Ga naar inhoud

Rekeningrijden


PJH

Bent u voor of tegen?  

30 leden hebben gestemd

  1. 1. Bent u voor of tegen?

    • Ik ben tegen
      18
    • Ik ben tegen, tenzij in de ochtendspits
      2
    • Ik ben voor, elektrische wagens mogen uitgesloten worden
      0
    • Ik ben voor, iedereen moet betalen
      10


Aanbevolen berichten

Ik ben voor het gebruiker betaalt-princiepe, maar bij rekeningrijden hier mag je dat niet toepassen.

Slechts een klein deel van wat geind wordt aan autobelastingen gaat daadwerkelijk naar wegen, het is dus een illusie om te denken dat je gaat betalen voor wat je gebruikt.

Die kruisbestuiving ga je niet veranderen, of je nu x miljard ophaalt met innen van 'vaste rijtaks' of van 'kilometertaks'.

Bedoeling is het gedrag beter te beinvloeden.

En als het inderdaad al die 'nodeloze ritten' vermindert, dan is het een succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als het inderdaad al die 'nodeloze ritten' vermindert, dan is het een succes!

 

Denk dat je daar vooral het vrijetijdsverkeer mee gaat treffen (en onrechtstreeks toerisme/horeca), en dat het woon-werk verkeer even grote ellende blijft.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe ga je dat trouwens bij buitenlanders lappen? Bij het inrijden van België een GPS toestel verpatsen? Of oplossen met een wegenvignet? Want dan loont het nog meer om met buitenlandse platen rond te rijden ipv per kilometer te betalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Genieten van je V8 met black box waarbij de overheid binnen 3 jaar beslist van retro-actief alle gelogde kilometers te checken op snelheidsovertredingen, om eenmalig een gat in de begroting te vullen.

 

Waarom retroactief checken? Ik dacht dat het de bedoeling was je direct te belasten.

 

Denk dat je daar vooral het vrijetijdsverkeer mee gaat treffen (en onrechtstreeks toerisme/horeca), en dat het woon-werk verkeer even grote ellende blijft.

 

Ik zie een rit naar een restaurant niet als "nodeloze ritten". Maar hoeveel zie je er niet die op zondag "eens gaan wandelen" met de auto?

Of die de kinderen naar school voeren terwijl de fiets of de bus perfect werkt? Of die 300m naar de beenhouwer en de bakker rijden?

 

Er wordt ook veel te veel gekeken naar de eigen club hier. De gasten hier gaan niet minder rijden. Die hebben het er voor over die kms te betalen.

Degene die minder gaan rijden, zijn de mensen die nu al enkel rijden "omdat het moet" (en dat zijn ook de kloefkappers die het verkeer voor niks in de war sturen). 

 

Neem bomma en bompa. Wanneer gaan ze naar de GB of de Colruyt? Op vrijdag om 5u natuurlijk ! "Want zo zijn ze eens onder de mensen"

Dat zijn ook degene die het meest kostgevoelig gaan zijn en die nu wel twee keer zullen nadenken voor ze zich in de spits storten om hun boodschappen te gaan doen.

Idem met de andere thuisblijvers, doppers en co. De ganse namiddag thuis naar TV kijken, koffieklets, gaan vissen, in het zwart gaan werken en dan om 4u de kinderen met de auto gaan halen en hun boodschappen doen... :roll:

 

Want me to continue?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan nog betaal ik liever geen taks voor de wagen die in de garage staat in de week en die die in de garage staat in het weekend als ik met mijn toycar rij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie zegt dat er in je huidige (particuliere) wagen al geen track and trace systeem ingebouwd zit? Je smartphone is ook al zo'n giftig ding als het aankomt om je te lokaliseren. You can run, but you can not hide... Dus verzetten tegen het feit dat "ze" nu zullen weten waar je allemaal uithangt, is utopia.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie zegt dat er in je huidige (particuliere) wagen al geen track and trace systeem ingebouwd zit? Je smartphone is ook al zo'n giftig ding als het aankomt om je te lokaliseren. You can run, but you can not hide... Dus verzetten tegen het feit dat "ze" nu zullen weten waar je allemaal uithangt, is utopia.

 

Denk jij serieus dat overheden geïnteresseerd zijn in waar je allemaal uithangt?  :lol: Ja hoor, de NSA is op je op dit moment aan het bekijken om te weten welk beleg je op je boterhammen hebt gesmeerd  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben tegen. Let wel niet tegen het feit dat we bewuster met de auto moeten gaan rijden en dat je het rijden moet belasten en niet het bezitten van een auto. Maar in zijn huidige vorm is het gewoon te duur, maar vooral de alternatieven zijn er niet. Enkel als je wat geluk hebt zoals mijn vriendin die rechtover het station Brussel-Zuid werkt is het openbaar vervoer de beste oplossing om op haar werk te raken (van deur tot deur, exact een uur, incl. 25 min. fietsen en trein). Zo is het GEN nog steeds niet af en gaan weldra de reistijden met de trein omhoog.

De beste oplossing op korte termijn, om vooral belastingen te innen, is het invoeren van een wegenvignet voor alle verkeer dat gebruik maakt van de Belgische wegen.

De beste oplossing lijkt me nog steeds, rekeningrijden via de brandstof. Alle taksen in de brandstofprijs verrekenen, koop je een auto die veel verbruikt of rij je veel kilometers dan betaal je gewoon. Maar dan nog, moeten er voldoende goed alternatieven zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vooral schrik dat ze altijd en overal uw snelheid gaan kunnen meten..  :mellow:

 

 

Eens optrekken zal er dan niet meer inzitten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet tegen, maar ik vind de poll-opties te beperkt of te weinig genuanceerd. Ik ga vooral niet tegen de onderliggende problemen ten strijde trekken (armoede, profitariaat, veel te kostelijke overheid, uitmelken ondernemers, ... enz.) maar gewoon even meedenken binnen de grenzen van het onderwerp.

 

 

Ik ga er van uit dat met de auto rijden de komende jaren sowieso gevoelig duurder wordt. Is het niet door de jaarlijkse rijtax fors te verhogen, dan is het door rekeningrijden, of door hogere accijnzen op brandstoffen, enz.  Om te beginnen zijn er te veel weggebruikers en die zijn financieel erg makkelijk te tackelen, bovendien is er de set aan overwegingen ivm het milieu (b.v. het feit dat België door Europa opnieuw op de vingers wordt getikt voor onvoldoende structurele maatregelen tegen fijn stof, deze week in de pers). Als je dat (en nog meer) samentelt bij het feit dat de staat (in zijn huidige vorm) belachelijk veel geld nodig heeft ... dan is het rekeningsommetje snel gemaakt. Vandaar m'n overtuiging dat we allemaal (en niet enkel mensen die genieten van een bedrijfswagen) een pak meer gaan betalen, de komende jaren, om met onze karren rond te kachelen.

 

Wel, dan heb ik liever dat ze het doen op een eerlijker basis (gebruiken, vervuilen, ...) dan op basis van louter bezit (los van gebruik). Oké, de accijnzen op brandstoffen zijn nu al een vorm van het "de gebruiker/vervuiler betaalt"-principe, maar als we de toestand op onze wegen bekijken is dat alvast vérre van voldoende.

 

Ik ken erg veel mensen die om wille van de "verkeerde" redenen (veel te) vaak de auto nemen voor belachelijke verplaatsingen. Mensen die op 250m van een treinstation wonen en werken op 200m van de stations in Brussel, maar toch met de auto gaan omdat ze dan geen treinabonnement nodig hebben en dat mogen investeren in een duurdere bedrijfswagen (waarmee ze dan 1 of 2 opties extra kunnen kiezen, zucht). Mensen die aan de randstad wonen en in de stad gaan werken met de auto i.p.v. te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer. En al dat volk dat, zuiver om wille van gemakzuchtige gewoonte (en niet om wille van het plezier van het rijden) de auto nemen om een paar km verderop bomma te gaan bezoeken en ondertussen een bos prei te halen bij de AD Delhaize.
Met een goed uitgekiend stelsel van rekeningrijden, dat iedereen betrekt, zou je toch heel wat verplaatsingen met de auto moeten kunnen tegenhouden. Dat het perverse en/of ongewenste en/of (voor sommigen) oneerlijke effecten zal/kan hebben, is onvermijdelijk. Hoe je zoiets moet organiseren en uitkienen: no idea.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze eerst beginnen met wagens + tankkaart af te schaffen voor mensen die dat niet nodig hebben, of tenminste verbruik privé/werk kunnen scheiden. Via gps tracking zou dat perfect mogelijk zijn imo.

Voorbije 2 jaar hadden wij ook een bedrijfswagen + tankkaart, hebben toch redelijk wat nutteloze km's gedaan dan, waar ik als ik er op terug denk me toch ook wel wat over schaam.

Zin in Luikse wafel? Hupla naar Luik. Zin in een Weissbier, hupla naar Aachen. Privé zou ik dat misschien ook doen, maar zou ik er eerder een dag uitstap van maken etc. Nu was het echt gewoon over en weer rijden voor niets. Naar den bakker? Auto natuurlijk...

Nu met eigen wagen rijden we nog altijd voldoende (vandaar de LPG), maar sta je er toch al wat meer bij stil...

 

80% van mijn maten waarmee ik afgestudeerd ben of op de scouts hebben bedrijfswagen + tankkaart. Dan ga je een weekendje naar de ardennen, sta je daar met 7 man, allemaal afkomstig uit Gent, met 5 auto's... Not done eigenlijk.

 

Om meer opbrengsten binnen te halen vind ik een vignet een stuk beter, om het buitenlands transit transport wat te ontmoedigen en van al het transit transport een graantje mee te pikken.

 

Het gebruik van de auto ontmoedigen zit al vervat in de accijnzen, dus waarom 2/3/4 maal bestraffen op verbruik/uitstoot/aantal km's/...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De beste oplossing lijkt me nog steeds, rekeningrijden via de brandstof. Alle taksen in de brandstofprijs verrekenen, koop je een auto die veel verbruikt of rij je veel kilometers dan betaal je gewoon.

Mij ook. Maar dan moet je dat overal tegelijk invoeren anders creëer je tanktoerisme en zwarte handel op massale schaal. Maar inderdaad: stel dat je dat over gans West-Europa inclusief uitzonderingskes krijgt geïnstalleerd: geen inschrijvingstax (of hoogstens eentje die op de hoogte staat van de administratieve dienstverlening die je krijgt, niet als sociaal corrigerende maatregel) of rijtax, maar gewoon brandstoffen die 3 of 4 keer zo duur zijn als nu.

't Zal direct anders denken zijn voor Anke die haar Jasper en Fien gaat ophalen aan de creche 2 km verder met die oude vervuilende Fiesta, of voor Bernard Belastingsambtenaar die met zijn privaat gefinancierde C200CDI naar het station rijdt 3km verderop (in plaats van de tram te nemen) om dan de trein te nemen naar Brussel, en voor zovelen.

Maar ik geloof niet dat je dat deftig geïnstalleerd krijgt. Er zijn teveel mensen die dat een sociaal zeer onrechtvaardige maatregelen vinden, omdat je terug zij die het kunnen betalen faciliteert en zij die het niet kunnen betalen ontneem je dan (ten dele) het basisrecht tot gemakkelijke, vrije mobiliteit. (Zo denk ik NIET, maar zo denken velen wel...) Dus forget it dat dat er ooit komt... :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze eerst beginnen met wagens + tankkaart af te schaffen voor mensen die dat niet nodig hebben, of tenminste verbruik privé/werk kunnen scheiden. Via gps tracking zou dat perfect mogelijk zijn imo.

Voorbije 2 jaar hadden wij ook een bedrijfswagen + tankkaart, hebben toch redelijk wat nutteloze km's gedaan dan, waar ik als ik er op terug denk me toch ook wel wat over schaam.

Zin in Luikse wafel? Hupla naar Luik. Zin in een Weissbier, hupla naar Aachen. Privé zou ik dat misschien ook doen, maar zou ik er eerder een dag uitstap van maken etc. Nu was het echt gewoon over en weer rijden voor niets. Naar den bakker? Auto natuurlijk...

Nu met eigen wagen rijden we nog altijd voldoende (vandaar de LPG), maar sta je er toch al wat meer bij stil...

 

80% van mijn maten waarmee ik afgestudeerd ben of op de scouts hebben bedrijfswagen + tankkaart. Dan ga je een weekendje naar de ardennen, sta je daar met 7 man, allemaal afkomstig uit Gent, met 5 auto's... Not done eigenlijk.

Dat is inderdaad een probleem. Het vervelende echter is (en daarmee zijn we toch weer bij die onderliggende problemen beland) dat de loonkost in België zo hoog is en het fiscaal regime van die bedrijfswagens nog altijd zo interessant ... dat het extra nettoloon dat je krijgt door geen bedrijfswagen te nemen, je eigenlijk niet in staat stelt om diezelfde auto privaat in huis te halen. En dat vind ik net de perversie van het systeem.

 

Het ergste van alles is echter dat de auto en rijden en verbruiken steeds meer in de "sociaal ongewenst"-hoek wordt gedrumd, waardoor je binnen zoveel jaar echt als paria zal worden versleten als je alleen in een gas guzzler een weekendritje doet just for the fun of it. Als ik kijk hoeveel collega's (toegegeven: ik werk in een wespennest) mij nu al proberen te brainwashen dat mijn aankoop van een auto met 3-liter motor sociaal, ecologisch en maatschappelijk onwenselijk is, en ik veel beter iets anders had gekocht waar iedereen beter van werd in plaats van enkel ikzelf ... shit, we gaan naar zo'n fucked up, afgunstige tijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken erg veel mensen die om wille van de "verkeerde" redenen (veel te) vaak de auto nemen voor belachelijke verplaatsingen. Mensen die op 250m van een treinstation wonen en werken op 200m van de stations in Brussel, maar toch met de auto gaan omdat ze dan geen treinabonnement nodig hebben en dat mogen investeren in een duurdere bedrijfswagen (waarmee ze dan 1 of 2 opties extra kunnen kiezen, zucht). Mensen die aan de randstad wonen en in de stad gaan werken met de auto i.p.v. te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer. En al dat volk dat, zuiver om wille van gemakzuchtige gewoonte (en niet om wille van het plezier van het rijden) de auto nemen om een paar km verderop bomma te gaan bezoeken en ondertussen een bos prei te halen bij de AD Delhaize.

Met een goed uitgekiend stelsel van rekeningrijden, dat iedereen betrekt, zou je toch heel wat verplaatsingen met de auto moeten kunnen tegenhouden. Dat het perverse en/of ongewenste en/of (voor sommigen) oneerlijke effecten zal/kan hebben, is onvermijdelijk. Hoe je zoiets moet organiseren en uitkienen: no idea.

 

Akkoord dat er vaak overbodig de auto wordt genomen, ik maak me daar ook vaak schuldig aan. Maar rekeningrijden wil vooral de files oplossen ( althans, dat is hun excuus. De kas spijzen is de reden natuurlijk ), en de situaties die jij schetst veroorzaken heus geen files. Ik ga soms ook naar mijn grootouders, 500m van m'n huis, met de auto als het slecht weer is of te koud ( voor mijn vriendin  :P ). Maar dat is dan mijn keuze toch, mijn benzine/diesel die ik oprij en waar we al meer dan genoeg voor betalen. Files kom ik niet tegen in die 500m.

 

Het ergste van alles is echter dat de auto en rijden en verbruiken steeds meer in de "sociaal ongewenst"-hoek wordt gedrumd, waardoor je binnen zoveel jaar echt als paria zal worden versleten als je alleen in een gas guzzler een weekendritje doet just for the fun of it. Als ik kijk hoeveel collega's (toegegeven: ik werk in een wespennest) mij nu al proberen te brainwashen dat mijn aankoop van een auto met 3-liter motor sociaal, ecologisch en maatschappelijk onwenselijk is, en ik veel beter iets anders had gekocht waar iedereen beter van werd in plaats van enkel ikzelf ... shit, we gaan naar zo'n fucked up, afgunstige tijden.

 

Jezus wat een collega's heb jij zeg, werk je bij HLN?  :D  Mocht je met een, zoals je eerder aanhaalde, versleten Fiesta van 15j oud rijden, zouden ze het wel ok vinden, terwijl dat ding evenveel verbruikt en hoogstwaarschijnlijk meer uitstoot heeft. Kortzichtige mensen  :(

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn dan dezelfde wespen die vinden dat 40 dagen verlof te weinig is en mits wat extra verlof (zonder inleveren) meer arbeidsplaatsen ontstaan.

En als je ze laat doen een maximum inkomen moet bestaan gelijk aan wat zij verdienen .

Die liever een fiets made in China dan made in België kopen etc.....

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn dan dezelfde wespen die vinden dat 40 dagen verlof te weinig is en mits wat extra verlof (zonder inleveren) meer arbeidsplaatsen ontstaan.

En als je ze laat doen een maximum inkomen moet bestaan gelijk aan wat zij verdienen .

Die liever een fiets made in China dan made in België kopen etc.....

 

Ambtenaren  :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk jij serieus dat overheden geïnteresseerd zijn in waar je allemaal uithangt? :lol: Ja hoor, de NSA is op je op dit moment aan het bekijken om te weten welk beleg je op je boterhammen hebt gesmeerd :)

Schrijf maar eens een mail naar één van je buddies, met daarin wat verwijzingen naar wat momenteel in de US heerst aan schrik voor aanslagen. Eens zien of die niet gescreend wordt. Echelon onderschept bijna alle mediaverkeer. Dus ja, als ze dat willen kunnen ze weten wat er tussen jouw boterham ligt. Naïviteit is ook een deugd....

Moet je maar eens vragen aan Amerikaanse militairen die ingezet worden met the war on terror.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik ken erg veel mensen die om wille van de "verkeerde" redenen (veel te) vaak de auto nemen voor belachelijke verplaatsingen. Mensen die op 250m van een treinstation wonen en werken op 200m van de stations in Brussel, maar toch met de auto gaan omdat ze dan geen treinabonnement nodig hebben en dat mogen investeren in een duurdere bedrijfswagen (waarmee ze dan 1 of 2 opties extra kunnen kiezen, zucht). Mensen die aan de randstad wonen en in de stad gaan werken met de auto i.p.v. te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer. En al dat volk dat, zuiver om wille van gemakzuchtige gewoonte (en niet om wille van het plezier van het rijden) de auto nemen om een paar km verderop bomma te gaan bezoeken en ondertussen een bos prei te halen bij de AD Delhaize.

Met een goed uitgekiend stelsel van rekeningrijden, dat iedereen betrekt, zou je toch heel wat verplaatsingen met de auto moeten kunnen tegenhouden. Dat het perverse en/of ongewenste en/of (voor sommigen) oneerlijke effecten zal/kan hebben, is onvermijdelijk. Hoe je zoiets moet organiseren en uitkienen: no idea.

 

Dat is ongelooflijk waarvoor mensen soms hun auto nemen. Een kennis van me gaat met de auto naar de fitness die op nog geen kilometer van zijn deur is, om daar de gezonde en sportieve bink te gaan uithangen.

Maar misschien moeten ze net die ritten duurder maken. En langere ritten goedkoper per kilometer.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die fitnesser kijkt dan uit aan 3 keer fitnessen per week aan een kostprijs van 15,60€ per jaar. Dat en het verdwijnen van zijn wegentaks zal hem zeker uit zijn auto halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid