Bompa 15.505 Geplaatst: 21 februari 2015 Delen Geplaatst: 21 februari 2015 Naar aanleiding van een paar posts over versnellingsbakken van vrachtwagens elders op dit forum, en naar aanleiding van een niet-verminderende fascinatie voor vrachtwagens, denk ik dat de tijd rijp is voor alle vragen en antwoorden rond de _specifieke_ vrachtwagentechniek. En aangezien er hier toch een aantal kenners en ervaringsdeskundigen zitten, denk ik dat dit wel eens zeer leerrijk kan worden. We beginnen met de versnellingsbakken, wie kan een overzicht geven over de voornaamste soorten en hun manier van gebruiken? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Fons De Turbospons 1.152 Geplaatst: 21 februari 2015 Delen Geplaatst: 21 februari 2015 Een topic/rubriek "mijn vrachtwagen" mag ook. Over de versnellingsbakken en hoe te gebruiken, zie YouTube. Interessant! Wat ik mij afvraag: - waarom hebben bepaalde trekkers meer assen? Grip? - waarom hebben bepaalde trekkers hogere/dikkere banden? BV. Heb je daf xf'n met dunne lage banden en andere rijden met dikke hogen banden. Cabines en vermogen lijken identiek. Heeft het te maken met gewicht vd lading? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
CAS 7.285 Geplaatst: 21 februari 2015 Delen Geplaatst: 21 februari 2015 De fietsbel van Eaton: Komt bij ons niet zoveel voor, is hetzelfde principe als 2 splitters, waarbij de voorste tussen hoog en laag wisselt en de linkse de halve versnellingen. Deze Eaton is meestal niet gesynchroniseerd. Revmatchen om te schakelen dus. Dan de gewone splitter: Op deze afbeelding is het met een splitter apart wel, meestal zit die op de schakelpook. Redelijk simpel patroon en makkelijk te onthouden. Meestal ook met een R versnelling in de hoge stand die ver onbruikbaar is. Kan je echt hard met achteruit rijden, wat bij een vrachtwagen eigenlijk nog niet zo vanzelfsprekend is. 2 splitters: Komt bij ons het meest voor, 12 versnellingen meestal (C tel ik niet mee dan) En de klop boite: Neutraal heeft 2 standen dan zoals je ziet. Naar rechts kloppen en ze gaat naar de hogere, naar links en je kan de lagere selecteren. Rij er een dag mee en je linker knie doet pijn, samen met je rechter elleboog. Bijna alle soorten patronen vind je trouwens in: http://www.oudedaftechniek.nl/fotomap%20paginas/PDF%20bestanden/Daf%202800,%203300,%203600%20ATI%20en%20spacecab/versnellingsbak/Versnellingsbak%20type%20Fuller%20RT%20RTO%20RTOO%20en%20RTOX/Fuller%20bak%20%20RT%20RTO%20RTOO%20EN%20RTOX.pdf Je gaat zien dat het soms echt ver totaal geen steek zal houden hoe ze optellen. Ook, maar dat zie je bij ons echt zo goed als nooit, heb je soms meer dan 1 pook. Maar zo een pook is dan vervanging van de splitter. De 5x2 van een merk waar ik nu niet op kan komen is nog veel in USA trucks gebruikt geweest. Je hebt dan een normaal patroon en 1 extra pook om de halve te selecteren. Als je daar filmpjes van bekijkt, schakelen ze meestal overmatig en doen ze zelfs onnodige bewegingen om het wat moeilijker te doen lijken. 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
SB-01 2.977 Geplaatst: 21 februari 2015 Delen Geplaatst: 21 februari 2015 Een topic/rubriek "mijn vrachtwagen" mag ook. Over de versnellingsbakken en hoe te gebruiken, zie YouTube. Interessant! Wat ik mij afvraag: - waarom hebben bepaalde trekkers meer assen? Grip? - waarom hebben bepaalde trekkers hogere/dikkere banden? BV. Heb je daf xf'n met dunne lage banden en andere rijden met dikke hogen banden. Cabines en vermogen lijken identiek. Heeft het te maken met gewicht vd lading? Of het met grip te maken heeft kan ik niet zeggen, maar het heeft sowieso met gewicht te maken. Het is beter/noodzakelijk om het gewicht over meer assen (en dus ook wielen) te verdelen. Dat zien we trouwens ook in de vliegtuigindustrie, waar een kleine B737 slechts 2 achterwielen per kant heeft en een grote B777 6 achterwielen per kant. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
CAS 7.285 Geplaatst: 21 februari 2015 Delen Geplaatst: 21 februari 2015 Deze gaat er voor Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
CAS 7.285 Geplaatst: 21 februari 2015 Delen Geplaatst: 21 februari 2015 Een topic/rubriek "mijn vrachtwagen" mag ook. Over de versnellingsbakken en hoe te gebruiken, zie YouTube. Interessant! Wat ik mij afvraag: - waarom hebben bepaalde trekkers meer assen? Grip? - waarom hebben bepaalde trekkers hogere/dikkere banden? BV. Heb je daf xf'n met dunne lage banden en andere rijden met dikke hogen banden. Cabines en vermogen lijken identiek. Heeft het te maken met gewicht vd lading? Assen = MTM 2 assen = 19ton MTM 3 assen = 26ton MTM 1 as mag nooit meer dan 13ton hebben bij ons, maar ook niet meer dan 5ton per band! Dit volgens onze wetgeving. Je zal zien dat een Mercedes of MAN met 3 assen een MTM heeft van 32 of zelfs 36ton. Echter mag het niet. Maximum gewicht bij ons is 44ton, daarboven is uitzonderlijk vervoer. Kleinere banden is meestal voor volumetransport. De laadvloer kan zo lager komen te liggen en ipv 2,8m hoog kan je 3m hoog gaan. Als de velg zelf kleiner is is het een lager MTM. De kleine velgen gaan maar tot 12ton dacht ik (19ton kan mss ook nog), daarboven is het normaal altijd 22,5inch dat er op ligt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bompa 15.505 Geplaatst: 21 februari 2015 Auteur Delen Geplaatst: 21 februari 2015 Al super, de info hier. Alleen, .. met die shifters is het dus idd niet éénduidig in welk patroon je moet opschakelen... Of tenminste nog niet duidelijk voor mij. Bij de Eaton Fuller bv, is het 1 2 3 4 5 6 7 8 Low en dan 1 2 3 4 5 6 7 8 High? Of is het 1 low 2 high 3 low 3 high enz (denk eerder het eerste?) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bompa 15.505 Geplaatst: 21 februari 2015 Auteur Delen Geplaatst: 21 februari 2015 Zot! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
CAS 7.285 Geplaatst: 21 februari 2015 Delen Geplaatst: 21 februari 2015 Al super, de info hier. Alleen, .. met die shifters is het dus idd niet éénduidig in welk patroon je moet opschakelen... Of tenminste nog niet duidelijk voor mij. Bij de Eaton Fuller bv, is het 1 2 3 4 5 6 7 8 Low en dan 1 2 3 4 5 6 7 8 High? Of is het 1 low 2 high 3 low 3 high enz (denk eerder het eerste?) Bij deze doe je volgens de afbeelding ongeveer: 1H, 4H (dus voorste splitter omlaag en de zijsplitter omhoog en blijf je af, na 4H zet je de voorste splitter omhoog), 5H, 6H, 7L, 7H, 8L, 8H. Op die manier moet je niet te veel met je splitters bezig zijn en met dat je uit 1H vertrekt spaar je toch de koppeling, velen zullen echter uit 4H vertrekken. Op deze manier moet je ook minder schakelen met de pook zelf, je gaat bvb van 6H naar 7L, terwijl je schakelt, of zelfs als die nog in 6H zit, zet je je zijsplitter in L waardoor je tijdens het schakelen gaat uitkomen in 7L. Om dan naar 7H te zetten, zet je je zijsplitter in H, je kan dat doen vanaf je de koppeling gelost hebt om in 7L te komen. Dan gewoon koppeling induwen en je gaat naar 7H. Zot! Rechtse pook is splitter voor de lage en de hoge, dus zoals op de afbeelding hierboven, kiezen tussen 1tem4 en 5tem8. De linkse is kiezen tussen L en H. Die kerel in het filmpje schakelt veel met de 2 poken terwijl het maar voor de helft nodig is. Kerel gaat bvb van 6L naar 6H en al wat die moet doen is de linkse van voor naar achter zetten, maar toch gaat die de middenste ook nog eens in 6 zetten. Is veel meer show dan nodig. Als ik mij niet vergis is 3 poken ook nooit op de markt gebracht, maar een ombouw van de splitters. Blijft wel zalig hoe die motor klinkt. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
SB-01 2.977 Geplaatst: 21 februari 2015 Delen Geplaatst: 21 februari 2015 Geef mij maar mijn simpele 6-bak zenne Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bompa 15.505 Geplaatst: 21 februari 2015 Auteur Delen Geplaatst: 21 februari 2015 Als kind dacht ik vroeger dat een camion met 12 vitessen gewoon al die H-patronen naast elkaar had Dus gewoon zoals een auto, maar dan verder opbouwend naar rechts. Maar het is zowaar nog ingewikkelder. Maar 'k ben wel mee met wat CAS hier beschreef Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
CAS 7.285 Geplaatst: 22 februari 2015 Delen Geplaatst: 22 februari 2015 Als kind dacht ik vroeger dat een camion met 12 vitessen gewoon al die H-patronen naast elkaar had Dus gewoon zoals een auto, maar dan verder opbouwend naar rechts. Maar het is zowaar nog ingewikkelder. Maar 'k ben wel mee met wat CAS hier beschreef Bij Mercedes stond vroeger (heb nog niet met een recente manuele gereden) die patronen alsof jij het dacht op de pook! Was ook met zo een klop boite, maar de N staat daar niet op vermeld. Niet zo duidelijk voorbeeld wel. Eerste keer dat ik daar instapte was ik toch blij dat ik al met een klop boite gereden had... Want ik kreeg de sleutels en mocht dan zelf uitvissen hoe de dieselpomp in dat bedrijf werkte en hoe die manuele zijn ding deed. Maar als je stil staat en je gaat in N naar rechts, hoor je al dat die de hogere versnellingen selecteert. Dus de link was snel gelegd. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bompa 15.505 Geplaatst: 22 februari 2015 Auteur Delen Geplaatst: 22 februari 2015 hé ja, zo een fast and the gurious gearbox De klopboite. Eens filmpje zoeken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
CAS 7.285 Geplaatst: 22 februari 2015 Delen Geplaatst: 22 februari 2015 hé ja, zo een fast and the gurious gearbox De klopboite. Eens filmpje zoeken. Je begrijpt direct waarom klop boite Vanaf 2:30 vertrekt die er trouwens mee. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
CAS 7.285 Geplaatst: 22 februari 2015 Delen Geplaatst: 22 februari 2015 12 speed van Volvo. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
CAS 7.285 Geplaatst: 22 februari 2015 Delen Geplaatst: 22 februari 2015 https://www.youtube.com/watch?v=r9Lc62Rx-aQ 12 speed van Scania. Kerel heeft er gelijk wel wat last mee Maar op het eind als die zegt dat de koppeling mag gebruikt worden. Bij veel amerikanen is het dus effectief zo dat je manueel moet schakelen zonder de koppeling in te duwen. Nu, bij velen duw je ze maar voor de helft in en niet volledig. Maar die mannen en techniek... Je mag daar een vrachtwagen enkel importeren als die 15 jaar of ouder is om hun eigen markt te beschermen, en dat is eigenlijk wel nodig ook... Alleen zou ik er toch graag eens met rijden. Die motoren Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 22 februari 2015 Delen Geplaatst: 22 februari 2015 @@PJH Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 22 februari 2015 Delen Geplaatst: 22 februari 2015 Je bent precies een dwerg in dat ding Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
SB-01 2.977 Geplaatst: 22 februari 2015 Delen Geplaatst: 22 februari 2015 Al maar goed dat die kerels daar 1x accelereren en dan 300 miles highway doen, want als je met dat stadsdistributie moet doen ben je 's avonds verlamd aan je rechterarm... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Krikkie 7.170 Geplaatst: 22 februari 2015 Delen Geplaatst: 22 februari 2015 Ik heb gewoon 6 versnellingen in mijne volvo FL6 camion, simpeler kan niet Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
CAS 7.285 Geplaatst: 22 februari 2015 Delen Geplaatst: 22 februari 2015 Al maar goed dat die kerels daar 1x accelereren en dan 300 miles highway doen, want als je met dat stadsdistributie moet doen ben je 's avonds verlamd aan je rechterarm... Veel show hoor, schakelt echt teveel. Je moet er eens op letten dat die de rode splitter induwt en dan gewoon naar N gaat en weer dezelfde positie. Ook bij het afremmen op de motorrem. Ik doe 12 - 11 - 10 - 7 en onder de 7 sta je al bijna stil hé. Als je enkel op de motorrem werkt heb je veel meer vertraging als je richting 2500rpm gaat en dan laat zakken tot 1200, daar weer paar versnellingen omlaag dat je zo dicht mogelijk tegen de 3000rpm uit komt. Ga je veel sneller snelheid minderen dan al je halve versnellingen af te gaan want ieder schakelmoment verlies je geen snelheid of bij 4procent of meer afdaling win je zelfs snelheid. Die vertrekt met zelfde versnellingsbak dan in Geezus zijn filmpje. Dus het kan ook met veel minder show En zelfs hier gaat die alle van 1 tem 4 met enkel de halve over te slaan. Van 1H naar 4H gaat dus ook en dan zou maar 7x geschakeld hebben van 0 naar 100. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast wooter Geplaatst: 22 februari 2015 Delen Geplaatst: 22 februari 2015 Maximum gewicht bij ons is 44ton, daarboven is uitzonderlijk vervoer. En zo had je dus in Nederland situaties waar men 60 ton mag rijden, en de asdruk per as lager is dan hier op 44 ton. En dan maar afvragen hoe we ons rechter baanvak op de E17 kapotrijden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
CAS 7.285 Geplaatst: 22 februari 2015 Delen Geplaatst: 22 februari 2015 En zo had je dus in Nederland situaties waar men 60 ton mag rijden, en de asdruk per as lager is dan hier op 44 ton. En dan maar afvragen hoe we ons rechter baanvak op de E17 kapotrijden. Nu nog hé. 5 asser is 44ton, in UK is dat 6asser en in NL zit je ook sneller met 6 assen. Maar weet nu niet juist of dat dan ook 44ton is. In NL zijn hun vaste wegenwerkenvrachtwagens wel de moeite, 5 assen op een vast voertuig Blijkbaar ook al met 6 assen: Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Krikkie 7.170 Geplaatst: 22 februari 2015 Delen Geplaatst: 22 februari 2015 En overladen zijn we hier ook nooit Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Riskitalltowin 2.957 Geplaatst: 22 februari 2015 Delen Geplaatst: 22 februari 2015 Waarom schakelen als de As Tronic het voor jou doet. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.