Ga naar inhoud

Volvo XC60


tuscani

Aanbevolen berichten

Om icoon te zijn missen ze in mijn ogen een cilinder, anderzijds ... de 240 had dat ook niet (behalve bij de diesel, 2 extra). En eveneens anderzijds ... de concurrentie volgt snel met het downsizen. Een 4 cil in een Porsche, de 6-cil is aan het verminderen in rotvaart bij de duitsers, een 3-cil in een Mondeo of BMW1, ... no way back, dus relatief gezien weegt dit op termijn niet zo erg door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm, @Bompa wat jij zegt komt me een beetje over als "over 10 jaar wordt het hier oorlog dus dan kunnen we maar beter nu al vrede nemen met karige war food en leren om gaan met honger lijden". Bij mij maakt het geen zak uit wat de hele wereld doet, hoe iedereen denkt, wat het over 10 jaar zal zijn, enzovoort. Ik wil, als ik met een auto/moto rijd, genieten van wat ik heb. En 't spijt me, maar de 4-cilinders in de XC90 (en ik neem aan ook in de V90): dat is voor mij, vandaag, concreet, realistisch gezien, gewoon allerminst zo leuk als met een 5- of 6-cilinder rijden. De XC90 T8 is voor mij een schoolvoorbeeld van hoe mooi het visueel én (technisch) op papier allemaal is, maar hoe ver de praktijk van al die mooie theorie ligt. En da's niet anti-Volvo: ik denk dat dat met een X5 iPerformance met 4-cilinder naaimachientje identiek hetzelfde moet zijn (heb er nog niet mee gereden).

Anderzijds: ik snap ook dat mensen die niet beter weten of beter gekend hebben (genre auto-ongeïnteresseerde Jan-met-de-salariswagen-pet), die altijd 4-pitter diesels gereden heeft, dat allemaal best vindt, dat T8 aandrijfgeheel of (bij uitbreiding) die downsizing trend met drukvulling (en voor hem misschien wel een switch van diesel naar benzine). Ik heb een verre neef die een riant company car budget heeft maar absoluut geen autoliefhebber is. Hij was in de wolken van de T8 en heeft er zich dan ook ene aangeschaft. Heb me na de testrit met de zijne in moeten houden en mooi politiek correct geboft op zijn spel. Ik was er niet wild van: logge auto, indrukwekkend koppel maar allerminst een homogene aandrijfunit, en 't ergste van al: van zodra je goed wat power vraagt ligt daar zo'n verdomd naaimachientje te huilen in 't vooronder... bah. Vroeger heeft hij nog 5-pitter Volvo's gehad en toen ik hem naar loopcultuur en motorkarakter vroeg, kwamen er alleen antwoorden die daar niks mee te maken hadden. Ergo: die man heeft daar geen oren naar omdat dat voor hem onbelangrijk is. Zijn T8 gaat zot goed vooruit als hij op 't pedaal duwt, is zuinig als het moet, rijdt leuk electro rond de kerktoren en is fiscaal zeer interessant. Klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ba neen he gTa: het is NU al oorlog: Volvo heeft definitief de rug toegekeerd aan de leuke motoren. Ik geef dat net toe. En de rest volgt, al laten ze (een beetje slimmer gezien van hen) toch nog wat restanten over, alle geluk.

En dat van die neef: dat is nu eenmaal de grote massa jammer genoeg. De opinie. Wij zijn hier wel massaal aanwezig, maar tov de massa zijn we een hele kleine minderheid in onze beleving. Je moet eens aan veel mensen die een nieuwe auto gekocht hebben vragen wat het verschil is met de vorige (wat die ook zijn): je hoort meestal "ja, dat marcheert wel wa beter nu". Net dat wil ik niet horen, maar al de rest wel. Ze voelen het niet. Dus als je als merk veel wil verkopen, wat zou je nog rekening moeten houden met die minderheid ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nagels met koppen, inderdaad. 
Al vind ik het anderzijds ook wel een tof gegeven dat bij Volvo de 1.6L motoren plaats ruimden voor 2L exemplaren. Geen idee wel wat de verkoopcijfers per motor waren toen er nog kon gekozen worden tussen de 'zestienoenderd' en de 'vufcielinder'? Met de sterke leasemarkt in het achterhoofd is het misschien de eerstgenoemde die procentueel het meest aan de man gebracht werd? In dat opzicht is 'downsizing' toch ook relatief. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klopt, we moeten daarin eerlijk zijn, had de D2 niet bestaan, zagen we een pak minder V50's, V60's, V70's en S80's rijden. De vijfcilinder als basismotor was in die zin onhoudbaar. Maar om ze nu allemaal af te schaffen en te vervangen door viercilinders ... het is logisch, maar het is jammer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gTa maar er is toch geen weg terug? Of denk je dat fabrikanten plots weer masaal 6 en 8 cylinders gaan bouwen? Of terug naaar atmosferisch gaan? Zal toch nooit gebeuren? Ik denk dat we ons best gewoon neerleggen bij de downsizing trend en de hybride en volledig elektrische modellen. Je kan nostalgisch zijn en blijven hangen in de 'oude' tijd maar uiteindelijk moeten we vooruit en alles is niet negatief aan die nieuwe technieken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Speedhunter:

@gTa maar er is toch geen weg terug? Of denk je dat fabrikanten plots weer masaal 6 en 8 cylinders gaan bouwen? Of terug naaar atmosferisch gaan? Zal toch nooit gebeuren? Ik denk dat we ons best gewoon neerleggen bij de downsizing trend en de hybride en volledig elektrische modellen. Je kan nostalgisch zijn en blijven hangen in de 'oude' tijd maar uiteindelijk moeten we vooruit en alles is niet negatief aan die nieuwe technieken.

Auto's met meer dan 4 cilinders gaan niet verdwijnen, of toch niet vroeger dan dat de thermische motor zal verdwijnen.

Ik weet dat "wij" maar een bijzonder klein deel van de markt vertegenwoordigen, maar voor mij/ons is een motor met 5, 6 of meer cilinders het dubbel en dik waard. Merken die daar geen brood meer in zien, stoppen ermee. Want 't is waar: 99,9% van de autokopers kan dat geen zak schelen. Zolang het maar goedkoop is, weinig verbruikt (op papier dan toch...) en zogezegd veilig en ruim is, dan is 't al lang goed. En als er al eens iemand veel vermogen wil, happen ze met hun ogen dicht de larie die verkopers, de boekskes of hun toogvrienden hen verkopen. "Waaa, maat, de nieuwe Cayman is zoveel seconden sneller dan de ouden en hij verbruikt ook veel minder dus is fiscaal zoooooveel interessanter, 't is gewoon de MAX!" ... terwijl die auto, als je wat tussen de lijnen kan lezen, gewoonweg z'n ziel kwijtgespeeld is. Je moet eens rondhoren nu bij de nitwits: allemaal supertrots op het feit dat ze nu weer benzine rijden (want beter voor het milieu!) en ze rijden nu allemaal turbo! En vooruit dat dat gaat! (maar wel aan 65 taffelen op 70-banen want oeioei pakkans en zo!!).

Gelukkig leggen niet alle merken er zich bij neer. Audi, BMW en Mercedes b.v. blijven breaks leveren (in meerdere segmenten) met 6-cilinders, dus dan koop ik bij die merken en helaas niet bij Volvo. Volvo zal er niet wakker van liggen, daar ben ik gerust in. Zij weten ook goed genoeg hoeveel (beter: hoe weinig) zescilinders (benzine) of vijfcilinders (benzine of diesel) ze nog verkocht zouden krijgen mochten ze dat parallel aanbieden met de vierpitters, én ze weten wat dat kost. Het is voor de meeste merken een zuivere centenkwestie. Rendeert het nog? Neen? afvoeren.

Dat betekent niet dat ik daar vrede mee moet nemen hé. En er is nog keuze genoeg, helaas niet bij de V90 ... ik vind die superknap en als gezinsauto zou dat opperbest passen, maar dan zou ik 'm als 5-pitter (diesel met 220+ pk of benzine met 280+ pk) willen, niet als viercilinder. Zolang een 3-liter zescilinder nog iet of wat betaalbaar blijft, is dat voor mij 'het minimum'. En in tegenstelling tot wat tuscani b.v. denkt, betekent dat niet dat je daar continu gebruik moét van maken of heel de tijd moet liggen volgassen. Au contraire. De Laufkultur van een zescilinder voel je elke meter dat je rijdt, ook aan rustig tempo. Voor mij is dat belangrijk.

  • Vind ik leuk 8
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik kan toch ook niet ontkennen, dat de 5-cylinder mij voor een groot stuk over de streep heeft getrokken om voor mijn V60 te kiezen ipv een BMW 3.

Oh zo jammer, dat downsize gedoe.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad. Ik reed liever met mijn 6-cilinder van 85 pk dan met de 4-cilinder van 115 pk.

Of met alle zescilinders die mijn vader had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

effe zitten configureren.

XC60 T8 naar mijn zin komt op 75K <_<

zelfde prijsklasse als een jonge tweedehands XC90 T8

1.jpg

2.jpg

3.jpg

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minutes ago, tuscani said:

effe zitten configureren.

XC60 T8 naar mijn zin komt op 75K <_<

zelfde prijsklasse als een jonge tweedehands XC90 T8

1.jpg

2.jpg

3.jpg

 

 

Op welke car config?

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei DRIVER-W:

Is catalogusprijs he, daar gaat nog wel wat vanaf...

jij zat bij volvo dacht ik? (of was dat iemand anders)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

effe zitten configureren.
XC60 T8 naar mijn zin komt op 75K <_> zelfde prijsklasse als een jonge tweedehands XC90 T8
1.jpg
2.jpg
3.jpg
 
 

Zou jij daar echt 75k aan hangen?[emoji33]
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid