tuscani 10.035 Geplaatst: 7 oktober 2014 Delen Geplaatst: 7 oktober 2014 Wat zijn nu de voordelen en nadelen van deze installaties? en kan je deze bv ook gewoon uitzetten zonder enig probleem, of is de ombouw zo dat je altijd er aan vast zit? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast wooter Geplaatst: 7 oktober 2014 Delen Geplaatst: 7 oktober 2014 Voordeel: goedkopere literprijs. Nadeel: eenmalige kost van aankoop en ombouw, garantie. Doorgaans moet je toch wat kilometers afleggen vooraleer je kilometerprijs globaal toch daalt, en dan hopen dat je geen problemen hebt want constructeur van je auto en installateur van je LP-installatie gaan naar mekaar wijzen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tuscani 10.035 Geplaatst: 7 oktober 2014 Auteur Delen Geplaatst: 7 oktober 2014 maar als er een installatie inzit kan je die gewoon uitschakelen, of blijft die steeds draaien op dat gas. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
CharlesV 3.655 Geplaatst: 7 oktober 2014 Delen Geplaatst: 7 oktober 2014 Je kan ze uitschakelen en gewoon op benzine rijden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wouterr 781 Geplaatst: 7 oktober 2014 Delen Geplaatst: 7 oktober 2014 Je kan altijd kiezen of je op LPG of benzine rijdt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tuscani 10.035 Geplaatst: 7 oktober 2014 Auteur Delen Geplaatst: 7 oktober 2014 Zouden ze dat ergens kunnen testen zo'n installatie. dat de motor nog soepel draait en dergelijke. Want lpg/lpi is in mijn ogen inderdaad pas rendabel als je veel km's doet, maar bij kortere afstanden lijkt me het gezonder zonder te rijden? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gewoon ik 6.722 Geplaatst: 7 oktober 2014 Delen Geplaatst: 7 oktober 2014 Er zijn hollanders genoeg die daarop (goedkoop) rondrijden. Lange afstanden, korte afstanden, goed afgeregeld, slecht afgeregeld, ... De meesten halen toch wel 100k kilometers en dan is alles vrijwel op (motor, wagen, ...). @@Asserti en @@fiddy (leeft die nog eigenlijk?) hadden/hebben wel ervaring hiermee dacht ik. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tuscani 10.035 Geplaatst: 7 oktober 2014 Auteur Delen Geplaatst: 7 oktober 2014 aan een tempo van 1000km/jaar, ben ik dan wel gerust. maar ik dacht al van die verhalen gelezen te hebben over verbrande dit en kapotte dat, wegens slechte installatie. en het laatste wat ik wil is natuurlijk zware kosten aan een motor krijgen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jan.van.gent 3.728 Geplaatst: 7 oktober 2014 Delen Geplaatst: 7 oktober 2014 Ik heb nu bijna 1 jaar LPG op mijn E36 316i. Deze E36 gekocht vorig jaar, met 68.000 km's op de teller, in nieuwstaat. Bij LPG De roover hem op LPG laten leggen. Installatie was een €1800. Sinds plaatsen van de installatie draait die nog steeds perfect op benzine, en draait ook perfect op gas. Geen enkele keer moeten teruggaan voor afstelproblemen of whatsoever. Verbruik op benzine: 9 liter Verbruik op gas: 10 liter bij een vrij stevige voet. Aan een gasprijs van pakweg 0.53 €/liter rij je dus rond voor €5.3 per 100 km. Sinds aankoop nu een 25.000 km's bijgezet op deze sleur, en nog niets van kosten gehad. Vlak na aankoop heb ik wel preventief waterpomp vervangen, en nieuwe waterpomp gestoken. Gezien het onze daily is wouden we toch wat betrouwbaarheid... Klepsmeersysteem heb ik niet, volgens installateur niet nodig op deze blokjes, kleppen geven geen problemen bij deze motoren. Bij sommige andere blokken is dit wel aan te raden wegens anders verbrande kleppen. (LPG koelt de kleppen niet zo goed als benzine) LPG tank zit in de plaats van het reserve wiel. Daarmee heb ik een rijbereik van 450 km (op gas, daarnaast kan je nog altijd 500 km op benzine rijden, dus geen paniek als je op 440 km zit en geen tankstation in de buurt). Maar gezien wij veel autostrade doen, en af en toe toch eens pauze pakken, is even stoppen aan een tankstation langs de autostrade maar een kleintje. Vuldop zit mooi weggewerkt achter de tankdop, vlak naast de benzine vuldop. Dus geen lelijke gaten in bumper ofzo. Schakelen tussen benzine/lpg gaat automatisch van zodra het blok 30°C heeft bereikt. Je voelt niets van het schakelen. Maar je kan ook altijd zelf kiezen met de knop, wil je eens doorknallen, kan je hem gewoon op benzine laten draaien. Kortom, nu heb ik een kist van €3000 all-in, die nog gerust 150.000 km's kan bijdoen, die rond de €5 per 100 km zit. Wil je iets gelijkaardigs cheapass, moet je een kleine diesel koekendoos gaan shoppen, not my cup of tea! Doe mij maar dan E36 kwaliteit op LPG. Grootste nadeel: parkeergarages. Je mag er mee ondergronds parkeren, zie: Vlaamse regering schrapt ondergronds parkeerverbod LPG-wagens (08/11/02). De Vlaamse regering heeft het toegangsverbod voor LPG-voertuigen tot ondergrondse parkings uit de Vlarem-milieuwetgeving geschrapt. Dat heeft ze op 8 november 2002 beslist om het gebruik van milieuvriendelijke brandstof te stimuleren. Volgens minister van Leefmilieu Vera Dua zijn de veiligheidsnormen voor LPG-installaties in de voertuigen zodanig verstrengd dat een schrapping van het verbod niet tot verhoogde risico's leidt. Deze wijzing van de reglementering kadert in het beleid van de Vlaamse regering om het gebruik van LPG als milieuvriendelijke brandstof te stimuleren. (Bron: Febiac v.z.w. ) Maar vele privé uitgebate garages staan het toch niet toe. Maar dat trek ik mij niet aan, ik rij toch zonder LPG sticker en parkeer mij daar toch.In Nederland hebben ze sinds 1989 de scherpe wetgeving en regulering die we hier ook sinds 2002 hebben, en daar mag het wel in elke garage. Er is sinds dien in Nederland nog geen enkel ongeval gebeurd in ondergrondse parkeergarages door lpg. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gewoon ik 6.722 Geplaatst: 7 oktober 2014 Delen Geplaatst: 7 oktober 2014 aan een tempo van 1000km/jaar zou ik niet eens denken aan lpg/lpi Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
msxx 6.636 Geplaatst: 7 oktober 2014 Delen Geplaatst: 7 oktober 2014 Welke auto's lenen zich goed om op LPG/LPI te leggen? Leeftijd auto: Max 4jr oud Km's max: 60.000km Doelstelling om er 60.000km per jaar mee te rijden. Do's en dont's? @@gewoon ik ook niet overdrijven he, twintig jaar geleden lukte het prima om daar 300.000km mee te rijden.. zal nu ook nog wel lukken zeker? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tuscani 10.035 Geplaatst: 7 oktober 2014 Auteur Delen Geplaatst: 7 oktober 2014 aan een tempo van 1000km/jaar zou ik niet eens denken aan lpg/lpi ik ook niet, maar als het er op zit......moet je het kunnen uitschakelen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jan.van.gent 3.728 Geplaatst: 7 oktober 2014 Delen Geplaatst: 7 oktober 2014 Directe injectie lag toch een pak moeilijker meen ik mij te herinneren voor LPG. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gewoon ik 6.722 Geplaatst: 7 oktober 2014 Delen Geplaatst: 7 oktober 2014 @@gewoon ik ook niet overdrijven he, twintig jaar geleden lukte het prima om daar 300.000km mee te rijden.. zal nu ook nog wel lukken zeker? meestal waren het wagens die al een zwaar leven achter de rug hebben. Nu mij lijken die oudere motoren wat meer geschikt ervoor wegens simpelere inbouw. Maar volgens mij moet het perfect mogelijk zijn om op een moderne motor LPG in te bouwen. Zeker nu alles gemeten wordt en ze inspuitingstijdstippen bepalen door de computer. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jan.van.gent 3.728 Geplaatst: 7 oktober 2014 Delen Geplaatst: 7 oktober 2014 meestal waren het wagens die al een zwaar leven achter de rug hebben. Nu mij lijken die oudere motoren wat meer geschikt ervoor wegens simpelere inbouw. Maar volgens mij moet het perfect mogelijk zijn om op een moderne motor LPG in te bouwen. Zeker nu alles gemeten wordt en ze inspuitingstijdstippen bepalen door de computer. Dat is bij mij, op de E36 ook het geval. Is niet niet bepaald een moderne motor... Ding zit gekoppeld aan de ECU. Foto's onder de kap Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gewoon ik 6.722 Geplaatst: 7 oktober 2014 Delen Geplaatst: 7 oktober 2014 ik bedoel die direct ingespoten turbo benzines. Of er nu benzine in komt of LPG. Lijkt mij kwestie van programmeerwerk om daar een goed rendement uit te halen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jochen 5.165 Geplaatst: 7 oktober 2014 Delen Geplaatst: 7 oktober 2014 Je moet kiezen voor een degelijk installatie en installateur. LPi is enkel en alleen Vialle. LPi is vloeibare inspuiting van het gas met een gaspomp in te tank. LPG is gasvormige inspuiting. Gas gaat onder druk van de druk die in de tank heerst naar een verdamper geleidt (die verwarmt wordt door de koelvloeistof) en dus gasvormig de cilinders ingespoten. Voordeel van LPi is dat deze systemen nauwkeuriger af te regelen zijn (vloeistof is makkelijker te doseren dmv een injector dan gas) en je behoudt het koelend effect zoals bij een benzine omdat het gas verdampt in de cilinder. Een Vialle installatie is wel enkele €€€ duurder dan een LPG installatie. Voordelen -> cheap bollen Nadelen -> kleinere tank soms, tenzij je een cilindertank in je koffer legt maar dan verlies je ruimte. Een LPG installatie werkt nooit 100% perfect. Kan voor 95% perfect werken maar je gaat er altijd iets van merken. En de bijkomende taks niet vergeten maar die is verwaarloosbaar. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gert-Jan 416 Geplaatst: 7 oktober 2014 Delen Geplaatst: 7 oktober 2014 http://www.amt.nl/PageFiles/20726/002_2009_9_70_onderdelen.pdf 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jochen 5.165 Geplaatst: 7 oktober 2014 Delen Geplaatst: 7 oktober 2014 http://www.amt.nl/PageFiles/20726/002_2009_9_70_onderdelen.pdf Is zo'n ding wat in mijn Audi steekt denk ik. eens op mijn gemak lezen! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
msxx 6.636 Geplaatst: 7 oktober 2014 Delen Geplaatst: 7 oktober 2014 Hmmmm, mooie wagens op CNG, maar dat is nog moeilijker verkrijgbaar Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
msxx 6.636 Geplaatst: 7 oktober 2014 Delen Geplaatst: 7 oktober 2014 http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=255033243&asrc=st|as 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jochen 5.165 Geplaatst: 7 oktober 2014 Delen Geplaatst: 7 oktober 2014 En tanken duurt en nachtje ofzo? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
msxx 6.636 Geplaatst: 7 oktober 2014 Delen Geplaatst: 7 oktober 2014 En tanken duurt en nachtje ofzo? Voordelen van CNG t.a.v. diesel of benzine 95% minder uitstoot van fijne deeltjes 30% minder CO2-uitstoot de prijs aan de pomp is 20 à 30% goedkoper dan voor diesel of benzine CNG-wagens zijn zuiniger, waardoor u op de brandstofprijs in totaal 40 à 60% bespaart tanken gaat even snel als bij klassieke brandstoffen; veel sneller dus dan het opladen van een elektrische auto. CNG veroorzaakt minder motorslijtage, omdat er minder verbrandingsresidu’s zijn een cng-voertuig kan ook rijden op biogas, dat wordt verkregen door de ontbinding van organisch afval; dat vergroot nog het ecologische voordeel Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jochen 5.165 Geplaatst: 7 oktober 2014 Delen Geplaatst: 7 oktober 2014 Ah ik bedoel die tankinstallaties voor thuis denk ik die zo traag gaan? Wat kost zo'n liter aardgas dan eigenlijk als je maar 20 - 30% bespaart? LPG is 1/3 van benzineprijs.... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tuscani 10.035 Geplaatst: 7 oktober 2014 Auteur Delen Geplaatst: 7 oktober 2014 het gaat over een lpi installatie zonder kleppensmeersysteem. je moet dan wel een additief toevoegen voor extra smering. maar als je de lpi zou uitschakelen moet je waarschijnlijk dat additief niet meer toevoegen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.