Ga naar inhoud

BMW 6 Reeks Gran Turismo


Rabbit

Aanbevolen berichten

4 minuten geleden zei Tommie:

En het feit dat ook 'wij' 't nationaal bekijken. Wij krijgen BeLux cijfers, that's it.

Juste. En we zijn al zo'n rare markt.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei gTa:

Ik heb het ooit, een hele tijd geleden, eens uitgerekend bij de (denk ik) E65 '7. Meerprijzen van (extra) uitrusting weggerekend en zo bekeken wat enkel en alleen de motor kost. (Andere technische verschillen waren er nagenoeg niet en de iets dikkere remschijven van de zwaardere auto zullen uiteindelijk in kostprijs nauwelijks enig verschil maken.)
De meerkost om van de 30i R6 naar de 35i V8 te gaan, lag in lijn met de meerkost om van de 35i V8 naar de 45i V8 te gaan. Wat complete nonsens is, als je stelt dat wat je betaalt een achterliggende, meetbare 'waarde' heeft. Want de twee V8-motoren zijn (op een paar kubieke cm³ metaal na) identieke motoren. 

Zegt genoeg dat de meerprijs voor een dikkere motor iets zuiver arbitrairs is, dat niks te maken heeft met achterliggende materiaal- of ontwikkelingskost maar alles met marketing, een (voor de consument) logisch aanvoelende prijzentrap, enz.

En dan zwijgen we nog over 320i versus 328i of 318d versus 320d ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei msxx:

En dan zwijgen we nog over 320i versus 328i of 318d versus 320d ..

Exactly.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden zei gTa:

Juste. En we zijn al zo'n rare markt.

Dat klopt.

Voorbeeld: vorige week heeft BMW AG per direct besloten om de productie van de F2x 116d EDE stop te zetten. Ontzettend populaire variant op onze markt, doch slechts 3% van de wereldverkoop in 1 Reeks... Niet rendabel meer dus.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kon je die in Duitsland al niet meer krijgen? Ik ben ooit nog een (prefacelift) EDE gaan halen voor een vriendin van me, in Duitsland. Was een origineel Duitse auto, ben ik zeker van.

Edit: oh wait, jouw zin stelt nergens dat die EDE enkel hier werd verkocht. Ik vond het zelfs al straf dat wij als kleine landje met een (weliswaar voor ons immens populaire motorisatie) 3% van de wereldverkoop zouden kunnen scoren. Dus: ook in Duitsland gaat die er uit, dan. (Als 'ie daar nog beschikbaar was.)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Straf. En dan nog meteen een motorisatie schrappen die net de globale vlootuitstoot naar beneden haalt... :shock: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden zei gTa:

Straf. En dan nog meteen een motorisatie schrappen die net de globale vlootuitstoot naar beneden haalt... :shock: 

Die 3% zal't hem wel niet doen zeker...? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je vergelijking gaat niet op, lijkt me? Een 318i is weldegelijk een auto (of "chassis" zoals je zegt) waarin een motor van 450 pk past. Want een 318i is (op de motor na) de auto waaruit (mits de juiste motor geïnstalleerd wordt) ook (op identiek dezelfde productieband) een Alpina B3 S kan worden. De caisse van een 318i en van een 340i zijn identiek. (Achteraf gemonteerde onderdelen zijn anders, en sommige daarvan kunnen/zullen wel wat extra R&D gevergd hebben.)
"Geen enkele meerkost" --> dat klopt inderdaad niet. Heb ik ook nooit gezegd (lees maar eens grondig na). Maar de meerkost in R&D voor een 340i tov die van het basismodel zal minimaal zijn tgo de totale ontwikkelingskost van "de '3" (waar de 318i en de 340i deel van uitmaken). Of nog: een bijzonder hoog % van de ontwikkelingskost van die twee motorisaties is gezamenlijke ontwikkelingskost, die compleet los van de motor staat.


En bij modellen die globaal verkocht worden speelt dat inderdaad veel minder.

Ik denk dat de prijszetting en strategie hier in onze markt voor de grotere Cc voor een deel gaat rond het creëren van een niche. Van iets wat op globaal vlak mainstream is lokaal een "speciaal" product maken.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, gTa said:

Zegt genoeg dat de meerprijs voor een dikkere motor iets zuiver arbitrairs is, dat niks te maken heeft met achterliggende materiaal- of ontwikkelingskost maar alles met marketing, een (voor de consument) logisch aanvoelende prijzentrap, enz.

De meerprijs voor elke optie is zuiver arbitrair en wordt bepaald aan de hand van 1 miljoen parameters. Het mooiste voorbeeld vind je bij Porsche als je naar de prijzen gaat zien van optionele stickersets (of nog erger, die stickers achteraf wilt bestellen). 0 relatie tussen kostprijs/"ontwikkelkost" (stickers ffs) en de vraagprijs.

Op een BMW 1 is het tegenwoordig standaard halogeen en optioneel LED koplampen (en dan nog bijbetalen als je ze adaptief wilt). Meerprijs op de goedkoopste 1 is 1500 euro voor adaptieve leds ipv halogeen. Bij Porsche krijg je standaard bixenon koplampen op je 911, en wil je full adaptive led betaal je 2.5K bij. Waarom moet dat bij Porsche 1K meer kosten dan bij BMW, terwijl je al van xenon komt ipv halogeen? En zo kunnen we bezig blijven. De regel is simpel he: "hoeveel wil de klant er voor geven", en de @ICM dooddoener dat 1K extra opties op een auto van 100K "minder" is dan 1K op een auto van 25K.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Tommie said:

Dat klopt.

Voorbeeld: vorige week heeft BMW AG per direct besloten om de productie van de F2x 116d EDE stop te zetten. Ontzettend populaire variant op onze markt, doch slechts 3% van de wereldverkoop in 1 Reeks... Niet rendabel meer dus.

Er is nog hoop @The Swede !

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Maxime S:

Die 3% zal't hem wel niet doen zeker...? :D

Werkelijke verkopen maken toch niet uit. Feit dat ze hem maken is toch wat telt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Carlito:

Werkelijke verkopen maken toch niet uit. Feit dat ze hem maken is toch wat telt?

Geen idee hoe die quota's berekend worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben daar eens naar op zoek, want interesseert me wel. Oorspronkelijk dacht ik ook dat het aantal effectief verkochte auto's niet uitmaakte, dat het wel ging om wat er op de 'prijslijst' beschikbaar was.

Maar het lijkt er op dat er weldegelijk berekend wordt op basis van effectieve registraties:

Average specific emissions of CO2 are calculated as a weighted average of the manufacturer's fleet registered in a particular year


EU-lidstaten leveren gegevens aan van geregistreerde auto's, constructeurs krijgen nog kans om die te laten corrigeren. Gaat dus effectief over de werkelijke verkochte aantallen.

Hoe ze 't berekenen vond ik nog niet terug. Ik denk dat men effectief rekening houdt met de correcte data per toegelaten auto (massa en co²-uitstoot).

 

Twee documenten die 'k (deels) door nam:

CSBA_2014T1_C3_G1.pdf

CO2-cars-Oct 2013.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei ir_fuel:

De meerprijs voor elke optie is zuiver arbitrair en wordt bepaald aan de hand van 1 miljoen parameters. Het mooiste voorbeeld vind je bij Porsche als je naar de prijzen gaat zien van optionele stickersets (of nog erger, die stickers achteraf wilt bestellen). 0 relatie tussen kostprijs/"ontwikkelkost" (stickers ffs) en de vraagprijs.

Op een BMW 1 is het tegenwoordig standaard halogeen en optioneel LED koplampen (en dan nog bijbetalen als je ze adaptief wilt). Meerprijs op de goedkoopste 1 is 1500 euro voor adaptieve leds ipv halogeen. Bij Porsche krijg je standaard bixenon koplampen op je 911, en wil je full adaptive led betaal je 2.5K bij. Waarom moet dat bij Porsche 1K meer kosten dan bij BMW, terwijl je al van xenon komt ipv halogeen? En zo kunnen we bezig blijven. De regel is simpel he: "hoeveel wil de klant er voor geven", en de @ICM dooddoener dat 1K extra opties op een auto van 100K "minder" is dan 1K op een auto van 25K.

Klopt. Optieprijzen zijn vaak procentueel verbonden met de waarde vd auto.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ze veel meer het gevolg zijn van een jarenlang gegroeide ervaring in "wat wil de klant er voor geven", veel meer dan van een %-ele berekening obv de waarde van de auto. De verwarmde koplampsproeiers waar je bij Benz nog altijd dik voor mag bijdokken kosten op een S-klasse toch ook niet 't driedubbele van op een A-klasse?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago, ir_fuel said:

Er is nog hoop @The Swede !

Net spuitend klaar gekomen.

 

1 hour ago, BMWMB said:


Het ging over rijdynamiek.

Citroen DS3 kopen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minutes ago, Polygoon said:

Geen mop, dat rijdt best goed! 

Was ook geen mop. Ken geen enkele BMW die zo lollig rijdt. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minutes ago, The Swede said:

Was ook geen mop. Ken geen enkele BMW die zo lollig rijdt. :)

Toch liever mijn BMW dan een DS3, eerlijk gezegd. En ja ik heb er genoeg mee mogen rijden ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt.
Voorbeeld: vorige week heeft BMW AG per direct besloten om de productie van de F2x 116d EDE stop te zetten. Ontzettend populaire variant op onze markt, doch slechts 3% van de wereldverkoop in 1 Reeks... Niet rendabel meer dus.


Super!!
Alleen de 116d of alle 3 cilinder onzin?
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei ir_fuel:

Toch liever mijn BMW dan een DS3, eerlijk gezegd. En ja ik heb er genoeg mee mogen rijden ...

Ook als je vergelijkt met je eerste 1? Want dat je huidige plezanter zal rijden zal wel logisch zijn. Maar dus los van de motor gekeken dan? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid