Ga naar inhoud

Het grote vrachtwagentechniek-topic


Bompa

Aanbevolen berichten

Over welke tijd spreken we dan? Die digitale met schijf is rond 2000 gelanceerd zeker?

Zal iets vroeger geweest zijn.

Denk '98 maar ben niet meer zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wanneer heb jij dan gereden?

Van '92 tot 2000 voltijds.

Eerst een jaar met vlees en daarna met beton.

Daarna nog een jaar of 3 na mijn uren een beetje bijgeklust.

Vooral container vervoer naar de haven van Gent en met de kipwagen.

Nu alleen nog met de verhuis camion als vrienden dienst. :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste week van juni mag ik op bijscholing voor de vakbekwaamheid.

 

01/06 Rij- en Rusttijden     

02/06 Ladingzekering        

03/06 EHBO

04/06 Goede Gezondheid

05/06 Wegcode

 

De eerste 3 dagen moeten mijn collega en ik (we volgen dat telkens per twee chauffeurs per vestiging) naar de vestiging in Ardooie en de laatste 2 dagen mogen we in Zolder blijven. Ik zal blij zijn als dat achter de rug is, dan ben ik weer 5 jaar gerust  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

BE is 750euro dacht ik. CE via transportbedrijf (indien je C al hebt wel) is 600euro. Keuze was snel gemaakt...

C + E is natuurlijk duurder. Maar via transportbedrijf mag je altijd 50procent recupereren. Dus je kan altijd eens gaan horen voor een deal.

Ik had mijn C en de CE heb ik zelf betaald, heeft me een goeie 1300 euro gekost.

Veel geld, maar uiteindelijk heb je dat voor het leven hé. Allé ja, zolang je medisch goed bent uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat wij zonder DE een gelede bus mogen besturen is al even onnozel als dat van die CE en BE. Maar een touringcar met remork mag ik dan weer niet.

Klopt, dat is een onnozele redenering. En dat enkel omdat de scheiding van de delen in een werkplaats gedaan moet worden.

Dus met andere woorden: neem een trekker-oplegger, las de koppelingschotel dicht wanneer de trekker aangekoppeld is en rijd rustig rond met een rijbewijs C. Dat zou exact hetzelfde zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste week van juni mag ik op bijscholing voor de vakbekwaamheid.

 

01/06 Rij- en Rusttijden     

02/06 Ladingzekering        

03/06 EHBO

04/06 Goede Gezondheid

05/06 Wegcode

 

De eerste 3 dagen moeten mijn collega en ik (we volgen dat telkens per twee chauffeurs per vestiging) naar de vestiging in Ardooie en de laatste 2 dagen mogen we in Zolder blijven. Ik zal blij zijn als dat achter de rug is, dan ben ik weer 5 jaar gerust  :)

WAT?? Duurt dat een ganse week? 

 

Fuck it, dat moeten ze bij de B-kes ook doen! Gat in de markt jong!

Link naar reactie
Delen op andere sites

WAT?? Duurt dat een ganse week? 

 

Fuck it, dat moeten ze bij de B-kes ook doen! Gat in de markt jong!

Je kan ook af en toe een weekend doen als je wil. Ik heb het op een week gedaan. Dacht eerst dat dat nog ging meevallen, zo een weekje in een klaslokaal. Maar ik kwam echt wel zot. Wel goeie klas gehad, één leren kennen met transportbedrijf en die heeft mij al direct werk aangeboden ook. Vermelde ook dat die met een single dochter zat van mijn leeftijd en dat ik wel wat charisma heb. Ben hem dus bevriend aan het houden :D

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

WAT?? Duurt dat een ganse week? 

 

Fuck it, dat moeten ze bij de B-kes ook doen! Gat in de markt jong!

De bijscholing omvat 35u les die gevolgd dienen te worden in een tijdspanne van 5 jaar, maar hoe jij dat doet kies jij (of eigenlijk je werkgever) zelf. Je mag dus die 35u ineens doen zoals wij dat nu doen, maar er zijn ook genoeg bedrijven die ervoor kiezen om hun chauffeurs jaarlijks 7u les te laten volgen. Op die manier is het minder "saai" voor de chauffeur en zijn de kosten gespreid voor de werkgever. Want kosten doet dat uiteraard wel een hoop.

Ik kijk er wel naar uit zoals ik al zei, toch weer in orde voor de komende 5 jaar dan (dus 2016-2021). Ook al omdat er bij ons nog steeds besparingen/veranderingen op til staan en, ook al is er ons beloofd dat er voor ons financieel niets zal veranderen, je nooit weet hoe het zal lopen. Een andere job zoeken wanneer je vakbekwaamheid bijvoorbeeld nog maar 2 maanden geldig is, is zeker geen gunstige positie om te solliciteren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In uw geval zou ik dat zeker meepakken. En zou ik het doen in 1 week. (is dat met examen?)

 

 

Je kan ook af en toe een weekend doen als je wil. Ik heb het op een week gedaan. Dacht eerst dat dat nog ging meevallen, zo een weekje in een klaslokaal. Maar ik kwam echt wel zot. Wel goeie klas gehad, één leren kennen met transportbedrijf en die heeft mij al direct werk aangeboden ook. Vermelde ook dat die met een single dochter zat van mijn leeftijd en dat ik wel wat charisma heb. Ben hem dus bevriend aan het houden :D

 

Ma vent toch, die was niet helemaal nuchter zeker?  :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen, dat is zonder een echt examen. Dus gewoon de 35u les volgen en klaar. Misschien dat er een kleine test aan het einde van de dag volgt, dat weet ik niet precies maar veel houdt het alleszins niet in. Ook weer een beetje raar want iemand die zijn vakbekwaamheid voor het eerst moet halen die moet een heus examen met studycases afleggen. Nu goed, ik klaag uiteraard niet  ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

't zal wel zijn. Alles dat elektronisch gestuurd is (camions, tractors, hakselaars, maaidorsers,...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet niet of dat veel gedaan wordt, maar het is evenzeer mogelijk uiteraard. Net zoals bij de wagens zijn er ook vrachtwagens met eenzelfde motor in verschillende vermogensvarianten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kom deze nog veel tegen:

Voor mij mag het minder opvallend, maar zo een longline zou ik wel nog snel voor tekenen. Deze week nog telefoon gehad trouwens van transporteur die wil dat ik voor hem rij. Nieuwe Scania Streamline, wel zwaarste 6cilinder. Mss moet ik zeggen dat het indien V8 in orde is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet niet of dat veel gedaan wordt, maar het is evenzeer mogelijk uiteraard. Net zoals bij de wagens zijn er ook vrachtwagens met eenzelfde motor in verschillende vermogensvarianten.

En om adblue uit te schakelen!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kom deze nog veel tegen:

Voor mij mag het minder opvallend, maar zo een longline zou ik wel nog snel voor tekenen. Deze week nog telefoon gehad trouwens van transporteur die wil dat ik voor hem rij. Nieuwe Scania Streamline, wel zwaarste 6cilinder. Mss moet ik zeggen dat het indien V8 in orde is...

Voor mij mag het ook minder opvallend. Simpelweg zwart met zilveren en chroom accenten is prima.

 

R620_Viking_Wallpaper.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet niet of dat veel gedaan wordt, maar het is evenzeer mogelijk uiteraard. Net zoals bij de wagens zijn er ook vrachtwagens met eenzelfde motor in verschillende vermogensvarianten.

 

Veel is relatief, maar het wordt zeker gedaan. Ik weet een aantal gechipte tractoren rijden, ook een gechipte maishakselaar en een gechipte maaidorser (dat blok heeft de testbank opgeblazen  :D )

 

En om adblue uit te schakelen!

 

Ja? Wie kan dat?  :D

Want gans die AdBleu installatie is een enorme domper op het mooie geronk van een FPT 6.7  :noparty:

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bijscholing omvat 35u les die gevolgd dienen te worden in een tijdspanne van 5 jaar, maar hoe jij dat doet kies jij (of eigenlijk je werkgever) zelf. Je mag dus die 35u ineens doen zoals wij dat nu doen, maar er zijn ook genoeg bedrijven die ervoor kiezen om hun chauffeurs jaarlijks 7u les te laten volgen. Op die manier is het minder "saai" voor de chauffeur en zijn de kosten gespreid voor de werkgever. Want kosten doet dat uiteraard wel een hoop.

Ik kijk er wel naar uit zoals ik al zei, toch weer in orde voor de komende 5 jaar dan (dus 2016-2021). Ook al omdat er bij ons nog steeds besparingen/veranderingen op til staan en, ook al is er ons beloofd dat er voor ons financieel niets zal veranderen, je nooit weet hoe het zal lopen. Een andere job zoeken wanneer je vakbekwaamheid bijvoorbeeld nog maar 2 maanden geldig is, is zeker geen gunstige positie om te solliciteren.

Uw baas kan subsidies krijgen voor die bijscholing, er zijn er veel die dat niet weten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kom deze nog veel tegen:

Wat een zalig ding :inlove: Zou eigenlijk echt eens een dagje willen passagieren in een truck, lijkt mij een hele ervaring.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een zalig ding :inlove: Zou eigenlijk echt eens een dagje willen passagieren in een truck, lijkt mij een hele ervaring.

Zo'n ervaring is dat niet hoor  :lol:

 

Als je naar het buitenland mag rijden en onderweg mooie gebieden tegenkomt dan kan dat best zeer fijn zijn, maar daar is eigenlijk alles mee gezegd. Verder kom je soms ogen te kort om te zorgen dat je overal veilig doorkomt, in de file hangen, in druk verkeer zitten en laden/lossen.

Enfin, dat is mijn ervaring hé. Ik zeg eerlijk dat ik dan ook geen echte trucker ben, maar eerder een besteljongen die toevallig een vrachtwagen heeft. Zo voelt het toch aan. Op een werkdag van 6 uur zit ik met een rijtijd van ongeveer 2u15. Dat wil dus zeggen dat ik bijna 75% van de tijd bezig ben met laden en lossen. Soms zou ik ook wel een job willen waar ik simpelweg tussen 2 grote bedrijven moet pendelen en waar ze de truck voor mij laden/lossen. Maar gedaan hebben rond 10u is te leuk om zomaar op te geven  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid