem inschrijven

1) Vul je roze formulier zo volledig mogelijk in en ga naar het dichtsbijzijnde DIV
http://www.mobilit.fgov.be/divnl/nieuwdiv.htm 

F. Wat met de BTW, indien van toepassing.

1) Particulier: Aangezien de BTW in Duitsland goedkoper is dan in België zijnde 19%, betaal je best BTW in Duitsland.
⇨ Zorg dat er op je contract de vermelding staat dat de BTW in DE is voldaan!
⇨ Zorg dat de auto ouder is dan 6 maand en meer dan 6000km heeft anders moet je zowel in BE als in DE BTW betalen

2) Zelfstandige: De BTW zal je in België in het douanekantoor dienen te betalen, deze BTW zal je vervolgens voor 50% kunnen aftrekken.
⇨ Check of de wagen wordt aangeboden MwSt ausw (= BTW aftrekbaar)
⇨ Bel vooraf de douane en meldt dat je de BTW nog moet betalen of kan ook via je kwartaalaangifte geregeld worden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@@William Blake kan je alles vertellen over invoer uit Duitsland en vooral dan de BTW

 

:lolz: 

 

in mijn verdediging, wij hadden advies gevraagd aan een accountant die daar ervaring mee had..  had nochtans alle details omtrent de vennootschap doorgegeven

 

te veel op vertrouwd..

 

 

Als het voor op de firma is. Altijd netto-factuur vragen zonder BTW, en de BTW in België voldoen, anders kunt ge nooit gedeeltelijk de BTW recupereren.

 

idd, zie je nooit meer weer :D

 

dus voor vennootschappen met vrije beroepen (zogenaamde 'groep van 4') is er blijkbaar een speciale regeling, ttz je moet een tijdelijk BTW-nr aanvragen om een netto-factuur te kunnen bekomen

Link to comment
Share on other sites

 

 

idd, zie je nooit meer weer :D

 

dus voor vennootschappen met vrije beroepen (zogenaamde 'groep van 4') is er blijkbaar een speciale regeling, ttz je moet een tijdelijk BTW-nr aanvragen om een netto-factuur te kunnen bekomen

 

als vrij beroeper (niet-btw-plichtig) kan je toch geen btw-nr aanvragen ? En waarom zou je als niet btw-plichtige een auto invoeren zonder btw en hier BTW betalen ipv de 19% btw uit Duitsland bij de (a rato van hetgeen mag natuurlijk) af te schrijven investering te steken ?

Link to comment
Share on other sites

als vrij beroeper (niet-btw-plichtig) kan je toch geen btw-nr aanvragen ? En waarom zou je als niet btw-plichtige een auto invoeren zonder btw en hier BTW betalen ipv de 19% btw uit Duitsland bij de (a rato van hetgeen mag natuurlijk) af te schrijven investering te steken ?

 

Ik ken anders nog wel een vrije beroeper die er ook nog een btw-plichtige vennootschap op nahoudt, "om de administratie te runnen" bv.

Link to comment
Share on other sites

Kort en bondig:

 

- Afspreken met verkoper dat hij de Zollkennzeichen regelt. Als hij dit niet wilt doen op voorhand kan je dat samen regelen ter plaatse. Zoals Fuel al aangeeft geven de verkopers dat 8/10 toe.

 

- Checken of alle papieren aanwezig zijn die nodig zijn voor de import, zijnde 

        1. Teil 1 - Bewijs van inschrijving van vorige eigenaar.

        2. Teil 2 - Bewijs van uit het verkeer halen.

        3. COC oftewel gelijkvormigheidsattest.

        4. Een correcte factuur op de juiste naam.

 

- Naar de douane gaan met deze papieren. Daar krijg je een aanvraag tot inschrijving

 

- Naar de keuring gaan met de aanvraag tot inschrijving

 

- Naar de verzekeraar om je stempel te bekomen

 

- Naar de DIV om je nummerplaten aan te vragen op een dag dat de douane aanwezig is.

 

Vervolgens wacht je gewoon tot je nummerplaten toekomen.

Link to comment
Share on other sites

En zie dat je van de verkoper het gelijkvormigheidsattest van de auto mee krijgt!

 

Bij mijn 156 zat het COC er niet bij en had er ook totaal niet op gelet. Was nog plezant om dat te pakken te krijgen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bij mijn 156 zat het COC er niet bij en had er ook totaal niet op gelet. Was nog plezant om dat te pakken te krijgen.

 

Bij mijn Z4 ook niet. Na 3 maand COC te pakken gekregen via JMM.

 

Bij onze Alpina B5 ook niet. Procedure van een klein jaar.

Link to comment
Share on other sites

Bij mijn Z4 ook niet. Na 3 maand COC te pakken gekregen via JMM.

 

Bij onze Alpina B5 ook niet. Procedure van een klein jaar.

 

Ik heb het via een DE dealer aangevraagd en had het binnen de 5 werkdagen. Kist had toen al wel ruim een maand bij de lokale Alfa dealer gestaan omdat het via Alfa BE ook ruim een half jaar zou duren.

Link to comment
Share on other sites

als vrij beroeper (niet-btw-plichtig) kan je toch geen btw-nr aanvragen ? En waarom zou je als niet btw-plichtige een auto invoeren zonder btw en hier BTW betalen ipv de 19% btw uit Duitsland bij de (a rato van hetgeen mag natuurlijk) af te schrijven investering te steken ?

Ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk.

Link to comment
Share on other sites

Dat invoeren is in principe echt makkelijk als je alle papieren hebt. Die exportplaten regelen heb ik wel hulp nodig gehad van de verkoper, want ik geraakte daar niet meteen aan uit. Ook moet je opletten wanneer je exportplaten wilt verkrijgen dat de keuring niet verlopen is anders krijg je die namelijk niet. :D

Link to comment
Share on other sites

Geen idee of deze info nog up to date is!!

 

A. Verkoper dient te bezorgen

1) Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van Overeenstemming afgekort COC = (Übereinstimmungsbescheinigung) = Certifacte of Conformity.[/size]2) Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief[/size]⇨ Equivalent van roze kaart, bestaat uit twee delen (Teil 1 und 2)[/size]3) Keuringsbewijs (Tüv)[/size]4) Factuur[/size]B. Transporteren naar België1) Nummerplaat losschroeven en op aan te kopen wagen vijzen[/size]a. Verzekering verwittigen (en vragen op om chassisnummer te verwittigen)[/size]b. Is niet legaal (rijbewijs + mogelijkheid invorderen voertuig)[/size]“U rijdt in feite met een niet-ingeschreven voertuig rond. In principe heeft oom agent het recht om u nummerplaat en voertuig in te vorderen (in de praktijk zal dit zelden gebeuren maar neem toch het risico maar niet)[/size]2) Transitplaat met rode band (Zollkennzeichen)[/size]a. Vraag aan de verkoper dat hij hiervoor zorgt dan moet je zelf niet zorgen voor een verzekeringsbewijs (=Deckungskarte) om vervolgens naar een Duitse DIV antenne te gaan (=Zulassungsstelle)[/size]b. Indien je toch zelf je transitplaten regelt dien je dus [/size]i. Verzekering te hebben (Deckungskarte) [/size]http://www.deckungskarten.eu [/size]ii. Duitse DIV antenne (Zulassungsstelle) te bezoeken waar je in het bezit dient te zijn van [/size]1. Identiteitskaart[/size]2. Verzekeringsbewijs (Deckungskarte)[/size]3. Keuringsbewijs (Tüv)[/size]4. Duitse Roze kaart (Zulassungsbescheinigung)[/size]5. Aankoopfactuur[/size]6. Geld[/size]7. Vergewis je dat de vorige eigenaar het voertuig reeds uitgeschreven heeft (Abgemeldet). Indien hij dus zijn nummerplaten nog niet heeft ingeleverd zal je geen transitplaat ontvangen.[/size]“ Vroeger was dit een apart document (de zgn. Abmeldungschein) [/size]⇨ mogelijks is dit nog zo in sommige Zullassungsellen.[/size]⇨ meestal zetten ze nu een stempel Abgemeldet op uw Fahrzeugbrief.[/size]3) Wagen ophalen met een transporteur.[/size]C. Welkom in België → ga naar de douane1) Waar is het dichtstbijzijnde douanekantoor? [/size]http://ec.europa.eu/taxation_customs...g=NL&Country=%a. Je belt best op voorhand want mogelijks is niet iedere ambtenaar bedreven in deze materie![/size]2) Welke documenten dien je mee te nemen?[/size]a. Aankoopfactuur[/size]b. Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief[/size]c. Gelijkvormigheidsattest = Übereinstimmungsbescheinigung[/size]d. Duits keuringsbewijs (Tüv)[/size]e. Identiteitskaart van persoon die vermeld staat op factuur[/size]f. Indien je koopt via vennootschap zal je allicht statuten van vennootschap + eventuele publicatie in Belgisch Staatsblad nodig hebben. → Contacteer zeker de douane hiervoor![/size]3) Wat zal de douane je bezorgen?[/size]a. Roze formulier = document aanvraag inschrijving voertuig waarop ze een douanevignet C705 kleven (Kost 10 cent)[/size]D. Laat je wagen keuren1) Waar is het dichtstbijzijnde keuringscenter?[/size]http://www.goca.be/frames/newdesign.asp [/size]a. Je belt best op voorhand[/size]2) Welke nummerplaten?[/size]a. Transitplaten[/size]⇨ Dit moeten wel die met een rode band zijn de zgn. Zollkenzeichen. Indien de verkoper hiervoor zorgt vraag dit dan zeker na![/size]⇨ Dus NIET die met een gele band de zgn. Kurzzeitkennzeichen[/size]b. Z-platen (In principe dient iemand van de garage je te vergezellen)[/size]3) Wat neem je mee[/size]a. Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief [/size]b. Roze formulier voorzien van vignet die de douane je eerder bezorgd heeft[/size]c. Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van Overeenstemming afgekort COC = (Übereinstimmungsbescheinigung)[/size]d. Check of je je PVG nummer terugvindt op je COC, zoniet neem je best contact op met invoerder (Bornem voor BMW – D’Ieteren voor AUDI. VW)[/size]4) Wat doen ze?[/size]a. Keuring die verder gaat dan de klassieke jaarlijkse keuring van tweedehandswagens. Deze bevat een volledige technische keuring, milieukeuring, opstelling van een tweedehandsrapport en aflevering van de Car-Pass.[/size]E. Nu je wagen gekeurd is, kan je hem inschrijven1) Vul je roze formulier zo volledig mogelijk in en ga naar het dichtsbijzijnde DIV[/size]http://www.mobilit.fgov.be/divnl/nieuwdiv.htm [/size]F. Wat met de BTW, indien van toepassing.1) Particulier: Aangezien de BTW in Duitsland goedkoper is dan in België zijnde 19%, betaal je best BTW in Duitsland.[/size]⇨ Zorg dat er op je contract de vermelding staat dat de BTW in DE is voldaan![/size]⇨ Zorg dat de auto ouder is dan 6 maand en meer dan 6000km heeft anders moet je zowel in BE als in DE BTW betalen[/size]2) Zelfstandige: De BTW zal je in België in het douanekantoor dienen te betalen, deze BTW zal je vervolgens voor 50% kunnen aftrekken.[/size]⇨ Check of de wagen wordt aangeboden MwSt ausw (= BTW aftrekbaar)[/size]⇨ Bel vooraf de douane en meldt dat je de BTW nog moet betalen of kan ook via je kwartaalaangifte geregeld worden.[/size]

Wat een schaamteloze copy-paste!
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Similar Content

    • Redfive
      By Redfive
      Weet er iemand of men een Porsche gekocht in een Porsche Center in Duitsland naar een PC in België kan laten brengen door Porsche zelf? M.a.w. is dat een service die Porsche aanbiedt/kan aanbieden?
    • ohmygodo94
      By ohmygodo94
      Ik heb een AMG CLA45 4 matic yellow night edition 2018 , 381 pk
      Maar zoals alle autoliefhebbers is zwaar nooit zwaar genoeg.
      Ik zou me graag een nieuwe AMG C63 aankopen, en ik vroeg me af of dit in Luxemburg goedkoper is , en of dit sowieso mogelijk is ?
      Kan ik me daar als belg voordeel doen of niet.
      Ik wil eventueel een 2dehands overwegen


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions