Ga naar inhoud

Rekeningrijden


PJH

Bent u voor of tegen?  

30 leden hebben gestemd

  1. 1. Bent u voor of tegen?

    • Ik ben tegen
      18
    • Ik ben tegen, tenzij in de ochtendspits
      2
    • Ik ben voor, elektrische wagens mogen uitgesloten worden
      0
    • Ik ben voor, iedereen moet betalen
      10


Aanbevolen berichten

Die fitnesser kijkt dan uit aan 3 keer fitnessen per week aan een kostprijs van 15,60€ per jaar. Dat en het verdwijnen van zijn wegentaks zal hem zeker uit zijn auto halen.

 

Laat hem €5 betalen voor de eerste kilometer die je aflegt.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Akkoord dat er vaak overbodig de auto wordt genomen, ik maak me daar ook vaak schuldig aan. Maar rekeningrijden wil vooral de files oplossen ( althans, dat is hun excuus. De kas spijzen is de reden natuurlijk ), en de situaties die jij schetst veroorzaken heus geen files. Ik ga soms ook naar mijn grootouders, 500m van m'n huis, met de auto als het slecht weer is of te koud ( voor mijn vriendin  :P ). Maar dat is dan mijn keuze toch, mijn benzine/diesel die ik oprij en waar we al meer dan genoeg voor betalen. Files kom ik niet tegen in die 500m.

Klopt wat je zegt. Ik volg. 

 

Jezus wat een collega's heb jij zeg, werk je bij HLN?  :D  Mocht je met een, zoals je eerder aanhaalde, versleten Fiesta van 15j oud rijden, zouden ze het wel ok vinden, terwijl dat ding evenveel verbruikt en hoogstwaarschijnlijk meer uitstoot heeft. Kortzichtige mensen  :(

Ik werk voor een gemeentebestuur (in my case: stadsbestuur) van een centrumstad die vanouds een paarse kleur heeft, maar hoe langer hoe roder wordt. Says enough? :D
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet tegen, maar ik vind de poll-opties te beperkt of te weinig genuanceerd. Ik ga vooral niet tegen de onderliggende problemen ten strijde trekken (armoede, profitariaat, veel te kostelijke overheid, uitmelken ondernemers, ... enz.) maar gewoon even meedenken binnen de grenzen van het onderwerp.

 

 

Ik ga er van uit dat met de auto rijden de komende jaren sowieso gevoelig duurder wordt. Is het niet door de jaarlijkse rijtax fors te verhogen, dan is het door rekeningrijden, of door hogere accijnzen op brandstoffen, enz.  Om te beginnen zijn er te veel weggebruikers en die zijn financieel erg makkelijk te tackelen, bovendien is er de set aan overwegingen ivm het milieu (b.v. het feit dat België door Europa opnieuw op de vingers wordt getikt voor onvoldoende structurele maatregelen tegen fijn stof, deze week in de pers). Als je dat (en nog meer) samentelt bij het feit dat de staat (in zijn huidige vorm) belachelijk veel geld nodig heeft ... dan is het rekeningsommetje snel gemaakt. Vandaar m'n overtuiging dat we allemaal (en niet enkel mensen die genieten van een bedrijfswagen) een pak meer gaan betalen, de komende jaren, om met onze karren rond te kachelen.

 

Wel, dan heb ik liever dat ze het doen op een eerlijker basis (gebruiken, vervuilen, ...) dan op basis van louter bezit (los van gebruik). Oké, de accijnzen op brandstoffen zijn nu al een vorm van het "de gebruiker/vervuiler betaalt"-principe, maar als we de toestand op onze wegen bekijken is dat alvast vérre van voldoende.

 

Ik ken erg veel mensen die om wille van de "verkeerde" redenen (veel te) vaak de auto nemen voor belachelijke verplaatsingen. Mensen die op 250m van een treinstation wonen en werken op 200m van de stations in Brussel, maar toch met de auto gaan omdat ze dan geen treinabonnement nodig hebben en dat mogen investeren in een duurdere bedrijfswagen (waarmee ze dan 1 of 2 opties extra kunnen kiezen, zucht). Mensen die aan de randstad wonen en in de stad gaan werken met de auto i.p.v. te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer. En al dat volk dat, zuiver om wille van gemakzuchtige gewoonte (en niet om wille van het plezier van het rijden) de auto nemen om een paar km verderop bomma te gaan bezoeken en ondertussen een bos prei te halen bij de AD Delhaize.

Met een goed uitgekiend stelsel van rekeningrijden, dat iedereen betrekt, zou je toch heel wat verplaatsingen met de auto moeten kunnen tegenhouden. Dat het perverse en/of ongewenste en/of (voor sommigen) oneerlijke effecten zal/kan hebben, is onvermijdelijk. Hoe je zoiets moet organiseren en uitkienen: no idea.

 

Benevens het feit dat ik, zoals eerder reeds gesteld, het helemaal eens ben je met je punten, alzeker over de onnodige autoverplaatsingen, moet ik wel even één ding aanstippen: "gebruik wordt belast via de accijnzen op brandstof".

 

Dat zou juist zijn, moesten we voor de brandstof betalen. Alleen is Belgie het land met het grootste percentage bedrijfswagens en daar worden steevast de tankkaart bij gegeven.

Resultaat: Men trekt zich GEEN ZAK aan van verbruik of hoeveel men rijdt. Integendeel, ik ken mensen die zeggen "goh, hoe rapper ik 120000km haal, hoe sneller ik een nieuwe auto krijg"... 

 

Haal morgen die weg en er gaan er ook al veel minder als varkens rondrijden met hun leasebak = minder vervuiling, veiliger wegen, minder stress.

 

Ik ben helemaal voorstander van het Brits systeem: de bedrijfswagenrijder krijgt voor elke kilometer gereden voor het bedrijf ook een kilometervergoeding van het bedrijf, geen tankkaart. Verbruikt hij teveel (rijstijl of gekozen wagen), zijn probleem. Kan hij winst maken, goed voor hem.

 

De bedoeling is een mentaliteitsverandering teweeg te brengen, en om daar in te slagen moet het rekeningrijden gecombineerd worden met een serieuze hervorming van de wetten rond mobiliteit. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Akkoord dat er vaak overbodig de auto wordt genomen, ik maak me daar ook vaak schuldig aan. Maar rekeningrijden wil vooral de files oplossen ( althans, dat is hun excuus. De kas spijzen is de reden natuurlijk ), en de situaties die jij schetst veroorzaken heus geen files. Ik ga soms ook naar mijn grootouders, 500m van m'n huis, met de auto als het slecht weer is of te koud ( voor mijn vriendin  :P ). Maar dat is dan mijn keuze toch, mijn benzine/diesel die ik oprij en waar we al meer dan genoeg voor betalen. Files kom ik niet tegen in die 500m.

 

 

Jij niet. Maar veel mensen wonen wel in gebieden die druk bewoond zijn. Je rijdt niet alleen, je parkeert ook en ook daar zijn er problemen.

 

Qua "buitenkomen als het koud is", dat doet mij altijd lachen. In Finland gaan de mensen ook in de winter veel meer te voet of met de fiets dan in Vlaanderen. Efkes kleren aandoen? Vooral vrouwen hebben toch altijd kleren teveel ;)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

MIjn bomma en bompa zijn voorstander van het rekeningrijden. Aangezien ze nog geen 5000kms op een jaar doen gaat het voor hen goedkoper worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij niet. Maar veel mensen wonen wel in gebieden die druk bewoond zijn. Je rijdt niet alleen, je parkeert ook en ook daar zijn er problemen.

 

Qua "buitenkomen als het koud is", dat doet mij altijd lachen. In Finland gaan de mensen ook in de winter veel meer te voet of met de fiets dan in Vlaanderen. Efkes kleren aandoen? Vooral vrouwen hebben toch altijd kleren teveel ;)

Inderdaad, ik woon op de boerebuiten en hier is er nooit file :) maar wat ik wil zeggen is dat het grootste probleem niet de files in een stad of dorp zijn, maar eerder de files op de snelweg of ring, bijvoorbeeld rond Brussel. Bedrijfswagens lijken mij de boosdoener daarvan, zoals er velen aanhalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon het feit dat iedereen op hetzelfde moment op dezelfde plek moet zijn is de oorzaak van veel files.

De treinen zitten op die momenten ook stampvol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon het feit dat iedereen op hetzelfde moment op dezelfde plek moet zijn is de oorzaak van veel files.

De treinen zitten op die momenten ook stampvol.

Ja maar bedrijven geven nog altijd een beetje te snel een bedrijfswagen hè.. Terwijl de mensen ook met de trein kunnen gaan werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon het feit dat iedereen op hetzelfde moment op dezelfde plek moet zijn is de oorzaak van veel files.

De treinen zitten op die momenten ook stampvol.

 

Dat is hetgeen wat ze aan moeten pakken...

 

- Delocalisatie van diensten (waarom zit de gehele overheid in het centrum van een grote stad?)

- Bereikbaarheid van grote 'schone industrie' terreinen op enige afstand van een stad, met separate stations/openbaar vervoer voorzieningen, separate invals en uitvalswegen

 

Rekeningrijden is pas legitiem als er een alternatief is. Anders betreft het geen stimulans om iets te veranderen aan het gedrag maar is het gewoon een belastingverhoging en een verhoging van de overheidskosten (het administratieve geregel er omheen zorgt feitelijk voor een toename van de onbalans tussen privaat-publiek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is hetgeen wat ze aan moeten pakken...

 

- Delocalisatie van diensten (waarom zit de gehele overheid in het centrum van een grote stad?)

- Bereikbaarheid van grote 'schone industrie' terreinen op enige afstand van een stad, met separate stations/openbaar vervoer voorzieningen, separate invals en uitvalswegen

 

Rekeningrijden is pas legitiem als er een alternatief is. Anders betreft het geen stimulans om iets te veranderen aan het gedrag maar is het gewoon een belastingverhoging en een verhoging van de overheidskosten (het administratieve geregel er omheen zorgt feitelijk voor een toename van de onbalans tussen privaat-publiek)

 

overheid (allez de vlaamse toch) is al lange tijd bezig aan delocalisatie. In Brugge hebben ze in dat lelijk kot aan de achterkant vele bureau's (vraag me niet welke diensten daar zitten).

Banken zijn trouwens in hetzelfde bedje ziek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overheid mag je iets breder trekken. Ook Belgacom was lange tijd overheid, Bpost ook. Alles in Brussel centrum..  Laat ze het voorbeeld eens volgen van een Telenet en kies een gemiddelde provinciestad uit met een universiteit. Gent, Hasselt, etc... kortom, regio's waar genoeg intellect aanwezig is maar welke tot nu toe uren zit te verspillen in de auto en als gevolg ook minder productief is eens aangekomen op bestemming.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Benevens het feit dat ik, zoals eerder reeds gesteld, het helemaal eens ben je met je punten, alzeker over de onnodige autoverplaatsingen, moet ik wel even één ding aanstippen: "gebruik wordt belast via de accijnzen op brandstof".

 

Dat zou juist zijn, moesten we voor de brandstof betalen. Alleen is Belgie het land met het grootste percentage bedrijfswagens en daar worden steevast de tankkaart bij gegeven.

Resultaat: Men trekt zich GEEN ZAK aan van verbruik of hoeveel men rijdt. Integendeel, ik ken mensen die zeggen "goh, hoe rapper ik 120000km haal, hoe sneller ik een nieuwe auto krijg"... 

 

Haal morgen die weg en er gaan er ook al veel minder als varkens rondrijden met hun leasebak = minder vervuiling, veiliger wegen, minder stress.

 

Ik ben helemaal voorstander van het Brits systeem: de bedrijfswagenrijder krijgt voor elke kilometer gereden voor het bedrijf ook een kilometervergoeding van het bedrijf, geen tankkaart. Verbruikt hij teveel (rijstijl of gekozen wagen), zijn probleem. Kan hij winst maken, goed voor hem.

 

De bedoeling is een mentaliteitsverandering teweeg te brengen, en om daar in te slagen moet het rekeningrijden gecombineerd worden met een serieuze hervorming van de wetten rond mobiliteit. 

 

Amen.

Als ze dat Brits systeem invoeren, zou ik een mooie cent kunnen bijverdienen.

Durf met de hand op het hart te zeggen dat ik m'n firmakar behandel alsof het m'n eigen auto zou zijn.

Maar een beleid willen voeren dat het aantal autokilometers terugdringt, staat inderdaad haaks op het huidige beleid rond firmawagens.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is idd een mooi compromis.

Bedrijfswagen krijgen, naft betalen.

 

Met dat compromis leef ik.

 

Maar heb sinds 1 juli 2013 24.000km gereden, werk op 7km van mijn deur en moet geen professionele verplaatsingen maken.

Tgaat nog druk worden onderweg dan :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid