Ga naar inhoud

LPG / LPI


tuscani

Aanbevolen berichten

Wat zijn nu de voordelen en nadelen van deze installaties?

en kan je deze bv ook gewoon uitzetten zonder enig probleem, of is de ombouw zo dat je altijd er aan vast zit? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Voordeel: goedkopere literprijs.

Nadeel: eenmalige kost van aankoop en ombouw, garantie.

 

Doorgaans moet je toch wat kilometers afleggen vooraleer je kilometerprijs globaal toch daalt, en dan hopen dat je geen problemen hebt want constructeur van je auto en installateur van je LP-installatie gaan naar mekaar wijzen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zouden ze dat ergens kunnen testen zo'n installatie. dat de motor nog soepel draait en dergelijke. Want lpg/lpi is in mijn ogen inderdaad pas rendabel als je veel km's doet, maar bij kortere afstanden lijkt me het gezonder zonder te rijden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn hollanders genoeg die daarop (goedkoop) rondrijden. Lange afstanden, korte afstanden, goed afgeregeld, slecht afgeregeld, ... De meesten halen toch wel 100k kilometers en dan is alles vrijwel op (motor, wagen, ...).

 

@@Asserti en @@fiddy (leeft die nog eigenlijk?) hadden/hebben wel ervaring hiermee dacht ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

aan een tempo van 1000km/jaar, ben ik dan wel gerust. :D

maar ik dacht al van die verhalen gelezen te hebben over verbrande dit en kapotte dat, wegens slechte installatie. en het laatste wat ik wil is natuurlijk zware kosten aan een motor krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu bijna 1 jaar LPG op mijn E36 316i.

Deze E36 gekocht vorig jaar, met 68.000 km's op de teller, in nieuwstaat. Bij LPG De roover hem op LPG laten leggen.

Installatie was een €1800.

 

Sinds plaatsen van de installatie draait die nog steeds perfect op benzine, en draait ook perfect op gas. Geen enkele keer moeten teruggaan voor afstelproblemen of whatsoever. 

Verbruik op benzine: 9 liter

Verbruik op gas: 10 liter

bij een vrij stevige voet.

Aan een gasprijs van pakweg 0.53 €/liter rij je dus rond voor €5.3 per 100 km.

 

Sinds aankoop nu een 25.000 km's bijgezet op deze sleur, en nog niets van kosten gehad. Vlak na aankoop heb ik wel preventief waterpomp vervangen, en nieuwe waterpomp gestoken. Gezien het onze daily is wouden we toch wat betrouwbaarheid...

 

Klepsmeersysteem heb ik niet, volgens installateur niet nodig op deze blokjes, kleppen geven geen problemen bij deze motoren. Bij sommige andere blokken is dit wel aan te raden wegens anders verbrande kleppen. (LPG koelt de kleppen niet zo goed als benzine)

 

LPG tank zit in de plaats van het reserve wiel. Daarmee heb ik een rijbereik van 450 km (op gas, daarnaast kan je nog altijd 500 km op benzine rijden, dus geen paniek als je op 440 km zit en geen tankstation in de buurt). Maar gezien wij veel autostrade doen, en af en toe toch eens pauze pakken, is even stoppen aan een tankstation langs de autostrade maar een kleintje.

Vuldop zit mooi weggewerkt achter de tankdop, vlak naast de benzine vuldop. Dus geen lelijke gaten in bumper ofzo.

 

Schakelen tussen benzine/lpg gaat automatisch van zodra het blok 30°C heeft bereikt. Je voelt niets van het schakelen. 

Maar je kan ook altijd zelf kiezen met de knop, wil je eens doorknallen, kan je hem gewoon op benzine laten draaien.

 

Kortom, nu heb ik een kist van €3000 all-in, die nog gerust 150.000 km's kan bijdoen, die rond de €5 per 100 km zit.

Wil je iets gelijkaardigs cheapass, moet je een kleine  diesel koekendoos gaan shoppen, not my cup of tea! Doe mij maar dan E36 kwaliteit op LPG.

 

 

Grootste nadeel: parkeergarages.

Je mag er mee ondergronds parkeren, zie:

Vlaamse regering schrapt ondergronds parkeerverbod LPG-wagens (08/11/02). 
De Vlaamse regering heeft het toegangsverbod voor LPG-voertuigen tot ondergrondse parkings 
uit de Vlarem-milieuwetgeving geschrapt. Dat heeft ze op 8 november 2002 beslist om het 
gebruik van milieuvriendelijke brandstof te stimuleren. Volgens minister van Leefmilieu Vera Dua 
zijn de veiligheidsnormen voor LPG-installaties in de voertuigen zodanig verstrengd dat een 
schrapping van het verbod niet tot verhoogde risico's leidt. Deze wijzing van de reglementering 
kadert in het beleid van de Vlaamse regering om het gebruik van LPG als milieuvriendelijke 
brandstof te stimuleren. (Bron: Febiac v.z.w. )
 
Maar vele privé uitgebate garages staan het toch niet toe. Maar dat trek ik mij niet aan, ik rij toch zonder LPG sticker en parkeer mij daar toch.
In Nederland hebben ze sinds 1989 de scherpe wetgeving en regulering die we hier ook sinds 2002 hebben, en daar mag het wel in elke garage. Er is sinds dien in Nederland nog geen enkel ongeval gebeurd in ondergrondse parkeergarages door lpg. 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke auto's lenen zich goed om op LPG/LPI te leggen?

 

Leeftijd auto: Max 4jr oud

Km's max: 60.000km

 

Doelstelling om er 60.000km per jaar mee te rijden.

 

Do's en dont's?

 

@@gewoon ik ook niet overdrijven he, twintig jaar geleden lukte het prima om daar 300.000km mee te rijden.. zal nu ook nog wel lukken zeker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

aan een tempo van 1000km/jaar zou ik niet eens denken aan lpg/lpi

ik ook niet, maar als het er op zit......moet je het kunnen uitschakelen. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

@@gewoon ik ook niet overdrijven he, twintig jaar geleden lukte het prima om daar 300.000km mee te rijden.. zal nu ook nog wel lukken zeker?

 

meestal waren het wagens die al een zwaar leven achter de rug hebben. ;)

 

Nu mij lijken die oudere motoren wat meer geschikt ervoor wegens simpelere inbouw. Maar volgens mij moet het perfect mogelijk zijn om op een moderne motor LPG in te bouwen. Zeker nu alles gemeten wordt en ze inspuitingstijdstippen bepalen door de computer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

meestal waren het wagens die al een zwaar leven achter de rug hebben. ;)

 

Nu mij lijken die oudere motoren wat meer geschikt ervoor wegens simpelere inbouw. Maar volgens mij moet het perfect mogelijk zijn om op een moderne motor LPG in te bouwen. Zeker nu alles gemeten wordt en ze inspuitingstijdstippen bepalen door de computer.

Dat is bij mij, op de E36 ook het geval. Is niet niet bepaald een moderne motor...

 

Ding zit gekoppeld aan de ECU. 

 

Foto's onder de kap

11399021174_005f8e25fd_b.jpg

 

11399206445_ecc7d80d31_b.jpg

 

11399267835_c3db44a331_b.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik bedoel die direct ingespoten turbo benzines. Of er nu benzine in komt of LPG. Lijkt mij kwestie van programmeerwerk om daar een goed rendement uit te halen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet kiezen voor een degelijk installatie en installateur.

 

LPi is enkel en alleen Vialle. LPi is vloeibare inspuiting van het gas met een gaspomp in te tank.

LPG is gasvormige inspuiting. Gas gaat onder druk van de druk die in de tank heerst naar een verdamper geleidt (die verwarmt wordt door de koelvloeistof) en dus gasvormig de cilinders ingespoten.

 

Voordeel van LPi is dat deze systemen nauwkeuriger af te regelen zijn (vloeistof is makkelijker te doseren dmv een injector dan gas) en je behoudt het koelend effect zoals bij een benzine omdat het gas verdampt in de cilinder. Een Vialle installatie is wel enkele €€€ duurder dan een LPG installatie.

 

Voordelen -> cheap bollen

Nadelen -> kleinere tank soms, tenzij je een cilindertank in je koffer legt maar dan verlies je ruimte. Een LPG installatie werkt nooit 100% perfect. Kan voor 95% perfect werken maar je gaat er altijd iets van merken. En de bijkomende taks niet vergeten maar die is verwaarloosbaar.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En tanken duurt en nachtje ofzo?

 

Voordelen van CNG t.a.v. diesel of benzine

  • 95% minder uitstoot van fijne deeltjes
  • 30% minder CO2-uitstoot 
  • de prijs aan de pomp is 20 à 30% goedkoper dan voor diesel of benzine
  • CNG-wagens zijn zuiniger, waardoor u op de brandstofprijs in totaal 40 à 60% bespaart
  • tanken gaat even snel als bij klassieke brandstoffen; veel sneller dus dan het opladen van een elektrische auto.
  • CNG veroorzaakt minder motorslijtage, omdat er minder verbrandingsresidu’s zijn
  • een cng-voertuig kan ook rijden op biogas, dat wordt verkregen door de ontbinding van organisch afval; dat vergroot nog het ecologische voordeel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ik bedoel die tankinstallaties voor thuis denk ik die zo traag gaan?

 

Wat kost zo'n liter aardgas dan eigenlijk als je maar 20 - 30% bespaart? LPG is 1/3 van benzineprijs....

Link naar reactie
Delen op andere sites

het gaat over een lpi installatie zonder kleppensmeersysteem.  je moet dan wel een additief toevoegen voor extra smering.

maar als je de lpi zou uitschakelen moet je waarschijnlijk dat additief niet meer toevoegen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid