Ga naar inhoud

Lage-emissiezone (LEZ)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
49 minutes ago, Liquid Li0n said:

ja, dat vind ik ook. Al zijn ze nu meer en meer naar die e-vignetten aan het gaan.

Heb het al wel gezien, dat er auto's rondrijden met 4 of 5 vignetten, en het lastige is dat je ze niet bij elkaar mag plakken. Want die van Zwitserland of Oostenrijk moet je dan rond je binnenspiegel plakken of aan de linkerkant. die crit'air en umwelt plakkette moet je dan rechtsonder...

In Duitsland hebben ze ook nog een blauw, voor ev's. Dat mag dan op de achterruit :lolz:

• Grappig 1
Geplaatst:
4 uren geleden, Liquid Li0n zei:

ja, dat vind ik ook. Al zijn ze nu meer en meer naar die e-vignetten aan het gaan.

Heb het al wel gezien, dat er auto's rondrijden met 4 of 5 vignetten, en het lastige is dat je ze niet bij elkaar mag plakken. Want die van Zwitserland of Oostenrijk moet je dan rond je binnenspiegel plakken of aan de linkerkant. die crit'air en umwelt plakkette moet je dan rechtsonder...

WTF, dacht even dat het om te zeveren was, maar blijkt effectief zo. Bij mij zitten die dus helemaal rechts bovenaan. Ik ga niet beginnen met stickers in het gezichtsveld te hangen. Nuja, Fransen hangen wel hun tablet als gps in het midden van de ruit, verkeersveiligheid kan hun echt niks schelen. Vandaar wss dat die koten zo goed scoren in voetgangersveiligheid. 

Geplaatst:
14 uren geleden, CAS zei:

WTF, dacht even dat het om te zeveren was, maar blijkt effectief zo. Bij mij zitten die dus helemaal rechts bovenaan. Ik ga niet beginnen met stickers in het gezichtsveld te hangen. Nuja, Fransen hangen wel hun tablet als gps in het midden van de ruit, verkeersveiligheid kan hun echt niks schelen. Vandaar wss dat die koten zo goed scoren in voetgangersveiligheid. 

hier op het forum (en de rest van sociale media) is het bittere ernst man. Ik zou niet durven om te zeveren op internet! 😱

Geplaatst:
Op 5/5/2025 om 17:52, Le Capri Mauve zei:

Het wordt een uitdaging om overal zonder boetes door te raken. Ik denk dat de crit'air in orde is (hopen dat er geen administratieve vertraging tussenzat) maar ik denk een dat ik een parkeerboete ga hebben (plaats aanvragen was te ingewikkeld en te laat) en ik verwacht een snelheidsovertreding van 1 a 2km/u . Er zat geen cruise control op die camionette en 't was daar bergaf.

In Parijs waren er ook nog rijstroken met een soort Renault icoon, een ruit. Alleen voor sommige voertuigen wanneer dat oplicht. Duurde even voor ik dat doorhad. Nog een kans op boete.

Geplaatst:
30 minuten geleden, Le Capri Mauve zei:

In Parijs waren er ook nog rijstroken met een soort Renault icoon, een ruit. Alleen voor sommige voertuigen wanneer dat oplicht. Duurde even voor ik dat doorhad. Nog een kans op boete.

Is dat niet voor carpooling?

Geplaatst: (aangepast)
30 minuten geleden, Luv4DLM zei:

Is dat niet voor carpooling?

inderdaad. Is al van voor corona denk ik zelfs.

Heb even gegoogled voor jullie, artikel van 2021 (tijdens corona dus, kwestie dat we toen NET niet met veel in de auto mochten zitten haha)

https://magazine.vab.be/op-weg/mobiliteit/mobiliteit-op-vakantie/witte-ruit-frankrijk/

aangepast door Liquid Li0n
Geplaatst:
1 uur terug, Liquid Li0n zei:

inderdaad. Is al van voor corona denk ik zelfs.

Heb even gegoogled voor jullie, artikel van 2021 (tijdens corona dus, kwestie dat we toen NET niet met veel in de auto mochten zitten haha)

https://magazine.vab.be/op-weg/mobiliteit/mobiliteit-op-vakantie/witte-ruit-frankrijk/

Artikel van 02/05/25 op Autoblog.nl

https://www.autoblog.nl/nieuws/blijf-weg-uit-parijs-of-beter-blijf-weg-uit-frankrijk-7106138

"Maar vanaf nu mag je tijdens de spitsuren niet meer onbeperkt gebruik maken van de linkerrijstrook.

Van 07.00 tot 10.30 uur en van 16.00 tot 20.00 uur, van maandag tot en met vrijdag is de linkerrijstrook verboden terrein voor alleenrijders. Alleen carpoolers, openbaar vervoer, taxi’s en hulpdiensten mogen tijdens de spitsuren gebruik maken van deze rijstroken. Oh en auto’s met een groen Crit’Air 0-logo. Dus alleen in je EV mag wel.

Als er boven de rijstroken een witte ruit op de borden staat moet je de kids achterin op een kussentje zetten zodat de software ze ziet zitten. Anders mag je niet op de linkerrijstrook rijden. Overigens kunnen die witte ruiten ook buiten de spitsuren worden geactiveerd als het druk is op de Périphérique.

Denk je, nou dan mijd ik gewoon Parijs en rij ik lekker ruim om de hoofdstad heen. Nou dat kan, maar let toch op die witte ruiten boven de weg. Want ook op delen van de A1 en de A13 kun je ze tegenkomen. Verder in Frankrijk is de ‘wyber’ onder meer te zien op de A48 bij Grenoble en op de A6/A7 (M6/M7) bij Lyon."

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid