Ga naar inhoud

Het grote vrachtwagentechniek-topic


Bompa

Aanbevolen berichten

Tatra :inlove:

 

 

Een oude 813 met de luchtgekoelde V12 staat toch op mijn verlanglijst. Alleen wat hoog in verbruik om gewoon voor de fun met rond te rijden... In 8x8 of 10x10 uitvoering met dubbel cabine liefst. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zil 131 met aangedreven aanhangwagen. Iedere as in deze combinatie heeft aandrijving!

Zil 135 :inlove: Heeft 2 V8 motoren, 2 versnellingsbakken, .... Verbruikt ongeveer 100liter per 100km maar draait wel op zo goed als alles wat een beetje ontvlambaar is :D

Voor zo'n vrachtwagens zou ik nog bij het leger gaan!

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je komt veel Berlingos, Partners, Dusters,... tegen met een retard achter het stuur. Maar dat was de vraag waarschijnlijk niet.

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk meeste hier enkel de motorrem kennen. Op Amerikaanse de Jake brake. Als je daar mee remt maakt je 6 in lijn V8 geluiden. Al is het op vele Europese wat teleurstellend.

 

Op onze "camions" zit overal toch ne retarder en motorrem op, komt waarschijnlijk omdat wij niks manueel bedienen en er telkens (volvo, man of mercedes) we een 4-bak automaat hebben. Krijgt enkel een oplichtend logootje op het dash te zien als de telma retarder mee aan schiet.

 

Op touringcars is het wel allemaal manueel te doen maar wel met conventioneel versnellingspatroon zonder kleine of grote vitessen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn huidige werkgever zijn het overgrote deel van de trekkers met tipmatic, zijn automaten van ZF denk ik. Op de distributie wagens zit nog wat manueel denk ik, ik zou is moeten vragen welke ze nu aankopen.

Zelf heb ik enkel vroeger wat met een DAF gespeeld die zo een schakelaar aan zijn pook had, was 8 versnellingen dacht ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag nog naar de bijscholing geweest voor mijn C

Mijn nonkel wil niet gaan (familiebedrijf) wat zouden de sancties zijn?

Krijg al veel zin om m een loer te draaien door zelf de flikken te bellen. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als kind dacht ik vroeger dat een camion met 12 vitessen gewoon al die H-patronen naast elkaar had :D

Dus gewoon zoals een auto, maar dan verder opbouwend naar rechts.

Maar het is zowaar nog ingewikkelder. Maar 'k ben wel mee met wat CAS hier beschreef :)

En dan krijg je als 12-jarige een bak voorgeschoteld met 48 versnellingen. (te herleiden tot 4 groepen van 6 versnellingen die elk onder last een tandje groter (of kleiner) konden.

Welke zal ik nemen om mest open te voeren pa? ...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze Renault heeft dezelfde bak als die Volvo hier ergens boven. Alleen zijn het 16 versnellingen ipv 12. Zoals Rob zegt kan je er heel wat overslaan.

 

In onderstaand filmpje vertrek ik (geladen, 26t en 370pk) in 3h (ik laat dus al 5 versnellingen liggen (1l, 1h, 2l,...) 

Je kan volgen in het rechtse schermpje, het cijfer is de versnelling en het blokje is L of H (L is een leeg blokje onderaan, H is een vol blokje bovenaan).
Bovenaan is de versnelling waarin ik zit, onderaan is een "voorstel", evenals die "ting" die zegt dat ik moet schakelen.

't valt misschien ook op dat ik veel verder doortrek dan die amerikanen in dat filmpje.

Van 4 naar 5 moet ik veranderen van range. Vandaar het kleine "krr" :) Ik gaf de bak niet genoeg tijd.

Ik doe dus 3H, 4H, 5H (waar 1e zit), 6H, 7H, 8L en 8H pas als ik aan 90 zit.

Helemaal rechtsboven kan je het verbruik zien op dat moment  :ninja:

Een dikke halve minuut om volgeladen aan 90 te zitten dus. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de klopper van de Renault had ik ook bijna altijd een verstuikte pols.

Zoveel mogelijk versnellingen overslaan was de boodschap.

Van laag naar hoog was met een draaiknop op de pook.

De Iveco was veel soepeler en daar ga je van hoog naar laag met een schakelaar die 5 op 10 keer niet werkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag nog naar de bijscholing geweest voor mijn C

Mijn nonkel wil niet gaan (familiebedrijf) wat zouden de sancties zijn?

Krijg al veel zin om m een loer te draaien door zelf de flikken te bellen. :D

De sancties? Zonder de verplichte 35u bijscholing krijg je geen attest en ga je dus geen nieuw rijbewijs kunnen gaan aanvragen.

Enfin jawel, maar dan zonder code 95. Dus mag je geen bezoldigd vervoer meer doen, enkel nog voor eigen privé doeleinden zoals bijvoorbeeld een paardencamion die je gebruikt om met je eigen paarden op wedstrijd te gaan.

Geen idee wat de sancties zijn wanneer ze je pakken zonder code 95 terwijl je duidelijk voor het werk aan het rijden bent.

Maar ik veronderstel dat ze dat gelijk trekken met "rijden zonder geldig rijbewijs", want daar komt het op neer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De sancties? Zonder de verplichte 35u bijscholing krijg je geen attest en ga je dus geen nieuw rijbewijs kunnen gaan aanvragen.

Enfin jawel, maar dan zonder code 95. Dus mag je geen bezoldigd vervoer meer doen, enkel nog voor eigen privé doeleinden zoals bijvoorbeeld een paardencamion die je gebruikt om met je eigen paarden op wedstrijd te gaan.

Geen idee wat de sancties zijn wanneer ze je pakken zonder code 95 terwijl je duidelijk voor het werk aan het rijden bent.

Maar ik veronderstel dat ze dat gelijk trekken met "rijden zonder geldig rijbewijs", want daar komt het op neer.

 

Volgens mij mag je dan buiten de boete je vrachtwagen gewoon laten staan... 

 

 

Met de klopper van de Renault had ik ook bijna altijd een verstuikte pols.

Zoveel mogelijk versnellingen overslaan was de boodschap.

Van laag naar hoog was met een draaiknop op de pook.

De Iveco was veel soepeler en daar ga je van hoog naar laag met een schakelaar die 5 op 10 keer niet werkte.

 

Bij Skylux is er één een week werkonbekwaam geweest nadat die van een automaat overgestapt is naar een klopboite :D

 

 

 

 

 

Ik doe dus 3H, 4H, 5H (waar 1e zit), 6H, 7H, 8L en 8H pas als ik aan 90 zit.

 

 

En toch zou ik u liever in 1H zien vertrekken :P Je hebt toch wat slip bij het aanzetten? 

 

Is trouwens een 11liter motor ofzo? Want 1500rpm aan 90. Of iets kleinere eindoverbrenging? Wel nog leuk dat uwe nieuwe manueel is. Geen filmpje van de MAN vroeger?

 

Dat was ne vrachtwagen :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar neen, amper slip. Hier een beetje omdat ik wat geweldig vertrok. 

1H is echt debiel klein. Of doe je dat enkel om net dat beetje te bollen.

 

't is een DXi 11 ja. Kleinere overbrenging normaal niet. Toch niet speciaal gevraagd. (je kon wel als optie een langere eindoverbrenging kiezen denk ik)

Die groene zone zou naar mijn gevoel 200rpm naar boven moeten. Pas vanaf 1200 trekt hij voluit. 't verschil in power met de MAN is vrij groot maar toch hing die "korter" aan het gas en kon ik er sneller mee schakelen. (behalve van 4 naar 5 dan  :D ) Maar dat "Ge-psshhh" van het schakelen was wel zalig. Daarvoor alleen al reed ik veel met het raampje open. En dan voor het minste tussengas geven. Die MAN... :party: (in die tijd kon ik jammer genoeg geen deftige filmpjes maken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1H, koppeling lossen, 3H en vertrekken. Zo ga je ook leren om niet tot stilstand te komen in het verkeer als je dat doet :P

 

Als het wat sneller moet, 1H koppeling lossen, gas geven zodat je naar 4H kan. 

 

 

En MAN :inlove: je had er wss met kunnen blijven rijden!

 

Die van de beton hier wat verder (helaas ondertussen op pensioen) reed nog met een super oude.

 

man_schenker.jpg

 

Dit model. Maar echt tip top in orde. Zalig als die kwam leveren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grondwerker uit mijn geboortedorp had zo eentje met een bol neuske. Zag er zalig uit maar als de dieplader moest trekken en de kipbak vol kasseien lag... kon je hem met de fiets voorbij.

 

Met die tankwagen probeer ik zo weinig mogelijk stil te staan (ivm dat zwalpen). 

In 1, 2 en zelfs 3 wordt volgens mij het koppel serieus begrensd. De motor gaat bij volgas in die versnellingen maar even snel in de toeren. Dat is althans mijn indruk.

 

Dat doet me er aan denken dat men mij bij De Dijcker op het hart drukte om die met oude Merc's geen volgas te geven in de 1e 2 versnellingen als ze geladen waren. (je kon de kardan of het diff overtrekken... zeiden ze) Iets wat ik tot op vandaag moeilijk kan geloven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom enkel koppeling lossen. Dan heb je er geen zware krachten op en ondertussen is je gewicht in beweging, daarna gebruik je 3H of 4H en met dat alles al in beweging is ziet alles minder af. 

 

Normaal gezien, in de oudere MAN's ging er zo een stickertje op het raam. Om koppelingsschade te vermijden vertrekken uit 1ste zonder de motor op toeren te brengen.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Roefs met rustieke bouwmaterialen heeft zo jaren 2 volvo's gehad met een bol neusje, als bengel heel veel met meegereden. :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is die groene er achter? Zalig zeg, die oude trucks!

Gezien de F lijkt mee dat een DAF. Maar het is een foto van google dus geen idee.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid