Ga naar inhoud

Het grote vrachtwagentechniek-topic


Bompa

Aanbevolen berichten

Ik begin meer en meer te overwegen om voor m'n vrachtwagen (CE) te gaan.

Ik moet zowiezo m'n BE halen (ik rij al 2 jaar zonder :oops: ). Ok het is nog altijd een heel pak opleg maar dan denk ik...why not :)

 

Als ik in't weekend mss extra jobke kan vinden om wat te rijden betaald zich dat uiteindelijk toch terug.

En ik blijf vol verwondering naar vrachtwagens kijken dus de interesse is er zeker!

 

Alleen zo'n manuele boite in de knie krijgen gaat nog lachen worden denk ik bij mij :D

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begin meer en meer te overwegen om voor m'n vrachtwagen (CE) te gaan.

Ik moet zowiezo m'n BE halen (ik rij al 2 jaar zonder :oops: ). Ok het is nog altijd een heel pak opleg maar dan denk ik...why not :)

 

Als ik in't weekend mss extra jobke kan vinden om wat te rijden betaald zich dat uiteindelijk toch terug.

En ik blijf vol verwondering naar vrachtwagens kijken dus de interesse is er zeker!

 

Alleen zo'n manuele boite in de knie krijgen gaat nog lachen worden denk ik bij mij :D

 

Ook zoiets hier, behalve de E in CE, en behalve dat extra jobke zoeken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begin meer en meer te overwegen om voor m'n vrachtwagen (CE) te gaan.

Ik moet zowiezo m'n BE halen (ik rij al 2 jaar zonder :oops: ). Ok het is nog altijd een heel pak opleg maar dan denk ik...why not :)

Als ik in't weekend mss extra jobke kan vinden om wat te rijden betaald zich dat uiteindelijk toch terug.

En ik blijf vol verwondering naar vrachtwagens kijken dus de interesse is er zeker!

Alleen zo'n manuele boite in de knie krijgen gaat nog lachen worden denk ik bij mij :D

BE is 750euro dacht ik. CE via transportbedrijf (indien je C al hebt wel) is 600euro. Keuze was snel gemaakt...

C + E is natuurlijk duurder. Maar via transportbedrijf mag je altijd 50procent recupereren. Dus je kan altijd eens gaan horen voor een deal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

BE is 750euro dacht ik. CE via transportbedrijf (indien je C al hebt wel) is 600euro. Keuze was snel gemaakt...

C + E is natuurlijk duurder. Maar via transportbedrijf mag je altijd 50procent recupereren. Dus je kan altijd eens gaan horen voor een deal.

 

Zelfs zonder transportbedrijf toch? Via KMO portefeuille.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs zonder transportbedrijf toch? Via KMO portefeuille.

Dan ook? Weer wat bijgeleerd! Dacht enkel via transport. Wel mooi dan. Al vind ik de prijs dan eigenlijk ongeveer correct.

Weet je of er met het moto rijbewijs ook wat te regelen valt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de C uit eigen zak betaald, was niet goedkoop. Toen zat CE rond de 2000€ dacht ik.

Het enige "gedoe" er extra bij is uw medische controle en uw vakbekwaamheid. (eventueel ADR er nog eens bovenop)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vakbekwaamheid is 650euro dacht ik. Adr 450? En dan heb je nog geen meter gereden. Je moet maar zin hebben om met de vrachtwagen te rijden... Als er een debiele flik beslist je lading niet goed staat heb je al snel 1000euro boete. (Bij ADR)

Alsof dat klein geld is...

Ben eigenlijk blij dat ik van die ADR af ben. Al rij ik soms nog eens voor iemand met ADR. Maar eens mijn attest verlopen zal het wel gedaan zijn. Op dat vlak is met uw combinatie iets makkelijker denk ik? Je lading kan je niet echt zekeren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor ons is dat eenvoudiger. Maar toch, 2 papieren niet aan elkaar nieten = 500€ boeten (zelf te betalen)

Overdreven toch. En on de 2jaar veranderen ze wat. Terwijl jij om de 5jaar moet vernieuwen.

Nu, met tanker rijden lijkt mij nu ook niet te onderschatten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overdreven toch. En on de 2jaar veranderen ze wat. Terwijl jij om de 5jaar moet vernieuwen.

Nu, met tanker rijden lijkt mij nu ook niet te onderschatten.

Goh, nu is er een vereenvoudigde ADR, enkel voor die stoffen en tankwagen. De rest gebruiken we toch niet! 

Niet te onderschatten in welke zin? 

 

Das toch compleet bij de haren gerukt!!!

Dat is. Debiel he, dat uw laadbon en uw adr vervoersdocument vast aan elkaar verbonden moeten zijn. 

Alsof men bij een calamiteit (stel dat je kantelt) efkes in uw cabine gaan kruipen, dat document zoeken (begin maar, alles ligt overhoop) om te kijken welk product waar zit. In het beste geval heb je enkel een scheur of een lek en loopt het al dan niet samen en moet het toch op die manier (gemengd) opgepompt en verwerkt worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh, nu is er een vereenvoudigde ADR, enkel voor die stoffen en tankwagen. De rest gebruiken we toch niet!

Niet te onderschatten in welke zin?

Dat is. Debiel he, dat uw laadbon en uw adr vervoersdocument vast aan elkaar verbonden moeten zijn.

Alsof men bij een calamiteit (stel dat je kantelt) efkes in uw cabine gaan kruipen, dat document zoeken (begin maar, alles ligt overhoop) om te kijken welk product waar zit. In het beste geval heb je enkel een scheur of een lek en loopt het al dan niet samen en moet het toch op die manier (gemengd) opgepompt en verwerkt worden.

Vroeger moest het zichtbaar aan het raam liggen. Bij mij hing de zendnota aan de cmr. Op de cmr staat de technische beschrijving en er staat bij dat de zend nota er aanhangt voor verdere details. In 4 talen etc. 50euro boete daarvoor. Want op de cmr stond enkel de technische benaming. Dan is men als chauffeur blij dat het eens maar 50 is...

En niet te onderschatten omdat ik zei dat het bij tankers makkelijker is op vlak van ADR. Maar uiteindelijk is het rijden toch een stuk technischer. Zeker bij half vol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua kennis is het inderdaad "poepsimpel" in vergelijking met het complete pakket. Rijden, laden en lossen is wel iets anders idd. 

Gelukkig rijden wij (op een uitzondering na) altijd vol of leeg. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe zet je de motorrem aan? (man, vragen met hopen heb ik)

 

 

 

 

En in een ander topic had ik het eens over dat ik dacht dat ik in 10m kon draaien, maar je zei dat je wagen een grotere draaicirkel nodig heeft dus dat dat wel heel klein lijkt.

 

 

 

Dat zijn 3 vakken en een stukje berm, zal niet meer dan 12m zijn denk ik?

  • Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo zot man :) Dat draait idd beter dan een grote auto!

 

Verhelderend ook, die uitleg van de motorrem. Al zo vaak gezien dat die remlichten aangaan, en ik maar denken dat het allicht gaat beginnen stinken naar remvoeringen :D

Maar kon wel al vermoeden dat het zoiets was. Zeker indrukwekkend hoe fel die afremt in de zwaarste stand!

Wat ik niet kon zien: het is gewoon die hendel naar beneden trekken, hoe dieper hoe zwaarder he.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo zot man :) Dat draait idd beter dan een grote auto!

 

Verhelderend ook, die uitleg van de motorrem. Al zo vaak gezien dat die remlichten aangaan, en ik maar denken dat het allicht gaat beginnen stinken naar remvoeringen :D

Maar kon wel al vermoeden dat het zoiets was. Zeker indrukwekkend hoe fel die afremt in de zwaarste stand!

Wat ik niet kon zien: het is gewoon die hendel naar beneden trekken, hoe dieper hoe zwaarder he.

 

Idd, hendel naar beneden trekken. Maar zoals gezegd, is dat bij ieder merk anders. Sommige hebben nog een knop zitten naast het koppelingspedaal die je dan met je voet kan induwen. Of een schakelaar op het dashboard. 

 

Hendel komt wel het meeste voor nu als ik mij niet vergis. In het filmpje weeg ik ongeveer een 20ton trouwens, dat is nog vrij licht. 

 

Met een gewone trailer kan je daar trouwens ook op dezelfde manier draaien, alleen ga je sporen trekken dat het geen naam heeft en ben je verplicht zo ver te rijden als ik nu deed. Op zich kon ik wel vroeger afdraaien, maar als er plaats is gebruik ik ze ook. 

 

 

Bij zware afdalingen kan je trouwens als je echt wil, uw motorrem gewoon uit laten. Heb je dit:

 

 

Op het eind schakel ik ze toch nog in, dan zie je de toerenteller in het blauw gaan. En iets later melding dat ik te snel rij. Dan heb ik ongeveer 30s om weer 90 te rijden of het staat op mijn kaart... 

 

Cruise control gaat daar ook niet bij uit. Ook al rem ik zelf bij op het eind. Maar das niet bij iedere vrachtwagen. Bij die Iveco bvb krijg je zelfs geen melding, daar begint ineens je tacho te flikkeren dat je te snel reed. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fantastisch topic! Altijd al grote appreciatie gehad voor de job en de rijkunsten van sommige vrachtwagenbestuurders. Fantastische uitleg en filmpjes van @@CAS trouwens  :up:

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanaf 2016: Rijopleidingen C.A.S. (@Cas) :) Met meer nadruk op de techniek en vlot rijden (licht assertief). Af en toe een truckje dat beter niet gefilmd wordt enzo...

 

Zalig om dat uw werkgever al die verschillende merken heeft, dan kan je goed vergelijken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren dagje vrij genomen en enkele rijscholen binnen gedaan voor te informeren voor CE! Alles tesamen gaat het toch wel over de 3000€...dat is niet niks.

Maar via KMO-portefeuille kost het maar 50% (dan moet m'n werk dat aanvragen voor een subsidie). Tijd voor eens een gesprekje :)

 

De reden dat ik eigelijk een CE wil is dat ik ook m'n BE nodig heb. Ik rij al meer dan 2 jaar zonder :oops:

MAAR nu zei die van rijschool dat een CE een BE niet dekt...hoe belachelijke is dat??

Link naar reactie
Delen op andere sites

CE dekt BE hoor. Je gaat je G ook krijgen zelfs. Die mannen van de rijschool...

Laatst in opleiding op dag A lesgever van rijschool X, op dag B zijn collega. Zelfde vraag en 2 verschillende antwoorden gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

CE dekt BE hoor. Je gaat je G ook krijgen zelfs. Die mannen van de rijschool...

Laatst in opleiding op dag A lesgever van rijschool X, op dag B zijn collega. Zelfde vraag en 2 verschillende antwoorden gehad.

 

Zij beweerde dat dat veranderd was laatste jaren dat je dat nog eens apart moet doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat een CE, de G niet dekt, daar kan ik nog inkomen. Maar dan een CE een BE niet dekt, dat is redicuul!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat wij zonder DE een gelede bus mogen besturen is al even onnozel als dat van die CE en BE. Maar een touringcar met remork mag ik dan weer niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Truck POV & new job: http://youtu.be/P2BSw4L_ufw

10min met info over vrachtwagens die elke weggebruiker zou moeten krijgen. En eigenlijk Vooral diegene die er zich het minst in interesseren

 

Filmpje helemaal bekeken, deed me zin krijgen om terug Euro Truck Simulator te spelen :lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid