Ga naar inhoud

Het grote vrachtwagentechniek-topic


Bompa

Aanbevolen berichten

De sancties? Zonder de verplichte 35u bijscholing krijg je geen attest en ga je dus geen nieuw rijbewijs kunnen gaan aanvragen.

Enfin jawel, maar dan zonder code 95. Dus mag je geen bezoldigd vervoer meer doen, enkel nog voor eigen privé doeleinden zoals bijvoorbeeld een paardencamion die je gebruikt om met je eigen paarden op wedstrijd te gaan.

Geen idee wat de sancties zijn wanneer ze je pakken zonder code 95 terwijl je duidelijk voor het werk aan het rijden bent.

Maar ik veronderstel dat ze dat gelijk trekken met "rijden zonder geldig rijbewijs", want daar komt het op neer.

Ik hoop dat ze m pakken :)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wist het dat het een Daf was, heb ze nog zien rijden.

 

Vandaag eentje van Volvo in occasie zien passeren, een N12. Beginnen heel wat geld te gaan, die beestjes. Was 28j oud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo content van MAN camions jong Rob? Bij onze bussen zijn de MAN's de citroens onder de bussen, echten plastieken bazaar die meer in de garage staan als wa anders.

 

Waar onze citaro's met 800K km het nog prima doen staan die MAN's die nog geen 400K hebben uit elkaar te rammelen met meer mankementen aan dan dat ze km's rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je vergelijkt een bus van fabriek met een bus op chassis...

Een bus zit helemaal anders in elkaar ook. Is niet gemaakt om gewicht te sleuren en heeft pas zijn stevigheid eens die in elkaar zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Rob maar ik verschiet van het verschil in kwaliteit dat er blijkbaar is. Dat in tegenstelling met onze volvos en mercedessen terwijl man wel goed blijkt te zijn in camions. En ja de opbouw is anders maar de aandrijving, remmen, enzo van die technische dingen verschillen toch niet zoveel van camions denk ik. Volgens mij zijn er ook geen bussen meer op chassis, zijn allemaal enorme zelfdragende carrosserieën.

Blij het wl vreemd vinden dat wij allemaal eender welk merk met 4-bak automaten zitten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe bedoel je? 

Dat vervoersmaatschappijen zeggen:

- maak mij eens een bus voor zoveel man voor die prijs. Verdere uitleg hoeft niet zeker?

Die nieuwe kleinere bussen zien er gewoon playmobil uit tegenover een echte volvo bus van pakweg 10j oud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees hier vanalles over koppelingen lossen en klopboite's.... Maar waarom is een vrachtwagen manueel? Voor de driver involvement? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees hier vanalles over koppelingen lossen en klopboite's.... Maar waarom is een vrachtwagen manueel? Voor de driver involvement? :D

Vroeger (geen idee over de exacte termijn) gingen hydraulische aandrijvingen en veel koppel overbrengen niet goed samen...

 

Tegenwoordig lukt dat beter, al zijn het meestal gerobotiseerde (enkele of dubbele koppeling) of onder last schakelbare (zie je niet in vrachtwagens, wel elders)

Link naar reactie
Delen op andere sites

attachicon.gifIMG_20150225_112854.jpg

 

Zoals sommige zullen merken, de boite stond nog koud. Weer naar 5de was nog tegen zijn goesting :D

 

Ik heb hier ne smile tot achter mijn oren :) :) :)

Filmpke al 4x bekeken :lol:

 

Wel handig, zo een opbergvak voor de pook :D

 

 

't Is toch echt wel iets speciaal, zo een vrachtwagen. Amper toeren maken, amper snelheid halen, en schakelen. Welke Renault is dat? Die waar je vaak mee rijdt?

 

En hoe zet je de motorrem aan? (man, vragen met hopen heb ik)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ne smile tot achter mijn oren :) :) :)

Filmpke al 4x bekeken :lol:

 

Wel handig, zo een opbergvak voor de pook :D

 

 

't Is toch echt wel iets speciaal, zo een vrachtwagen. Amper toeren maken, amper snelheid halen, en schakelen. Welke Renault is dat? Die waar je vaak mee rijdt?

 

En hoe zet je de motorrem aan? (man, vragen met hopen heb ik)

 

Eigenlijk is dit best een hoogtoerig blok :D

 

Is een Renault Premium van 2005 dacht ik. Met Volvo motor en boite. 320pk als ik mij niet vergis. 1800rpm aan 90! Terwijl de zwaardere motoren eerder 1300rpm draaien, of zelfs 1200. Klinkt niet zoveel minder, maar in de vrachtwagenwereld is dat wel een wereld van verschil. Ik had in het begin nogal de neiging om naar de 9de versnelling te gaan ;)

 

 

Motorrem hangt af van type tot type. Bij deze heb je een hendel boven de richtingaanwijzers en die heeft maar 1 stand. Bij sommige zit die hendel rechts, soms heb je 7 standen er in... Bij DAF zit dat veel naast de koppelingspedaal en zo zijn er nog wel merken. 

 

Bij Scania bvb gaan je remlichten automatisch branden bij gebruik van de motorrem, bij Renault enkel bij de nieuwere modellen en als je in stand 2 of 3 zit (3 max). Het blauwe lampje op de toerenteller betekend trouwens dat de motorrem op staat. Als ik dan in hogere toeren ga en gas los, gaat dat 2de ook branden. Als het derde brand zit ik te hoog in toeren :D Dat is dan rood van kleur. 

 

De vrachtwagen in het filmpje zit al boven de 700 000km trouwens. Beetje afgedankt soms ook. Maar mocht vandaag kiezen tussen een nieuwere of deze, en op zich rijd ik er wel eens graag mee. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vervoersmaatschappijen zeggen:

- maak mij eens een bus voor zoveel man voor die prijs. Verdere uitleg hoeft niet zeker?

Die nieuwe kleinere bussen zien er gewoon playmobil uit tegenover een echte volvo bus van pakweg 10j oud.

 

Ik werk niet voor de lijn maar voor een onderaanneming, onze bakken zijn privé. Onze nieuwe citaro's van Mercedes hebben dezelfde kwaliteit als de oude bakken. Onzen baas wilt echt wel degelijkheid want hij moet ze zelf ook onderhouden. 

 

De regie zelf (de lijn dus) reed tot voor kort ook niet met vreemde/buitenlandse merken, enkel Jonckheere's en VanHool. Nu hebben ze wel sinds kort Iveco waar nog veel rond te doen was vermits ze geen bestelling gedaan hadden bij VanHool. En daar is't echt wel zo zoals jij zegt. Enkel de pachters rijden rond met man en mercedes.

 

 

Die man's komen er dan ook niet meer in, waar je wel in gelijk hebt is die kost want maar de prijzen van Merc en man liggen wel +- gelijk (prijs van een rijwoning :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb eens met zo'n onderaannemer gepraat en die had net een nieuw contract binnen. 

Om dat vlot te bedienen had hij 5 bussen nodig. 3 Nieuwe gekocht (offerte laten maken en de goedkoopste gekozen van de 3 (Volvo, Merc en MAN)... MAN

En dan nog 2 occasies gekocht. Hij hoopte op niet te veel panne, anders ging hij zijn broek scheuren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

attachicon.gifIMG_20150225_112854.jpg

Zoals sommige zullen merken, de boite stond nog koud. Weer naar 5de was nog tegen zijn goesting :D

Slaat gij daar altijd zo op als je naar uw lagere gaat? :-D

Ik vertrek altijd in 2de, 4de en dan omhoog. Zo hebben ze het mij geleerd in de rij school.

Herinnert zich hier nog iemand toen dat wooter kwam beweren dat een vrachtwagen even snel op trok al een auto? :-P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slaat gij daar altijd zo op als je naar uw lagere gaat? :-D

Ik vertrek altijd in 2de, 4de en dan omhoog. Zo hebben ze het mij geleerd in de rij school.

Herinnert zich hier nog iemand toen dat wooter kwam beweren dat een vrachtwagen even snel op trok al een auto? :-P

 

Ik heb leren rijden met een ATEGO 14t... met 5-bak! Was vrij vreemd om dan met uw rijbewijs in een MAN te stappen met zo'n klopding.

 

't is te zien welke auto, maar ik heb al sprintjes gewonnen.  :ninja:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb eens met zo'n onderaannemer gepraat en die had net een nieuw contract binnen. 

Om dat vlot te bedienen had hij 5 bussen nodig. 3 Nieuwe gekocht (offerte laten maken en de goedkoopste gekozen van de 3 (Volvo, Merc en MAN)... MAN

En dan nog 2 occasies gekocht. Hij hoopte op niet te veel panne, anders ging hij zijn broek scheuren...

 

Awel maar gij zegt eerst das de fout van de aanbesteding, ja en neen maar 't is vooral de man die crap is he, ja 't is de goeiekoopste maar voor een reden niewaar. Ben al content dat ze bij ons regelmatig voor Benz gaan.

 

 

Die man's hebben ook altijd wel een foutmelding op den tableau.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah. Nuja sowieso heb je bij die merken niet veel te kiezen he, je kan uit een paar motortoenijpingsprogramma's kiezen (man is daar straf in tot de bus compleet nergens meer heen gaat) en voor de rest is dat de bus. Overlaatst nog op youtube een filmke gezien van ne chauffeur aan den andere kant van de wereld met z'n MAN bus. 

 

Kreeg in de comments te lezen dat het vreemd was om een lion's city te zien zonder foutmelding op den tableau. Bleek het digitale schermpje bij deze gewoon stuk te zijn :lol:

 

Uiteraard als je één van de 3 regies zijt of een enorme groep als keolis dan valt er wel wat meer te zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slaat gij daar altijd zo op als je naar uw lagere gaat? :-D

Ik vertrek altijd in 2de, 4de en dan omhoog. Zo hebben ze het mij geleerd in de rij school.

Herinnert zich hier nog iemand toen dat wooter kwam beweren dat een vrachtwagen even snel op trok al een auto? :-P

Rijschool is technisch niet altijd het beste. Eigenlijk ga je pas naar uw lage versnellingen als je stil staat. Op de rijschool zeiden ze onder de 25km/u. Ook het vertrekken. Volledig zonder slip is eigenlijk 1ste. Maar we spreken dan op verschil op 750dkm...

En ik moest toch duidelijk zijn in mijn filmpje! Met een deftige klop heb ik trouwens minder last dan hem er in te duwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid