Populair bericht Maxime S 2.174 Geplaatst: 25 juni 2018 Populair bericht Delen Geplaatst: 25 juni 2018 We did it!! Bijzonder tevreden met ons resultaat. We finishen 46e algemeen en 12e in klasse na een zo goed als foutloze rally. En foutloos blijven in Ieper is bijzonder bijzonder moeilijk. In quasi elke bocht schuilt een gevaar. Nergens worden de koorden zo 'uitgereden' als in Ieper. Niet normaal hoe de bochten veranderen na de passage van een 100 tal auto's voor jou. Na twee runs op de shakedown donderdag had ik terug wat vertrouwen in de auto gekregen. Het was daarenboven de eerste keer dat ik met mijn copiloot reed. De shakedown was dus broodnodig om de juiste feeling met de auto en de Co te vinden. Hoewel ik bij de eerste passage, overmand door stress en excitement, waarschijnlijk slechter reed dan mijn grootmoeder had ik al een goed gevoel. De tweede doortocht was een stuk beter onder andere na een aanpassing aan de intercom (die stond bij de eerste doortocht zo luid dat ik pijn had aan mijn oren en dus niet 100% gefocused was). Op vrijdag startten we zo goed als helemaal achteraan in het pak (nummer 108 van de 116). Wat je direct opvalt is dat het startveld in Ieper, zelfs in de hogere nummers toch bijzonder competitief blijft. De wagens voor en achter ons waren allemaal behoorlijk moderne en snelle rally-auto's (genre R2's, R3's, …) daar waar je op provinciaal niveau al meer oudere, minder competitieve auto's hebt. Nu goed, op vrijdag had ik maar één doel: geen risico's nemen en dag 2 halen. De eerste KP dan ook bijzonder voorzichtig van start gegaan. Langemark was een leuke opwarmer om in het ritme te komen. KP2 Dikkebus was al meteen andere koek. 12,53 km tegen de klok en verschillende valstrikken. Jammer genoeg voor ons werd de KP geneutraliseerd door de sortie van Bouffier. Dan maar naar KP3 via alternatieve route. KP3, 4 en 5 verliepen zonder enig probleem. Proper gereden, geen risico's en met een goed gevoel en toegenomen vertrouwen naar de eerste service. Bij het begin van de tweede lus na de service, besefte ik wat voor monster de Ypres Rally eigenlijk wel is. We hadden al 50 km chronorit afgewerkt (de helft van het aantal kilometers in pakweg de rally van Kortrijk) en we waren nog niet eens aan 1/5e wedstrijd! In de tweede lus werden de laatste KP's in het donker verreden (althans voor ons toch). Dat bleek moeilijker dan verwacht. Door de beperkte tijd vooraf bleek dat we het parcours niet genoeg kenden om in het donker het zelfde tempo aan te houden (iets wat me in Kortrijk bvb wel goed lukt). Ik had geen herkenningspunten, was mijn orïentatie soms kwijt en voelde me niet zeker genoeg. Al bij al de schade kunnen beperken, maar toch niet gemakkelijk. Het parcours lag er daarenboven na de tweede doortocht extreem verraderlijk bij. Een fout was zo gemaakt! Maar goed.... mission accomplished: dag 1 uitgereden en afgesloten op de 79e plaats. Mooie vooruitgeschoven dus! En dan dag 2. Op één of andere manier denk je: 'yess, we hebben gisteren overleefd... vandaag enkel uitrijden' en dan besef je dat er nog eens 190 km tegen de klok op je ligt te wachten! Maar we hadden er zin in! Beetje bij beetje konden we het tempo verhogen, maar zonder daarbij risico's te nemen. De nota's waren bijzonder goed en ik had het volste vertrouwen in mijn nieuwe Co. Je voelde dat die man (al actief sinds 1994 als Co) echt veel ervaring heeft. Daarenboven reed ie Ieper voor de 5e keer en kende hij al heel wat valstrikken. Onze nota's waren hier en daar misschien iets te voorzichtig. Maar goed, liever 1 à 2 seconden verliezen door te vroeg te remmen dan telkens op de limiet te rijden want dat hou ik toch nooit vol. Vroeg of laat ga je er over... In totaal hadden we zaterdag opnieuw twee neutralisaties. In totaal dus drie KP's van 23 niet gereden. Wat me wel telkens opviel was hoe strak de timing in Ieper is. Daar waar je in andere (kleine) rally's soms minuten lang moet aanschuiven voor de start van een KP was dat hier nooit het geval. na de TC van de KP stonden max 4 auto's voor je aan te schuiven. Met andere woorden, 4 minuten de tijd om je helm en hans aan te doen, de camera te starten en je vast te hespen. Tijd om tussendoor iets te eten of te drinken had ik amper... ! De auto's vielen als vliegen langs de KP's. Op elke proef zag je wel ergens eentje in een veld staan of in een gracht steken. Soms met veel schade, soms op plaatsen waarvan je dacht 'how de f*ck did he do this!?' Wij blijven ons tempo rijden. Ten opzichte van dag 1 gingen we wel iets harder. Ik had de ALS op stage 2 gezet (2 van de 3), waardoor de auto vinniger uit trage situaties accelereert. Op dag 1 had ik 'm mooi in stage 1 gelaten. Bij elke service zagen we ons klassement mooi vooruitgaan... Ik zelf heb nooit naar het klassement gekeken, kwestie van me niet op te jagen. Bij het ingaan van de laatste lus van 4 KP's, stonden we ergens begin de 60. Op zich vond ik dat al bijzonder goed. Op KP 21 ook nog eens bijzonder goed gereden. De zon was onder maar er was nog veel licht, geen idee waarom maar ik vond dit ideale omstandigheden om te rijden. KP 23, de laatste en meteen ook de langste (18km) moesten we echter wel weer in het donker rijden. En we hebben het nog warm gehad! Niet alleen omdat het zo'n lange, moeilijke proef was in het donker, maar ook vooral omdat we de auto voor ons inhaalden. Niet genoeg om hem echt op de hielen te zitten, dus op zich geen probleem. Wat echter wel een probleem was, was het stof. Door de winstilte bleef al het stof laag boven de grond hangen. We verlichten met onze LED-phares stof stof stof en nog eens stof. Op bepaalde momenten zag ik niks, vergelijkbaar alsof je met je grootlichten in de dichte mist zou rijden. Dan maar de phares uitgezet en met onze gewone lichten gereden. Dat was natuurlijk niet ideaal. De Co verloor er even zijn concentratie door waardoor we nog een remzone misten en bijna rechtdoor gingen. (zonder erg). Warm momentje, maar het tweede deel van de proef verliep gelukkig beter! En dan waren we er.... plots dook de finish van die laatste KP (die maar bleef duren) op en stonden we aan de eindmeet van de langste rally van België. Wat een opluchting, wat een gevoel! Ik ben uit de auto gesprongen en mijn co in de armen gevlogen! Klein traantje weggepinkt... Deze rally is met geen andere te vergelijken. 280 km tegen de chrono, 290 km verbiding, in totaal 570 km gereden op 2 dagen. Een uitputtingsslag! Maar we did it! Na de aankomst bleek dat we daarenboven nog de Top50 waren ingedoken! In het klassement stonden we 46e... een resultaat waar ik als rookie enkel kon van dromen. Dat eindpodium oprijden met onze bijzonder enthousiaste supporters luid op de achtergrond bezorgde me het beste kippenvel ooit! (op het podium kondigden ze ons trouwens af op plaats 41 ipv 46... geen idee wat er nu eigenlijk juist is). Wat een rally, wat een weekend! Alles was gewoon perfect! De auto had geen schram, heeft nooit een probleem gekend. Het Renties Racing Team heeft het perfect gedaan! Het was een eer om van zo'n team deel te mogen uitmaken. Ze waren daarenboven hoofdsponsor en dat zorgt toch voor een extra dimensie: service op de grote markt, een eigen VIP-tent, shuttles voor onze supportres en sponsors etc etc. En wij, piloot en copiloot hebben dat 'perfect' gedaan! Ik ben nog altijd aan het nagenieten! Foto's en video's volgen nog! 22 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
0231 170 Geplaatst: 25 juni 2018 Delen Geplaatst: 25 juni 2018 Straffe prestatie . 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
0231 170 Geplaatst: 25 juni 2018 Delen Geplaatst: 25 juni 2018 https://streamable.com/we6rw 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
#166 256 Geplaatst: 25 juni 2018 Delen Geplaatst: 25 juni 2018 dikke proficiat. plezant om lezen verslag ook. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Spillies 1.337 Geplaatst: 25 juni 2018 Delen Geplaatst: 25 juni 2018 Proficiat Maxim! Heb gezien dat het inderdaad een uitputtingsslag is, ook voor de wagens. Vele hebben hem niet uitgereden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Spillies 1.337 Geplaatst: 25 juni 2018 Delen Geplaatst: 25 juni 2018 Onder andere deze, veel te geweldig aan het rijden Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Spillies 1.337 Geplaatst: 25 juni 2018 Delen Geplaatst: 25 juni 2018 voor na 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Maxime S 2.174 Geplaatst: 27 juni 2018 Delen Geplaatst: 27 juni 2018 Thanks voor de reacties! Stilaan terug met beide voetjes op de grond aan het komen! Ik zou het wel gewoon worden zo'n leven met grote rally's van tijd tot tijd! Na het verzamelen van wat beeldmateriaal (vooral extern) dan, valt het toch op hoe traag alles lijkt van buitenaf, terwijl je achter het stuur echt het gevoel hebt zeer hard te gaan... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lotuzzz 15.226 Geplaatst: 27 juni 2018 Delen Geplaatst: 27 juni 2018 Vet verslagje 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Vanni 1.484 Geplaatst: 27 juni 2018 Delen Geplaatst: 27 juni 2018 Idd leuk om lezen. Proficiat MAxime. Heb je zien finishen op het podium zaterdagavond! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Maxime S 2.174 Geplaatst: 5 juli 2018 Delen Geplaatst: 5 juli 2018 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Maxime S 2.174 Geplaatst: 27 juli 2018 Delen Geplaatst: 27 juli 2018 Foutje van Neuville vanmorgen heeft hem meer dan 30 sec gekost. Jammer!! Maar de rally is nog lang! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Maxime S 2.174 Geplaatst: 1 augustus 2018 Delen Geplaatst: 1 augustus 2018 Eindelijk de tijd gevonden om wat beelden van Ieper te bekijken en monteren. Een onboard van onze tweede passage op KP Kemmelberg, één van mijn favoriete KP'S. Vrij technisch op bepaalde stukken, dan weer snel op andere. Het leukste is het glooiend parcours waarbij, echt zalig! Camera stond helaas niet heel stabiel op de kooi blijkbaar. Aan hogere snelheid begint het beeld wat onzuiver te worden. Jammer! 5 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.176 Geplaatst: 1 augustus 2018 Delen Geplaatst: 1 augustus 2018 Nice Legt eens uit, die bochtenindicaties "15, 30, 40, ..." hoe interpreteer ik dat exact? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Maxime S 2.174 Geplaatst: 1 augustus 2018 Delen Geplaatst: 1 augustus 2018 Eigenlijk is het op basis van graden, al is dat niet helemaal juist. Voor een Links 10 kan dat nog ongeveer kloppen. Is ongeveer 10 graden, maw zeer lichte bocht. Een links 20 is al een stuk scherper en je weet dat je voor zo eentje al serieus mag remmen. De moeilijkheid is vaak dat je zo veel mogelijk info moet kunnen geven met zo weinig mogelijk woorden, want pakweg een links 20 kan in X aantal varianten voorkomen. (breed of smal uitkomen, zeer gevaarlijke gracht, couperen of niet, heel kort of lang, rond, smal, vuil...) Vaak probeer ik er vaak nog bij te zetten in welke versnelling ik de bocht best neem, al is dat niet gemakkelijk. Voor Ieper was daar simpelweg geen tijd voor. En dan nog... tijdens de verkenningen met mijn auto, is het zeer moeilijk in te schatten in welke vitesse dat met de Fiesta zal zijn. Een 30 is een haakse bocht (90gr). En alles daarboven is haarspeld achtig. 40 is een vlotte haarspeld, een 50 of 60 is kort (met handrem). Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.176 Geplaatst: 1 augustus 2018 Delen Geplaatst: 1 augustus 2018 Thanks! Alhoewel... 7 uren geleden, Maxime S zei: Eigenlijk is het op basis van graden, al is dat niet helemaal juist. (...) Een 30 is een haakse bocht (90gr). En alles daarboven is haarspeld achtig. 40 is een vlotte haarspeld, een 50 of 60 is kort (met handrem). Dan is dat niet op basis van graden, hé. Als nen haakse bocht "maar" 30 is, da's de graden / 3. Idem met nen 60 haarspeld, x 3 is dat nen 180° (kerekewere). Net daarom vraag ik het. Leek me onmogelijk dat dat echt graden zijn. Nu weet ik het nog niet. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Maxime S 2.174 Geplaatst: 2 augustus 2018 Delen Geplaatst: 2 augustus 2018 7 uren geleden, gTa zei: Thanks! Alhoewel... Dan is dat niet op basis van graden, hé. Als nen haakse bocht "maar" 30 is, da's de graden / 3. Idem met nen 60 haarspeld, x 3 is dat nen 180° (kerekewere). Net daarom vraag ik het. Leek me onmogelijk dat dat echt graden zijn. Nu weet ik het nog niet. Neen 't is waar. Blijkbaar wist ik gisterennamiddag een beetje van de warmte (bureau zonder airco ) Aan de basis werken op basis van de klok, van 1 tot 5u. Maar in plaats van de linkse bochten dan van 7 tot 11u te benoemen, want dat zou helemaal verwarrend zijn, gebruiken we links of rechts 10, links of rechts 30 etc etc. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gixxer 611 Geplaatst: 16 augustus 2018 Delen Geplaatst: 16 augustus 2018 En toch zie je er altijd staan waar ze niet moeten staan. Ze weten het dan nog ook want ze gaan lopen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
korneeldebruyn_OUD 417 Geplaatst: 16 augustus 2018 Delen Geplaatst: 16 augustus 2018 Iemand die naar WRC Rally Duitsland gaat? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Maxime S 2.174 Geplaatst: 17 augustus 2018 Delen Geplaatst: 17 augustus 2018 Op 16/08/2018 om 08:49, Gixxer zei: En toch zie je er altijd staan waar ze niet moeten staan. Ze weten het dan nog ook want ze gaan lopen. Maak je als deelnemer met een hoog nummer jammer genoeg vaker mee: toeschouwers die terug vertrekken en daarbij helaas niet altijd even voorzichtig zijn. Daarenboven -heb ik de indruk- zijn ze minder gestressed of gehaast voor een trage deelnemer met een R2, dan een topper met R5, al blijven de risico's gelijk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Maxime S 2.174 Geplaatst: 9 oktober 2018 Delen Geplaatst: 9 oktober 2018 Wat een spannende WRC finale gaan we tegemoet zeg! De Hyundai's waren duidelijk minder competitief in de RAC. Duimen voor Neuville in Spanje!! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
B3noît 3.674 Geplaatst: 9 oktober 2018 Delen Geplaatst: 9 oktober 2018 Maak je als deelnemer met een hoog nummer jammer genoeg vaker mee: toeschouwers die terug vertrekken en daarbij helaas niet altijd even voorzichtig zijn. Daarenboven -heb ik de indruk- zijn ze minder gestressed of gehaast voor een trage deelnemer met een R2, dan een topper met R5, al blijven de risico's gelijk. Ik herinner me nog m'n allereerste rally deelname plots een voetganger op de kop in het midden van de baan wandelend op z'n dooie gemak... Best dat we toch niet competitief meededen maar is toch wel heel onverantwoord... 3 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
korneeldebruyn_OUD 417 Geplaatst: 9 oktober 2018 Delen Geplaatst: 9 oktober 2018 Wtf [emoji3] Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.176 Geplaatst: 9 oktober 2018 Delen Geplaatst: 9 oktober 2018 Allez vint Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gixxer 611 Geplaatst: 12 oktober 2018 Delen Geplaatst: 12 oktober 2018 Die liep strontzat of wa?Hij hoort jullie zelf niet afkomen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.