Ga naar inhoud

Volvo S60/V60 Polestar


Parsifal

Aanbevolen berichten

Als Polestar zich met Volvo’s gaat bemoeien dan weet je dat er iets moois te gebeuren staat. Vandaag onthult de Zweedse tuner de meest extreme productiemodellen van Volvo tot nu toe: de S60 en V60 Polestar.

Polestar houdt zich sinds 1996 bezig met de race-activiteiten van Volvo en door de jaren heen maakten we al kennis met straatversies van Volvo-modellen onder Polestar-vlag, zoals de C30 en S60. Dit waren echter concept-cars, de eerste Volvo Polestar die in serieproductie werd genomen, was de S60 voor de Australische markt. Gelukkig blijft die niet langer voorbehouden aan ‘down under’ want ook Nederland kan volgend jaar kennismaken met de S60 Polestar. Bovendien krijgen wij nog een bonus: de V60 Polestar.

Waar de S60 Polestar Concept maar liefst 508 pk en 575 Nm onder de kap had, doet het productiemodel het met ‘slechts’ 350 pk en 500 Nm. Die power is afkomstig uit de bekende drieliter zes-in-lijn van Volvo, Polestar voorzag het blok van een nieuwe Borg Warner twinscroll-turbo en intercooler.

Via een zestrapsautomaat worden alle vier de wielen aangedreven, met de nadruk op de achterwielen door aanpassingen aan de Haldex-koppeling. Wie de lauch control-functie goed bedient, schiet met de S60 en V60 in 4,9 seconden naar de 100, 0 tot 200 km/h is in 17,7 seconden achter de rug en de Polestars lopen door naar een begrensde top van 250 km/h.  

 

Onderstel

Polestar paste ook het onderstel van de auto’s aan, inclusief verstevigingen in de ophanging, Öhlins-schokdempers en een met koolstofvezel versterkte veerpootbrug. Remmen gaat met 371 mm grote schijven van Brembo, die worden vastgegrepen door klauwen met zes zuigers. Het oog wil ook wat en daarom monteert Polestar 20-inchwielen met daaromheen rubber in de maat 245/35R20. Een aangepast 2,5 inch roestvrijstalen uitlaatsysteem zorgt voor een lekkere diepe brom.   

Aan de buitenkant herken je de Polestars aan de splitters aan de voorkant en de diffusor en spoiler op het dak (V60) of kofferbakklep (S60). Binnenin blijft het redelijk beschaafd; de aanpassingen beperken zich tot Polestar-logo’s in de rugleuningen, pookknop en dorpels en blauwe stiksels in het leer rond het stuur en op de stoelen. Verder zien we lichtmetalen ‘racepedalen’ en de tuner heeft het zich veroorloofd om de middenconsole van een stukje carbon te voorzien.

 

50 stuks voor Nederland

De productie van de S60 en V60 Polestar begint halverwege 2014. Er worden 750 exemplaren gebouwd, die gewoon op de productielijn van Volvo in Zweden in elkaar worden gezet. Ze zijn vanaf het voorjaar te bestellen, de aflevering vind plaats in het najaar.

De Nederlandse importeur haalt 40 V60’s en 10 S60’s naar Nederland, ze zijn verkrijgbaar in de kleuren zilver, zwart, wit en blauw (Rebel Blue, niet het Polestar-blauw zoals de auto’s op de foto). Prijzen zijn nog niet bekend maar de importeur verwacht dat die – mede door de ongunstige CO2-taks – rond de 100.000 euro zullen liggen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook net gezien. WAT EEN KISTEN  :inlove:

Volvo moet met Polestar echt meer gaan concurreren tegen AMG, M, Audi S/RS, ...

 

Edit: rond de 100k? Wowza das wel mucho mucho dinero.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

idem

 

+ loving the ns :D

 

wel jammer dat volvo hier niet echt all the way gaat

de eerste concept, paar jaar terug, met vijfhonderd pk

die sprak tot de verbeelding

deze nu, met 350 en 500nm

njah, niet dat het niet leuk is

maar het blijft een gechiptunede T6 voor veel teveel geld

 

ik zie net dat je op de t6 awd (304pk, 440nm, net iets meer dan 50k eur) al voor 1200eur een officiele volvo chiptuning (onder polestar naam) kan krijgen tot 329pk en 480nm

stel dat de polstar voorbij de 70k, mogelijks zelfs 75k gaat kosten ... ik zie het dan echt niet lukken

gelukkig zijn ze "gelimiteerd" :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan me echt niet inbeelden dat het motorisch enkel de ECU mapping is die scheelt van de T6.

Volgens mij zal het blok wel met veel marge en dus m.a.w. potentieel gebouwd zijn.

Wat een vet ding trouwens! Die V60 mogen ze hier direct zo afzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

idem

 

+ loving the ns :D

 

wel jammer dat volvo hier niet echt all the way gaat

de eerste concept, paar jaar terug, met vijfhonderd pk

die sprak tot de verbeelding

deze nu, met 350 en 500nm

njah, niet dat het niet leuk is

maar het blijft een gechiptunede T6 voor veel teveel geld

 

ik zie net dat je op de t6 awd (304pk, 440nm, net iets meer dan 50k eur) al voor 1200eur een officiele volvo chiptuning (onder polestar naam) kan krijgen tot 329pk en 480nm

stel dat de polstar voorbij de 70k, mogelijks zelfs 75k gaat kosten ... ik zie het dan echt niet lukken

gelukkig zijn ze "gelimiteerd" :lol:

 

Ik zou sowieso voor zo'n T6 gaan want deze kan je enkel, hoe vet ook, in het niet zo subtiele Caspian Blue krijgen, niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou sowieso voor zo'n T6 gaan want deze kan je enkel, hoe vet ook, in het niet zo subtiele Caspian Blue krijgen, niet?

Met deze bedoel je de poolstar?

Staat in de tekst, zwart wit en wat andere tinten, het blauw is zelfs niet het poolstar Blauw. Beetje belachelijk in mijn ogen dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Caspian is een braaf en stijlvol metallic donkerblauw

Rebelblue is dit in-your-face smurfenblauw (geen metaalkleur), en dit kun je op elke R-design krijgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

zelfs caspian blue vind ik nog levendig, er zit nog pit in, ondanks "klassiek donkerblauw"

 

(als je daarmee het je-valt-bijna-dood-van-z'n-saaiheid-monacoblauw vergelijkt *geeuw* dat moet echt gepolierd staan of 't is voos)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid