Ga naar inhoud

Invoeren van Duitsland


tuscani

Aanbevolen berichten

Deze week nog met een Deense wagen naar de keuring geweest. Preregistratie had ik niet gedaan, dus zelfde verhaal daar. Eigenlijk poepsimpel zo’n import. Groot voordeel dat je alles kan doen zonder kosten en digitaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22/1/2023 om 11:41, Jules_W zei:

Klinkt nogal shady, maar is dus wel gewoon legit neem ik aan 😄

Mijn BMW 320is heb ik in Italiê gaan halen maar goed dat is al 15 jaar geleden. Nu onlangs nog eens naar gekeken omdat ik een 318is Procar zag staan. 
En idd max 1000 euro cash dus dat is al wat moeilijker. Volgens die kerel kan je tegenwoordig al wel de dag zelf de wagen uitvoeren (15 jaar geleden duurde dat 5 dagen). Dus ben ik na 5 dagen terug gegaan. Italiaanse platen zijn er idd niet dus dit is het moeilijkste. Toen heb ik het ook met Duitse Transit platen gedaan. 

Maar tegenwoordig mag het idd niet, de wetgeving in Duistland is veranderd en Duitse transit platen mogen niet meer gebruikt worden om niet Duitse wagens te verplaatsen. Dus als ze je tegen houden in Duitsland en je hebt de auto niet in Duitsland gekocht dan heb je problemen. 

Oostenrijkse platen zou nog moeten lukken heb ik gelezen. Maar ik denk dat het altijd shady is met transit platen van een ander land je wagen gaan halen. Denk dat er altijd risico's aan verbonden zijn als je wordt tegen gehouden door de verkeerd politie man of als er iets gebeurd. 

De BMW 316i Touring ben ik deze zomer in Duitsland gaan halen. Ik heb toen de O-platen van mijn 320is gepakt. Nummerplaten heb ik toen mee gekregen en zelf gaan schrappen in een bureau. Best grappig toen ze mij naar een ruimte stuurde waar een frees machine stond en je dus zelf de stempel op de nummerplaat moet af frezen om ze onklaar te maken.  Vignette 705 online aanvragen en dan naar de keuring. zeer simpel idd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag je hier naar de keuring voor verkoop bij invoer met de Duitse transitplaten? Welke nummerplaat komt dan op het roze formulier te staan? Als je met je eigen platen gaat, komt je plaat op dat formulier te staan, maar wat met de transits?

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, Greg zei:

Mag je hier naar de keuring voor verkoop bij invoer met de Duitse transitplaten? Welke nummerplaat komt dan op het roze formulier te staan? Als je met je eigen platen gaat, komt je plaat op dat formulier te staan, maar wat met de transits?

Ja geen probleem, zolang het maar de rode zijn (Zollkennzeichen) en niet de gele (Kurzzeit) want met die laatste mag je weer naar huis. 

Op uw roze formulier aanvraag tot inschrijving staat helemaal geen nummerplaat voorgedrukt. Je moet in een vakje kiezen tussen 'nieuwe nummerplaat' of 'bestaande nummerplaat'

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3/1/2024 om 15:49, Fr79 zei:

Ja geen probleem, zolang het maar de rode zijn (Zollkennzeichen) en niet de gele (Kurzzeit) want met die laatste mag je weer naar huis. 

Op uw roze formulier aanvraag tot inschrijving staat helemaal geen nummerplaat voorgedrukt. Je moet in een vakje kiezen tussen 'nieuwe nummerplaat' of 'bestaande nummerplaat'

Klopt. 👍

 

Kleine toevoeging: als je een geïmporteerd voertuig WEL met Belgische kentekenplaten aanbiedt ter keuring, wordt dat aanvaard voor zover de inschrijving dan gebeurt op naam van de titularis van de kentekenplaten waarmee het voertuig ter keuring is aangeboden.

Althans: zo is het toch in Vlaanderen. Over de taalgrens evenwel is alles mogelijk: een niet-geschrapte Belgische kentekenplaat, ongeacht de titularis, is goed genoeg daar om een geïmporteerd voertuig te keuren en nadien schrijf je in op wie je maar wil.

Telefonisch advies, enkele jaren geleden zélf verkregen (nav. mijn vraag om een in te schrijven voertuig te kunnen aanbieden bij de keuring met een gewiste (geen geschrapte) nummerplaat), vanwege GOCA: "Meneer, ik vermoed dat ge gezever gaat kennen in een Vlaams keuringsstation, zijt ge in de mogelijkheid om naar een Waals keuringsstation te gaan, want daar is ongeveer alles mogelijk.💪

  • Grappig 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een toevoegingske, voor de keuring en verzekering kan t allemaal in orde zijn, maar als ge pech hebt er staat nen ambtenaar van de belastingdienst op de keuring kunt ge t alsnog vlaggen hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Vraag ivm BTW en "nieuwe auto".

Ik wil een kist invoeren met 4000km op de teller, en maar 8 maand oud, om op te knappen. Maar heb nog geen zaak, dus particulier. Ik dacht dat het én jonger dan 6 maanden én minder dan 6000km was om beschouwd te worden als nieuwe auto maar blijkbaar is het of <6m of <6000km.

Iemand ervaring met kopen in DE als particulier zonder BTW, en dan hier de BTW betalen? Of die in DE betalen, papier opmaken dat verkoper (autodealer), de BTW terugbetaalt indien die hier betaald is? Zijn ze daar scheutig op om je die te laten kopen zonder BTW ginder als particulier?

Als ik het me goed herinner, heeft @ir_fuel en/of @dragonfly dat al eens gedaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Greg zei:

Iemand ervaring met kopen in DE als particulier zonder BTW, en dan hier de BTW betalen? Of die in DE betalen, papier opmaken dat verkoper (autodealer), de BTW terugbetaalt indien die hier betaald is? Zijn ze daar scheutig op om je die te laten kopen zonder BTW ginder als particulier?

Zal dit zijn, de BTW in DE in borg geven tot wanneer de wagen in Belgie is ingeschreven. Dan zullen ze de BTW terugbetalen.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Greg zei:

Zijn ze daar scheutig op om je die te laten kopen zonder BTW ginder als particulier?

Hier zal het schoentje wringen denk ik. Duitsers zijn al niet zo happig niet meer als vroeger. 

Het is ook een btw-wagen? 

Als je mag van de Duitsers zal je ex btw daar moeten kopen ( met de btw in borg) en dan hier invoeren en de Belgische btw betalen. Met het bewijs dat je hier betaald hebt zal je hopelijk je Duitse BTW in borg terugkrijgen. 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Challazer zei:

Hier zal het schoentje wringen denk ik. Duitsers zijn al niet zo happig niet meer als vroeger. 

Het is ook een btw-wagen? 

Als je mag van de Duitsers zal je ex btw daar moeten kopen ( met de btw in borg) en dan hier invoeren en de Belgische btw betalen. Met het bewijs dat je hier betaald hebt zal je hopelijk je Duitse BTW in borg terugkrijgen. 

 

Ook zo gedaan indertijd. voorschot dat ik betaalde was het bedrag van btw, en ik had een formulier mee waarin ze tekenden dat ze btw terug ging storten na bewijs van inschrijving in Belgie.  En is vlot verlopen.

Wist wel niet dat dat ook gelde voor particulieren, qua btw regeling? Dacht dat dat enkel voor btw plichtigen was?

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, tuscani zei:

Wist wel niet dat dat ook gelde voor particulieren, qua btw regeling? Dacht dat dat enkel voor btw plichtigen was?

Enkel als de wagen jonger is dan 6 maand of minder dan 6.000km heeft, dan is dit officieel een "nieuwe wagen" voor de BTW en moet je BTW betalen in het land waar de wagen wordt ingeschreven.

Ouder dan 6 maand of 6.000km dan is het een "tweedehandswagen" en betaal je het volledige bedrag in het land van aankoop en bijgevolg geen BTW in land waar de wagen wordt ingeschreven.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Stancke zei:

Enkel als de wagen jonger is dan 6 maand of minder dan 6.000km heeft, dan is dit officieel een "nieuwe wagen" voor de BTW en moet je BTW betalen in het land waar de wagen wordt ingeschreven.

Ouder dan 6 maand of 6.000km dan is het een "tweedehandswagen" en betaal je het volledige bedrag in het land van aankoop en bijgevolg geen BTW in land waar de wagen wordt ingeschreven.

dat was de reden dat ik indertijd de keuze nam voor de Q7 met meer km's. Ze hadden 2 identieke staan maar de eene had 5600km en de andere dus meer. En de verkoper begreep  eerst niet waarom ik degene met meer km's wou. :D Maar dacht dus dat dat enkel voor btw-plichtige was ivm aangeven btw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Greg zei:

Vraag ivm BTW en "nieuwe auto".

Ik wil een kist invoeren met 4000km op de teller, en maar 8 maand oud, om op te knappen. Maar heb nog geen zaak, dus particulier. Ik dacht dat het én jonger dan 6 maanden én minder dan 6000km was om beschouwd te worden als nieuwe auto maar blijkbaar is het of <6m of <6000km.

Iemand ervaring met kopen in DE als particulier zonder BTW, en dan hier de BTW betalen? Of die in DE betalen, papier opmaken dat verkoper (autodealer), de BTW terugbetaalt indien die hier betaald is? Zijn ze daar scheutig op om je die te laten kopen zonder BTW ginder als particulier?

Als ik het me goed herinner, heeft @ir_fuel en/of @dragonfly dat al eens gedaan?

 

Rijdt de kist nog? Aan de verkoper vragen om 2000km bij op de klok te rijden geen optie?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meeste handelaren in DE verkopen niet meer ex. BTW voor export 

Kun je niet gewoon vragen dat ze 6000km op de factuur zetten? 

Dan neem je een transitplaat van een maand (of langer) en ga je pas naar de keuring als je aan 6xxx km zit. 

Geen haan die er naar kraait en bespaart een hoop gedoe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Auto-Export: Mehrwertsteuer-Kaution zurückfordern

Häufiges Problem: Sie haben in Deutschland ein Auto gekauft und dieses ins EU-Ausland oder Ausland außerhalb der Europäischen Union (Drittstaat) exportiert. Dabei hat der Autohändler die Umsatzsteuer (Mehrwertsteuer) als Kaution behalten und versprochen, diese nach dem Export ins Bestimmungsland zurückzuzahlen. Beim Export in das Ausland entfällt nämlich häufig die Umsatzsteuerpflicht. Es liegt dann eine so genannte umsatzsteuerfreie innergemeinschaftliche Lieferung vor, was häufig auf der Rechnung des Autohauses auch so vermerkt wird (§ 4 Nr. 1 Buchst, b UStG i. V. m. § 6 a UstG). Der Autokäufer muss jedoch nachweisen, dass das gekaufte Auto tatsächlich ins Ausland gebracht wurde. Daher wird die Mehrwertsteuer häufig vom Autohändler als Kaution einbehalten. Die Steuerpflicht entfällt dann nachträglich durch den Nachweis des Exports des PKW ins EU-Ausland. Dann ist die Umsatzsteuer, zuvor als Kaution deklariert, vom Autohändler an den Käufer zurückzuzahlen.

Zu unterscheiden sind vier verschiedene Konstellationen, wobei der Verkäufer stets Unternehmer sein muss: Dass Auto kann ins EU-Ausland exportiert werden, es kann in einen Drittstaat außerhalb der EU exportiert werden, der Käufer kann Unternehmer sein und er kann Privatperson sein.

Uns sind zahlreiche Fälle bekannt, in denen der deutsche Händler die Kaution unberechtigterweise und ohne Angaben von Gründen nicht an den ausländischen Käufer zurückzahlt. Neben der bloßen Unwilligkeit zur Rückerstattung kommt auch in Betracht, dass der Käufer nicht sämtliche erforderlichen Dokumente vorlegt.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Joske zei:

 

Rijdt de kist nog? Aan de verkoper vragen om 2000km bij op de klok te rijden geen optie?

 

Rijdt nog perfect, enkel hagelschade. Ik zie die mannen als schadeautohandelaar zich wel niet bezig houden met even 2000km te gaan rijden met een random ketel die ze verkopen 😄

13 minuten geleden, Fr79 zei:

Meeste handelaren in DE verkopen niet meer ex. BTW voor export 

Kun je niet gewoon vragen dat ze 6000km op de factuur zetten? 

Dan neem je een transitplaat van een maand (of langer) en ga je pas naar de keuring als je aan 6xxx km zit. 

Geen haan die er naar kraait en bespaart een hoop gedoe.

Snap het maar doe het liever volgens de spelregels. Kan ook hopen dat de douanier niet goed wakker is de dag dat ik online registratie doe en hij ziet dat hij +6m oud is maar de km's vergeet 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Fr79 zei:

Auto-Export: Mehrwertsteuer-Kaution zurückfordern

Häufiges Problem: Sie haben in Deutschland ein Auto gekauft und dieses ins EU-Ausland oder Ausland außerhalb der Europäischen Union (Drittstaat) exportiert. Dabei hat der Autohändler die Umsatzsteuer (Mehrwertsteuer) als Kaution behalten und versprochen, diese nach dem Export ins Bestimmungsland zurückzuzahlen. Beim Export in das Ausland entfällt nämlich häufig die Umsatzsteuerpflicht. Es liegt dann eine so genannte umsatzsteuerfreie innergemeinschaftliche Lieferung vor, was häufig auf der Rechnung des Autohauses auch so vermerkt wird (§ 4 Nr. 1 Buchst, b UStG i. V. m. § 6 a UstG). Der Autokäufer muss jedoch nachweisen, dass das gekaufte Auto tatsächlich ins Ausland gebracht wurde. Daher wird die Mehrwertsteuer häufig vom Autohändler als Kaution einbehalten. Die Steuerpflicht entfällt dann nachträglich durch den Nachweis des Exports des PKW ins EU-Ausland. Dann ist die Umsatzsteuer, zuvor als Kaution deklariert, vom Autohändler an den Käufer zurückzuzahlen.

Zu unterscheiden sind vier verschiedene Konstellationen, wobei der Verkäufer stets Unternehmer sein muss: Dass Auto kann ins EU-Ausland exportiert werden, es kann in einen Drittstaat außerhalb der EU exportiert werden, der Käufer kann Unternehmer sein und er kann Privatperson sein.

Uns sind zahlreiche Fälle bekannt, in denen der deutsche Händler die Kaution unberechtigterweise und ohne Angaben von Gründen nicht an den ausländischen Käufer zurückzahlt. Neben der bloßen Unwilligkeit zur Rückerstattung kommt auch in Betracht, dass der Käufer nicht sämtliche erforderlichen Dokumente vorlegt.

Goed op papier zetten was ik wel al van plan. Als dat waterdicht is, zie ik niet veel problemen? Bv laten opnemen "bij voorleg van nieuw Belgisch inschrijvingsbewijs op mijn naam na invoer"

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Greg zei:

Snap het maar doe het liever volgens de spelregels. Kan ook hopen dat de douanier niet goed wakker is de dag dat ik online registratie doe en hij ziet dat hij +6m oud is maar de km's vergeet 😅

Wees maar zeker dat ze wakker schieten 😉 Ik had E705 online gedaan, foutje gemaakt en letterlijk 1 of 2 minuten later al telefoon van een douanier uit Zeebrugge.

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minutes ago, Fr79 said:

 

Uns sind zahlreiche Fälle bekannt, in denen der deutsche Händler die Kaution unberechtigterweise und ohne Angaben von Gründen nicht an den ausländischen Käufer zurückzahlt. Neben der bloßen Unwilligkeit zur Rückerstattung kommt auch in Betracht, dass der Käufer nicht sämtliche erforderlichen Dokumente vorlegt.

Daarom heb ik dat enkel gedaan bij officiële dealers. Nooit bij een random "marchand"

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Polygoon zei:

Wil ik daar voor een prijsje wel 2k bijzetten 

Top!

Het is een Dacia Spring met een rijbereik van 100km

 

 

 

:D

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Polygoon zei:

Wil ik daar voor een prijsje

wel 2k bijzetten 

 

6 minuten geleden, Greg zei:

Top!

Het is een Dacia Spring met een rijbereik van 100km

 

 

 

:D

Ik ben niet moeilijk :D

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid