Ga naar inhoud

Hebben de gedownsizede versies zin?


The Swede

Aanbevolen berichten

Ik wou dat ik kon antwoorden, maar heb er nog niet mee gereden.

 

Volgens mij kan dat niet teleurstellen want hoe 'hoog' kunnen de verwachtingen zijn voor een 518d? Je kiest bewust voor dat model he...

 

En als je die debadged laat leveren? En met M-pack?

 

Mensen die F11 520d rijden hebben meestal geen interesse in een brakke E30. :D 't Gaat 'em ook niet over dat raggen he.

 

Kijk, F10 535d kost 4700+btw meer dan een 530d. Maar het verschil in prestaties en 'gevoel' is dat niet waard. Heb je echter

nog 4700+ in een schuif liggen en je weet niet wat er mee aan te vangen: neem gerust die 535d. Hij ZAL sneller zijn! Of hij dat prijsverschil waard is, moet de klant voor zich uitmaken.

 

Voor mij alvast niet!

 

Tuningpotentieel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de eerste keer een topic waar ik 't voorlopig helemaal eens ben met Sandy. :inlove:

Dit is 't moment waarop ik me zorgen begin te maken. :D

 

Doet het pijn ? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wou dat ik kon antwoorden, maar heb er nog niet mee gereden.

 

Volgens mij kan dat niet teleurstellen want hoe 'hoog' kunnen de verwachtingen zijn voor een 518d? Je kiest bewust voor dat model he...

 

Klopt. Dit wordt een typisch model voor enerzijds de rustige chauffeur die graag toch een "schoon voituur" koopt (het type klant dat vroeger een Mercedes 200D kocht en daar op zondag in kostuum mee naar de mis reed) en anderzijds de bedrijfswagen-klant die wat groter wil dan een 3 en niet echt prestaties of sportiviteit nastreeft.

 

En gezien er toch een verschil van bijna 50pk is, kan men hopen dat er toch enige onderscheid zal zijn als je met een 518d of 520d gaat rijden.

 

Nagels met koppen. In principe kan een 520d niet teleurstellen. Je weet dat je een 2.0 turbodiesel krijgt met 184pk en je weet dat dat niet gaat vliegen. Als je een 525d koopt en je rijdt achteraf toch eens met een 520d, dan is de kans groot dat je teleurgesteld zal zijn. In je 525d.

 

Gezien jij redelijk wat ervaring hebt om met BMW's te rijden, in welke mate geld dit ook voor de benzine 4-pitter tegenwoordig?

 

De 20i en 28i zijn ook turbo 2.0, niet?

 

 

En ik vind die twee uitlaatjes links nog altijd mooier dan de links-rechts versies... De trapeziumuitlaatjes L-R, dat is dan weer wat anders :D

 

Want die zie je als je achter het stuur zit?

 

Het is nu niet dat ik met een pint of glas wijn op mijn oprit ga zitten om mijn auto te aanschouwen ;)

 

 

 

Tuningpotentieel!

 

Hoeveel mensen tunen een 535d nog? De klant die die nieuw aankoopt is doorgaans iemand die al geen 27 meer is. We mogen het algemeen publiek niet vergelijken met het doelpubliek hier op dit forum. We vertegenwoordigen nu niet direct de "gemiddelde klant".

Link naar reactie
Delen op andere sites

En gezien er toch een verschil van bijna 50pk is, kan men hopen dat er toch enige onderscheid zal zijn als je met een 518d of 520d gaat rijden.

 

 

Ik heb een Zaf met 150 pk, en de grootvader van m'n vriendin ene met 100. Efkes abstractie makend van mijn automaat die het turbogat maskeert: Die 100 pikt veel sneller op. Logisch ook, moet minder topvermogen kunnen leveren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Godverdomme de Sandy is hier wijs uit de hoek aan 't komen.

 

Benzine is een beetje een ander verhaal, omdat we dat ten eerste weinig verkopen tenzij in de kleine motorisaties van de kleinde modellen en omdat ten tweede het verschil in de hogere toeren zit. En de meeste 'nieuwe' benzinerijders, weten niet dat ze daar alles te zoeken hebben. Die rijden met een benzinemotor op koppel, vandaar dat we alle atmosferische buiten hebben 'gesmeten'.

 

Ik heb een klant met een Z4 Coupé 3.0si. Hij heeft die net Premium gekocht en vindt 'em bijzonder teleurstellend, want zijn Audi A6 2.0 TDI gaat een pak beter vooruit. Ik viel van m'n stoel. Toen ik de opmerking maakte dat hij toeren moet maken en dat ding pas boven de 4500 toeren ECHT z'n duivels ontbindt, zei ie: tgoh, maar dat maakt te veel lawaai zenne.

 

Toen ik een paar maanden met de Z4 sDrive20i reed (184pk), vond ik dat een fijne kar. Maar echt snel is dat niet. ICM vond 'em ook hondstraag. Een 28i heeft dat veel minder want 60pk meer, maar mensen beseffen niet dat ze toeren moeten maken en komen klagen dat die 28i toch wel tegenvalt.

 

Waanzin.

 

En wat gebeurt er nu? Kom eens rijden met een 114i of 116i of 316i, dat zijn wagens die doodvallen boven de 4500-5000 toeren. En op koppel moeten gereden worden. Net wat de klant wilt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Toen ik een paar maanden met de Z4 sDrive20i reed (184pk), vond ik dat een fijne kar. Maar echt snel is dat niet. ICM vond 'em ook hondstraag. Een 28i heeft dat veel minder want 60pk meer, maar mensen beseffen niet dat ze toeren moeten maken en komen klagen dat die 28i toch wel tegenvalt.

 

 

 

Ook mee gereden en dat is inderdaad toch véél te vlak qua opbouw. Voor ons, petrolheads.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Godverdomme de Sandy is hier wijs uit de hoek aan 't komen.

 

Benzine is een beetje een ander verhaal, omdat we dat ten eerste weinig verkopen tenzij in de kleine motorisaties van de kleinde modellen en omdat ten tweede het verschil in de hogere toeren zit. En de meeste 'nieuwe' benzinerijders, weten niet dat ze daar alles te zoeken hebben. Die rijden met een benzinemotor op koppel, vandaar dat we alle atmosferische buiten hebben 'gesmeten'.

 

Ik heb een klant met een Z4 Coupé 3.0si. Hij heeft die net Premium gekocht en vindt 'em bijzonder teleurstellend, want zijn Audi A6 2.0 TDI gaat een pak beter vooruit. Ik viel van m'n stoel. Toen ik de opmerking maakte dat hij toeren moet maken en dat ding pas boven de 4500 toeren ECHT z'n duivels ontbindt, zei ie: tgoh, maar dat maakt te veel lawaai zenne.

 

Toen ik een paar maanden met de Z4 sDrive20i reed (184pk), vond ik dat een fijne kar. Maar echt snel is dat niet. ICM vond 'em ook hondstraag. Een 28i heeft dat veel minder want 60pk meer, maar mensen beseffen niet dat ze toeren moeten maken en komen klagen dat die 28i toch wel tegenvalt.

 

Waanzin.

 

En wat gebeurt er nu? Kom eens rijden met een 114i of 116i of 316i, dat zijn wagens die doodvallen boven de 4500-5000 toeren. En op koppel moeten gereden worden. Net wat de klant wilt...

 

De mensen durven inderdaad niet de hoge toeren op te zoeken. Hetzij omdat ze bang zijn dat dat de auto schade toebrengt, hetzij omdat ze als de dood zijn dat het dan veel gaat verbruiken.

 

Ons ma haren E280 wordt zo mooi tussen 1500 en 3000o/m gebruikt :(

Als ik met dat ding eens rij en het wat los probeer te gooien door er eens stevig naar de 7000 mee te gaan, dan zijn ze helemaal in paniek. "Dat gaat den auto kapot maken !"

 

Je kan er een lans voor breken dat, voor die klanten een moderne dieselmotor die zacht is afgesteld (zoals de "gedowntunde versies" als een E200CDi, een 518d, etc) ideaal is. Al strooien de huidige katalysators en filters wel letterlijk "roet in het eten". Je moet daar ook regelmatig eens mee doorrijden om de boel proper te houden.

 

Voor die rijstijl is een grotere cilinderinhoud echter een stuk beter dan die kleine dingen met turbo.

 

Ik herinner me bvb nog steeds dat ik met de Skoda Superb 1.9TDi 105pk rondreed. Redelijk soepele motor, perfect om schakellui te rijden. Die motor zat hem eigenlijk als gegoten.

Komt nadien die 1.6TDi 110pk uit. Op papier efficienter, maar wat een ramp om mee te rijden! Je zit constant "in de soep te roeren" om het in gang te houden en tijden mannoeuvres en filerijden moet je constant met de koppeling zitten spelen opdat het niet zou stilvallen... :(

 

Vooruitgang?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mensen durven inderdaad niet de hoge toeren op te zoeken. Hetzij omdat ze bang zijn dat dat de auto schade toebrengt, hetzij omdat ze als de dood zijn dat het dan veel gaat verbruiken.

 

Ons ma haren E280 wordt zo mooi tussen 1500 en 3000o/m gebruikt :(

Als ik met dat ding eens rij en het wat los probeer te gooien door er eens stevig naar de 7000 mee te gaan, dan zijn ze helemaal in paniek. "Dat gaat den auto kapot maken !"

 

 

:lolz: herkenbaar. Mijn vriendin haar ouders hebben een oude volvo : 750GL met een 2l benzine. Ding is in zijn leven zelden tot nooit boven de 3000rpm geweest. Het is een trage auto volgens hen, kan ik geloven.

 

Nu hebben ze een 1.6 eco V50. Naar het aanvoelen van de vader is dat even snel en dus beter, want lager verbruik voor hetzelfde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel mensen tunen een 535d nog? De klant die die nieuw aankoopt is doorgaans iemand die al geen 27 meer is. We mogen het algemeen publiek niet vergelijken met het doelpubliek hier op dit forum. We vertegenwoordigen nu niet direct de "gemiddelde klant".

 

Wij zijn niet de gemiddelde klant, dat klopt.

 

Maar op de stelling: waarom een x35d ipv een x30d, antwoord ik: tuningpotentieel. De biturbo heeft ook een ietsjes betere gasrepons.

 

 

 

Ik heb een klant met een Z4 Coupé 3.0si. Hij heeft die net Premium gekocht en vindt 'em bijzonder teleurstellend, want zijn Audi A6 2.0 TDI gaat een pak beter vooruit. Ik viel van m'n stoel. Toen ik de opmerking maakte dat hij toeren moet maken en dat ding pas boven de 4500 toeren ECHT z'n duivels ontbindt, zei ie: tgoh, maar dat maakt te veel lawaai zenne.

 

 

 

Kar is perfect om te cruisen, niet om te racen.

 

Een beetje zoals een Porsc

 

ah, fuck it

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je daar niet echt een lijn in kan trekken, er zijn zoveel redenen waarom iemand net wel of net niet voor een bepaalde motorisatie kiest.

Een liefhebber van techniek zal misschien toch de 525d verkiezen omwille van de bi-turbo motor. Of misschien zijn er al tuningplannen van voor de aanschaf en kiest men dus voor een bepaalde motor omwille van een hoger potentieel? Al is dat weer relatief natuurlijk. Met een getunede 118d rijd je een stock 120d naar huis, MAAR die 120d kan natuurlijk ook weer getuned worden. Hangt dus van het budget en de wensen af.

 

Wanneer een motor puur softwarematig verschilt zou ik persoonlijk de meerprijs er niet aan geven. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld de Ford 2.0 TDCi 136pk of 163pk. Beiden te tunen naar ±190pk dus waarom zou ik bij aanschaf meer betalen? En waarom zou ik een duurdere verzekering betalen, enz?

Natuurlijk zijn er ook genoeg mensen die niet (willen) weten van chiptuning, en die betalen graag iets meer voor een zwaardere versie.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je daar niet echt een lijn in kan trekken, er zijn zoveel redenen waarom iemand net wel of net niet voor een bepaalde motorisatie kiest.

Een liefhebber van techniek zal misschien toch de 525d verkiezen omwille van de bi-turbo motor. Of misschien zijn er al tuningplannen van voor de aanschaf en kiest men dus voor een bepaalde motor omwille van een hoger potentieel? Al is dat weer relatief natuurlijk. Met een getunede 118d rijd je een stock 120d naar huis, MAAR die 120d kan natuurlijk ook weer getuned worden. Hangt dus van het budget en de wensen af.

 

Wanneer een motor puur softwarematig verschilt zou ik persoonlijk de meerprijs er niet aan geven. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld de Ford 2.0 TDCi 136pk of 163pk. Beiden te tunen naar ±190pk dus waarom zou ik bij aanschaf meer betalen? En waarom zou ik een duurdere verzekering betalen, enz?

Natuurlijk zijn er ook genoeg mensen die niet (willen) weten van chiptuning, en die betalen graag iets meer voor een zwaardere versie.

 

 

Ik zou toch eens een aantal van je stellingen herzien. ;)

 

Waarom meer verzekering betalen? Omdat je getuned en niet-aangegeven onverzekerd rondrijdt.

 

Een liefhebber van techniek? Die koopt geen F1x 25d voor 6000 euro meer, enkel omdat er een extra turbo op zit hoor.

 

Ofwel ben je powerhead en dan koop je Reihensechs. Ofwel speel je 't fiscaal slim.

 

Ik heb al een hoop 25d's verkocht en die mensen zijn daar blij mee! Maar als ze mijn mening vragen, geef ik ze eerlijk.

 

Het is maar wat je wilt uiteraard. Maar de wensen van dit forum zijn nog geen 10% van het echte cliënteel.

 

En @@ICM : potentieel. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch eens een aantal van je stellingen herzien. ;)

 

Waarom meer verzekering betalen? Omdat je getuned en niet-aangegeven onverzekerd rondrijdt.

 

Dat doe je evenzeer met een getunede 163pk versie, dus in dat opzicht zeg ik dat je beter de 136pk versie kan nemen.

En vroeger met de oude BIV was het nog een stuk interessanter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus als jij een klantenbestand zou hebben van 1000 wagens dan zeg jij dat slechts 5 wagens daarvan getuned zijn?

Of bedoel je dat je slechts 5 eigenaren hebt die zo stom zijn om die plannen bij aankoop te melden en je mening te vragen in de keuze van motorisatie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste stelling klopt, want we zien het zodra we ze aan de kas hangen. Tevens krijgt BMW onmiddellijk een melding want indien

we een wagen overnemen die getuned is, weigert BMW onmiddellijk Premium-garantie te geven op die kist.

 

Ik zeg gerust tegen klant dat als ze willen chippen, ze dat best doen na de eerste 2 jaar en dat ze hun verzekering aanpassen.

 

Again: fora geven een totaal vertekend beeld. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat fora een vertekend beeld geven is inderdaad niets nieuws, het gaat doorgaans over een kleine groep. Maar als ik kijk naar de foto's van getunede wagens van bij DVX, BRP, enz dan zie ik enorm veel wagens en van zo goed als alle merken. Dus vandaar dat ik moeilijk kon aannemen dat er slechts 5 van de 1000 wagens getuned zouden zijn. Maar inderdaad, van die 1000 wagens zijn al een pak firmawagens/leasings en dan ook nog de bomma die een nieuwe 116d koopt. Dus niet representatief. In het tweedehandsmilieu, wagens die dus niet meer in het officiële net op onderhoud komen, zal het aantal getunede wagens wel een pak hoger liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste stelling klopt, want we zien het zodra we ze aan de kas hangen. Tevens krijgt BMW onmiddellijk een melding want indien

we een wagen overnemen die getuned is, weigert BMW onmiddellijk Premium-garantie te geven op die kist.

 

Ik zeg gerust tegen klant dat als ze willen chippen, ze dat best doen na de eerste 2 jaar en dat ze hun verzekering aanpassen.

 

Again: fora geven een totaal vertekend beeld. ;)

 

same here, tune een VW of Audi en dat wordt automatisch doorgegeven de eerste keer dat de boordcomputer wordt uitgelezen. d'Ieteren ziet dan af van eender welke garantieclaim die kan voortgebracht worden uit een tuning. Dit is ook de reden waarom ABT-tuningen in België niet meer door de invoerder ondersteund worden.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid