Ga naar inhoud

BMW 6 Reeks Gran Turismo


Rabbit

Aanbevolen berichten

Op 4/2/2020 om 15:53, Tommie zei:

Vorige 5GT had de prijs van een 5 Touring. Minder koffer, meer comfort. Kon je kiezen.

Bij de '6 heb ik met lede ogen moeten aanzien dat de kofferruimte (onder de gordellijn) van een '6 GT een heel pak groter is dan die van een '5 touring. Extreem lange laadvloer, hoogte tot aan gordellijn ongeveer gelijk als deze bij de '5 touring, breedte zeker niet smaller maar mogelijks zelfs wat breder. Lijkt me dus dat het bruikbaar volume onder de bagage-afdekplaat duidelijk groter is dan deze bij de '5 touring onder de rollo.

Bij de vorige generatie weet ik dat eigenlijk niet. Heb wel eens (kort) met een 535i GT gereden, maar heb nooit grondig de '5 GT z'n koffer bekeken. Was die ook al langer dan die van een touring? Of was 't bij die generatie eerder gelijk?

Ik stel vast dat ik nog zelden boven de gordellijn laad in m'n touring. :D  Denk niet dat ik dus de extra (theoretische) liters van een '5 touring vaak gebruik, want die zitten hoog achteraan (waar je bij de '6 GT al buiten 't koetswerk zit, pakt).

 

Da's zo stom aan exacte bagageruimte-afmetingen. Je vindt bijna nooit maten van minimale/maximale laadvloerlengte of -breedte of -hoogte ... nochtans zegt dat naar mijn gevoel veel meer dan de liters (die dan nog eens theoretisch berekend zijn, dacht ik). Heb zo gisteren een heel eind zitten zoeken naar de effectieve laadlengte van een Escalade ESV en een X5 z'n koffer ... quasi niet te vinden :silly: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Marvin zei:

Voor de fans @gTa

IMG_20200311_115101.thumb.jpg.99e1bec3a260a9ba26467a385e385c4d.jpg

Van die ketel ben ik geen fan, nochtans. :oops: 

Een GT vind ik vooral mooi in donkere kleur (zelfs/vooral zwart metallic en dat donkergrijs metallic) omdat de achterruit dan beter in 't design past en omdat je de aero-lijn dan kan accentueren met de chroom of alu raamomlijsting. En die 18" zijn op een '5 nog nét okay als winterwielenmaat (vind ik) maar op een '6 GT is dat toch echt te klein. :oops: 

 

'6 GT staat naar mijn gevoel op z'n mooist in een donkere kleur, zonder getint glas, met chroom raamomlijsting en op de Excellence 20" :inlove: 

6-gt-2017-10000.jpg

6-gt-2017-10002.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 hours ago, gTa said:

Vond ik een leuke stelling om even op door te bomen. Mag ik? :D

Als je je stelling zou inkorten tot "de '5 GT heeft dezelfde wielbasis als een (korte) '7" dan heb je 100% gelijk. Daarmee is de kous dan af.

Je stelling zoals die er nu staat, echter ... die haalt er het woord "onderstel" bij (zonder verdere precisering, wat al meteen een poort open zet) en dat laat toch wel het vermoeden in de lucht zweven dat de GT eigenlijk onderhuids (meer) een '7 is dan een '5. Dat is wat BMW graag verkondigde en nog verkondigt maar dat is ook, voor zover ik weet, eigenlijk helemaal niet het geval.

Je stelling laat dus een leuke gedachtenwisseling toe. :D  (Dit is een substantieel deel van wat voor mij persoonlijk m'n "petrolhead"-heid uitmaakt. Ik mag dan graag op Configurators spelen en in elk topic over houten interieurlijsten en lederkleuren zaniken, ook dit element maakt deel uit van mijn car lover's kit :D )

 

De zin "... onderstel en dus wielbasis ..." bevat volgens mij een foute causaliteit: die twee hebben geen of slechts een minimale correlatie met elkaar. Auto's hebben hedentendage geen "onderstel" meer, wel een zelfdragend koetswerk met daaronder de ophangingselementen rechtstreeks of via subframes gemonteerd. Als je de term "onderstel" gebruikt voor die subframes en de echte ophangingshardware, dan heeft "onderstel" eigenlijk zga géén invloed op wielbasis. Als je de term "onderstel" gebruikt voor het zelfdragend koetswerk, dan klopt het wel want de plaatsen (op het zelfdragend koetswerk) waar de subframes of ophangingsonderdelen bevestigd worden, bepalen (mee) de wielbasis. Maar het (zelfdragend) koetswerk gaat ook tot aan 't puntje van 't dak, dus de term "onderstel" past daar toch niet echt bij, vind ik. :D
Je kan exact dezelfde ophangingsonderdelen monteren op een korter of een langer zelfdragend koetswerk en toch een verschillende wielbasis bekomen. Kan je bv mooi zien bij de '5 vs '5 L of de '7 vs '7 L of de '6/'8 vs. '6/'8 GC: telkens identiek dezelfde auto's (qua hardware), muv de lengte van het zelfdragend koetswerk en dus van wielbasis.

En dat is ook grosso modo wat er gaande is tussen '5 en GT en '7, zowel in vorige als huidige generatie.

Stellen dat "ne '5 of '6 GT op 't chassis van ne '7 staat en niet op dat van ne '5" is dan ook vooral (even denigrerende term hanteren) marketingpraat. BMW wil dat inderdaad graag hebben dat we dat allemaal geloven, dat helpt (hopelijk) het verkoopsucces van de GT.

@Tommie bevestigde die stelling als "dat klopt volledig" ... maar I beg to differ. :oops:

 

De waarheid is volgens mij véél simpeler en vooral veel minder sexy dan dat: '5 en GT en '7 zijn alledrie quasi identiek qua hardware van ophanging, slechts minieme verschillen maken dat de spoorbreedte wat afwijkt; wielbasis wordt niet door "onderstel" bepaald maar door het frame. Een GT is dus niet méér '7 dan dat de '5 dat is qua hardware; sommige onderdelen deelt de GT met de '5, sommige deelt de GT met de '7 en nog meer onderdelen delen ze alledrie.
(Dat is ook de grond voor de beweringen dat een een '7 "rijdt als een kleine '5" terwijl aartsrivaal S-klasse zich in gedrag duidelijk afzet van kleinere broer E, omdat de hardware daar véél ingrijpender anders is dan bij de BMW-broers. Verschillen in gedrag/rijden tussen '5/GT/'7 zijn dan ook veel meer het gevolg van een andere afstelling, dan van andere techniek.)

 

Bij de vorige generatie ('5 F10/F11, '5 GT F07 en '7 F01) is de wielbasis van de '5 GT wel identiek aan deze van de korte '7 ... maar de 3 auto's delen de meeste onderdelen van hun voor- én hun achterophanging, soms tot zelfs dezelfde onderdeelnummers toe ('5 én GT én '7). Indien andere onderdeelnummers, dan gaat 't bijna altijd in ontwerp/vorm quasi identieke (enkele mm verschil) stukken waar je met 't blote oog, zelfs als je ze naast elkaar in handen hebt, de verschillen (soms) niet van ziet.
Er zijn dan ook bijna enkel gelijkenissen en slechts zeer weinig (significante) verschillen. Soms deelt de GT inderdaad identiek dezelfde onderdelen met de '7, maar andere onderdelen deelt hij dan weer énkel met '5 terwijl deze van de '7 dan weer meer (minimaal) afwijken (vooral achteraan). Sommige onderdelen (zoals bv voorste subframe en draagarmen) zijn bij de 3 modellen identiek. En indien verschillen: dan altijd verrassend klein.
Wielbasis van GT en korte '7 zijn wel identiek, ja, en inderdaad langer dan die van de gewone '5 maar dan ook weer korter dan die van de lange '5 (uit China) die trouwens exact dezelfde onderdelen onder zich heeft steken dan de gewone '5. En de wielbasis van de lange '7 is dan weer langer dan die van de andere en ook dan die van de '5 GT. Qua spoorbreedte is bij alle 3 lichtjes anders en de GT zit daar enkel bij de vooras tussen de '5 en de '7, bij de achteras is de GT zelfs 't breedst; verschillen in spoorbreedte worden grotendeels door andere velgbreedtes en -offset veroorzaakt, afaik.

Ook qua technische oplossingen/mogelijkheden (luchtvering achteras, actieve antirolsystemen, enz.) zijn ze quasi identiek aan elkaar. Waarschijnlijk zullen we wielkassen (in het zelfdragend koetswerk) van de '5 GT en de '7 wel een tik groter zijn dan bij de '5, want GT en '7 delen dezelfde bandenmaten (telkens één serietje hoger dan de '5).

Conclusie: ze lijken zo hard op elkaar, dat stellen dat een '5 GT "het onderstel van een '7 heeft en niet van een '5" op basis van de naakte feiten eigenlijk verkeerd lijkt, het doet de waarheid oneer aan. Veel beter: 't is een ééneiige drieling en de GT deelt even veel met de '5 (wat anders is van de '7) dan hij deelt met de '7 (wat anders is van de '5).

 

Bij de huidige generatie ('5 G10/G11, '6 GT G32 en '7 G11) is het verhaal gelijklopend, met dien verstande dat de "exacte gelijkenis" tussen '6 GT en '7 nog een fractie kleiner is dan bij de generatie ervoor, en de "exacte gelijkenis" tussen '6 GT en '5 dus nog een fractie groter dan bij de generatie ervoor. Ook hier is opnieuw de wielbasis van een '6 GT identiek aan deze van de korte '7, maar ... voorophanging is bij '5 en '6 GT identiek, minimaal afwijkend van de '7, hetzelfde verhaal bij de ophangingsarmen, de fusees, de achterophanging enz. Ook hier (net zoals bij de vorige generatie) zie je dat de spoorbreedte van de GT tussen die van de '5 en de '7 in ligt en achteraan is de GT opnieuw 't breedst van spoor (maar ook hier terug verschillen vnl. door breedte en offset van velgen, niet door andere ophangingsonderdelen). En wielbasis van de lange '5 is langer dan die van de '6 GT en korte '7, en de lange '7 is dan nog eens langer (terwijl al die auto's onderin grotendeels identieke parts hebben steken).

En ook hier delen ze alle andere technische innovaties en mogelijke uitrusting, met het enige grote verschil nu dat '7 en '6 GT ook vooraan luchtvering kunnen hebben en de '5 niet (maar het is dan ook enkel de veerpoot die anders is, en mogelijks de ruimte in de wielkas daarvoor, wat ook vermoed kan worden door de gedeelde bandenmaten tussen '6 GT en '7, telkens één serietje hoger dan de '5).

Conclusie: ook hier lijken ze zo immens hard op elkaar, dat de stelling "dat een '6 GT meer op een '7 lijkt dan op een '5" door de feiten vooral tegengesproken wordt. Opnieuw lijken ze zo immens hard op elkaar dat de waarheid in het midden ligt: de GT deelt zelfs iets meer onderdelen met de '5 dan met de '7 (maar "compenseert" dat door z'n wielbasis die even lang is als deze van de korte '7 én door de mogelijkheid tot luchtvering vooraan).

 

 

My 2 cents. :D :oops: 

(En zoals altijd: quasi alles hierboven is par coeur en er zijn best wel wat zinnen herschreven en gecut/copy/paste en samengesmeten en uit elkaar getrokken ... dus, naast het feit dat ik me stellig kan vergissen in de effectieve cijfers waardoor b.v. technische peten zoals @Jan me zeker zullen kunnen corrigeren (please do, zeker als er serieuze flaters in zitten), zouden er wel eens zinsbouwkronkels en/of grammaticamonstertjes in kunnen zitten. Hij die ze vindt, mag ze me per PM terugsturen, ik zal ze gratis en voor niks herstellen. :D )

@gTa gij zot :inlove:

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago, gTa said:

Van die ketel ben ik geen fan, nochtans. :oops: 

Een GT vind ik vooral mooi in donkere kleur (zelfs/vooral zwart metallic en dat donkergrijs metallic) omdat de achterruit dan beter in 't design past en omdat je de aero-lijn dan kan accentueren met de chroom of alu raamomlijsting. En die 18" zijn op een '5 nog nét okay als winterwielenmaat (vind ik) maar op een '6 GT is dat toch echt te klein. :oops: 

Ik denk dat dat wel voor veel BMW's van nu geldt: best een donkere en proportioneel voldoend grote velgen kiezen. Als je kijkt naar die grijze, dan zie je heel dat bizarre schaduwspel door hoe de flanken zijn gesculpteerd. Zie bijvoorbeeld het achterportier. Bij een donkere kan je dat meer verdoezelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De indruk die ik heb, is dat ze van segment zijn veranderd sinds de 5 GT.

Dat was eerder een “BMW 7 voor defene die niet in een echte 7 mocht of kon gezien worden”.

De 6 lijkt eerder met de Mercedes CLS te willen concurreren. En daarvoor mist hij toch de looks, vrees ik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid