Ga naar inhoud

Invoeren van Duitsland


tuscani

Aanbevolen berichten

Oostenrijkse transits zijn érg eenvoudig maar komen wel aan een prijs (ruim €500 incl. verzending - je kan er dan wel meteen 21 dagen mee rondrijden), misschien is dat er wat over voor een ‘leswagen’?

Als je kan overeenkomen met je verzekeraar, en dus ook een tijdelijke groene kaart kan krijgen op het chassisnummer van die ‘nieuwe’ wagen, zou ik daarvoor opteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Naish zei:

Ja een vraagje aan de specialisten hier :D

@gTa @Jonass @Challazer @Mayonaise @Spillies en anderen :D

Net toegezegd voor een auto in DE voor de gasten als leswagen en voorlopig ook als extra wagen tot mijn GT3 er is en ik de 356 iets minder door de modder moet sturen :ninja: 

Even gevraagd aan die verkoper om een exportplaat te regelen, maar dat is blijkbaar lastig nu deze periode. Meestal lukt dat niet meer op 1 dag en moet je dus al overnachting voorzien (en 2 keer op en af gaan geen zin in). Ik zie dus nog 2 opties:

  • Naar daar geraken is niet zo'n probleem en dan kan ik mijn R0B platen meedoen, erop hangen, regelen met de verzekering en dan op die platen terugkeren. Ik weet dat het niet mag, maar is dat een groot risico?
  • Kan ook de garageplaten vragen van een maat, maar in principe is risico hetzelfde want hij moet daarmee rijden blijkbaar, dus kan ik net zo goed bovenstaande doen.
  • Ik kan ook met mijn pa zijn auto en trailer gaan. Is natuurlijk beste oplossing, maar trek bij voorkeur mijne plan zonder beroep te doen op pa zijn auto en buurman zijn trailer. 

Wat zijn de ervaringen hier met één van de eerste 2 methodes?

Ik ervaar inderdaad dat "men" lastiger en lastiger doet met de jaren, vwb het regelen van exportplaten. Al hangt het vooral af van de verkoper van de auto; of die mee wil werken of niet.
Voor de '6 (dit jaar nog) is 't wel gelukt om via afstand de docs te ondertekenen (dus niet nat maar digitaal incl. e-mail) en lagen de exportplaten klaar bij afhaling.
Maar voor een X1 voor een kennis die ik ook dit jaar naar hier haalde, van bij een BMW dealership nota bene, was het een absolute neen. Men "kon" (wou) niet tussenkomen. Meer nog: eerst wilden ze de auto zelfs niet verkopen aan niet-Duitsers. :roll: 

Eerste optie is inderdaad niet legaal maar er is geen groot risico. Verzekerd zijn dekt het grootste risico af. Ook al erg vaak gedaan, nog nooit problemen mee gehad.

Tweede optie zou ik niet doen. Je rijdt sowieso veel meer in de kijker.

Derde optie is wat meer hassle, maar helemaal reglementair. Officieel moet ik dus dat aanraden. :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ex-Mooseman zei:

Oostenrijkse transits regelen via VDB is geen optie ?

Dit! Is ook het geen ik ga doen voor mijn volgende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

500 eur voor Oostenrijkse is erover voor mij… plus nog naar daar geraken maakt het niet interessanter dan met trailer…

eens bellen naar verzekeraar en als die meewerkt voor groene kaart zou ik het zo doen. 

zie zoals @gTa zegt zie ik geen voordeel in z platen

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou er mijn gewone platen ophangen en gewoon rustig naar huis rijden. (misschien beter zelfs een gewone ipv uw gepersonaliseerde. want die valt sowieso op)

 

trouwens vreemd dat jullie hier praten over oostenrijkse transitplaten? met transitplaten mag je strikt genomen enkel van de garage naar huis rijden. (Of hou je in rekening dat ze denken dat je op doortocht bent, komende van Oostenrijk? :D )

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, tuscani zei:

ik zou er mijn gewone platen ophangen en gewoon rustig naar huis rijden. (misschien beter zelfs een gewone ipv uw gepersonaliseerde. want die valt sowieso op)

 

trouwens vreemd dat jullie hier praten over oostenrijkse transitplaten? met transitplaten mag je strikt genomen enkel van de garage naar huis rijden. (Of hou je in rekening dat ze denken dat je op doortocht bent, komende van Oostenrijk? :D )

Heb enkel gepersonaliseerde en oldtimer platen… dus een gewone plaat is geen optie 😬

zal de Rob worden zodat hij op mijn naam staat

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Naish zei:

eens bellen naar verzekeraar en als die meewerkt voor groene kaart zou ik het zo doen. 

Ik heb nog geen enkele makelaar geweten die daar lastig in doet. Gewoon op chassisnummer verzekeren - klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Naish zei:

Even gebeld met de makelaar en moet gewoon chassisnummer doorsturen en hij bezorgt me documenten...

Ik heb destijds mijn eerste Lotus op die manier gehaald in de UK. Een paar jaar later wou ik op dezelfde manier een auto halen in DE en was mijn verzekeraar al een pak minder happig om het op die manier te doen. Als ik het echt wou kon het nog, maar volgens hem wordt het een heel gedoe van zodra je in DE aan de kant gezet wordt.

Uiteindelijk hebben we de auto gewoon laten ophalen. Geen gedoe met exportplaten en de wagen werd voor de deur geleverd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, gTa zei:

Ik heb nog geen enkele makelaar geweten die daar lastig in doet. Gewoon op chassisnummer verzekeren - klaar.

Ooh jawel, ING verzekeringen -> Njet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Luv4DLM zei:

Ooh jawel, ING verzekeringen -> Njet!

Da's geen makelaar, da's een maatschappij. :D   Er zijn idd maatschappijen die het niet toelaten, maar (onafhankelijke) makelaars moeten normaliter toch bij meerdere maatschappijen kunnen verzekeren en daar zit er toch altijd wel eentje tussen die 't doet. Mijn recente (max 1,5 jaar) ervaringen leren dat P&V, PNP, Baloise, Fortis AG en Aedes iig nog te vinden zijn voor 't verzekeren op chassisnummer ... of de makelaar(s) ervoor toch iig. 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Naish zei:

Even gebeld met de makelaar en moet gewoon chassisnummer doorsturen en hij bezorgt me documenten...

Meestal is 't zo, idd. Nog maar zelden anders geweten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 hours ago, Jochen said:

Maar als dat chassisnummer niet gekend is in België? 

Als het chassisnummer op je papieren overeen komt met dat van de auto zal het wel ok zijn.

Maar het blijft grijze zone want je mag de baan niet op met een niet-ingeschreven voertuig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, ir_fuel zei:

Als het chassisnummer op je papieren overeen komt met dat van de auto zal het wel ok zijn.

Maar het blijft grijze zone want je mag de baan niet op met een niet-ingeschreven voertuig.

Als de makelaar dat zegt neem ik aan dat dat zo is ja. Vroeger (binnen België) altijd mijn auto's zo gehaald. Even bellen en mijn verzekering voor 1 dag op een ander chassisnummer gezet, zelfs nooit een papier voor gehad. De auto moest dat wel een geldige keuring hebben, en dat is iets wat je niet kan zeggen van een auto uit het buitenland.

Een Duitse auto met Duitse inschrijving, zonder BE keuring, op BE platen met een voorlopige verzekering, je gaat het toch kunnen uitleggen vrees ik als je iets aan de hand krijgt :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Als het chassisnummer op je papieren overeen komt met dat van de auto zal het wel ok zijn.

Maar het blijft grijze zone want je mag de baan niet op met een niet-ingeschreven voertuig.

Dat ik niet in orde ben, dat weet ik ook wel 😉

Nu het risico is wel klein imo.

En als je verzekering in orde is, je de aankoopfactuur hebt en je op ingeschreven plaat op eigen naam rijdt, zie ik niet meteen een probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minutes ago, Naish said:

Dat ik niet in orde ben, dat weet ik ook wel 😉

Nu het risico is wel klein imo.

En als je verzekering in orde is, je de aankoopfactuur hebt en je op ingeschreven plaat op eigen naam rijdt, zie ik niet meteen een probleem.

Ik heb het ook al gedaan.

Ik heb zelfs nog beter gedaan.

Ben zo ooit toen ik mijn GT3 net had met platen erop die dus niet aan de auto gelinkt waren, auto verzekerd op chassisnummer, nog niet ingeklaard, nog niet ingeschreven, net uit Duitsland op de N60 door een anonieme aan de kant gezet wegens overdreven snelheid :D 

Ben er toen met een waarschuwing vanaf gekomen.

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ir_fuel zei:

Als het chassisnummer op je papieren overeen komt met dat van de auto zal het wel ok zijn.

Maar het blijft grijze zone want je mag de baan niet op met een niet-ingeschreven voertuig.

Klopt helemaal.

 

Wat soms vergeten wordt, is dat dat ook met buitenlandse exportplaten zo is en blijft: je bent dan als Belg ook op baan met een niet in België ingeschreven voertuig en dus in principe overtreed je de wet. Hiaat in de wetgeving. Daarom voeren de (meeste) parketten een gedoogbeleid (m.a.w. het blijft strafbaar maar men vervolgt niet): van op 't adres van de verkoop of van aan de grens tot bij je thuis en dan de driehoek thuis-keuring-garage (enkel indien 't verplaatsingen betreft in functie van de inschrijving) worden gedoogd.

Met exportplaten (toch iig Duitse en Oostenrijkse) komt er een B.A.-dekking voor de geldigheidsduur van de platen. Die is hier sowieso geldig en vermeldt in principe de exportplaten op de papieren, alsook de naam van de koper (of degene die z'n naam opgaf bij 't aanvragen van de platen). Dan moet je in theorie geen B.A.-dekking van je Belgische verzekeraar hebben.

Bij Italiaanse exportplaten (ttz 'exportpapieren' want het is (of was) effectief een papier dat je op je auto/moto moe(s)t kleven...) is de B.A.-dekking niet (standaard) inbegrepen. Maar m'n info daarover is al makkelijk 6 jaar oud, ofzo. Kan al gewijzigd zijn.

Als je in Frankrijk of Spanje koopt, krijg je in principe de nummerplaat mee (plaat volgt het voertuig), dacht ik. Spanje niet zeker, maar dat zou @Naish wel moeten weten, of @Nemo. En ook in NL is dat zo, afaik?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In NL moet ze geschrapt worden door de vorige eigenaar en vraag je een transit aan (witte achtergrond en zwarte letters). Dat is echter kinderspel in Nederland.

 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Luv4DLM zei:

In NL moet ze geschrapt worden door de vorige eigenaar en vraag je een transit aan (witte achtergrond en zwarte letters). Dat is echter kinderspel in Nederland.

Thx. Nog nooit in NL gekocht 🙂

Nu, als een plaque een voertuig volgt én een plaat is officieel (overal wel zo, zeker?) dan zou ik verwachten dat zo'n regeling overal wel zo zal zijn: verplichting om die weer in te dienen ter schrapping, ipv die naar 't buitenland te laten vertrekken.
Maar ik heb bij 1 moto en 1 auto toch de plaat meegekregen (uit F).  Geen idee of dat de regel is, of niet. Zou eerder denken van wel (praktijk/gebruik) én van niet (legaal). :lol: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had al stress toen ik de allroad indertijd in duitstalig Belgie ging afhalen.

Met de kleine oude plaat van de ford, scheef op zo'n grote europese houder gevezen. Ik rij de parking af van de audi garage en 10m verder was er al een politie controle. Net voor een rond punt, dus traag aanschuivend, heb ik  zeker 5minuten naast de combi gestaan, wachtende op het moment dat ze op mijn raam gingen tikken, om mij even aan de kant te zetten. :lolz:

nog nooit zo strak voor mij uit zitten kijken. :D

 

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, gTa zei:

Klopt helemaal.

 

Wat soms vergeten wordt, is dat dat ook met buitenlandse exportplaten zo is en blijft: je bent dan als Belg ook op baan met een niet in België ingeschreven voertuig en dus in principe overtreed je de wet. Hiaat in de wetgeving. Daarom voeren de (meeste) parketten een gedoogbeleid (m.a.w. het blijft strafbaar maar men vervolgt niet): van op 't adres van de verkoop of van aan de grens tot bij je thuis en dan de driehoek thuis-keuring-garage (enkel indien 't verplaatsingen betreft in functie van de inschrijving) worden gedoogd.

Met exportplaten (toch iig Duitse en Oostenrijkse) komt er een B.A.-dekking voor de geldigheidsduur van de platen. Die is hier sowieso geldig en vermeldt in principe de exportplaten op de papieren, alsook de naam van de koper (of degene die z'n naam opgaf bij 't aanvragen van de platen). Dan moet je in theorie geen B.A.-dekking van je Belgische verzekeraar hebben.

Bij Italiaanse exportplaten (ttz 'exportpapieren' want het is (of was) effectief een papier dat je op je auto/moto moe(s)t kleven...) is de B.A.-dekking niet (standaard) inbegrepen. Maar m'n info daarover is al makkelijk 6 jaar oud, ofzo. Kan al gewijzigd zijn.

Als je in Frankrijk of Spanje koopt, krijg je in principe de nummerplaat mee (plaat volgt het voertuig), dacht ik. Spanje niet zeker, maar dat zou @Naish wel moeten weten, of @Nemo. En ook in NL is dat zo, afaik?

Spanje krijg je inderdaad het kenteken mee.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, gTa zei:

Thx. Nog nooit in NL gekocht 🙂

Nu, als een plaque een voertuig volgt én een plaat is officieel (overal wel zo, zeker?) dan zou ik verwachten dat zo'n regeling overal wel zo zal zijn: verplichting om die weer in te dienen ter schrapping, ipv die naar 't buitenland te laten vertrekken.
Maar ik heb bij 1 moto en 1 auto toch de plaat meegekregen (uit F).  Geen idee of dat de regel is, of niet. Zou eerder denken van wel (praktijk/gebruik) én van niet (legaal). :lol: 

Uit Frankrijk inderdaad ook meegekregen. Paar dagen later eigenaar gecontacteerd dat de wagen veilig thuis was geraakt en heeft hij alles geschrapt in Frankrijk. Ikke platen in de vuilbak gesmeten en kous was af. 
 

grappig detail in france is het document “non gage” bij verkoop hetgeen verklaart dat er geen schuld meer uitstaat op de wagen. k Weet nu niet vanaf welke waarde ze dat toepassen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7/12/2022 om 07:32, Luv4DLM zei:

Ooh jawel, ING verzekeringen -> Njet!

't is trouwens NN. 

En er bestaat/bestond zelfs een interne procedure voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid