Ga naar inhoud

LPG / LPI


tuscani

Aanbevolen berichten

ik denk dat het met die kleppenspelingen nog allemaal wel meevalt. Zeker aangezien ze zonder aanpassingen (injectoren en motormanagment uitgezonderd) dieselmotoren op gas laten draaien.

 

De Scania's die in de SS staan, draaien in sommige LPG-binnenschepen direct op het restgas van hun lading. Uitlaatcollectoren en turbo's gaan iets minder lang mee door de hogere verbrandingstemperaturen, maar that's it. Halen mooi hun uren. Tenzij ze langdurig te zwaar belast worden. (rating op gas is lager dan die op diesel)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeg nu gewoon welke occasie je op het oog hebt. Toch goed dat dat ding dat heeft?

ik schuim de markt eens af, en wou ook weten wat de voor en nadelen zijn van zo'n installatie.

of die bv. niet nadelig kunnen zijn bij korte afstanden en of zo'n zaken kunnen uitgezet worden om puur op benzine te kunnen rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik schuim de markt eens af, en wou ook weten wat de voor en nadelen zijn van zo'n installatie.

of die bv. niet nadelig kunnen zijn bij korte afstanden en of zo'n zaken kunnen uitgezet worden om puur op benzine te kunnen rijden.

Aan 1000km/jaar zou ik overwegen de installatie te laten uitbouwen en verkopen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan 1000km/jaar zou ik overwegen de installatie te laten uitbouwen en verkopen.

Goh zou ik ook niet doen. Zit je toch hier en daar met gaten.

En zo een installatie is 2ehands niet veel waard, omdat die toch opnieuw geplaatst moet worden door erkend installateur (of toch tenminste zijn stempel/papieren).

Heb ook nog zitten kijken om zelf een installatie te plaatsen, maar daar dan mee naar een gasinstallateur stappen die dat wilt goedkeuren als geplaatst onder zijn naam? Ik zou het als installateur toch niet graag doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herhaal wat ik in een ander topic zei: m'n vrouw rijdt ong 15 000 km/j met haar 2.4 en ze verbruikt 10l benzine. Geen haar op mijn hoofd dat aan LPG/LPI denkt, da's nu ook de kost niet, die benzine. 

Ik echter, had m'n dealer niet zo een neutrale houding tov LPG, had ik er misschien al lang eentje. Met 60 000 km/j geraak je er. Dan was Philken zijn V70 R zelfs goedkoper dan mijn V70 D5.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de berekening gedaan voor mijn geval, en na 30.000 km's ben ik uit de kosten. Op 1 jaar tijd 25.000 km's gereden, dus nog even en de installatie begint op te brengen.

Dit is inclusief LPG taks, LPG onderhoud,...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herhaal wat ik in een ander topic zei: m'n vrouw rijdt ong 15 000 km/j met haar 2.4 en ze verbruikt 10l benzine. Geen haar op mijn hoofd dat aan LPG/LPI denkt, da's nu ook de kost niet, die benzine. 

Ik echter, had m'n dealer niet zo een neutrale houding tov LPG, had ik er misschien al lang eentje. Met 60 000 km/j geraak je er. Dan was Philken zijn V70 R zelfs goedkoper dan mijn V70 D5.

 

Als ik uit ga van 3cent verschil per kilometer dan scheelt het meer dan 2.000 euro per jaar in ons geval. Dat is niet niks als je weet dat je in ruil een dikke naft mag rijden :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt een besparing van benzine, maar je hebt wel een veel hogere schijf van belastingen, hou je daar ook rekening mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt een besparing van benzine, maar je hebt wel een veel hogere schijf van belastingen, hou je daar ook rekening mee?

 

Dat is 10 euro per maand. T.o.v. benzine, het is zelfs goedkoper in jaarlijkse verkeerstax dan diesel..

 

Brandstofkosten verschil kan oplopen tot 200 euro per maand

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een auto op gas inschrijven is trouwens ook goedkoper dan een benzinewagen. Bij mijn Audi scheelde dat toch een dikke 200€ biv ^^

Als je met een 2000cc 20.000km/jaar doet heb je na 2 jaar al 1000€ winst als je hem op gas legt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De olie van mijn E36 ziet er nu trouwens een pak helderder uit na een oliewissel. Ipv bruin, ziet die na 10.000 km's bijna nog nagenoeg helder zoals ik hem er in goot.

Viel me gewoon op na mijn oliewissels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

ik schuim de markt eens af, en wou ook weten wat de voor en nadelen zijn van zo'n installatie.

of die bv. niet nadelig kunnen zijn bij korte afstanden en of zo'n zaken kunnen uitgezet worden om puur op benzine te kunnen rijden.

Nu weten we tenminste op wat we moeten antwoorden :-P

Gas is niet nadelig voor korte afstanden. Je kan altijd nog gewoon op benzine rijden.

Enige nadelen zijn minder plaats en meer gewicht door de tank. En dat je in de meeste ondergrondse niet moogt parkeren. Maar net zoals Jan doe ik dat toch. De reden waarom het niet mag is omdat lpg zwaarder is dan lucht en blijft samen hangen. Als er lpg uit een voertuig lekt op het onderste verdiep zal die gasbel daar blijven hangen. De garages waar het wel mag zijn uitgerust met detectoren.

CNG is veiliger want dat verspreidt zich. Lpg ontbrandt ook makkelijker.

Aan 1000km/jaar zou ik overwegen de installatie te laten uitbouwen en verkopen.

Ik zie niet in waarom? Het kost je geld en het verlaagt de waarde van je auto.

Je motor moet wel een bepaalde temperatuur bereikt hebben eer hij op gas draait, dus als je nooit meer dan 2km rijdt zal je nooit op gas rijden.

Ik herhaal wat ik in een ander topic zei: m'n vrouw rijdt ong 15 000 km/j met haar 2.4 en ze verbruikt 10l benzine. Geen haar op mijn hoofd dat aan LPG/LPI denkt, da's nu ook de kost niet, die benzine.

Ik echter, had m'n dealer niet zo een neutrale houding tov LPG, had ik er misschien al lang eentje. Met 60 000 km/j geraak je er. Dan was Philken zijn V70 R zelfs goedkoper dan mijn V70 D5.

Op minder dan 2 jaar heb je het terug verdiend en gaat je verbruikskost met de helft naar beneden. 1500 euro per jaar..

Je hebt een besparing van benzine, maar je hebt wel een veel hogere schijf van belastingen, hou je daar ook rekening mee?

Afhankelijk van de grootte van je motor betaal je rond de 100euro extra per jaar. Je biv zal wel lager zijn.

Even ,aanvullen op Jochen, er zijn drie soorten systemen.

Verdamper zonder injectie, werkt zoals carburator. Het oudste en minst efficiëntie systeem.

Verdamper met gas injectie, het meest gebruikte systeem. Duurder en meer afstelwerk dan het bovenstaande maar efficiënter en zuiniger.

LPI. Vloeibare gasinjectie. Wordt aangeboden door Vialle en ICOM. Duurste systeem.

Imho kan gas wel 100 procent goed werken, alleen moet je dan wat geld steken in de afstelling van je systeem. Aangezien de meeste mensen gas willen voor de goedkoop en het dan langer duurt eer ze break even zijn bespaart men hier op.

Als je het verslag leest van avantus zijn tuner zie je dat een perfect afgestelde installatie kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gas kan perfect werken. Ik was daar super content van op m'n 540i. Nooit of nooit voor problemen gezorgd.

 

Net zoals Jan al zei: olie was echt heel zuiver wij een wissel :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu weten we tenminste op wat we moeten antwoorden :-P

Gas is niet nadelig voor korte afstanden. Je kan altijd nog gewoon op benzine rijden.

Enige nadelen zijn minder plaats en meer gewicht door de tank. En dat je in de meeste ondergrondse niet moogt parkeren. Maar net zoals Jan doe ik dat toch. De reden waarom het niet mag is omdat lpg zwaarder is dan lucht en blijft samen hangen. Als er lpg uit een voertuig lekt op het onderste verdiep zal die gasbel daar blijven hangen. De garages waar het wel mag zijn uitgerust met detectoren.

CNG is veiliger want dat verspreidt zich. Lpg ontbrandt ook makkelijker.

Ik zie niet in waarom? Het kost je geld en het verlaagt de waarde van je auto.

Je motor moet wel een bepaalde temperatuur bereikt hebben eer hij op gas draait, dus als je nooit meer dan 2km rijdt zal je nooit op gas rijden.

Op minder dan 2 jaar heb je het terug verdiend en gaat je verbruikskost met de helft naar beneden. 1500 euro per jaar..

Afhankelijk van de grootte van je motor betaal je rond de 100euro extra per jaar. Je biv zal wel lager zijn.

Even ,aanvullen op Jochen, er zijn drie soorten systemen.

Verdamper zonder injectie, werkt zoals carburator. Het oudste en minst efficiëntie systeem.

Verdamper met gas injectie, het meest gebruikte systeem. Duurder en meer afstelwerk dan het bovenstaande maar efficiënter en zuiniger.

LPI. Vloeibare gasinjectie. Wordt aangeboden door Vialle en ICOM. Duurste systeem.

Imho kan gas wel 100 procent goed werken, alleen moet je dan wat geld steken in de afstelling van je systeem. Aangezien de meeste mensen gas willen voor de goedkoop en het dan langer duurt eer ze break even zijn bespaart men hier op.

Als je het verslag leest van avantus zijn tuner zie je dat een perfect afgestelde installatie kan.

Linkje naar die post ivm Avantus zijn tuner?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Merci! Is idd interessant om te lezen :)

Seffens naar de LPG boer met mijn kar. Ik verwacht dat hij gewoon de verdamper gaat bijdraaien om de druk te verhogen. Na een tijdje zakt die druk, was bij mijn 9000 ook zo...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb één keer een auto gehad met lpg installatie en heb dat daar uitgesmeten. Dat rijdt al bij al niet zoveel goedkoper.

-Uw verbruik op benzine is hoger vanwege het extra gewicht.

-Verbruik op gas was sowieso al hoger.

-Onderhoud van de installatie (bij mij waren na 2 jaar membranen in de verdamper gescheurd)( mijn pa heeft vroeger 3 scheefgetrokken cilinderkoppen gehad op zijn lpg auto)

-Extra taksen, maar ook extra kosten op de keuring

-Bij verkoop moet je geluk hebben, voor de één is het een argument pro, op de ander één contra.

 

Ik zou het in ieder geval niet meer moeten hebben, tenzij de wagen bifuel is van fabriek af. Maar al hun achterafgeplaatste troep mogen ze houden.

En ik zou het al zeker niet doen op een kleine turbomotor met een vrij hoog vermogen. Een groot laagtoerig koppelblok genre v8 is nog iets anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

.

En ik zou het al zeker niet doen op een kleine turbomotor met een vrij hoog vermogen. Een groot laagtoerig koppelblok genre v8 is nog iets anders.

Waarom juist?

Heb nog maar 1 auto op LPG gehad maar ik heb daar weinig problemen mee gehad eigenlijk. Hopelijk met deze ook!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid