Ga naar inhoud

Hebben de gedownsizede versies zin?


The Swede

Aanbevolen berichten

Dus het feit dat chiptuning niet te traceren valt is de reinste bullshit?

 

een moderne wagen met een herschrijving van het motormanagement (ABT, Heinz, ...) = verlies van garantie

 

je kan misschien nog wel wat aanklooien met zo van die 'powerbox' inbouwprullen, maar merendeels van de tijd geven die gewoon verkeerde informatie door aan uw boordcomputer, waardoor je verbruik lager lijkt, en je vermogen stijgt nooit echt veel, laat staan dat ze de opgegeven waarden dikwijls benaderen, of in't slechtste geval gaan ze los over de maximumwaardes en rijd je je motor/transmissie gewoon uit elkaar...

 

kosten/batenanalyse van tuning op een moderne wagen: het lijkt me dat allemaal niet waard.

 

trouwens ik heb al gehoord dat verzekeringsmaatschappijen bij een vermoeden van tuning experts op de baan sturen die gaan kijken of iets bij is ingebouwd, of dat het motorregelapparaat herschreven is.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, tuning is op eigen risico. Begin dan niet te klagen over garantie. Draag de gevolgen van je keuze.

Je moet zelf inschatten hoe groot dat risico lijkt, en hoe je daar mee omgaat.

 

Ik heb al mijn karren laten tunen, en was steeds tevreden van het resultaat. De dealer heeft dat ook steeds geweten. Verbergen kan je toch niet.

 

Ik zeg er zonder verpinken bij dat ik bij iedere kar problemen heb gehad. Meestal EGR related. Shit happens. Tja, dan kost die tuning een paar honderd euro meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een moderne wagen met een herschrijving van het motormanagement (ABT, Heinz, ...) = verlies van garantie

 

je kan misschien nog wel wat aanklooien met zo van die 'powerbox' inbouwprullen, maar merendeels van de tijd geven die gewoon verkeerde informatie door aan uw boordcomputer, waardoor je verbruik lager lijkt, en je vermogen stijgt nooit echt veel, laat staan dat ze de opgegeven waarden dikwijls benaderen, of in't slechtste geval gaan ze los over de maximumwaardes en rijd je je motor/transmissie gewoon uit elkaar...

1235315_10151559018461650_653555947_n.jp

BMW 550i F10 with Speed Buster digital module : 470 Hp & 730 Nm of torque. stock values : 406 Hp & 646 Nm

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Hoeveel mensen tunen een 535d nog? 

 

Ik!

Dat was pas een kar :inlove:  :inlove:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(afgezien van al de kosten op het einde) :ninja: 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herinner me bvb nog steeds dat ik met de Skoda Superb 1.9TDi 105pk rondreed. Redelijk soepele motor, perfect om schakellui te rijden. Die motor zat hem eigenlijk als gegoten.

Komt nadien die 1.6TDi 110pk uit. Op papier efficienter, maar wat een ramp om mee te rijden! Je zit constant "in de soep te roeren" om het in gang te houden en tijden mannoeuvres en filerijden moet je constant met de koppeling zitten spelen opdat het niet zou stilvallen... :(

 

Vooruitgang?

 

Heb er identiek dezelfde ervaring mee! Het enige dat echt verbeterd is, zijn de trillingen en het lawaai.

Hoeveel daarvan effectief kan toegeschreven worden aan de aandrijflijn, en niet aan de isolatie, vraag ik me dan wel af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb er identiek dezelfde ervaring mee! Het enige dat echt verbeterd is, zijn de trillingen en het lawaai.

Hoeveel daarvan effectief kan toegeschreven worden aan de aandrijflijn, en niet aan de isolatie, vraag ik me dan wel af.

 

veel: pompverstuivers tegenover common rail maakt een wereld van verschil in draaicultuur

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een 1600 turbo met 136pk is toch niet 'dwaas'? In the spirit of things.

 

wel als je zoals ik leeft in het verleden. vroeger was alles beter e.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat verzekeringsmaatschappijen bij vermoedens de zaak grondig zullen uitpluizen lijkt me logisch.
Het hangt het er mijn inziens gewoon vanaf in hoeverre jezelf bijdraagt aan die vermoedens.

Al die karren met zo'n "Powered by Heinz" sticker om nu maar een voorbeeld te geven, dat is er gewoon om vragen bij een ongeval. Hoe minder show, hoe beter natuurlijk. En ik vermoed dat men bij een BMW 530d van een 30-jarige ook minder gaat zoeken dan bij een Golf 2.0TDi van een 19-jarige. Al blijft het in alle gevallen gewoon geluk hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De jacht op de CO² en de daarmee gepaard gaande downsizing is crazy: een 1 liter in een Mondeo, een 1.6 in een S80 of S-Max,...  De motoren worden tot het uiterste gepushed, en toch bieden ze weinig of geen rijplezier meer.  De duurzaamheid zal zich ook nog moeten bewijzen.

 

Het fiscale downtunen, dan is een ander paar mouwen: wie het verschil voelt tussen de 136 pk of de 150 pk-versie van bepaalde motoren...  Ik vraag me zelfs af of er uberhaupt zelfs iets gebeurd van aanpassingen ?

 

Ik weet het niet.

Van de 1.9 in de eerste A6'en (of zelfs Audi 100 als ik me niet vergis) zei men ook dat die motoren zo een zware kas niet zouden trekken. En kijk naar Corneel z'n A6 bv...

Ik wil maar zeggen, binnen 15j halen we misschien eerder 200 pk uit een 1.6 ipv de 110-130 enz. En dan gaan we de huidige 1.6'jes als de degelijke motoren van vroeger beschouwen. Bij wijze van spreken.

 

En ook qua rijplezier: als je hele dagen op baan bent twijfel ik aan hoe mensen rijplezier ervaren. Ze hebben meer plezier aan in slaap dommelen achter stuur of bellen achter stuur. Nogmaals: het forum is niet representatief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil maar zeggen, binnen 15j halen we misschien eerder 200 pk uit een 1.6 ipv de 110-130 enz. En dan gaan we de huidige 1.6'jes als de degelijke motoren van vroeger beschouwen. Bij wijze van spreken.

De Clio RS heeft 200pk uit een 1.6 ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil maar zeggen, binnen 15j halen we misschien eerder 200 pk uit een 1.6 ipv de 110-130 enz.

Zover zijn we nu al Bompa, er zijn tal van merken met een 1.6T in het gamma met vermogens van 180 tot 200pk.

Peugeot heeft recentelijk zelfs een RCZ-R voorgesteld met 270pk uit een 1.6T, en dat model komt gewoon in productie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat verzekeringsmaatschappijen bij vermoedens de zaak grondig zullen uitpluizen lijkt me logisch.

Het hangt het er mijn inziens gewoon vanaf in hoeverre jezelf bijdraagt aan die vermoedens.

Al die karren met zo'n "Powered by Heinz" sticker om nu maar een voorbeeld te geven, dat is er gewoon om vragen bij een ongeval. Hoe minder show, hoe beter natuurlijk. En ik vermoed dat men bij een BMW 530d van een 30-jarige ook minder gaat zoeken dan bij een Golf 2.0TDi van een 19-jarige. Al blijft het in alle gevallen gewoon geluk hebben.

Ik lees het allemaal graag, die "pas op want" en "t schijnt doen ze" etc.

Ik heb NOG NOOIT 1 verhaal gelezen van iemand die klodden heeft gehad met zijn verzekering omwille van chiptuning, en ik zit nu toch al een aantal jaar op diverse autofora.

Garantie van de constructeur, dat is een ander verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuning, zoals wij het hier allemaal wel kennen en meestal gebruiken, wat is daar eigenlijk het nut van? Kan iemand me daar een rationeel antwoord op geven eigenlijk?

 

Als ik zie hoeveel dromers er bij ons komen horen voor een abt-tuning... ik vraag me dikwijls af waarom ze het zouden doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het nut?Wat is het nut van een 530D kopen ipv een 520D?

Daar kan je nog zinnige argumenten voor verzinnen maar probeer maar eens je keuze voor een 550i uit te leggen.
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid