Ga naar inhoud

Invoeren van Duitsland


tuscani

Aanbevolen berichten

1 uur terug, ex-Mooseman zei:

't is trouwens NN. 

En er bestaat/bestond zelfs een interne procedure voor.

Ik heb het al verschillende jaren gevraagd en telkens weigerde NN er in mee in te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Jules_W zei:

Heeft er hier al iemand ervaring met invoeren vanuit IT? 

Is relatief gelijk aan de andere landen maar je moet wel de auto/nummerplaat schrappen in Italië dacht ik. Maar ik vermoed dat de verkoper dat kan doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Challazer zei:

Is relatief gelijk aan de andere landen maar je moet wel de auto/nummerplaat schrappen in Italië dacht ik. Maar ik vermoed dat de verkoper dat kan doen. 

Zijn transitplaten daar nog redelijk makkelijk te regelen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Moto (eerste inschrijving 1992) invoeren vanuit Duitsland: 

- Fahrzeugbrief
- Fahrzeugschein
- moto wordt door de verkoper abgemeldet voor ik hem ga halen
- ik neem hem mee met een camionette naar BE dus geen transitplaten of dergelijke nodig

heb ik daarmee alles gecovered?

En dan eens in BE: 

- Vignet E705 online aanvragen?

Het volgende is me nog niet duidelijk, krijg ik na deze stap een aanvraag tot inschrijving, of moet ik dan naar de keuring ermee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een auto is het inderdaad eerst vignet 705 en dan keuring. Op de keuring krijg je het roze formulier voor verzekeraar/inschrijving.

Opgelet: je hebt ook een factuur nodig, COC vermoedelijk niet van toepassing.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11/12/2022 om 10:39, Jules_W zei:

Heeft er hier al iemand ervaring met invoeren vanuit IT? 

Ja. Beste maat zijn Porsche Boxster S zijn we daar gaan halen.

Je moet wel weten dat je in Italië helemaal niet met cash kan betalen.

Op 11/12/2022 om 15:41, Jules_W zei:

Zijn transitplaten daar nog redelijk makkelijk te regelen? 

Gewoon online gekocht. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, The Swede zei:

Ja. Beste maat zijn Porsche Boxster S zijn we daar gaan halen.

Je moet wel weten dat je in Italië helemaal niet met cash kan betalen.

Gewoon online gekocht. 

 

Heb je daar een linkje van oid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Jules_W zei:

Heb je daar een linkje van oid?

De website wordt blijkbaar verbouwd, maar hier is een email info@transit-plate.eu 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden, The Swede zei:

@Jules_W: wij hebben geen Italiaanse platen gevraagd maar dat was zo een online agentschap dat geloof ik Portugese platen afleverde.

Klinkt nogal shady, maar is dus wel gewoon legit neem ik aan 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Jules_W zei:

Klinkt nogal shady, maar is dus wel gewoon legit neem ik aan 😄

Wat is daar niet legit aan?

Je ziet die vaker wel rijden met een P nummerplaat. Meestal zijn dat voor landen waar het verkrijgen van transitplaten minder handig is dan bvb in Duitsland.

De “kak” is dat je in Duitsland bvb aan redelijke kost een plaat hebt voor 2-3 maand terwijl je in dit geval echt met enkele dagen. Het is dus eerder om naar huis mee te rijden.

Waar in Italië wil je een auto gaan halen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21/1/2023 om 08:26, bt. zei:

Bij een auto is het inderdaad eerst vignet 705 en dan keuring. Op de keuring krijg je het roze formulier voor verzekeraar/inschrijving.

Opgelet: je hebt ook een factuur nodig, COC vermoedelijk niet van toepassing.

Ja klopt. Heb nog eens rondgebeld en gezocht en ik vind: 

- E705 online aanvragen
- Preregistreren via DIV
- Vervolgens moet ik de moto aanbieden op de keuring, met een garageplaat. Dus in camionette/remorque transporteren, weer een heel gedoe..
- Aanvraag tot inschrijving zoals normaal.

Merci 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23/1/2023 om 13:17, CharlesV zei:

Ja klopt. Heb nog eens rondgebeld en gezocht en ik vind: 

- E705 online aanvragen
- Preregistreren via DIV
- Vervolgens moet ik de moto aanbieden op de keuring, met een garageplaat. Dus in camionette/remorque transporteren, weer een heel gedoe..
- Aanvraag tot inschrijving zoals normaal.

Merci 😉

Nog een kleine bemerking. Bij ingevoerde voertuigen loopt het soms mis bij inschrijven via makelaar. En dat ligt 9/10 aan de pre-registratie. Ook al vul je al de gegevens in volgens je COC. En dan schiet er maar 1 ding over, effectief naar een DIV kantoor gaan om hem daar in te schrijven. Zopas nog moeten doen met de iX3 en voordien ook al eens.

Ik ga ervan uit dat moto/auto daarin gelijk zijn: je mag je voertuig bij de keuring aanbieden op nummerplaat die ingeschreven staat op jouw naam van een ander voertuig. Jij moet dan wel de persoon zijn op wiens naam het voertuig komt te staan.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Stel. Je ziet op Autoscout een interessante wagen in Duitsland staan. Prijs is goed (2500 euro minder dan dezelfde in België), iets meer dan 6000km, 7 maand oud, ... Ik lees een hele hoop dingen over export platen met kortlopende bijhorende verzekering enz. Hoe, waar en wanneer ik deze eigenlijk moet aanvragen of ophalen is me op dit moment nog niet duidelijk. De piste om uw verzekering op de hoogte te brengen en uw eigen nummerplaten aan het voertuig te bevestigen lijkt me not done? Of in praktijk geen probleem?

Ik zal maar anticiperen door te zeggen dat ik weet dat ik inschrijvingsgewijs niet in orde ben ... 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ofwel trailer, ofwel Ausfuhrkennzeichen laten regelen door Duitse dealer. 

Laatste keer heeft me dat € 130 gekost, er zijn dealers die er € 300 voor vragen ook. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Mazdastruction zei:

Ofwel trailer, ofwel Ausfuhrkennzeichen laten regelen door Duitse dealer. 

Laatste keer heeft me dat € 130 gekost, er zijn dealers die er € 300 voor vragen ook. 

En wat als de verkoper particulier is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt dat perfect allemaal zelf doen, ik zou daar geen 300€ voor betalen...

Verzekering kun je vooraf regelen, even zoeken op 'ausfuhrkennzeichen versicherung', er zijn tientallen aanbieders. Is voor een vaste periode van 15-30-60 dagen etc. tot zelfs een jaar. Startdatum vul je in de dag zelf. 

Exportkenteken zelf kun je tegenwoordig ook al online een afspraak voor maken. Je moet dan wel ter plaatse met de wagen in het Strassenverkehrsamt aanbieden. Je kunt in principe overal terecht maar handigste is dat nabij de woonplaats van de verkoper. Die verkoper moet wel eerst zijn auto 'abmelden' anders kun jij er geen exportkenteken voor krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik ga vrijdag kijken naar een BTW-wagen in Duitsland.

De verkoper (garage) gaf reeds aan om de brutoprijs te betalen en de BTW terug te storten na invoer in België en overmaken van het inschrijvingsbewijs.

Indien de verkoper solvabel is lijkt mij dat in principe geen probleem, of toch een groot risico dat ik mijn BTW niet terug zie?

Ik las in dit topic ook iets dat je de BTW niet (gedeeltelijk) kan recupereren als je die in Duitsland betaalt.

Toch maar aandringen op een netto-factuur?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke 2 pagina's dezelfde vraag 😄 

26 minuten geleden, Ambi zei:

De verkoper (garage) gaf reeds aan om de brutoprijs te betalen en de BTW terug te storten na invoer in België en overmaken van het inschrijvingsbewijs.

Duidelijk denk ik.

26 minuten geleden, Ambi zei:

Ik las in dit topic ook iets dat je de BTW niet (gedeeltelijk) kan recupereren als je die in Duitsland betaalt.

Klopt niet want jij betaalt in BE je BTW en de Duitse heb je terug. Aftrekbaarheid is uiteraard afhankelijk van je situatie. Voor de meeste mensen is dat 35% of 50%.

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben het ook zo gedaan. Het btw-bedrag werd gewoon door de Duitse dealer geblokkeerd tot alles in België in orde was. Daarna werd de Duitse btw netjes terug op onze rekening gestort. Dit was de enige manier waarop de dealer wou verkopen voor export. Te nemen of te laten.

 

Als je bij een deftige dealer koopt zou dat geen problemen mogen opleveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indertijd ook het volledige bedrag overgemaakt. ( maar wel zelf in 2x met vermelding btw) De garage had standaardformulieren die ze getekend mee geven waarin staat dat ze de btw idd terug storten na bewijs van inschrijving. Is correct verlopen.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Graag jullie advies/info:

- zonet een tweedehandswagen uit Duitsland gehaald met export-nummerplaten 

- vignet 705 is reeds gelukt & ontvangen 

- vrijdagochtend heb ik afspraak voor keuring voor verkoop 

—> is pre-registratie voor de keuring noodzakelijk? (Ik krijg geen afspraak meer in de DIV kantoren deze week, dus het moet online gebeuren )

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, fredoo zei:

Graag jullie advies/info:

- zonet een tweedehandswagen uit Duitsland gehaald met export-nummerplaten 

- vignet 705 is reeds gelukt & ontvangen 

- vrijdagochtend heb ik afspraak voor keuring voor verkoop 

—> is pre-registratie voor de keuring noodzakelijk? (Ik krijg geen afspraak meer in de DIV kantoren deze week, dus het moet online gebeuren )

 

 

Pre-registratie is niet noodzakelijk, maar zonder pre-registratie zal je verzekeraar de inschrijving niet online kunnen doen dus zal je zelf ( of je verzekeraar ) naar een div loket moeten. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid