Ga naar inhoud

BMW 6 Reeks Gran Turismo


Rabbit

Aanbevolen berichten

Dat laatste, daar ben ik niet mee akkoord. Een 340i kost in productie niks meer dan een 318i. En de motoren zijn ondertussen allemaal 'dezelfde', zodat de ontwikkeling van een 40i motor uiteindelijk ook niet plots de 340i als 'kostenbuitenbeentje' maakt tov bv een gewone 318i. Die motor 'ligt daar gewoon op het schap', hé, want die wordt eveneens in de '4 en de '5 en de '6 en de '7 en de X3 en de X4 en de X5 en de X6 gebruikt... Integendeel dus: de meerprijs die ze voor een 340i vragen tov een 318i is dus bijna niks afgedekt door intrinsieke meerkost (noch productie, noch R&D), het is dus zuivere winst. De 340i maakt dus op één of andere manier de hele '3 meer rendabel.


Een auto ontwerpen waar enkel een koffiemolen in past of eentje waar het en een koffiemolen en een echte motor is dat lijkt mij toch niet dezelfde oefening. Een chassis dat max 150 pk moet kunnen verwerken lijkt mij ook niet gelijk aan eentje dat een veelvoud moet kunnen verwerken.

Gezien de boekhouders het nu overal voor het zeggen zal de rekening voor die 340 zeker wel kloppen, maar geen enkele meerkost lijkt mij onwaarschijnlijk.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 7 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei ir_fuel:

Welke dan?

De i8? :lol: 

't Is hier een autoforum ! Leer toch eens open staan voor innovatie !

:D

Trouwens, da's een gecombineerde "uitstraling" sportief gekoppeld aan groen. En dat is op dat vlak ook de perceptie bij veel personen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

S63 coupé > M6.
C63 > M3/4
 
Interieur: Audi > BMW


S coupe is een heel andere klasse dan een 6 reeks.
C63/ M3 is smaak
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei Soul:

Noodzaak om nog eens iets zoals wat jij omschrijft als "speels, communicatief rwd chassis + potente en karaktervolle Reihensechs + perfecte stick + sperretje evt + wat sportievere afstelling dan de anderen = klaar" in elkaar te kunnen draaien. 

Ook dit is niet volledig correct.
Pak nu de M2, die verdient zichzelf meer dan dik terug. 200% zeker! Daarvoor moeten ze geen enkele 218d verkopen hoor.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei Soul:

Maar is het niet de volumeverkoop van een 318i die het geheel van een 340i mogelijk maakt ?

Die 340i gaat toch andere (dus extra tov een 318i) ontwikkelingskosten hebben, bijvoorbeeld voor remmen, ophanging,...

Of zie ik dat verkeerd ?

Ik kan dat niet bewijzen, natuurlijk, maar ik vrees van wel ja. Gewoon logisch redeneren.

Qua verkoop:

  • Onderschat niet hoeveel 340i verkocht worden tov 318i. Hier in België zal dat maar een klein percentage zijn, maar in andere landen ziet dat er al helemaal anders uit. Dicht bij de deur zie ik in Zwitserland al meer 340i de deur uit gaan dan 318i, b.v.. Maar vooral oversees: in de V.S. b..v. worden er geen 318i verkocht maar wel tienduizenden 340i per jaar. Het is dus niet zo dat worldwide, er maar één 340i verkocht wordt per 1.000 stuks 318i, de verhouding ligt férm anders dan deze die we vanuit ons Belgisch standpunt zouden vermoeden.
  • De 40i zes-in-lijn is ook een volumemotor, zoals ik al schreef. Dat is een motor die in élke BMW-reeks te krijgen is (muv de FWD-platformen): '1, '2, '3, '4, '5, '6, '7, X1, X3, X5 en X6. (Al denk ik dat de zescilinder sinds kort niet meer in de X1 geleverd wordt, maar tot voor kort kon je die wel krijgen in bepaalde markten.) Ik schat zelfs in dat BMW wereldwijd geen 10 keer zoveel 18i's verkoopt als 40i's, ik denk dat de verhouding eerder 5 op 1 of zelfs 3 op 1 is ...
  • Om dat alles wat te nuanceren:  de 18i is natuurlijk een softwarevariantje van de 4-pitter die in veel versies bestaat, en veel van die versies worden worldwide steeds meer verkocht. Ook in de oosterse markten en op het Amerikaanse continent neemt het aandeel 4-cilinders tov. het aantal 6-cilinders toe. Maar omdat je tot nu toe nog altijd geen 4-pitter benzine kan krijgen in X5 en '7 (muv de 40e PIH), toch modellen die worldwide een pak verkocht worden, denk ik dat het absurd zou zijn om een "40i" een uitzonderingsmodel te noemen.

Qua R&D: elke motorisatie heeft eigen, specifieke R&D-kosten, ja. Die auto/motor/versnellingsbak moet ook even worden getest, dat klopt, en bij bepaalde modellen voorziet men aangepaste demping, stuggere rubbers, dikkere antirolstangen, wat grotere remmen, enz. Maar dat test- en afstelwerk voor een specifieke combinatie is een schijntje vergeleken met de totale R&D-kost van een volledig model. (Uitzonderingen zijn speciale versies zoals bepaalde hybride-oplossingen, afgeleide sportmodellen,...).  Zoals gezegd: mochten we de totale R&D-kost van een 340i zien en die van een 318i, dat zou nauwelijks uit elkaar liggen (geen % verschil).

Hetzelfde met de bouwkost. Zo'n 6-in-lijn kost misschien wel ietsje meer in materialen maar omdat dat eveneens een volumemotor is (ze maken ze met honderden per dag) en omdat een 318i en een 340i voor de rest stinknormale BMW-modellen zijn die op dezelfde band worden gemaakt volgens dezelfde methodes, is de uiteindelijke productiekost ook nauwelijks verschillend.

Vandaar: "een 318i zorgt er voor dat speciale modellen zoals een 340i er nog kunnen zijn" vind ik geen juiste stelling. Verander 340i door M2 en het is al iets correcter. Verander 340i door i3 en i8 en het is nog méér correct, imo. (De gewone reeksen betalen dure investeringen voor de toekomst.)

En vergeet het dus dat je, als je een "dikke motor" koopt in een bepaald model (140i, 340i, 540i of 550i, ...) je zo veel meer betaalt omdat je navenant meer R&D en productiekost en materialen en weet ik wat nog allemaal koopt. Je betaalt de dikke vette premium om met de dikkere motor te mogen rijden en daar halen de merken een groot deel van hun zuivere winsten uit. Temeer omdat dikke motorisaties doorgaans beter uitgerust zijn en de 'standaard' opties ook mee in de basisprijs verrekend zitten. En heel wat 'opties' (lederen zetels, andere velgen, dure Individual-kleuren, andere trim, zwarte interieurhemel, body kits, ...) dat is bijna zuivere (100%) winst voor constructeurs.

Omdat er dus een heftig pak extra winst genomen wordt op gewone modellen met dikke motor en veel uitrusting, is het omgekeerde van jouw stelling m.i. dus bijna méér correct: de toch relatief vaak verkochte 340i levert BMW zoveel winst op dat ze de absolute basismodellen waarop nauwelijks of geen winst gemaakt wordt, toch kunnen verkopen. :D (i'm not kidding)
 

Al het bovenstaande is uiteraard veel minder toepasbaar op afgeleide sportmodellen. B.v.: waar een 440i coupé nauwelijks of niks meer kost inzake R&D en productie dan een 418i coupé (bestaat dat? no idea), is een M4 coupé bijna een apart 'model' (heeft ook een andere chassiscode) dat een pak extra werk gevergd heeft om die er te krijgen. Daar gaat bovenstaande vlieger heel wat minder op.
Maar ook hier: ondanks de (veel) hogere verkoopprijs van een M4 dan deze van een 440i coupé, vermoed ik dat de effectieve winst voor BMW per afgeleverd model bij de 440i coupé makkelijk in dezelfde regionen ligt als bij de M4 coupé, net omdat die 440i een heel normale BMW is met een volumemotor en nul (met aanhalingstekens) extra ontwikkelingskost, maar die wel een aan heftig hogere prijs verkocht wordt dan een gewone 420i/d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minutes ago, gTa said:

Ik kan dat niet bewijzen, natuurlijk, maar ik vrees van wel ja. Gewoon logisch redeneren.

Qua verkoop:

  • Onderschat niet hoeveel 340i verkocht worden tov 318i. Hier in België zal dat maar een klein percentage zijn, maar in andere landen ziet dat er al helemaal anders uit. Dicht bij de deur zie ik in Zwitserland al meer 340i de deur uit gaan dan 318i, b.v.. Maar vooral oversees: in de V.S. b..v. worden er geen 318i verkocht maar wel tienduizenden 340i per jaar. Het is dus niet zo dat worldwide, er maar één 340i verkocht wordt per 1.000 stuks 318i, de verhouding ligt férm anders dan deze die we vanuit ons Belgisch standpunt zouden vermoeden.
  • De 40i zes-in-lijn is ook een volumemotor, zoals ik al schreef. Dat is een motor die in élke BMW-reeks te krijgen is (muv de FWD-platformen): '1, '2, '3, '4, '5, '6, '7, X1, X3, X5 en X6. (Al denk ik dat de zescilinder sinds kort niet meer in de X1 geleverd wordt, maar tot voor kort kon je die wel krijgen in bepaalde markten.) Ik schat zelfs in dat BMW wereldwijd geen 10 keer zoveel 18i's verkoopt als 40i's, ik denk dat de verhouding eerder 5 op 1 of zelfs 3 op 1 is ...
  • Om dat alles wat te nuanceren:  de 18i is natuurlijk een softwarevariantje van de 4-pitter die in veel versies bestaat, en veel van die versies worden worldwide steeds meer verkocht. Ook in de oosterse markten en op het Amerikaanse continent neemt het aandeel 4-cilinders tov. het aantal 6-cilinders toe. Maar omdat je tot nu toe nog altijd geen 4-pitter benzine kan krijgen in X5 en '7 (muv de 40e PIH), toch modellen die worldwide een pak verkocht worden, denk ik dat het absurd zou zijn om een "40i" een uitzonderingsmodel te noemen.

Qua R&D: elke motorisatie heeft eigen, specifieke R&D-kosten, ja. Die auto/motor/versnellingsbak moet ook even worden getest, dat klopt, en bij bepaalde modellen voorziet men aangepaste demping, stuggere rubbers, dikkere antirolstangen, wat grotere remmen, enz. Maar dat test- en afstelwerk voor een specifieke combinatie is een schijntje vergeleken met de totale R&D-kost van een volledig model. (Uitzonderingen zijn speciale versies zoals bepaalde hybride-oplossingen, afgeleide sportmodellen,...).  Zoals gezegd: mochten we de totale R&D-kost van een 340i zien en die van een 318i, dat zou nauwelijks uit elkaar liggen (geen % verschil).

Hetzelfde met de bouwkost. Zo'n 6-in-lijn kost misschien wel ietsje meer in materialen maar omdat dat eveneens een volumemotor is (ze maken ze met honderden per dag) en omdat een 318i en een 340i voor de rest stinknormale BMW-modellen zijn die op dezelfde band worden gemaakt volgens dezelfde methodes, is de uiteindelijke productiekost ook nauwelijks verschillend.

Vandaar: "een 318i zorgt er voor dat speciale modellen zoals een 340i er nog kunnen zijn" vind ik geen juiste stelling. Verander 340i door M2 en het is al iets correcter. Verander 340i door i3 en i8 en het is nog méér correct, imo. (De gewone reeksen betalen dure investeringen voor de toekomst.)

En vergeet het dus dat je, als je een "dikke motor" koopt in een bepaald model (140i, 340i, 540i of 550i, ...) je zo veel meer betaalt omdat je navenant meer R&D en productiekost en materialen en weet ik wat nog allemaal koopt. Je betaalt de dikke vette premium om met de dikkere motor te mogen rijden en daar halen de merken een groot deel van hun zuivere winsten uit. Temeer omdat dikke motorisaties doorgaans beter uitgerust zijn en de 'standaard' opties ook mee in de basisprijs verrekend zitten. En heel wat 'opties' (lederen zetels, andere velgen, dure Individual-kleuren, andere trim, zwarte interieurhemel, body kits, ...) dat is bijna zuivere (100%) winst voor constructeurs.
 

Al het bovenstaande is uiteraard veel minder toepasbaar op afgeleide sportmodellen. B.v.: waar een 440i coupé nauwelijks of niks meer kost inzake R&D en productie dan een 418i coupé (bestaat dat? no idea), is een M4 coupé bijna een apart 'model' (heeft ook een andere chassiscode) dat een pak extra werk gevergd heeft om die er te krijgen. Daar gaat bovenstaande vlieger heel wat minder op.

X1 xDrive35i heeft bestaan, maar de X1 is al dik anderhalf jaar (standaard) een FWD he, geen plaats voor >4 cilinders.

18i is een 3-cilinder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik spreek dat niet tegen want ik heb geen cijfers, maar het lijkt mij dat, om als voorbeeld een 340i te nemen, dat er daar toch relatief weinig van verkocht worden, zeker in vergelijking met de dieseltjes of de lager motorisaties...

Zijn er hier dan zoveel "lovers" ?

OK. Ik zie het te Belgisch. In de States moeten ze uiteraard niet zien naar de motorinhoud...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Soul:

Ik spreek dat niet tegen want ik heb geen cijfers, maar het lijkt mij dat, om als voorbeeld een 340i te nemen, dat er daar toch relatief weinig van verkocht worden, zeker in vergelijking met de dieseltjes of de lager motorisaties...

Zijn er hier dan zoveel "lovers" ?

Durf buiten België of Europa te kijken.

België stelt 2 keer niks voor in de totale wereldverkoop van auto's. China en de V.S. zijn (2 van) de grootste markten. Tot voor kort kon je de '3 zelfs bijna niet met een 4-cilinder krijg in de V.S., enkel zescilinders. En ze verkopen er daar een pak van, ginder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei gTa:

Ik kan dat niet bewijzen, natuurlijk, maar ik vrees van wel ja. Gewoon logisch redeneren.

 

Hetzelfde met de bouwkost. Zo'n 6-in-lijn kost misschien wel ietsje meer in materialen maar omdat dat eveneens een volumemotor is (ze maken ze met honderden per dag) en omdat een 318i en een 340i voor de rest stinknormale BMW-modellen zijn die op dezelfde band worden gemaakt volgens dezelfde methodes, is de uiteindelijke productiekost ook nauwelijks verschillend.

En vergeet het dus dat je, als je een "dikke motor" koopt in een bepaald model (140i, 340i, 540i of 550i, ...) je zo veel meer betaalt omdat je navenant meer R&D en productiekost en materialen en weet ik wat nog allemaal koopt. Je betaalt de dikke vette premium om met de dikkere motor te mogen rijden en daar halen de merken een groot deel van hun zuivere winsten uit.

Je zou toch zeggen dat er onderlinge concurrentie zou moeten zijn tussen Audi/Mercedes/BMW waardoor de meerkost van een 6-cilinder voor de betreffende merken niet zo hoog zou zijn... tenminste, als ze er effectief zóveel extra op verdienen. Heb het me ook al afgevraagd. Een 318d kaal voor 35K een prettige spec 330d voor 60K. Dat staat toch niet in verhouding?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Phil:

X1 xDrive35i heeft bestaan, maar de X1 is al dik anderhalf jaar (standaard) een FWD he, geen plaats voor >4 cilinders.

18i is een 3-cilinder.

Ah yes, dat zal de reden zijn. Generatiewissel waar de X1 inderdaad op FWD-platform staat. Juste.

X1 met zescilinder is zelfs nog héél eventjes bij ons verkrijgbaar geweest ook :-)   Denk niet dat er daar veel van rondrijden in België...  Heb er zelf wel al 2 verschillende gezien in CH.

En verdomme ja die 18i is nu een 3-cilinder. Bah, 't gaat de verkeerde kant uit. :lol: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minutes ago, msxx said:

Je zou toch zeggen dat er onderlinge concurrentie zou moeten zijn tussen Audi/Mercedes/BMW waardoor de meerkost van een 6-cilinder voor de betreffende merken niet zo hoog zou zijn... tenminste, als ze er effectief zóveel extra op verdienen. Heb het me ook al afgevraagd. Een 318d kaal voor 35K een prettige spec 330d voor 60K. Dat staat toch niet in verhouding?

Naarmate een model ouder wordt, wordt er op de zwaardere motorisaties wel een pak meer korting gegeven.

Maar ze blijven netto nog altijd wel een stuk duurder, klopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei msxx:

Je zou toch zeggen dat er onderlinge concurrentie zou moeten zijn tussen Audi/Mercedes/BMW waardoor de meerkost van een 6-cilinder voor de betreffende merken niet zo hoog zou zijn... tenminste, als ze er effectief zóveel extra op verdienen. Heb het me ook al afgevraagd. Een 318d kaal voor 35K een prettige spec 330d voor 60K. Dat staat toch niet in verhouding?

Toen ik het schreef vroeg ik het mij ook af.

Maar ik denk dat zeker BMW en Mercedes (Audi in mindere mate, zeker in de 90's en begin van de jaren 2000) altijd wel in de overzeese markten méér dan genoeg "dikke motorisaties" kwijt konden en dat het voor hen beiden dus mutatis mutandis een beetje dezelfde oefening was. Plus: prijszetting gebeurt ook voor een zeer groot deel op basis van die van je concurrenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei gTa:

Toen ik het schreef vroeg ik het mij ook af.

 Plus: prijszetting gebeurt ook voor een zeer groot deel op basis van die van je concurrenten.

Dat snap ik, maar als van die meerkost van 25K er effectief 15K extra winst is (fictief uiteraard, geen idee van) dan is jezelf positioneren op 55K voor een dergelijke spec toch heel interessant. 5K goedkoper dan de concurrent kan al wat mensen over de streep trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Phil:

Naarmate een model ouder wordt, wordt er op de zwaardere motorisaties wel een pak meer korting gegeven.

De interne kortingspercentages (voor medewerkers b.v.) stijgen ook (soms zelfs behoorlijk significant) naarmate je een zwaardere motor neemt. Heb ik ooit zelf nog horen vertellen van 1 van de 2 Mitarbeiter waar we vroeger zeer vaak HJW's bij bestelden: de korting op een '7 met V8 lag toen voor hen 6% hoger dan die op deze van eentje met zescilinder, waardoor het voor hen even duur was om eentje met V8 te kopen als eentje met een R6 (en dan had de V8 nog wat extra uitrusting als standaard ook). Andersom: de korting op M-modellen lag dan weer (in verhouding) lager omdat daar (meer dan) voldoende vraag naar was.

Of: dat was vroeger toch zo, nu is dat misschien niet meer zo. (Geen idee.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei msxx:

Dat snap ik, maar als van die meerkost van 25K er effectief 15K extra winst is (fictief uiteraard, geen idee van) dan is jezelf positioneren op 55K voor een dergelijke spec toch heel interessant. 5K goedkoper dan de concurrent kan al wat mensen over de streep trekken.

Dat argument geldt ook omgekeerd, dus dat balanceert zich ergens wat uit. En er zijn nog criteria die de prijszetting mee bepalen.

Maar 't klopt wel wat je zegt. BMW was b.v. altijd wel iets goedkoper dan Benz, ook (en vooral) in de potentere modellen. Maar Benz verkocht gewoon meer, worldwide. Ik denk dat Benz niet wakker lag van het feit dat een 540i in den tijd 5% goedkoper was dan een 400E (ik zeg maar wat, hé) omdat dat wereldwijd hun verkoop onvoldoende impacteerde om die laatste in prijs te laten zakken, en omgekeerd zal de prijs van de 540i voor BMW ook het 'minimum' geweest zijn in die zin dat ze er zo 't maximale uit haalden.

Pfff, I don't know.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei josenjef:

 


Een auto ontwerpen waar enkel een koffiemolen in past of eentje waar het en een koffiemolen en een echte motor is dat lijkt mij toch niet dezelfde oefening. Een chassis dat max 150 pk moet kunnen verwerken lijkt mij ook niet gelijk aan eentje dat een veelvoud moet kunnen verwerken.

Gezien de boekhouders het nu overal voor het zeggen zal de rekening voor die 340 zeker wel kloppen, maar geen enkele meerkost lijkt mij onwaarschijnlijk.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 7 met Tapatalk
 

 

Je vergelijking gaat niet op, lijkt me? Een 318i is weldegelijk een auto (of "chassis" zoals je zegt) waarin een motor van 450 pk past. Want een 318i is (op de motor na) de auto waaruit (mits de juiste motor geïnstalleerd wordt) ook (op identiek dezelfde productieband) een Alpina B3 S kan worden. De caisse van een 318i en van een 340i zijn identiek. (Achteraf gemonteerde onderdelen zijn anders, en sommige daarvan kunnen/zullen wel wat extra R&D gevergd hebben.)

"Geen enkele meerkost" --> dat klopt inderdaad niet. Heb ik ook nooit gezegd (lees maar eens grondig na). Maar de meerkost in R&D voor een 340i tov die van het basismodel zal minimaal zijn tgo de totale ontwikkelingskost van "de '3" (waar de 318i en de 340i deel van uitmaken). Of nog: een bijzonder hoog % van de ontwikkelingskost van die twee motorisaties is gezamenlijke ontwikkelingskost, die compleet los van de motor staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei msxx:

En die verkopers hier zijn plotseling wat stil :D 

Ik denk dat zo'n dingen niet tot in het verkoopskanaal doorstromen. Dat is voer voor énkel binnen de BMW Turm, lijkt me.

Misschien dat er wel gevolgen zijn daarvan, die doorvloeien in zaken die voor verkopers geweten zijn of een impact hebben, b.v. aansporen om in te zetten op de verkoop van optionele uitrusting. Héél misschien: hogere commissie bij bepaalde motorisaties (maar ik denk van niet, want de catalogusprijs van de dikkere modellen is dermate hoger dat een %-ele commissie al meteen de verkoop van een dikkere motor beloont).

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden zei Phil:

Naarmate een model ouder wordt, wordt er op de zwaardere motorisaties wel een pak meer korting gegeven.

Maar ze blijven netto nog altijd wel een stuk duurder, klopt.

Ik heb het ooit, een hele tijd geleden, eens uitgerekend bij de (denk ik) E65 '7. Meerprijzen van (extra) uitrusting weggerekend en zo bekeken wat enkel en alleen de motor kost. (Andere technische verschillen waren er nagenoeg niet en de iets dikkere remschijven van de zwaardere auto zullen uiteindelijk in kostprijs nauwelijks enig verschil maken.)
De meerkost om van de 30i R6 naar de 35i V8 te gaan, lag in lijn met de meerkost om van de 35i V8 naar de 45i V8 te gaan. Wat complete nonsens is, als je stelt dat wat je betaalt een achterliggende, meetbare 'waarde' heeft. Want de twee V8-motoren zijn (op een paar cm³ metaal na) identieke motoren (gewoon een andere cilinderinhoud door andere slag/boring, maar voor de rest tweelingzusjes).

Zegt genoeg dat de meerprijs voor een dikkere motor iets zuiver arbitrairs is, dat niks te maken heeft met achterliggende materiaal- of ontwikkelingskost maar alles met marketing, een (voor de consument) logisch aanvoelende prijzentrap, enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid