Ga naar inhoud

Hebben de gedownsizede versies zin?


The Swede

Aanbevolen berichten

Om eerst op de Zweed zijn vraag te antwoorden:

Uit het standpunt van een autoliefhebber: nee. Graag een motor die zijn volle potentieel benut.

Uit het standpunt van een koper: ja. Door die gedowntunede versies komen bepaalde modellen binnen het budgettaire bereik. Praktisch voorbeeld: maat van mij mag van zijn werk auto kiezen. Door het feit dat er iets als een 116d bestaat kan hij toch 1-serie rijden met ZF 8traps, Sportline, navi business en nog wat prularia. Indien deze niet bestond moest hij naar een Golf of zo uitkijken (die toch qua onderstel minder goed rijdt), want automaat en goede stoelen heeft hij nodig.

Heb er nu zelf afgelopen weekend dikke 500 km mee gereden, dat rijdt niet slecht. Om dagelijks fileverkeer en stadsverkeer te doen is dat zelfs voldoende.

Ik weet het niet.

Van de 1.9 in de eerste A6'en (of zelfs Audi 100 als ik me niet vergis) zei men ook dat die motoren zo een zware kas niet zouden trekken. En kijk naar Corneel z'n A6 bv...

Ik wil maar zeggen, binnen 15j halen we misschien eerder 200 pk uit een 1.6 ipv de 110-130 enz. En dan gaan we de huidige 1.6'jes als de degelijke motoren van vroeger beschouwen. Bij wijze van spreken.

 

En ook qua rijplezier: als je hele dagen op baan bent twijfel ik aan hoe mensen rijplezier ervaren. Ze hebben meer plezier aan in slaap dommelen achter stuur of bellen achter stuur. Nogmaals: het forum is niet representatief.

Correct. Is eigenlijk al een oude discussie.

Toen in 1998 onze 2.5TD Safrane sneuvelde (110pk) kwam de A6 in de plaats. Ook 110pk, maar uit een 1.9TDI, dus uit dikke 20% minder cc's. Ons eerste gedacht was: goed voor 300k km en dan zal dat blokje wel gaar zijn.

We zitten ondertussen aan 492k km, de kas en onderstel zijn gaar, het blokje? Nog in topconditie, verbruikt geen olie en haalt nog steeds zijn topsnelheid.

En inderdaad, het forum is niet representatief. Ik ben quasi de enige autoliefhebber op kantoor, de rest koopt dat om van A naar B te gaan, liefst zo goedkoop en praktisch als mogelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het nut?

Wat is het nut van een 530D kopen ipv een 520D?

 

omdat in dit geval dat (vroeger toch, nu blijkbaar niet meer) een andere motor is, en dat dus anders rijdt. Maar wat ik bedoel is, wat is het nut van een 520d te kopen en die dan te tunen om op een 530d te laten lijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen die F11 520d rijden hebben meestal geen interesse in een brakke E30. :D 't Gaat 'em ook niet over dat raggen he.

 

Kijk, F10 535d kost 4700+btw meer dan een 530d. Maar het verschil in prestaties en 'gevoel' is dat niet waard. Heb je echter

nog 4700+ in een schuif liggen en je weet niet wat er mee aan te vangen: neem gerust die 535d. Hij ZAL sneller zijn! Of hij dat prijsverschil waard is, moet de klant voor zich uitmaken.

 

Voor mij alvast niet!

Het interessante aan al die motoruitvoeringen - en het bijkomende feit dat de zwaardere uitvoeringen ook effectief verkocht worden - doet zich vooral voor op de occasiemarkt. Dan worden het vrij kleine prijsverschillen, voor een redelijke portie extra power.

 

En ik volg het punt dat hier gemaakt wordt over rijgemak en souplesse van grotere motoren, en het armzaligere gevoel dat kleinere turbogeblazen motoren bieden. Om een ML250 en ML350 te vergelijken - de verkoper die zegt dat er geen merkbaar verschil is tussen beiden zou in de krefel vaatwasmachines moeten gaan verkopen.

Hubraum :inlove:

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De mensen durven inderdaad niet de hoge toeren op te zoeken. Hetzij omdat ze bang zijn dat dat de auto schade toebrengt, hetzij omdat ze als de dood zijn dat het dan veel gaat verbruiken.

 

Ons ma haren E280 wordt zo mooi tussen 1500 en 3000o/m gebruikt :(

Als ik met dat ding eens rij en het wat los probeer te gooien door er eens stevig naar de 7000 mee te gaan, dan zijn ze helemaal in paniek. "Dat gaat den auto kapot maken !"

 

Je kan er een lans voor breken dat, voor die klanten een moderne dieselmotor die zacht is afgesteld (zoals de "gedowntunde versies" als een E200CDi, een 518d, etc) ideaal is. Al strooien de huidige katalysators en filters wel letterlijk "roet in het eten". Je moet daar ook regelmatig eens mee doorrijden om de boel proper te houden.

 

Voor die rijstijl is een grotere cilinderinhoud echter een stuk beter dan die kleine dingen met turbo.

 

Ik herinner me bvb nog steeds dat ik met de Skoda Superb 1.9TDi 105pk rondreed. Redelijk soepele motor, perfect om schakellui te rijden. Die motor zat hem eigenlijk als gegoten.

Komt nadien die 1.6TDi 110pk uit. Op papier efficienter, maar wat een ramp om mee te rijden! Je zit constant "in de soep te roeren" om het in gang te houden en tijden mannoeuvres en filerijden moet je constant met de koppeling zitten spelen opdat het niet zou stilvallen... :(

 

Vooruitgang?

 

Mijn 'schoonpa' is er ook zo eentje. Rijdt met een monovolume met een 1.6 atmo benzine (het merk hoef ik niet te vernoemen, monovolume op zich is al erg genoeg).

Hij klaagt dat die kist in de bergen veel te weinig vermogen heeft, en dat ze elk jaar stress hebben op steile wegen of ze wel boven gaan geraken.

2 jaar terug één keertje kort mee meegereden, en dat was echt beschamend. In 2de vrij steil omhoog, je merkt dat de motor voelbaar moeite heeft, dus... bij 3000rpm opschakelen naar 3de. Je gaat toch niet boven de 3000rpm gaan zeker, zot! Dat slijt en verbruikt en maakt lawaai en gaat kapot en blablabla. Dus auto valt uiteraard meteen dood in z'n 3, moet terugschakelen naar 2 en dan maar vloeken dat ie het niet kan trekken :D

 

Heb zin om 'm ooit eens een vermogensgrafiek van een atmo benzine onder z'n neus te schuiven, om hem duidelijk te maken dat hij letterlijk nooit meer dan de helft van het vermogen waarvoor ie betaalt aanspreekt.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

omdat in dit geval dat (vroeger toch, nu blijkbaar niet meer) een andere motor is, en dat dus anders rijdt. Maar wat ik bedoel is, wat is het nut van een 520d te kopen en die dan te tunen om op een 530d te laten lijken

Wat is het nut van een 525d te kopen ipv een 520d?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is het nut van een 525d te kopen ipv een 520d?

In ieder geval geen meerprijs van 6000 euro waard zegt Tommie. Nu ik weet niet of ik iemand die recent in diverse gazetten gestaan heeft, moet geloven.
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb NOG NOOIT 1 verhaal gelezen van iemand die klodden heeft gehad met zijn verzekering omwille van chiptuning, en ik zit nu toch al een aantal jaar op diverse autofora.

 

Zal ook niet snel gebeuren, want als er geen causaal verband kan worden aangetoond (bewijslast ligt bij de verzekeraar) tussen de chiptuning en de schade, kunnen ze je ook niks maken. Simples. Is wel wat rechtspraak over, en ze zijn 't al snel geleerd dat ze verloren kosten maken (tenzij wanneer je met een gechipte Golfje III 1.9 TDI van 195pk aan 240 aan 't peren was en zo je banden met snelheidsindex H opblies, bijvoorbeeld).

 

Ja ik weet 't, er wordt vaak beweerd dat de verzekeraar zich zou kunnen beroepen op het feit dat een gechiptunede wagen niet meer voldoet aan 't PVG en dus eigenlijk niet zou toegelaten zijn op de openbare weg, maar daar maakt een beetje advocaat brandhout van (wat ook al is gebeurd).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch eens een aantal van je stellingen herzien. ;)

 

Waarom meer verzekering betalen? Omdat je getuned en niet-aangegeven onverzekerd rondrijdt.

 

Een liefhebber van techniek? Die koopt geen F1x 25d voor 6000 euro meer, enkel omdat er een extra turbo op zit hoor.

 

Ofwel ben je powerhead en dan koop je Reihensechs. Ofwel speel je 't fiscaal slim.

 

Ik heb al een hoop 25d's verkocht en die mensen zijn daar blij mee! Maar als ze mijn mening vragen, geef ik ze eerlijk.

 

Het is maar wat je wilt uiteraard. Maar de wensen van dit forum zijn nog geen 10% van het echte cliënteel.

 

En @@ICM : potentieel. :)

 

Ik zou zelfs een stap verder gaan: een echte petrolhead koopt doorgaans liever tweedehands iets waar hij echt wil mee rijden dan een nieuwe wagen die niet 100% zijn goesting is.

 

 

Maar vroeger is nu niet.

 

En FUCK garantie huh? ;)

 

Punt is: tuning is voor 0,5% een overweging. Al de rest heeft er niks aan. Da's dus een verwaarloosbaar argument, behalve voor @@ICM !

 

Nagels met koppen.

 

Trouwens, we moeten een discussie een beetje reeel houden. Met tuning en veranderingen, kan ik alles uitgelegd krijgen.

 

Ik herinner me ooit een discussie met gTa op AF. Ik gaf hem aan dat ik al meerdere malen met een BMW 1 reed en dat ik die wegligging niks vinnig vond, integendeel. Hij argumenteerde dat de wagen wel een goede basis was, maar een andere geometrie nodig had etc. 

Klopt ongetwijfeld... maar zo kan ik van elke auto een rallybeest of een strijkijzer maken :lol:

 

 

Daar kan je nog zinnige argumenten voor verzinnen maar probeer maar eens je keuze voor een 550i uit te leggen.

 

Gewoon omdat je het zalig vind met een dikke V8 te rijden.

 

Ik kan zelf bvb geen zinnig argument inbrengen waarom ik met een S63 rij ipv een S500 of zelfs S450. Ik rij met mijn huidige zelfs niet sneller dan met mijn ouwe S320 en de veel hogere kost van de S63 kan je in het huidig verkeer niet zinnig verantwoorden tegenover een S500.  En toch, elke keer dat ik hem start, glimlach ik. 

Alleen al daarvoor zou ik de huidige niet willen ruilen, ook al gaven ze me een nieuwe S500 in de plaats.

 

Om eerst op de Zweed zijn vraag te antwoorden:

Uit het standpunt van een autoliefhebber: nee. Graag een motor die zijn volle potentieel benut.

Uit het standpunt van een koper: ja. Door die gedowntunede versies komen bepaalde modellen binnen het budgettaire bereik. Praktisch voorbeeld: maat van mij mag van zijn werk auto kiezen. Door het feit dat er iets als een 116d bestaat kan hij toch 1-serie rijden met ZF 8traps, Sportline, navi business en nog wat prularia. Indien deze niet bestond moest hij naar een Golf of zo uitkijken (die toch qua onderstel minder goed rijdt), want automaat en goede stoelen heeft hij nodig.

 

Hier breng je inderdaad een erg interessant argument aan.

 

Kwa gebruikskost, al zeker als het om bedrijfswagens gaat, kan een huidige 2.0D als 525d wél betaalbaar zijn voor een klant terwijl de 3.0D 525d niet kon wegens te hoge taks etc.

 

Al denk ik dat dit eerder opgaat voor het "bedrijfswagenpark" waar de fleetmanagers met erg strikte (lees: anale) regeltjes werken. Iemand die zich als privé een 525d kan kopen, gaat niet wakker liggen om enkele honderden euros meer per jaar in taks, al zeker niet als hij daarvoor een mooie zescilinder krijgt.

 

In mijn openingstopic heb ik het wel niet over de "goedkope versies" zoals een 116d of A140 die proberen de wagen binnen ieders bereik te brengen.

Mijn vraag was eerder richting: Je vervangt de "grote" motor door een krachtiger kopie van de kleinere. Loont het dan nog de moeite de meerprijs te geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja! Bepaalde merken (bmw, mercedes, ...) zullen altijd auto's blijven maken voor ons. En om die te kunnen blijven maken, verkopen ze ook gedownsized versies, voor mensen die het niet willen geven (aankoop, taks, ...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het interessante aan al die motoruitvoeringen - en het bijkomende feit dat de zwaardere uitvoeringen ook effectief verkocht worden - doet zich vooral voor op de occasiemarkt. Dan worden het vrij kleine prijsverschillen, voor een redelijke portie extra power.

 

En ik volg het punt dat hier gemaakt wordt over rijgemak en souplesse van grotere motoren, en het armzaligere gevoel dat kleinere turbogeblazen motoren bieden. Om een ML250 en ML350 te vergelijken - de verkoper die zegt dat er geen merkbaar verschil is tussen beiden zou in de krefel vaatwasmachines moeten gaan verkopen.

Hubraum :inlove:

 

Ik volg beide stellingen.

 

Heb zin om 'm ooit eens een vermogensgrafiek van een atmo benzine onder z'n neus te schuiven, om hem duidelijk te maken dat hij letterlijk nooit meer dan de helft van het vermogen waarvoor ie betaalt aanspreekt.

 

:lolz:  Fcuking brilliant ! :lolz:

 

Ik denk dat er veel mensen nogal in hun gat zouden gebeten zijn, moest je hen dat eens aanwrijven :P

 

Wat is het nut van een 525d te kopen ipv een 520d?

 

Nu ga ik eens "devil's advocate" spelen. Indien je Duitser bent en vaak op de autobahn zit en wat meer vermogen wil om in te halen, dan is er een nut. En gezien BMW Duits is en de Duitse markt een tikje groter dan de Belgische... hebben zij gelijk.

 

Als kampeerder, denk ik ook dat ik er een nut in zie. Een dosis meer trekvermogen, is steeds mooi meegenomen. Al moet je je er wel van bewust zijn dat dit enkel van pas komt als je je 1600kg de Col du Grand Boeuf opsleurt. Wanneer je je caravan van haar plaats moet trekken op een camping of in een file, dan rij je gewoon met een "518d-met-bijkomend-stopsel-in-de-uitlaat" :lol:

 

Zelf spaar ik dan liever wat geld en koop ik me voor de prijs van een nieuwe 525d een jonge 530d.

 

Zal ook niet snel gebeuren, want als er geen causaal verband kan worden aangetoond (bewijslast ligt bij de verzekeraar) tussen de chiptuning en de schade, kunnen ze je ook niks maken. Simples. Is wel wat rechtspraak over, en ze zijn 't al snel geleerd dat ze verloren kosten maken (tenzij wanneer je met een gechipte Golfje III 1.9 TDI van 195pk aan 240 aan 't peren was en zo je banden met snelheidsindex H opblies, bijvoorbeeld).

 

Als je met een Golf III aan 240 een klapband hebt, dan denk ik niet dat je van een probleem met de verzekering gaat wakker liggen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja! Bepaalde merken (bmw, mercedes, ...) zullen altijd auto's blijven maken voor ons. En om die te kunnen blijven maken, verkopen ze ook gedownsized versies, voor mensen die het niet willen geven (aankoop, taks, ...)

 

Zoals eerder gezegd, trek ik hier niet het bestaan van de kleine versies in vraag. Het is nu eenmaal een feit dat veel mensen een auto van merk x willen, en zich de kleinste motor moeten kopen om het te kunnen halen. 'k Ga daar geen woorden aan vuil maken.

 

Mijn vraag is echt wel over de "grote" versies die plots nu nog steeds hun vermogen meekrijgen, maar niet meer hun bijhorende cc-rijke en cilinder-rijke krachtbron. Hier stel ik gewoon de vraag of het, enkel voor die pk's meer, nog de moeite loont meer uit te geven. Alzeker als je in een land als Belgie woont.

Link naar reactie
Delen op andere sites

F15 X5 sDrive25d. 218pk.

Krachtiger dan zowat elke E70 xDrive30d die in die land rondrijdt, maar niet als je enkel naar koppel kijkt.

Ik denk dat dit een goed voorbeeld is van waarover we bezig zijn.

Is dat een realistisch alternatief, buiten de CO2?

Een F10 528i tov een 530i is dat natuurlijk ook, maar die wagen weegt minder dan een X5. De prestaties zijn zowaar beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krachtiger dan zowat elke E70 xDrive30d die in die land rondrijdt, maar niet als je enkel naar koppel kijkt.

 

Die hebben toch 245pk?

 

Een 4-cilinder in een X5, ML, S klasse, ... is gewoon triest, je mag het draaien of keren hoe je wilt. Het neemt ook een groot deel van de prestige van het betreffende model weg. Om een extreem voorbeeld te geven, wat als ze in de V8/V12-only Mercedes CL een viercilinder zouden leggen bijvoorbeeld? Eigenaren van een CL zouden helemaal niet blij zijn daarmee, ook al verandert dat niks aan hun eigen wagen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In BE hebben ze bijna allemaal 211pk he Jeroen.

 

Ah juist ja, maar for all we know is dat dus enkel op papier?

Het gaat ook helemaal niet om pk's eigenlijk hé. Een X5 is gewoon een zware tank, maar wel eentje waar je liefst een 6-cilinder in wilt omwille van het karakter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn openingstopic heb ik het wel niet over de "goedkope versies" zoals een 116d of A140 die proberen de wagen binnen ieders bereik te brengen.

Mijn vraag was eerder richting: Je vervangt de "grote" motor door een krachtiger kopie van de kleinere. Loont het dan nog de moeite de meerprijs te geven?

Dat hangt van zoveel factoren af, dat er geen éénduidig antwoord mogelijk is m.i.

Enkele voorbeelden:

- Ik ga terug eens zagen over mijn A6, toen we die kochten hadden we de keuze tussen een demo 1.9TDI en een demo 2.5TDI, door omstandigheden (betere gevoel bij de dealer die de 1.9TDI aanbood) dus voor de kleinste gegaan. Achteraf beste keuze, daar de 2.5 een pak meer drinkt en veel slijtage-gevoeliger is (is die generatie met de inlopende nokkenassen). Beide motoren zijn m.i. even krachtig, de 2.5 loopt echt niet veel uit op mij.

- Gaan we gaan kijken naar de vorige generatie 3-serie (E90), had je de keuze tussen een 2.0d 177pk en een 3.0d 204pk (m.i. is dat hetzelfde). Ik zou hard twijfelen. De verbruiksfetisjist & boekhouder in mezelf zou voor de 2.0d gaan, de liefhebber voor de romige 6cyl (die duurder is in gebruik op alle vlak). Wat is hier de beste keuze? Nogal flou.

- Wat met de F10? Is het vervangen van de 530i 6cyl atmo door de 528i 4cyl turbo een goede zaak. Ik denk het niet, dergelijke wagen wordt enkel gekocht door een liefhebber en die wil het (heerlijke) karakter van de 6cyl atmo motor, geen pruttelende 4cyl (hoe goed en efficiënt die ook moge zijn). Als je voor efficiëntie wil gaan, dan koop je best de 520d, niets efficiënter qua energieomzetting en gezien de rijstijl dan (op koppel via de automaat) de beste keuze.

- Kijken we naar de S-klasse, daar zou ik voor de S250 CDI gaan, waarom? Gebruikskost. Als je al wil besparen door voor een zelfontbrander te gaan, doe het dan direct grondig, anders koop je je beter een V8 benzine in die auto, is het enige dat er echt in past.

Natuurlijk moet ook gekeken worden naar het specifiek doel. Is het om zoals ik ganse dagen alleen rond te rijden, dan heb je niet zo veel aan hubraum (buiten het plezier). Trek je regelmatig een grote last, dan is het beter naar gebruiksgemak toe om een grote longinhoud te hebben. Ik herinner me duidelijk het gemak van de Toyota LC90 3.0TD op lage toeren met een geladen kar.

Het is dus een quasi oneindige discussie zonder correct antwoord. Eenieder dient de rekening voor zichzelf te maken als ie voor de keuze staat, pas als je alle factoren die voor jou belangrijk zijn in ogenschouw hebt genomen kan je een correcte beslissing nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah juist ja, maar for all we know is dat dus enkel op papier?

Het gaat ook helemaal niet om pk's eigenlijk hé. Een X5 is gewoon een zware tank, maar wel eentje waar je liefst een 6-cilinder in wilt omwille van het karakter.

Nee, mijn 330d was echt 211pk. (Ik heb de laatste voor ze enkel 245pk werden, echt de laatste)

Bewust, want getuned maakt het geen hol uit, maar BIV was 2,5k ipv 5k.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah juist ja, maar for all we know is dat dus enkel op papier?

Het gaat ook helemaal niet om pk's eigenlijk hé. Een X5 is gewoon een zware tank, maar wel eentje waar je liefst een 6-cilinder in wilt omwille van het karakter.

Nee, da's niet enkel op papier. Trust me. Het verschil merk je trouwens goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

F15 X5 sDrive25d. 218pk. Krachtiger dan zowat elke E70 xDrive30d die in die land rondrijdt, maar niet als je enkel naar koppel kijkt. Ik denk dat dit een goed voorbeeld is van waarover we bezig zijn. Is dat een realistisch alternatief, buiten de CO2? Een F10 528i tov een 530i is dat natuurlijk ook, maar die wagen weegt minder dan een X5. De prestaties zijn zowaar beter.

 

Er is één ding dat je nooit kan omzetten in cijfers: rijgevoel.

 

Eén van de beste voorbeelden die ik altijd bovenhaal is de "ouwe" Range Rover Sport 3.6 TDV8. Tegenover de nieuwe V6 TD, biedt hij niks meer, en vergeleken met de BMW X5 of de Mercedes ML is hij lomper, minder goed afgewerkt, minder krachtig, etc. En toch, die beer van een V8 TD gaf dat beest een ongelofelijke charme. Allemaal als renters gehad, en die Range was objectef misschien nergens, maar gaf gewoon een zalig rijgevoel.

Als ik vandaag de centen had me een SUV te kopen, dan zou ik liever een tweedehands RRS TDV8 kopen dan een nieuwe RRS of een X5 of ML. :oops: 

 

In the end gaat dat ding misschien zelfs meer zuipen omdat je harder gaat trappen.

 

Da's ook waar. 'k Merk ook vaak dat ik met die kleine motoren evenveel verbruik. Maar ik wil daar dan ook dezelfde prestaties uit en trap die dus af.

 

 

een s met een viercilinder is een beetje als een babe met een a cup

 

:lol:

 

Zo had ik het nooit gezien, maar je hebt 300% gelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Da's ook waar. 'k Merk ook vaak dat ik met die kleine motoren evenveel verbruik. Maar ik wil daar dan ook dezelfde prestaties uit en trap die dus af.

 

 

Klopt als een bus.  We zijn een bepaald minimum niveau van prestaties gewend geraakt, en pushen de kleinere eco-motoren, tot ze doen wat we vragen. 

En datgene wat we vragen, dat ligt buiten de comfortzone van die motoren, gevolg is een ouderwets verbruik in een nieuwerwetse motor.  Verbruik blijft dus gelijk, rijplezier/comfort vermindert en wat met de levensduur van zo'n afgetrapte motor ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid