Ga naar inhoud

Overweeg je om volledig elektrisch te rijden?


gTa

  

43 leden hebben gestemd

  1. 1. Neem je voor je aanstaande auto's een volledig elektrische auto (mee) in overweging?



Aanbevolen berichten

Zeg het eens, we geraken er wel uit   :)

 

Ik denk dat vele onder ons een auto kopen met oa het werk in het achterhoofd en niet enkel om op vrijdagavond wat te gaan drift0n.

 

 

Op de vraag van gTa: Neen, momenteel niet.

Hier op mijn huidige locatie staat er wel een laadpaal, maar ik heb enkele klanten waar dit niet het geval is. Tot zover ik weet is er geen auto die me met mijn huidig budget toelaat om per dag 180km rond te laten rijden. Wat me wel interesseert is zo een Toyota Auris hybride spul, maar dat is niet volledig elektrisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat dit qua kortzichtige mening wel kan tellen.

 

Uw conclusie was gewoon niet echt gegrond vond ik.

Als je nu iedere dag een afstand aflegt van 200km ofzo, dan begrijp ik maar al te goed dat je een snelwegcruiser koopt met automaat.

Hangt er allemaal vanaf hoeveel afstand en file je dagelijks moet verteren, nu goed?  :)

 

Maar ik vind het gewoon een beetje idioot om een elektrische auto te kopen als je dagelijks maar 20 minuten moet rijden om naar uw werk te gaan. zelfs voor het dubbele. Iedereen zegt dan: 'Ik koop wel een leuke auto voor in het weekend', maar hoe realistisch is dat ( voor de meesten )?

 

Je moet inderdaad realistisch zijn in het gebruik van uw auto, maar dan neem ik liever een leuke en relatief zuinige diesel om mee naar het werk te gaan. Dan heb je nog altijd fun en moet je geen elektrische kar kopen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het nooit kopen als "fun car", maar als ze de komende jaren 3L+ benzines verder doodtaxeren (co2 normen voor 2016 en 2020 zien er somber uit) en ik terug meer kms moet afmalen, dan liever zo'n Tesla Model S Sport om de kids naar school te brengen dan een duffe A6 313pk TDI  :P of een opgefokte 2L. 


Dat ziet er goed uit, is verdomd snel en wendbaar voor zo'n tank, heeft voldoende bereik voor de meesten onder ons en je kan tenminste nog achterbanden oproken  B)


Tesla is trouwens bezig om in Europa ook een netwerk van supercharger stations (charge in 30min, battery swap in 90sec) uit te bouwen zoals in Californië. Een kennis heeft een Model S Sport besteld en krijgt er zo'n laadstation bij voor thuis, waarmee die op een 10u volledig opgeladen is (480km), op 4u heb je genoeg voor een 200km, er zijn volgens mij weinig mensen die dagelijks meer kms doen en thuis kan je gewoonlijk wel enkele uurtjes inpluggen. Ook heb je steeds vaker in grote parkings of aan het werk (gratis) laadstations, dus het praktische probleem van sommigen hier zal op termijn wel opgelost raken.


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen die akkoord gaat ziet zichzelf al in een Tesla model S, maar hoeveel kost dat? En is het haalbaar om daarnaast nog een sportieve benzine op stal te hebben die je enkel voor het weekend gebruikt?

 

Een BMW i3 zal al genoeg duiten kosten voor wat het is en dat ziet er al niet uit.. Voor dat geld heb je toch een mooie, comfortabele ( en  zuinige ) diesel, als je dan toch uw portemonnee wil sparen en comfort wil hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Momenteel zou ik dat niet overwegen. De huidige vol-elektrische wagens zijn naar mijn mening eigenlijk vooral geschikt als tweede auto. Hetzij voor een dagelijks zogenaamd kerkentoren-ritje, maar eigenlijk ook voor zo'n typisch woon-werk secundaire wegen stop-and-go traject.

Het jammere voor de elektrische wagens is dan dat ze (mijn budget in acht nemend) wel nog het prijskaartje van een 'eerste wagen' dragen. En wat dat gaat geven qua betrouwbaarheid, mogelijke upgrades van de accu's en tweedehandsprijzen?

Qua rijden: Alles (dat ik al reed) dat hybride of range-extender heet, doet vreemd genoeg enerzijds teveel af van de pure-verbrandingsmotor-ervaring, maar anderzijds ook van de vol-elektrische ervaring. Want ook dat laatste is, zoals @@Avantus zei, best wel een fijn gevoel.

 

Al vond ik de IS300h nog net wel aangenaam en valt het te denken dat die V60 en een Panamera bv. mij ook niet zouden tegensteken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 op 4u heb je genoeg voor een 200km, er zijn volgens mij weinig mensen die dagelijks meer kms doen en thuis kan je gewoonlijk wel enkele uurtjes inpluggen. Ook heb je steeds vaker in grote parkings of aan het werk (gratis) laadstations, dus het praktische probleem van sommigen hier zal op termijn wel opgelost raken.

 

 

Op termijn inderdaad... Het huidige probleem stelt zich als je er eens een dagje/weekendje op uit wilt, say Praag, een mega reislimousine van 85.000 pegels in de garage hebt staan, maar dan 'van armoe' de X3 van je vrouw moet nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het principieel en naar gebruik wel overwegen als 2e auto, die dan vooral moet dienen voor de lokale, korte verplaatsingen. Maar ze zijn nog te duur, en moeten dan strijden tegen écht goedkope karretjes die die verplaatsingen ook perfect kunnen (ik denk aan onze ex Ypsilon met een klein nafteke in 't vooronder). Ik vind het ook wat te vroeg om al voldoende vertrouwen te hebben in de langeduurkwaliteit van de battery packs e.d.

 

Als eerste auto (reiswagen) zou ik dat niet overwegen, tenzij een autonomie van 500km (en meer) mogelijk wordt, samen met een snellaadtijd van een half uur of (liefst) minder. Als plezierauto (Tesla roadster) zou ik het ook niet overwegen.

 

En dan speelt op vandaag vooral prijs in 't nadeel. Ik vind het te vroeg maar vooral nog te duur.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het principieel en naar gebruik wel overwegen als 2e auto, die dan vooral moet dienen voor de lokale, korte verplaatsingen. Maar ze zijn nog te duur, en moeten dan strijden tegen écht goedkope karretjes die die verplaatsingen ook perfect kunnen (ik denk aan onze ex Ypsilon met een klein nafteke in 't vooronder). Ik vind het ook wat te vroeg om al voldoende vertrouwen te hebben in de langeduurkwaliteit van de battery packs e.d.

 

Als eerste auto (reiswagen) zou ik dat niet overwegen, tenzij een autonomie van 500km (en meer) mogelijk wordt, samen met een snellaadtijd van een half uur of (liefst) minder. Als plezierauto (Tesla roadster) zou ik het ook niet overwegen.

 

En dan speelt op vandaag vooral prijs in 't nadeel. Ik vind het te vroeg maar vooral nog te duur.

 

Je had mij ook kunnen quoten hoor :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stel het zo lang mogelijk uit. Ook wil ik ooit nog een benzine V8 (liefst als daily) voor het niet meer haalbaar is. Zoals iemand aanhaalde, een degelijke elektrische auto als daily en veel minder taks op dikke benzines die sporadisch gebruikt worden, zou ik wel zien zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al dieje kul. Dat ze eerst in China en India maar eens iets aan het milieu doen.

 

+1 maar daar zie ik globaal weinig beweging, ondertussen heeft Europa al gestemd voor 95g CO2 in 2020,het zou mij verwonderen dat ze een 3L daar nog in kunnen laten passen. Hopelijk is er tegen dan een systeem dat sportwagens belast in functie van het gebruik, maar in Europa is de auto al altijd een melkkoe geweest.... blijven dromen  :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op termijn inderdaad... Het huidige probleem stelt zich als je er eens een dagje/weekendje op uit wilt, say Praag, een mega reislimousine van 85.000 pegels in de garage hebt staan, maar dan 'van armoe' de X3 van je vrouw moet nemen.

 

Praag zou nog net lukken denk ik als je het kaartje bekijkt :Phttp://www.teslamotors.com/nl_BE/supercharger en het is nog gratis ook. Verder kan je op de meeste openbare laadpunten ook terecht, weliswaar duurt het dan langer.

 

Als je dik 400km kan bollen en dan een half uurtje moet wachten, doe je dat niet sowieso om eens even de benen te strekken, koffie te slurpen en een Whopper binnen te werken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zullen die vuile sossen uiteraard van ganser harte toestaan. :roll:  :(

 

I dont like this country anymore :(

 

Nu, een kilometertaks (en enkel dat) zou wel al een stap in de goede richting zijn. Als ze dan bv. voor elektrische wagens die taks heel laag houden, zijn we er bijna. Maar ik denk dat ze in totaliteit gezien minstens evenveel geld zullen willen binnenbrengen als nu het geval is, dus we zijn hoe dan ook de jos.

 

 

Communist_star.svg.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt allemaal af van van de financiele toestand eh...

Zolang ik niet de luxe heb om verschillende wagens aan te schaffen, ga ik selecteren op basis van prioriteit... (betaalbare power/fun). Een electrische wagen valt daar bij mij niet onder.

Als morgen blijkt dat ik erfgenaam ben van Carlos Slim Helu, dan zou ik naast mijn Radical tracktoy en S63 amg ook wel een Tesla durfen kopen om mijne kleine dagelijks naar school te brengen.

Tot we zover zijn, rij ik wel met mijne opgefokte tweeliter verder... ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het eventueel wel zien zitten onder voorwaarden:

- ze beginnen met knappe ontwerpen. Nu zien ze er allemaal lelijk uit (Tesla's uitgezonderd)

- laadsysteem thuis draadloos

- tanksysteem onderweg anders dan: 'plug maar in en wacht 4u'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de meesten de range onderschatten.  Dat lijkt allemaal weinig, maar denk eraan dat je als je thuiskomt dat ding insteekt, en dat elke morgen gewoon klaarstaat met volledige range (en opgewarmd zelfs als het moet, dus dat moet ook al niet meer van de range af). Je moet in de praktijk dus bijna nooit denken "geraak ik er wel".  Als je een Tesla hebt met 350 echte kilometers bedoel ik dan he.  De gemiddelde auto doet zelfs geen 350km per week...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de meesten de range onderschatten.  Dat lijkt allemaal weinig, maar denk eraan dat je als je thuiskomt dat ding insteekt, en dat elke morgen gewoon klaarstaat met volledige range (en opgewarmd zelfs als het moet, dus dat moet ook al niet meer van de range af). Je moet in de praktijk dus bijna nooit denken "geraak ik er wel".  Als je een Tesla hebt met 350 echte kilometers bedoel ik dan he.  De gemiddelde auto doet zelfs geen 350km per week...

 

350km is niks... daar kan je niet eens mee naar de Ardennen en terug, een standaard daguitstap noem ik dat. Om dan nog maar te zwijgen over "even naar Zuid Frankrijk" enzo. Een auto betekent vrijheid. Als je de range van virtueel oneindig (aja, want tanken kost nu 2 minuten) naar 350km verlaagt, heb je een serieus stuk minder vrijheid.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid