PJH 21.018 Geplaatst: 10 augustus 2017 Geplaatst: 10 augustus 2017 Amai amai.... gisteren slaag gekregen, niet normaal. (tl;dr: ik ben gaan karten op genk en moest 3.2 seconden per ronde prijsgeven op de snelste man van de heat, dat 2 heats na elkaar met verschillende karts) Gisteren was er Kart After Work op Genk, met de snellere karts (90km/h blijkbaar) op het grote circuit. Zou voor mij de 1e keer zijn, dus why not. Ik naar daar met 5 andere collega's, waarvan ééntje die ongeveer even snel is als ik, dus da's altijd tof. 1e heat, we wandelen naar de pits, doen zo'n pak aan wat daar verplicht is, en gingen dan richting de karts. Iedereen had al plaats genomen, enkel ons groepje moest nog instappen. Bleek dat er niet genoeg karts op de grid stonden. Goed, ze halen er 6 bij, geen probleem. Bijna onmiddellijk na het starten van de motor mochten we al de baan op, je voelde zeeeeer goed dat hij koud stond. Bij het vertrekken uit de pits viel de mijne bijna stil wanneer ik (nochtans zachtjes) gas gaf, en eens op de baan had ik de 1e bocht zoveel onderstuur dat ik net niet in het gras stak. Goed, je steekt het meteen op het feit dat alles koud is, en doet het even wat rustiger. Niet dus... terminaal onderstuur bleef de hele sessie aanwezig, en ik kon er maar niet 'rond' rijden. Normaal zou ik dan gaan kijken om slow in fast out te proberen rijden, maar wat ik ook probeerde, het was gewoon glijden als de pest. Ik had nooit echt het gevoel dat ik een goeie ronde had gereden, ondanks dat er weinig verkeer was die me ophield (wel zelf veel volk moeten laten passeren). Afgesloten op 1.14.2, terwijl mijn collega rond de 1.12.5 zat.... racedriver excuse: het moest wel aan de kart gelegen hebben. Heat 2 dan maar, in de pits de kart gekozen die achter mijn even snelle collega stond, en weg waren we opnieuw. Deze keer merkte ik direct een groot verschil, dat spel had frontend grip. Bij het opkomen van de rechte lijn kon ik mooi naar de binnenkant sturen en ook op het einde van de rechte lijn kon ik de rechtse bocht aansturen in zijn kielzog -> mooi, we zijn vertrokken! Nou, niet dus. Halfweg de ronde kreeg ik opnieuw de problemen als voorheen. Onderstuur, nu wel minder als met de 1e kart, maar toch enorm irritant. Ik zag iedereen echt verdwijnen in de verte, zelfs de man van ons gezelschap die nog maar net zijn 2e keer kartte kwam bij mij aandringen. Uiteindelijk ben ik daar opnieuw van weg kunnen rijden na het tweaken van de rijstijl, maar het was maar langzaam. Afgesloten op 1.13.6, terwijl de man op P1 consistent sub 1.11 zat, en zelfs 1 keer 1.10.400 reed. Ik had echt totaal geen idee van hoe ik kon verbeteren, nochtans zag ik overal wel wat ik mis deed. Toen ik een snellere had voorgelaten heb ik proberen volgen en ik kon opzich remmen op hetzelfde punt, dus aan de tractie opzich zal het niet gelegen hebben. Maar toch reden ze zo van mij weg Ook aan die 92kg dat ik heden ten dage meesleep zal het niet liggen, want een zwaardere piloot reed zo van me weg. Iemand een helm kopen? Ik kan er denk ik maar beter mee stoppen 2 Quote
Lotuzzz 17.065 Geplaatst: 10 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 10 augustus 2017 Zit wel wat verschil op de kartjes daar hoor... En de vaste klanten daar op de huurkarts zijn zeer snel. 'k Heb daar OOIT eens een heat gewonnen dacht ik maar da's al lang geleden Heats doe ik daar nu niet meer graag, veel te kort. Je leert veel meer als je 30 minuten (of 60 minuten, he @Fille :D) aan een stuk in de kart zit. Je moet er ook de lijnen wat kennen, en de huurkartlijnen zijn niet perse dezelfde als die van de snelle karts (die je ziet). Op je tweede kart misschien toch te hard op de voorbanden gereden en ze te warm gestookt? Maar de asfalttemp moet nog meegevallen hebben denk ik. Wel anders dan indoor he 1 Quote
PJH 21.018 Geplaatst: 10 augustus 2017 Geplaatst: 10 augustus 2017 Het viel me op dat iedereen angstvallig naar het scorebord zat te kijken, en dat er net niet gevochten werd voor bepaalde nummers Men ging echt op het asfalt gaan staan als de karts binnen kwamen, om dan meteen naast een kart te gaan staan terwijl de vorige er nog in zat wij deden het eerder casual. Toch had ik niet echt het gevoel dat het aan de kart lag, maar eerder aan mezelf. (statistisch gezien had ik wel een tragere als ik nu zo eens kijk) Grootste improvement in laptime was het rechtdoor nemen over de curbs na het 2e rechte stuk. Had een snelle piloot dat zien doen en dan dacht ik ook: fuck track limits, als iedereen het doet, dan ist legaal Dat scheelde me 0,6 per ronde. Dus dat is ergens track-kennis idd, maar toch, zelfs een simpele 90° bocht leek niet te lukken gisteren. Overdriving kan wel een issue geweest zijn als ik er nu eens over nadenk. Straks eens inschrijven voor de 100 Miles binnen 2 weken, zien of er dan progressie geboekt kan worden want hier kan ik geen vrede mee nemen. Zeer groot contrast ook met de laatste keer karten. Dat was toen 2 heats in e-karting Yeti in Eeklo. Mijn madam wou eens karten dus heb ik de 1e heat voorgereden (15sec off the pace), en dan de helft van de 2e heat ook. 2e helft van de 2e heat ben ik dan eens beginnen doorperen, en heb ik 6 ofzo hotlaps gedaan. Ik zat meteen op 0.4 van het record van die maand de man van de karting zelf nam even de tijd om te analyseren (er was geen volk) en die zei dat ik in 2 van de 3 sectoren even snel was als hem. Dat had ik toen ook niet verwacht. Vreemd vreemd vreemd...ik kan er echt niet mee leven eigenlijk Quote
Lotuzzz 17.065 Geplaatst: 10 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 10 augustus 2017 6 minuten geleden zei PJH: Overdriving kan wel een issue geweest zijn als ik er nu eens over nadenk. Straks eens inschrijven voor de 100 Miles binnen 2 weken, zien of er dan progressie geboekt kan worden want hier kan ik geen vrede mee nemen. Volzet Quote
PJH 21.018 Geplaatst: 10 augustus 2017 Geplaatst: 10 augustus 2017 http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=62901.msg1708854#new Quote
Lotuzzz 17.065 Geplaatst: 10 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 10 augustus 2017 Citaat Team PJH is er klaar voor Was gepost eergisteren Quote
dragonfly 14.975 Geplaatst: 10 augustus 2017 Geplaatst: 10 augustus 2017 Die huurkartjes zijn daar wel een ramp maar je moet idd de juiste lijnen rijden of je hebt zero grip. Geen makkelijk circuit om snel te gaan Quote
msxx 7.826 Geplaatst: 10 augustus 2017 Geplaatst: 10 augustus 2017 Ben blij dat je ongeveer dezelfde ervaringen hebt als mij @PJH Het was bij iets minder desastreus maar ook ik ben een paar keer ontgoocheld geweest in Genk. Normaal kan ik Lotuzzz aardig volgen en neem ik ruim afstand van sommigen onder ons. Nu zat ik daar zo wat tussenin op 1 seconden of 1,5 seconden (hoeveel was het juist Lotuzzz?) van Lotuzzz. Note: dat was dus in dezelfde kart want we deelden die als team Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 10 augustus 2017 Geplaatst: 10 augustus 2017 2 hours ago, PJH said: Iemand een helm kopen? Ik kan er denk ik maar beter mee stoppen Ik zou er ook mee stoppen als je na zoveel karten het nog altijd niet kunt 2 Quote
Lotuzzz 17.065 Geplaatst: 10 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 10 augustus 2017 1 minuut geleden zei msxx: Ben blij dat je ongeveer dezelfde ervaringen hebt als mij @PJH Het was bij iets minder desastreus maar ook ik ben een paar keer ontgoocheld geweest in Genk. Normaal kan ik Lotuzzz aardig volgen en neem ik ruim afstand van sommigen onder ons. Nu zat ik daar zo wat tussenin op 1 seconden of 1,5 seconden (hoeveel was het juist Lotuzzz?) van Lotuzzz. Note: dat was dus in dezelfde kart want we deelden die als team Op een race van 2u maakt het ook uit wanneer je rijdt he En gewicht... Quote
Lotuzzz 17.065 Geplaatst: 10 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 10 augustus 2017 11 minuten geleden zei dragonfly: Die huurkartjes zijn daar wel een ramp maar je moet idd de juiste lijnen rijden of je hebt zero grip. Geen makkelijk circuit om snel te gaan Genoeg youtubekes te vinden van @Fille Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 10 augustus 2017 Geplaatst: 10 augustus 2017 2 hours ago, PJH said: terminaal onderstuur bleef de hele sessie aanwezig, en ik kon er maar niet 'rond' rijden. Normaal zou ik dan gaan kijken om slow in fast out te proberen rijden, maar wat ik ook probeerde, het was gewoon glijden als de pest. Het is een kart, geen auto. Kom eens op FKI rijden als het nat ligt, dan ga je pas weten wat terminaal onderstuur is Quote
PJH 21.018 Geplaatst: 10 augustus 2017 Geplaatst: 10 augustus 2017 Hoe ga je het dan tegen, echt gewoon slow in fast out? Of is er meer aan de hand? Ik heb gisteren ook redelijk wat mensen zien voorovergebogen rijden. Meer gewicht op de voorkant brengen? Vreemd zicht alvast, maar traag waren ze zeker niet. Ik heb in goes eens in het nat gekart, was één en al overstuur. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 10 augustus 2017 Geplaatst: 10 augustus 2017 1 minute ago, PJH said: Ik heb gisteren ook redelijk wat mensen zien voorovergebogen rijden. Meer gewicht op de voorkant brengen? Vreemd zicht alvast, maar traag waren ze zeker niet. Daar bestaan ook verschillende theorieën over. Er zijn mensen die beweren dat dat zou helpen. Ik geloof er niks van, want hoe je ook je lichaam naar voren verplaatst, je blijft met je kont op de stoel het gewicht zetten op je kart, en tenzij je dus echt bovenop je stuur gaat liggen en dus gewicht door je handen op je stuur zet gaat er volgens mij nul impact zijn op de gewichtsverdeling van je kart tov normaal blijven zitten. Ik zie trouwens genoeg hele snelle karters in het nat identiek zitten als in het droge. 1 Quote
Lotuzzz 17.065 Geplaatst: 10 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 10 augustus 2017 7 minuten geleden zei PJH: Hoe ga je het dan tegen, echt gewoon slow in fast out? Of is er meer aan de hand? Ik heb gisteren ook redelijk wat mensen zien voorovergebogen rijden. Meer gewicht op de voorkant brengen? Vreemd zicht alvast, maar traag waren ze zeker niet. Ik heb in goes eens in het nat gekart, was één en al overstuur. Zowel in Genk als FKI in het nat toch vooral onderstuur op entry hoor. Quote
Fille 798 Geplaatst: 10 augustus 2017 Geplaatst: 10 augustus 2017 1 uur geleden zei Lotuzzz: Zowel in Genk als FKI in het nat toch vooral onderstuur op entry hoor. Jeps, inderdaad. @PJH, normaal zit er toch nog niet al te veel verschil op de nieuwe karts (sinds april 2017) hoor. Qua onderstuur moet je daar echt wel slow in - fast out proberen te doen, heb dit ook regelmatig bv bij de laatste lange doordraaier voor start finish. Ik heb samen met @Lotuzzz in april dit jaar de eerste 100 miles gereden met de nieuwe karts, toen merkte ik wel dat de motor van de nieuwe karts moesten loskomen. Qua verschil in rondetijden, heb zowel op dagen van 30 C° als dagen van 10C° daar toch altijd al in de 1:10 kunnen lapen, men snelste pb daar is een 1:09:6. Misschien binnenkort eens met een AM-groepje kart after work doen? 1 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 10 augustus 2017 Geplaatst: 10 augustus 2017 1 minute ago, Fille said: Misschien binnenkort eens met een AM-groepje kart after work doen? Op woensdag op FKI dan. Met een beetje geluk kan degene die dan nooit rijdt finishen voor de doorwinterde karters Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 10 augustus 2017 Geplaatst: 10 augustus 2017 Of een dinsdag in Eupen, maar niemand durft precies Quote
Fille 798 Geplaatst: 10 augustus 2017 Geplaatst: 10 augustus 2017 Zojuist zei ir_fuel: Of een dinsdag in Eupen, maar niemand durft precies Als ik in Eupen ga karten, kan ik een week thuisblijven met men rug die parten speelt of gewoon openligt van het schuren (zelfs met ribbeschermers!) FKI is leuk, maar je moet er gewoon chance hebben met de kart die je toegewezen krijgt.. imo, geef mij maar outdoor circuits zoals Genk, minstens even leuk of leuker! (zeker als het regent :D) Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 10 augustus 2017 Geplaatst: 10 augustus 2017 Just now, Fille said: Als ik in Eupen ga karten, kan ik een week thuisblijven met men rug die parten speelt of gewoon openligt van het schuren (zelfs met ribbeschermers!) Ge moogt gerust zijn. Hoewel het na dinsdag veel minder was dan 2 weken terug. Ten andere, op FKI ligt mijn rug ook elke week open. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 10 augustus 2017 Geplaatst: 10 augustus 2017 Met 6 gaan karten waaronder 3 dames en ik heb waarschijnlijk het meeste ervaring ergo allemaal noobs. Is Puurs outdoor leuk of gaat dat tegensteken door de lange rondes? Quote
Fille 798 Geplaatst: 10 augustus 2017 Geplaatst: 10 augustus 2017 3 minuten geleden zei ir_fuel: Op FKI ligt mijn rug ook elke week open. Laatste tijd veel minder last van op FKI, een bult op onderrug gebeurd nog occassioneel maar veel minder als vroeger. Quote
Fille 798 Geplaatst: 10 augustus 2017 Geplaatst: 10 augustus 2017 3 minuten geleden zei Polygoon: Met 6 gaan karten waaronder 3 dames en ik heb waarschijnlijk het meeste ervaring ergo allemaal noobs. Is Puurs outdoor leuk of gaat dat tegensteken door de lange rondes? Hmm, toch wel best lang gedeelte outdoor in Puurs. Ik vrees dat het gaat tegensteken dan, laatste keer dat ik daar gereden had was het buiten vrij technisch, dus je gaat ze ginds vrij snel verloren rijden denk ik.. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 10 augustus 2017 Geplaatst: 10 augustus 2017 1 minuut geleden zei Fille: Hmm, toch wel best lang gedeelte outdoor in Puurs. Ik vrees dat het gaat tegensteken dan, laatste keer dat ik daar gereden had was het buiten vrij technisch, dus je gaat ze ginds vrij snel verloren rijden denk ik.. Goh het is niet echt om competitief te zijn, eerder als je 1 stint per keer rijdt, je wel meer als 3 rondjes kan rijden bij wijze van spreke. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.