Ga naar inhoud

Hebben de gedownsizede versies zin?


The Swede

Aanbevolen berichten

Ik heb tot hiertoe al enkele malen de kans gehad met de nieuwe, "gedownsized" versies van enkele wagens te rijden. De BMW 525d is het laatste voorbeeld.

 

Bij die laatste viel het me op hoe dicht de wagen eigenlijk bij een 520d aanleunt. Qua rijervaring voelde ik geen echt verschil. Misschien dat de 525d iets harder optrok, maar tenzij je met een chrono rondrijdt...

Het verschil met de 530d, die ik de dag erna meekreeg (Jokke Vlo weet welke ;) ), was hemelsbreed. Misschien dat de 530d niet echt veel sneller ging, maar hij voelde pakken krachtiger, romiger en ... duurder aan.

 

Idem vorige week toen ik met de E250CDi van een kennis reed. Verschil met de E220CDi? Geen gemerkt. Dus waarom zoveel geld meer uitgeven?

 

En dan spreek ik me nog niet uit over de vele 318d, 320d, X1 18d en X1 20d's die ik bij Sixt steevast meekrijg en waar ik nog altijd geen verschil tussen beide motorisaties heb kunnen merken.

 

De vraag die ik me dan stel is: Loont het echt de moeite om (vaak een pak) meer geld uit te geven en je bvb een 525d te kopen, wanneer je zuiver gevoelsmatig geen verschil merkt met een 520d? Vooral in een land waar de camera's legio zijn en je dat enige verschil - prestaties op papier - toch niet meer kan uitbuiten...  :mellow: 

 

Opinies graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In je titel staat downsizing, maar je tekst handelt voor de helft over downtuning.

 

Gedowntunede versies hebben vaak een vlakkere koppelkromme bij lage toerentallen en voelen aanvankelijk (bij rustig of matig rijgedrag) gewilliger aan dan hun straffere versies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kreeg net nog van een klant de vraag of de 25d de moeite waard was.

Mijn antwoord: is hij beter? Sure, meer pk's zijn altijd leuk. Maar is hij 6000 euro beter? No way.

520d kan nooit teleurstellen. 530d ook niet. 525d bv wel.

Maar het verschil tussen een 318d en een 320d is dan weer wel zeer merkbaar voor mij.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat een viercilinder minder fijn rijdt dan een zescilinder, ongeacht de pk's, spreekt voor zich. Dat een 525d geen zes cilinder meer is, wil dus inderdaad zeggen dat de meerwaarde ten opzichte van een 520d een stuk kleiner is geworden.

Wel denk ik dat je langer moet rijden met zo'n auto om echt het verschil te merken tussen 520d en 525d, dan kom je namelijk de situaties tegen waarbij je baat hebt bij dat beetje overschot.

Zelf heb ik twee jaar geleden "gedowngrade" van 120d naar 118d, omdat ik ook geen heel groot verschil voelde toen ik eens een 118d als vervangwagen mee kreeg. Qua loopcultuur en dagelijks rijden zijn die inderdaad nagenoeg identiek, maar ik kom regelmatig situaties tegen waarin ik dat extra vermogen van de 120d mis, en dat gaat dan niet om prestaties op papier maar om een extra wagenlengte verschil maken met een ambetanterik die je niet wil laten inhalen bijvoorbeeld.

 

Ik betreur het evenzeer dat je (meer en meer) eikels tegenkomt die idioot moeten doen als je gaat inhalen. Om eerlijk te zijn, heb ik nog niet lang genoeg met deze wagens gereden om net die gevallen tegen te komen op regelmatige basis.

Wel zit je met een 118d, 120d, A3 TDi en co in de "gemiddelde" vermogenscategorie en ga je steevast de kans lopen te weinig pks onder de voet te hebben. (In dergelijke gevallen gaan 30pk u trouwens niet helpen. Als iemand u zoiets lapt heb je 150pk nodig om die achterstand plots goed te maken).

 

Wat je "langer rijden" betreft, stel ik me de vraag of je dat echt gaat merken inderdaad. Een traag ingereden krachtiger model gaat niet echt zoveel vinniger door het verkeer gaan als een goed losgereden, minder krachtig,exemplaar.

Ik zie bvb niet hoe ik met een E250CDi echt sneller van A naar B zou gaan dan met een E220 of zelfs een E200CDi.

 

 

Ik kreeg net nog van een klant de vraag of de 25d de moeite waard was.

Mijn antwoord: is hij beter? Sure, meer pk's zijn altijd leuk. Maar is hij 6000 euro beter? No way.

520d kan nooit teleurstellen. 530d ook niet. 525d bv wel.

Maar het verschil tussen een 318d en een 320d is dan weer wel zeer merkbaar voor mij.

 

Dit is net de bedenking die ik me maak. Uiteindelijk is die meerprijs stevig en 95% van de mensen, zelfs BMW klanten, rijden tegenwoordig mooi 120 op de snelweg en 70 op de tweederangswegen... Zelfs met een 520d kan je rijbewijs stevig kwijtgeraken.

 

Zelf zie ik rijplezier veel breder dan gewoon pk's. Geef me drie keer liever een oudere wagen met een karaktervolle motor dan een modern "ding" (want autos zijn tot gebruiksvoorwerpen aan het verwateren) met een krachtige en zuinige motor die het charisma heeft van een stoomstrijkijzer,

 

De 525d was temeer een teleurstelling omdat de vroegere 525d 3.0 echt een aangename verrassing was. Geen "groot cijfer" op de kofferklep, maar dat beest had verdorie serieus koppel bij alle toerentallen en zong een mooi lied.

 

En we moeten het probleem niet bij BMW houden. Daarnet vertrok een buurman op de camping met zijn caravan weer naar huis. Trekwagen: ML250 CDi. Mooi gelijnde wagen, ongetwijfeld krachtig genoeg voor zijn kleine familiecaravan (4m50), ... maar het klinkt echt niet en het geeft echt een matige indruk.

Wanneer ik een kennis hier met zijn Touareg V6 TDi (die niet echt krachtiger is dan die ML) zijn caravan zie trekken, dan geeft dat ding toch een veel moeitelozere indruk...

 

(Ik weet het, ik word oud. Vroeger was alles beter ;) )

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf zie ik rijplezier veel breder dan gewoon pk's. Geef me drie keer liever een oudere wagen met een karaktervolle motor dan een modern "ding" (want autos zijn tot gebruiksvoorwerpen aan het verwateren) met een krachtige en zuinige motor die het charisma heeft van een stoomstrijkijzer.

 

Zo zal je het ook stilaan moeten doen, en hopen dat je iet of wat 'beleving' hebt bij min of meer legale snelheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt toch enkel af van wat je rijstijl is? Als je enkel in de file staat en af en toe eens naar de kust rijdt, neem dan een 520.

Ben je internationaal / 's nachts onderweg en rij je al vaak eens 140-160, dan lijkt me dat een meer comfy gevoel te geven...

Meer longinhoud is gewoon een minder vermoeiend gevoel van rijden.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

De ford rijdt ook probleemloos 140 of 150. En houdt dit probleemloos vol. Het is niet de motor die na enige tijd op je zenuwen werkt, het is het bandengeluid. En dan lijkt mij een categorie hoger van wagen beter dan een zwaardere motor in dezelfde categorie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik dacht bij de titel meer aan een s250cdi en dergelijke. een E250 vind ik best nog vlot rijden. toch bijna even vlot als de 280cdi van vroeger. Maar in een S of een ML is zo'n 250 toch echt wel triestig.

overlaatst een 314i tegengekomen. vind ik toch een brug te ver.

 

In alle geval kan ik die eco shizzle alleen maar toejuichen, er blijft meer brandstof over om in mijn karren te gieten, en ik blijf 98% van het wagenpark voor in een clio van 12 jaar oud, maar met een onvervalste 2liter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik volg janvkn zijn redenering. Een grotere longinhoud voelt edeler aan en geeft je waar voor je geld 100% van de tijd. Meer pk's uit "eenzelfde" motor geven je qua gevoel of emotie niets extra. Dat is gewoon handig om bvb. drie wagens in te halen ipv. twee. Hét grote verschil gaan die 30 pk's niet maken neen, maar je zou kunnen stellen dat je met 0 pk 0% van de verkeerssituaties "wint" en met 1000 pk 100% van de verkeerssituaties. Elke pk doet je stijgen op die curve.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De jacht op de CO² en de daarmee gepaard gaande downsizing is crazy: een 1 liter in een Mondeo, een 1.6 in een S80 of S-Max,...  De motoren worden tot het uiterste gepushed, en toch bieden ze weinig of geen rijplezier meer.  De duurzaamheid zal zich ook nog moeten bewijzen.

 

Het fiscale downtunen, dan is een ander paar mouwen: wie het verschil voelt tussen de 136 pk of de 150 pk-versie van bepaalde motoren...  Ik vraag me zelfs af of er uberhaupt zelfs iets gebeurd van aanpassingen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt toch enkel af van wat je rijstijl is? Als je enkel in de file staat en af en toe eens naar de kust rijdt, neem dan een 520.

Ben je internationaal / 's nachts onderweg en rij je al vaak eens 140-160, dan lijkt me dat een meer comfy gevoel te geven...

Meer longinhoud is gewoon een minder vermoeiend gevoel van rijden.

 

Dat klopt. Maar we hebben het hier net over het feit dat er niet meer longinhoud is. Ik ben met die 525d van Bonn naar Gent gereden, 's nachts. Dat gaat vooruit, en gezien ik een groot aantal kms in Duitsand reed, kon ik zelfs het vermogen gebruiken. Maar om nu te zeggen dat dit 6000 Euro waard is vgl met een 520d met gelijkaardige motor (OK, turbo minder, maar toch), vond ik persoonlijk niet.

 

De vergelijking E250CDi - E220CDi gaf hetzelfde gevoel.

 

 

De jacht op de CO² en de daarmee gepaard gaande downsizing is crazy: een 1 liter in een Mondeo, een 1.6 in een S80 of S-Max,...  De motoren worden tot het uiterste gepushed, en toch bieden ze weinig of geen rijplezier meer.  De duurzaamheid zal zich ook nog moeten bewijzen.

 

Het fiscale downtunen, dan is een ander paar mouwen: wie het verschil voelt tussen de 136 pk of de 150 pk-versie van bepaalde motoren...  Ik vraag me zelfs af of er uberhaupt zelfs iets gebeurd van aanpassingen ?

 

Ik schreef in 1997 mijn thesis in Leuven net over die "fiscale versies" en dat "fiscaal tunen" en vaak gebeurde er eigenlijk niets, behalve een wagen herhomologeren met een ander cijfer op de fiche. 

 

Nu veronderstel ik dat BMW, Mercedes en co wel degelijk een verschil inbouwen tussen een 318d-320d of een E200CDi-E220CDi.

 

De vraag die rijst is: Wat kan je daarvoor vragen?

 

Vooral als er een "tweede turbo" aan te pas komt, dan swingen die prijsverschillen echt de pan uit. Ik heb zo al meerdere keren met een 530d en 535d gereden en dat grote prijsverschil is die 35d toch niet waard (IMHO).

Link naar reactie
Delen op andere sites

De jacht op de CO² en de daarmee gepaard gaande downsizing is crazy: een 1 liter in een Mondeo, een 1.6 in een S80 of S-Max,...  De motoren worden tot het uiterste gepushed, en toch bieden ze weinig of geen rijplezier meer.  De duurzaamheid zal zich ook nog moeten bewijzen.

 

Het fiscale downtunen, dan is een ander paar mouwen: wie het verschil voelt tussen de 136 pk of de 150 pk-versie van bepaalde motoren...  Ik vraag me zelfs af of er uberhaupt zelfs iets gebeurd van aanpassingen ?

 

Ha ja, een Mondeo met 1.6 liter atmosferische benzine was rijplezier  :up:

Nee, draai en keer het zoals je wil, die kleine turbomotortjes bieden de meeste mensen wel meer bruikbaar koppel in het dagelijks verkeer. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nagels met koppen.

In principe kan een 520d niet teleurstellen. Je weet dat je een 2.0 turbodiesel krijgt met 184pk en je weet dat dat niet gaat vliegen.

Als je een 525d koopt en je rijdt achteraf toch eens met een 520d, dan is de kans groot dat je teleurgesteld zal zijn. In je 525d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wou dat ik kon antwoorden, maar heb er nog niet mee gereden.

 

Volgens mij kan dat niet teleurstellen want hoe 'hoog' kunnen de verwachtingen zijn voor een 518d? Je kiest bewust voor dat model he...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm met 184pk zal je idd niet vliegen maar mee kunnen in het verkeer toch wel denk ik?

Alleja ik kan 90% van de tijd mee met mijn 69pk :D Ik kan wel niet altijd voorbij steken wanneer ik wil, dat ik zo es zeg van godverdomste klote otto! Maar echt tijdverlies heb ik daar niet door..

Dus voor mij zo een 520d al genoeg zijn! :D

Met het prijsverschil koop ik liever een brakke E30 om mee rond te crossen, k'denk dat je uiteindelijk van die combinatie meer geniet dan van een 525d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wou dat ik kon antwoorden, maar heb er nog niet mee gereden.

 

Volgens mij kan dat niet teleurstellen want hoe 'hoog' kunnen de verwachtingen zijn voor een 518d? Je kiest bewust voor dat model he...

 

Dat is zo. En er is niets dat zo snel went als power.

Hebben gedowntunede versies zin? Ja, zeker als je prijsverschil incalculeert.

Hebben gedownsizede versies zin? Ja, maar in bepaalde gevallen minder rijplezier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen die F11 520d rijden hebben meestal geen interesse in een brakke E30. :D 't Gaat 'em ook niet over dat raggen he.

 

Kijk, F10 535d kost 4700+btw meer dan een 530d. Maar het verschil in prestaties en 'gevoel' is dat niet waard. Heb je echter

nog 4700+ in een schuif liggen en je weet niet wat er mee aan te vangen: neem gerust die 535d. Hij ZAL sneller zijn! Of hij dat prijsverschil waard is, moet de klant voor zich uitmaken.

 

Voor mij alvast niet!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen die F11 520d rijden hebben meestal geen interesse in een brakke E30. :D 't Gaat 'em ook niet over dat raggen he.

 

Kijk, F10 535d kost 4700+btw meer dan een 530d. Maar het verschil in prestaties en 'gevoel' is dat niet waard. Heb je echter

nog 4700+ in een schuif liggen en je weet niet wat er mee aan te vangen: neem gerust die 535d. Hij ZAL sneller zijn! Of hij dat prijsverschil waard is, moet de klant voor zich uitmaken.

 

Voor mij alvast niet!

 

En ik vind die twee uitlaatjes links nog altijd mooier dan de links-rechts versies... De trapeziumuitlaatjes L-R, dat is dan weer wat anders :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid