Ga naar inhoud

Het grote vrachtwagentechniek-topic


Bompa

Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van een paar posts over versnellingsbakken van vrachtwagens elders op dit forum, en naar aanleiding van een niet-verminderende fascinatie voor vrachtwagens, denk ik dat de tijd rijp is voor alle vragen en antwoorden rond de _specifieke_ vrachtwagentechniek. En aangezien er hier toch een aantal kenners en ervaringsdeskundigen zitten, denk ik dat dit wel eens zeer leerrijk kan worden.

 

We beginnen met de versnellingsbakken, wie kan een overzicht geven over de voornaamste soorten en hun manier van gebruiken?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een topic/rubriek "mijn vrachtwagen" mag ook.

Over de versnellingsbakken en hoe te gebruiken, zie YouTube. Interessant!

Wat ik mij afvraag:

- waarom hebben bepaalde trekkers meer assen? Grip?

- waarom hebben bepaalde trekkers hogere/dikkere banden? BV. Heb je daf xf'n met dunne lage banden en andere rijden met dikke hogen banden. Cabines en vermogen lijken identiek. Heeft het te maken met gewicht vd lading?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De fietsbel van Eaton: 

 

eaton_twin_split.jpg?__SQUARESPACE_CACHE

iphone-20110103164947-1.jpg?fileId=10055

 

iphone-20110103164947-2.jpg?fileId=10055

 

iphone-20110103164947-3.jpg?fileId=10055

 

Komt bij ons niet zoveel voor, is hetzelfde principe als 2 splitters, waarbij de voorste tussen hoog en laag wisselt en de linkse de halve versnellingen. Deze Eaton is meestal niet gesynchroniseerd. Revmatchen om te schakelen dus. 

 

 

Dan de gewone splitter:

 

3644195185_f399c5d934.jpg

 

Op deze afbeelding is het met een splitter apart wel, meestal zit die op de schakelpook. Redelijk simpel patroon en makkelijk te onthouden. Meestal ook met een R versnelling in de hoge stand die ver onbruikbaar is. Kan je echt hard met achteruit rijden, wat bij een vrachtwagen eigenlijk nog niet zo vanzelfsprekend is. 

 

 

2 splitters:

2009-international-lonestar-harley-david

 

Komt bij ons het meest voor, 12 versnellingen meestal (C tel ik niet mee dan)

 

En de klop boite:

 

8-speed-man-4x4-gear-box-78.JPG

 

Neutraal heeft 2 standen dan zoals je ziet. Naar rechts kloppen en ze gaat naar de hogere, naar links en je kan de lagere selecteren. Rij er een dag mee en je linker knie doet pijn, samen met je rechter elleboog. 

 

Bijna alle soorten patronen vind je trouwens in:

http://www.oudedaftechniek.nl/fotomap%20paginas/PDF%20bestanden/Daf%202800,%203300,%203600%20ATI%20en%20spacecab/versnellingsbak/Versnellingsbak%20type%20Fuller%20RT%20RTO%20RTOO%20en%20RTOX/Fuller%20bak%20%20RT%20RTO%20RTOO%20EN%20RTOX.pdf

 

Je gaat zien dat het soms echt ver totaal geen steek zal houden hoe ze optellen. Ook, maar dat zie je bij ons echt zo goed als nooit, heb je soms meer dan 1 pook. Maar zo een pook is dan vervanging van de splitter. De 5x2 van een merk waar ik nu niet op kan komen is nog veel in USA trucks gebruikt geweest. Je hebt dan een normaal patroon en 1 extra pook om de halve te selecteren. Als je daar filmpjes van bekijkt, schakelen ze meestal overmatig en doen ze zelfs onnodige bewegingen om het wat moeilijker te doen lijken. 

 

 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een topic/rubriek "mijn vrachtwagen" mag ook.

Over de versnellingsbakken en hoe te gebruiken, zie YouTube. Interessant!

Wat ik mij afvraag:

- waarom hebben bepaalde trekkers meer assen? Grip?

- waarom hebben bepaalde trekkers hogere/dikkere banden? BV. Heb je daf xf'n met dunne lage banden en andere rijden met dikke hogen banden. Cabines en vermogen lijken identiek. Heeft het te maken met gewicht vd lading?

Of het met grip te maken heeft kan ik niet zeggen, maar het heeft sowieso met gewicht te maken. Het is beter/noodzakelijk om het gewicht over meer assen (en dus ook wielen) te verdelen. Dat zien we trouwens ook in de vliegtuigindustrie, waar een kleine B737 slechts 2 achterwielen per kant heeft en een grote B777 6 achterwielen per kant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een topic/rubriek "mijn vrachtwagen" mag ook.

Over de versnellingsbakken en hoe te gebruiken, zie YouTube. Interessant!

Wat ik mij afvraag:

- waarom hebben bepaalde trekkers meer assen? Grip?

- waarom hebben bepaalde trekkers hogere/dikkere banden? BV. Heb je daf xf'n met dunne lage banden en andere rijden met dikke hogen banden. Cabines en vermogen lijken identiek. Heeft het te maken met gewicht vd lading?

 

Assen = MTM

 

2 assen = 19ton MTM 

3 assen = 26ton MTM

 

1 as mag nooit meer dan 13ton hebben bij ons, maar ook niet meer dan 5ton per band! 

 

Dit volgens onze wetgeving. Je zal zien dat een Mercedes of MAN met 3 assen een MTM heeft van 32 of zelfs 36ton. Echter mag het niet. Maximum gewicht bij ons is 44ton, daarboven is uitzonderlijk vervoer. 

 

 

Kleinere banden is meestal voor volumetransport. De laadvloer kan zo lager komen te liggen en ipv 2,8m hoog kan je 3m hoog gaan. Als de velg zelf kleiner is is het een lager MTM. De kleine velgen gaan maar tot 12ton dacht ik (19ton kan mss ook nog), daarboven is het normaal altijd 22,5inch dat er op ligt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al super, de info hier. Alleen, ..  met die shifters is het dus idd niet éénduidig in welk patroon je moet opschakelen...

Of tenminste nog niet duidelijk voor mij.

Bij de Eaton Fuller bv, is het 1 2 3 4 5 6 7 8 Low en dan 1 2 3 4 5 6 7 8 High?

Of is het 1 low 2 high 3 low 3 high enz (denk eerder het eerste?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al super, de info hier. Alleen, ..  met die shifters is het dus idd niet éénduidig in welk patroon je moet opschakelen...

Of tenminste nog niet duidelijk voor mij.

Bij de Eaton Fuller bv, is het 1 2 3 4 5 6 7 8 Low en dan 1 2 3 4 5 6 7 8 High?

Of is het 1 low 2 high 3 low 3 high enz (denk eerder het eerste?)

 

2009-international-lonestar-harley-david

 

Bij deze doe je volgens de afbeelding ongeveer:

 

1H, 4H (dus voorste splitter omlaag en de zijsplitter omhoog en blijf je af, na 4H zet je de voorste splitter omhoog), 5H, 6H, 7L, 7H, 8L, 8H. 

 

Op die manier moet je niet te veel met je splitters bezig zijn en met dat je uit 1H vertrekt spaar je toch de koppeling, velen zullen echter uit 4H vertrekken. Op deze manier moet je ook minder schakelen met de pook zelf, je gaat bvb van 6H naar 7L, terwijl je schakelt, of zelfs als die nog in 6H zit, zet je je zijsplitter in L waardoor je tijdens het schakelen gaat uitkomen in 7L. Om dan naar 7H te zetten, zet je je zijsplitter in H, je kan dat doen vanaf je de koppeling gelost hebt om in 7L te komen. Dan gewoon koppeling induwen en je gaat naar 7H. 

 

 

Zot!

 

 

Rechtse pook is splitter voor de lage en de hoge, dus zoals op de afbeelding hierboven, kiezen tussen 1tem4 en 5tem8. De linkse is kiezen tussen L en H. Die kerel in het filmpje schakelt veel met de 2 poken terwijl het maar voor de helft nodig is. Kerel gaat bvb van 6L naar 6H en al wat die moet doen is de linkse van voor naar achter zetten, maar toch gaat die de middenste ook nog eens in 6 zetten. Is veel meer show dan nodig. 

 

Als ik mij niet vergis is 3 poken ook nooit op de markt gebracht, maar een ombouw van de splitters. Blijft wel zalig hoe die motor klinkt. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als kind dacht ik vroeger dat een camion met 12 vitessen gewoon al die H-patronen naast elkaar had :D

Dus gewoon zoals een auto, maar dan verder opbouwend naar rechts.

Maar het is zowaar nog ingewikkelder. Maar 'k ben wel mee met wat CAS hier beschreef :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als kind dacht ik vroeger dat een camion met 12 vitessen gewoon al die H-patronen naast elkaar had :D

Dus gewoon zoals een auto, maar dan verder opbouwend naar rechts.

Maar het is zowaar nog ingewikkelder. Maar 'k ben wel mee met wat CAS hier beschreef :)

 

b71bc319fb2b.jpg

 

Bij Mercedes stond vroeger (heb nog niet met een recente manuele gereden) die patronen alsof jij het dacht op de pook! Was ook met zo een klop boite, maar de N staat daar niet op vermeld. 

 

mercedes_atego_Truck_GearShift_Knobs_001

 

Niet zo duidelijk voorbeeld wel. Eerste keer dat ik daar instapte was ik toch blij dat ik al met een klop boite gereden had... Want ik kreeg de sleutels en mocht dan zelf uitvissen hoe de dieselpomp in dat bedrijf werkte en hoe die manuele zijn ding deed. Maar als je stil staat en je gaat in N naar rechts, hoor je al dat die de hogere versnellingen selecteert. Dus de link was snel gelegd. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.youtube.com/watch?v=r9Lc62Rx-aQ

 

12 speed van Scania.

 

Kerel heeft er gelijk wel wat last mee :D Maar op het eind als die zegt dat de koppeling mag gebruikt worden. Bij veel amerikanen is het dus effectief zo dat je manueel moet schakelen zonder de koppeling in te duwen. Nu, bij velen duw je ze maar voor de helft in en niet volledig. Maar die mannen en techniek... Je mag daar een vrachtwagen enkel importeren als die 15 jaar of ouder is om hun eigen markt te beschermen, en dat is eigenlijk wel nodig ook... Alleen zou ik er toch graag eens met rijden. Die motoren :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al maar goed dat die kerels daar 1x accelereren en dan 300 miles highway doen, want als je met dat stadsdistributie moet doen ben je 's avonds verlamd aan je rechterarm...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al maar goed dat die kerels daar 1x accelereren en dan 300 miles highway doen, want als je met dat stadsdistributie moet doen ben je 's avonds verlamd aan je rechterarm...

 

Veel show hoor, schakelt echt teveel. Je moet er eens op letten dat die de rode splitter induwt en dan gewoon naar N gaat en weer dezelfde positie. 

 

Ook bij het afremmen op de motorrem. Ik doe 12 - 11 - 10 - 7 en onder de 7 sta je al bijna stil hé. Als je enkel op de motorrem werkt heb je veel meer vertraging als je richting 2500rpm gaat en dan laat zakken tot 1200, daar weer paar versnellingen omlaag dat je zo dicht mogelijk tegen de 3000rpm uit komt. Ga je veel sneller snelheid minderen dan al je halve versnellingen af te gaan want ieder schakelmoment verlies je geen snelheid of bij 4procent of meer afdaling win je zelfs snelheid. 

 

 

 

Die vertrekt met zelfde versnellingsbak dan in Geezus zijn filmpje. Dus het kan ook met veel minder show ;) En zelfs hier gaat die alle van 1 tem 4 met enkel de halve over te slaan. Van 1H naar 4H gaat dus ook en dan zou maar 7x geschakeld hebben van 0 naar 100. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maximum gewicht bij ons is 44ton, daarboven is uitzonderlijk vervoer. 

En zo had je dus in Nederland situaties waar men 60 ton mag rijden, en de asdruk per as lager is dan hier op 44 ton. En dan maar afvragen hoe we ons rechter baanvak op de E17 kapotrijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En zo had je dus in Nederland situaties waar men 60 ton mag rijden, en de asdruk per as lager is dan hier op 44 ton. En dan maar afvragen hoe we ons rechter baanvak op de E17 kapotrijden.

 

Nu nog hé. 5 asser is 44ton, in UK is dat 6asser en in NL zit je ook sneller met 6 assen. Maar weet nu niet juist of dat dan ook 44ton is. 

 

In NL zijn hun vaste wegenwerkenvrachtwagens wel de moeite, 5 assen op een vast voertuig :inlove:

 

BX-DB-94%5B5%5D-BorderMaker.jpg

 

Blijkbaar ook al met 6 assen:

 

445_d3cb7987f1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid