Waky 975 Geplaatst: 20 april 2016 Geplaatst: 20 april 2016 Heb gisteren een 991.2 in test gekregen zal straks eens een klein verslagje posten. Check this already: Wat een lomp geval en inderdaad 'verkeerd'. Quote
Jokke_vlo 16.953 Geplaatst: 20 april 2016 Geplaatst: 20 april 2016 Ik kijk er al naar uit. Misschien beter niet want het zou kunnen dat sommige leden dan vinden dat je wil laten zien dat je kan rijden enzo van die zaken. Waarom nog de moeite doen om vanuit passie iets te schrijven . Ok nu pis ik wel azijn maar er is iets van . Quote
Alexanderr 36.251 Geplaatst: 20 april 2016 Geplaatst: 20 april 2016 Misschien beter niet want het zou kunnen dat sommige leden dan vinden dat je wil laten zien dat je kan rijden enzo van die zaken. Waarom nog de moeite doen om vanuit passie iets te schrijven . Ok nu pis ik wel azijn maar er is iets van . Als ik niet beter wist zou ik zeggen dat dit komt van een mannetje van 14 jaar zet u daar eens over, ik ben mee benieuwd hoe je t vond! 3 Quote
Jokke_vlo 16.953 Geplaatst: 20 april 2016 Geplaatst: 20 april 2016 Is juist maar lag op de lever dan moet ge eens kotsen, komt er aan. Quote
Gast wooter Geplaatst: 20 april 2016 Geplaatst: 20 april 2016 Misschien moet ik nog eens ergens een ritje in een 911 cabrio versieren nadat de M2 geleverd is, kwestie van de dame des huizes toch eens te overtuigen. Quote
Populair bericht Jokke_vlo 16.953 Geplaatst: 20 april 2016 Populair bericht Geplaatst: 20 april 2016 Sorry voor de Jokke's en andere puristen en/of atmo liefhebbers onder ons.Ik heb iets gedaan en ervaren dat me met zware mixed feelings opzadelt , met name de FL 991 Carrera S gereden. (2 uurtjes lang of moet ik kort zeggen).De auto was vrij compleet uitgerust met oa PDCC (dus ook sportvering) , sportuitlaat, vierwielsturing etc ....en natuurlijk de PDK.Ik heb nooit in full automaat gereden dus daar kan ik niets over zeggen, het is ook iets dat ik enkel in de file gebruik.Het eerste half uurtje in normale setting gereden...... Wat direct opvalt is hoe goed de elektrische stuurbekrachtiging hier aanvoelde of kwam dit door de PDCC ? Ik ben geneigd te zeggen dat de combinatie van beiden het nadeel van de elektrische bekrachtiging neutraliseert. Wel een serieus trage gasrespons bij momenten en verder weinig sensationeel.Sound is ronduit dramatisch, het turbo gefluit hoor je trouwens goed.Conclusie : je voelt het Porsche DNA maar mist het echte Porsche rijden.Gelukkig stopt de test niet hier en kunnen nog een paar stapjes verder gaan en naar een andere auto overstappen. Uitstappen hoeft niet dat kan (en dat is toch echt ongelooflijk geworden) met een druk op de knop. Laat dit ook direct een stuk van het karakter zijn dat wegvalt en een aanpassen zijn voor je geest/denken als die iets of wat meer hardcore autoliefhebber. Maar je moet je daar leren overzetten en open staan voor de ervaringen, zodoende testen we de auto in zijn tweede gedaante met een druk op de “knop”.Sportstand dus voor de tweede fase waarbij we gaan spelen met PDCC on-off.Gasrespons wordt iets beter maar het blijft een turbo wagen. Ideaal als je lui bent en graag (na een halve seconde geduld) power hebt om zonder terug te schakelen heel vlot te accelereren. Tegelijk is dit heel rustgevend op de autostrade waar je met je atmo met alle mogelijke drama zwaar gaat terugschakelen en, bij momenten, wat beschaamd rond je kijkt.De wagen rijdt toch al wat aangenamer in deze stand en de PDCC slaat me met verstomming !Dit raakt me als "piloot" in het hart, WTF dat ding ligt op rails met een grens die ver ver ver weg zit.Het is zo sensationeel dat ik verdorie dacht in een race wagen te zitten. Weg bodyrol en welkom noob driver. Hier ga je even hard of harder de bocht mee door dan een ervaren racer met een “normale” ophanging. Sensationeel zonder meer dus…….. wil dat zeggen dat ik dat zou nemen op een auto…… nee ik zou deze optie niet aanvinken.Het wordt allemaal zo makkelijk dat je betrokkenheid wegvalt. Het zijn van die opties die je snel gewoon bent en “wauw” bij zegt (idem eigenlijk voor sommige turbo prestaties) maar tegelijk een sluipend gif zijn die je rijplezier (on)bewust verminderen. Het is echt zeer verleidelijk om uit bewondering deze optie te nemen, zeker na een testrit. Maar als je even doordenkt weet je dat je dan “wauw” zegt tov electronica en mechaniek maar je betrokkenheid weer een stuk weg ebt. Misschien toch maar een playstation auto kopen als je hier op kickt?Ondertussen was ik wel gebeten om de auto verder te ontdekken en was ik tegelijk toch wat ontgoocheld en mee met de meer kritische journalisten die deze FL niet altijd een goede score geven.Tijd voor de derde gedaante ! Sportplus knopje. Ik verwachtte hier niet veel meer omdat deze stand op de 991GTS (die ik heel goed ken) geen meerwaarde biedt in M mode op de openbare weg. Integendeel eerder storend.Wooooooooooooooooooooow wat is dat, hier staat een echt Porsche. Eerlijk waar zo voelde dit aan. Dat knopje wist al de kritische opmerkingen gewoon in 1 ruk (met uitzondering het geluid) van de tafel. Ik ben er 24 uur later nog steeds niet goed van. Hoe kunnen ze deze niet Porsche waardige wagen omtoveren naar een volbloed Porsche.Turbo gat weg, aan de gas op een manier dat het enorm leuk wordt, door de versnellingen gaan als de beste atmo (maar wel minder leuk, lees straks bij de PDK opmerking). Maar goed de verrassing zal misschien te groot zijn en ik ben niet meer objectief. We gaan dus wat langer rondrijden en kritisch zoeken naar de minpuntjes.Sorry: niet gevonden. Deze auto MOET je dus als autoliefhebber rijden in Sportplus stand, combineer dat met PDCC af en je krijgt een echte pure leuke Porsche waar je, als je eerlijk en objectief bent, moet toegeven dat deze turbo versie zeer weinig moeten toegeven aan de atmo versies. Je kan niet geloven hoe zeer tegen mijn zin ik dit moet bekennen. De Porsche engineers hebben hier fantastisch werk geleverd.Nu goed reden genoeg om de auto af te breken als je de sportstand maar even aantikt in een algemene test. Maar als eigenaar of koper ga je meestal toch maar in 1 stand rijden: wel in sportstand heb je een pur sang Porsche.Het argument uitstoot gebruik ik niet eens om potentiële kopers te overtuigen, dat is niet nodig. Je kan de sportplus stand hier trouwens niet vergelijken met de sportplus op de atmo…… de auto is in sportplus perfect bruikbaar in alle verkeer. Misschien dat hij in automaat dan heel nerveus is, maar in M mode voelt hij perfect aan zo.Verder stuurde deze auto messcherp, ja naar mijn gevoel scherper dan de 991 atmo. Ik vermoed dat de combinatie met de 4 wielsturing ideaal is met de electrische stuurbekrachting. No doubt dat ik deze optie dan ook zou aanvinken.Tot daar de algemene, en voor mij verrassende, bespreking.Blijven er een aantal andere zaken/factoren die ik graag even uitlicht en toelicht die na deze test naar voor komen. Ik heb namelijk het geluk vlak erna in een atmo GTS te stappen en een aantal dingen 1 op 1 te kunnen vergelijken.Motorisch heeft de GTS motor in het hele hoge toeren gebied nog net iets meer karakter, is hij toch nog een stukje scherper en lijkt grotere longen (wat ook zo is) te hebben. Daar in die zone is deze S versie toch minder thuis. De turbo kent daar toch zijn grenzen. Maar goed waar zou je dit op de openbare weg gebruiken? Niet veel denk ik dan.Deze wagen had de sportstoelen met de verschillende standen…..ik besef dat ik voor de eega in de toekomst ook deze richting moet uitgaan maar…………………. Als je graag beleving hebt en je bent een iemand die wil genieten van autorijden dan moet je echt voor de kuipjes gaan. Het verschil in rijbeleving, het aanvoelen van bochten, het contact met het wegdek, de directheid. Ik wist niet dat dat ZO een enorm verschil gaf. Nu heb ik het mogen ondervinden. Miljaar dat rijdt een pak minder plezant zo een comfy sportzetel. Wat is me dat. Het voelde aan alsof ik aan mijn stuur “hing”. Je voelt dat de auto heel goed is en zich heel goed gedraagt door je ervaring, maar ……………ook dat dit soort zetels heel veel rijgevoel en sensatie wegfilteren. Je zit OP een stoel en bent een pak minder “één” met de auto.En dan Alcantara: als je een alcantara stuur, pookje, zetels gewoon bent………..tja dan is leer enorm irritant. Dit stuur lag me echt niet leuk in de hand. Als het enigszins kan als je een sportieve auto koopt: alcantara waar mogelijk aub !Optisch dan: ik vind de FL geen meerwaarde op dat vlak en de nieuwe uitlaten vind ik een pak minder. Nee op dat vlak kan deze auto me minder bekoren. Ik vind de pre-fl “mooier” qua esthetiek.Nog iets over het schakelpookje (zie ook foto’s) EINDELIJK staan de up en downshifts in de juiste richting. Veel logischer en leuker zo ! Pluspunt !Sound: dit is DE grote ontgoocheling van deze wagen. Ja eigenaars gaan (net als de huidige BMW M kopers) zeggen dat het nog “meevalt”, de “plofjes” nog leuk zijn nagedaan etc…… maar kom als je daarna in een atmo versie stapt ………… hallo wat een andere beleving. De sound is ronduit dramatisch voor mijn part, het turbo gefluit is trouwens altijd merkbaar/hoorbaar.Bovenop de sportplus optie is er nog een “push” knop die de auto nog meer aan het gas zou doen hangen, echter kende ik het bestaan hiervan pas na de test, maar gemist heb ik het niet, ik zie zelfs niet waarom die auto nog “nerveuzer” zou moeten reageren, ik had de perfectie gevonden.De PDK voelt in deze versie een stuk minder mechanisch aan bij het schakelen, spijtig genoeg want neemt samen met de sound een stukje “beleving” weg. Ik vond deze PDK ervaring een stuk minder dan bij de GTS. Raar eigenlijk ik zou graag weten hoe dat komt?En dan uiteindelijk de conclusie:Ik zie niet in waarom ik voor non-circuitgebruik (stel dat je al een GT4 of, ik zeg maar wat, een Exige in de garage staan hebt) deze auto zeker durven kopen.Ook als er een atmo versie bestaat?Het antwoord is : eigenlijk ja. Voor het rijplezier moet je het niet laten en als je kijkt naar het verschil in fiscaliteit is dit gewoon een heel goede koop. Ik zou mijn atmo op deze twee vlakken niet missen.Maar: kan ik de veel betere sound van de atmo laten vallen icm met de meer mechanische aanvoelende PDK van de atmo (GTS)? Verdorie dat is een waar dilemma…….Conclusie van de conclusie dan maar: voor mij gaat het over fiscaliteit vs sound/schakelgevoel om de keuze tussen een atmo en deze nieuwe turbo versie te kopen.Voor het rijplezier (technisch bekeken) moet je het niet laten en dat is, voor mij, een zeer onverwachte conclusie. Qua totaal beleving is de atmo (puur door sound) net iets leuker. Weegt dit punt hard genoeg door op tov het fiscaal voordeel? That’s the question.Deze test is dus niet geschreven om eigen wagen goede wagen te concluderen met ooglappen op maar vanuit mijn passie als bestuurder. Let ook dat een juiste spec belangrijk is bij de keuze van een Porsche. Naargelang de gekozen of ingeschakelde opties krijg je dikwijls een compleet andere beleving. 23 Quote
BMWMB 12.408 Geplaatst: 20 april 2016 Auteur Geplaatst: 20 april 2016 Dat de 991.2 een dijk van een auto is, dan twijfel ik geen seconde aan. Dat de turbomotor een ander karakter heeft dan de atmosferische, dat is ook logisch. Ik rijd nu elke dag met een C450 3.0 V6 biturbo, die ook loeihard gaat, en voor dagelijks gebruik, door het hoge koppel, zeer aangenaam te rijden is. Voor mij is de GTS een vrijetijdsauto, privé gekocht, dus het fiscale is voor mij van veel minder belang. Ook heb ik geen PDK, dus dat omgekeerd schakelrooster is niet van toepassing bij mij. Daarom dat er geen haar op mijn hoofd is dat overweegt om mijn heerlijk klinkende, manuele GTS in te ruilen voor zo'n .2. Ik las ook met veel aandacht uw mening over het verschil tussen de kuipjes en de sporstoelen. Ik zou eens met die van u moeten komen rijden om het verschil te voelen, want ik vind mijn stoelen gewoon super. Denk er ook aan dat de Alcantara zitvlakken meehelpen voor een betere grip in de stoel, want op leder ga je sneller schuiven. Quote
Martini Racing 2.777 Geplaatst: 20 april 2016 Geplaatst: 20 april 2016 Vandaag op de loop achter een 991.2 carrera met sportuitlaat gereden, de bestuurder was aan het testrijden blijkbaar, geluid is toch een dikke tegenvaller. Ik denk dat de nieuwe boxster beter klinkt. Quote
Timo 16.104 Geplaatst: 20 april 2016 Geplaatst: 20 april 2016 Ik kan de FL wel smaken maar de 991 mk1 GTS blijf ik wel het van het vinden. Zo'n Carrera S met turbo, valt zoiets makkelijk te tunen tot Turbo specs (in combinatie met andere aanpassingen)? Ik ben benieuwd wat ze in Amerika gaan doen. Quote
ir_fuel 58.442 Geplaatst: 21 april 2016 Geplaatst: 21 april 2016 Ik las ook met veel aandacht uw mening over het verschil tussen de kuipjes en de sporstoelen. Ik zou eens met die van u moeten komen rijden om het verschil te voelen, want ik vind mijn stoelen gewoon super. Denk er ook aan dat de Alcantara zitvlakken meehelpen voor een betere grip in de stoel, want op leder ga je sneller schuiven. er is gewoon geen vergelijk. Kuipen uber alles Quote
Jokke_vlo 16.953 Geplaatst: 21 april 2016 Geplaatst: 21 april 2016 @@Alexanderr kan je je vinden in de test? Quote
Alexanderr 36.251 Geplaatst: 21 april 2016 Geplaatst: 21 april 2016 @@Alexanderr kan je je vinden in de test? Nee heb het helemaal gelezen maar mezelf nergens gevonden Quote
Alexanderr 36.251 Geplaatst: 21 april 2016 Geplaatst: 21 april 2016 Serieus nu; absoluut! PDCC raad ik altijd af omdat het voor mij de sensatie wegneemt. Er mag wat beweging in zitten, anders wordt het op den duur te steriel, te makkelijk, te playstation zoals je zegt. Sound: akkoord Zetels: akkoord Emotie: akkoord en toch, zoals je zegt, is het een verdomd goeie auto en is hij inderdaad beter dan een 991-1 ... Quote
Jokke_vlo 16.953 Geplaatst: 21 april 2016 Geplaatst: 21 april 2016 Wat denk je over de 4 wiel sturing ? Dat verschil in gevoel bij de PDK enig idee waar dat aan ligt ? Btw : na exact 1 jaar bezit staat er 31.000 km op de GTS says it all Quote
dragonfly 15.030 Geplaatst: 21 april 2016 Geplaatst: 21 april 2016 PDCC raad ik altijd af omdat het voor mij de sensatie wegneemt. Er mag wat beweging in zitten, anders wordt het op den duur te steriel, te makkelijk, te playstation zoals je zegt. N00b vraag, zit je dan niet met een te slappe vering als je eens sportiever wil rijden? Of is ze dan niet altijd veel te hard? Quote
Jokke_vlo 16.953 Geplaatst: 21 april 2016 Geplaatst: 21 april 2016 PDCC zet je aan of af he. Vrije keuze. Voelde zeker niet te hard aan, slappe vering als je sportiever wil rijden zou ik niet zeggen, integendeel gewoon iets strakker in het vel Quote
dragonfly 15.030 Geplaatst: 21 april 2016 Geplaatst: 21 april 2016 Ah dacht dat dit een betalende optie was zoals bij BMW & Audi. Quote
Jokke_vlo 16.953 Geplaatst: 21 april 2016 Geplaatst: 21 april 2016 Ja is een betalende optie ! Maar je hebt met een "knopje" de keuze dit in of uit te schakelen. Quote
Framfy 559 Geplaatst: 21 april 2016 Geplaatst: 21 april 2016 Volgens mij zijn Jokke_Vlo en dragonfly wat naast elkaar aan het praten. Alexanderr raadt af om de optie PDCC te nemen (zo interpreteer ik het toch ). PDCC raad ik altijd af omdat het voor mij de sensatie wegneemt. ... dragonfly vraagt zich af of je zonder die optie dan niet met een te slappe vering zit als je sportief wil rijden. N00b vraag, zit je dan niet met een te slappe vering als je eens sportiever wil rijden? Of is ze dan niet altijd veel te hard? En dan begint de verwarring ... PDCC zet je aan of af he. Vrije keuze. Ah dacht dat dit een betalende optie was zoals bij BMW & Audi. Ja is een betalende optie ! Maar je hebt met een "knopje" de keuze dit in of uit te schakelen. Quote
Jokke_vlo 16.953 Geplaatst: 21 april 2016 Geplaatst: 21 april 2016 Nee je zit niet met een slappe vering als je sportief wil rijden zonder die optie. Het is zoals we het "gewoon" , maw je auto gaat overhellen, en geeft extra druk op de banden, die dan beginnen te communiceren dat ze minder grip krijgen of grip aan het verliezen zijn. Op dat punt krijg je een marge waarop je kan gaan spelen naargelang je skills. Met de PDCC moet je daar ni wakker van liggen. Terwijl chauffeur 1 ligt te zoeken ten spelen met en naar balans kan je gewoon blind de bocht nemen met 1 hand aan het stuur en eens handjes zwaaien. Ik ben niet op de grens van de PDCC KUNNEN gaan op de openbare weg, maar ik denk dat daar de grip/no grip grens zeer dun wordt en je dus niet gaat zoeken naar die balans en al zeker niet op de openbare weg. Het neemt de "normale" commnicatie van een wagen weg, je voelt dat het niet jij en de auto bent, maar de auto met jou....... Hopelijk kan dit het gevoel wat verduidelijken. 1 Quote
ir_fuel 58.442 Geplaatst: 21 april 2016 Geplaatst: 21 april 2016 N00b vraag, zit je dan niet met een te slappe vering als je eens sportiever wil rijden? Of is ze dan niet altijd veel te hard? PDCC heeft niks met uw veren/dempers te maken. Dat zijn dynamische anti-roll bars. Quote
dragonfly 15.030 Geplaatst: 21 april 2016 Geplaatst: 21 april 2016 PDCC heeft niks met uw veren/dempers te maken. Dat zijn dynamische anti-roll bars. Had ik door na Jokke zijn laatste comment met dat knopje. Dacht initieel idd dat het voor de vering was. 1 Quote
Jerain 2.474 Geplaatst: 21 april 2016 Geplaatst: 21 april 2016 95% van de 911 kopers maakt het allemaal geen hol uit, ze rijden met de nieuwste "turbo" 911 die nog eens goedkoper is qua taksen, al de rest is voor hen vatbaar als technologie en verbetering + het stuurt beter en is sneller dan wat ze ervoor ooit hadden. Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 21 april 2016 Geplaatst: 21 april 2016 Hm ik denk dat het onderscheid tussen de 'hebbers' en de 'rijders' toch niet helemaal opgaat. Ge kunt evengoed zeggen dat de betere rijders ook in een val trappen, nl van een auto te kiezen die te competent is. En die PDCC is dan alleen maar dat extra stapje. Chauffeur 1 mag dan nog wat zoeken naar balans, maar dan gaat het al hard. Wilt ge een auto waar ge nog meer moet zoeken naar balans? Dat kan, maar dan moet ge goedkoper. Wat mij betreft is het argument voor een stuk 'als ge een dure sportwagen wilt, pak dan deze'. PS: mijn avatar is een A35 , gelijk die van Wallace en Gromit, En James Hunt. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.