ir_fuel 58.282 Geplaatst: 7 juni 2018 Geplaatst: 7 juni 2018 21 hours ago, wooter said: en je Samsung/LG/HTC/... gewijs enkel nog maar de overschotten van de markt kan kopen In vergelijking met? Quote
Gast wooter Geplaatst: 21 juni 2018 Geplaatst: 21 juni 2018 https://electrek.co/2018/06/21/vw-all-electric-race-car-fastest-time-in-pikes-peak-qualifying-round/ In kwalificatie is de elektrische VW 11 seconden sneller dan de 2e. Quote
Gast wooter Geplaatst: 21 juni 2018 Geplaatst: 21 juni 2018 Ik vind het trouwens een machtige wagen... Iets voor Le Mans? Quote
tuscani 11.794 Geplaatst: 21 juni 2018 Geplaatst: 21 juni 2018 als ze elke ronde een half uur mogen pitten om bij te laden. pp is 20 km lang lees ik, lm rond de 13km wel een agressief bazeke. Quote
tuscani 11.794 Geplaatst: 22 juni 2018 Geplaatst: 22 juni 2018 nog een weetje. iemand die dit al wist en er al ervaring mee heeft? https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180523_03526767 https://www.stroohm.be/wie-mag-parkeren-op-plaats-met-laadpaal-2/ Hybrides mogen publieke laadpalen niet gebruiken ! Vreemd toch? Quote
Gast wooter Geplaatst: 22 juni 2018 Geplaatst: 22 juni 2018 Interessante piste. Nu, om eerlijk te zijn... Aan de ene kant heb ik genoeg range dat ik niet bij elke keer parkeren aan een lader moet. Maar anderzijds komt het ook weer vaak voor dat als ik dan eens 6 uur in een stadscentrum of shopping zit, er weer een hybride aan een van de weinige laadpalen hangt, en al lang is opgeladen. Dat is wel irritant, maar ik moet toegeven dat als ik sta te laden in Nederland naast 13 andere laadpalen, ik ook niet mijn auto kom verplaatsen als ie vol is. Oplossing is gewoon meer laadpalen voorzien. In Noorwegen waren parkings vroeger uitgerust met stroom om je motorverwarming op aan te sluiten; nu worden deze plekken allemaal omgebouwd zodat elke parkeerplaats een laadpunt kan zijn voor een elektrisch voertuig. Quote
tuscani 11.794 Geplaatst: 22 juni 2018 Geplaatst: 22 juni 2018 het is serieus dubbel. als je de tekst leest kan je alle kanten uit. het mag helemaal niet, en anderzijds kan er een aanpassing zijn van de gemeente/stad. maar daar kan je naar raden. want ze mogen dus bij de letter van de wet je hybridewagen wegslepen. was er wat op aan het zoeken, omdat ik vanavond ergens ga eten en er net zo een parkeerplaats is in de buurt van het restaurant. maar ik mag er dus niet gaan staan, als ik het goed begrijp. Quote
Framfy 559 Geplaatst: 22 juni 2018 Geplaatst: 22 juni 2018 36 minuten geleden, tuscani zei: Hybrides mogen publieke laadpalen niet gebruiken ! Vreemd toch? Bwa. Beetje zoals niet-gehandicapten een parkeerplaats voor gehandicapten niet mogen gebruiken. Quote
Gast wooter Geplaatst: 22 juni 2018 Geplaatst: 22 juni 2018 De basis zit 'm in de wetgeving: Quote h) Een onderbord waarop het hiernavolgend symbool is afgebeeld, duidt aan dat het parkeren voorbehouden is voor elektrische voertuigen. Elektrische voertuigen. De categorie van voertuigen mag worden afgebeeld op dit onderbord. Voorbeeld : Meerdere categorieën van voertuigen mogen op dit onderbord worden vermeld. i) Het onderbord M19 bedoeld in artikel 65.2, duidt aan dat het parkeren voorbehouden is voor speed pedelecs. j) Het onderbord M20 bedoeld in artikel 65.2 duidt aan dat het parkeren voorbehouden is voor fietsen en speed pedelecs. Jouw hybride kan niet beschouwd worden als een "elektrisch voertuig" want het is een hybride. Je mag er dus niet parkeren. Ik mag er wel parkeren omdat mijn auto een voertuig is met enkel elektrische aandrijving. Ik mag er zelfs parkeren zonder te laden, volgens de wetgever. https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/253-art70 Quote
Gast wooter Geplaatst: 22 juni 2018 Geplaatst: 22 juni 2018 Op zich vind ik de wetgeving nog "ok": als mijn batterij vol is moet ik niet me haasten om ergens anders te parkeren. Quote
tuscani 11.794 Geplaatst: 22 juni 2018 Geplaatst: 22 juni 2018 25 minuten geleden, wooter zei: Ging je er ook laden? neen ik wou gewoon tesla rijders een hak zetten. maar dit gezegd zijnde, mag ik er zelfs niet staan voor te laden. ik mag een speciale zone binnenrijden in de stad, maar als mijn batterij plat is, en ik diesel begin te verstoken, mag ik volgens de letter van de wet niet bijladen op zo'n parkeerplaats. de logica is wat zoek. Quote
Gast wooter Geplaatst: 22 juni 2018 Geplaatst: 22 juni 2018 Ja en nee... Jij kan nog diesel bijvullen om door te rijden. Anderen, met elektrische voertuigen, niet. Het is me echt nog nooit overkomen, maar ik kan me voorstellen dat iemand met een i3 of Zoe minder begrip zou hebben als ie echt wel zou moeten laden en daar een hybride de plek onnodig inneemt. Bovendien laden veel van die hybrides aan zo een laadpalen aan maximum 3kW, omdat de ingebouwde lader natuurlijk gekozen is door de constructeur met in het achterhoofd dat je met een hybride gewoon terug aan een tankstation kan staan als je halverwege je trip te weinig elektriciteit hebt. Een elektrisch voertuig kan vaak aan 7kW of zelfs sneller en meer laden. De mijne doet 17kW. Quote
stijn82 117 Geplaatst: 22 juni 2018 Geplaatst: 22 juni 2018 Tijdelijk probleem, plugin hybrides gaan het niet lang meer uitzingen. BMW stopt met de 330e en 530e, binnenkort worden deze normaal opgevolgd door de i4, i5... Quote
Gast wooter Geplaatst: 22 juni 2018 Geplaatst: 22 juni 2018 Klopt, en we vergelijken ook een land met nog geen 2000 laadpalen terwijl Nederland er 8000 heeft. Quote
tuscani 11.794 Geplaatst: 22 juni 2018 Geplaatst: 22 juni 2018 9 minuten geleden, stijn82 zei: Tijdelijk probleem, plugin hybrides gaan het niet lang meer uitzingen. BMW stopt met de 330e en 530e, binnenkort worden deze normaal opgevolgd door de i4, i5... dat is puur door de nieuwe maatregel ivm co-waarden. waarom is mercedes anders nog bezig aan een nieuwe plug-in hybride met dieselmotor? Quote
tuscani 11.794 Geplaatst: 22 juni 2018 Geplaatst: 22 juni 2018 28 minuten geleden, wooter zei: Ja en nee... Jij kan nog diesel bijvullen om door te rijden. Anderen, met elektrische voertuigen, niet. Het is me echt nog nooit overkomen, maar ik kan me voorstellen dat iemand met een i3 of Zoe minder begrip zou hebben als ie echt wel zou moeten laden en daar een hybride de plek onnodig inneemt. Bovendien laden veel van die hybrides aan zo een laadpalen aan maximum 3kW, omdat de ingebouwde lader natuurlijk gekozen is door de constructeur met in het achterhoofd dat je met een hybride gewoon terug aan een tankstation kan staan als je halverwege je trip te weinig elektriciteit hebt. Een elektrisch voertuig kan vaak aan 7kW of zelfs sneller en meer laden. De mijne doet 17kW. ik dacht dat er bij mij 7.5kw opstond als laadvermogen Quote
Gast wooter Geplaatst: 22 juni 2018 Geplaatst: 22 juni 2018 1 minute ago, tuscani said: ik dacht dat er bij mij 7.5kw opstond als laadvermogen Jouw auto ken ik zo niet, wat er aan lader in zit. Bij de Hyundai en Jaguar blijken er enkel enkelfase laders in te zitten, en ben je dus afhankelijk van de aansluiting in enkele fase van zo een laadpaal. Maar goed, 7kW is nog altijd niks in vergelijking met 22kW palen of snelladers van 50 tot 120kW. Quote
Gast wooter Geplaatst: 22 juni 2018 Geplaatst: 22 juni 2018 4 minutes ago, tuscani said: waarom is mercedes anders nog bezig aan een nieuwe plug-in hybride met dieselmotor? Omdat ze achter lopen met hun EV aanbod. Quote
tuscani 11.794 Geplaatst: 22 juni 2018 Geplaatst: 22 juni 2018 36 minuten geleden, wooter zei: Een elektrisch voertuig kan vaak aan 7kW of zelfs sneller en meer laden. 4 minuten geleden, wooter zei: 7kW is nog altijd niks in vergelijking met 22kW palen of snelladers van 50 tot 120kW. wat is het nu? het eene moment schrijf je dat elektrische wagens aan 7kw (of) meer kunnen laden als er dan iemand schrijft dat zijn hybride dat ook kan, is 7kw traag als de pest, want is het opeens 22kw ik moet eerlijk toegeven dat ik je meermaals kwijt ben. Quote
Gast wooter Geplaatst: 22 juni 2018 Geplaatst: 22 juni 2018 Dat is overigens inderdaad de moeilijkheid... Wanneer slaat de balans over dat een EV interessanter wordt... Fiscaal is het al een done deal, maar blijft het steken qua beschikbaarheid van modellen. Eens dat eerste model dat qua budget in dat segment van de 3-reeks/A4/C klasse beschikbaar is, gaat dat leunen op het marktaandeel van de klassieke auto's. Iedereen weet dat het komt, niemand wil dat het gebeurt want als je te vroeg op de markt komt kost het je enkel geld, en als het gebeurt wil je niet de laatste zijn. Quote
Gast wooter Geplaatst: 22 juni 2018 Geplaatst: 22 juni 2018 3 minutes ago, tuscani said: wat is het nu? het eene moment schrijf je dat elektrische wagens aan 7kw (of) meer kunnen laden als er dan iemand schrijft dat zijn hybride dat ook kan, is 7kw traag als de pest, want is het opeens 22kw ik moet eerlijk toegeven dat ik je meermaals kwijt ben. Ik haal er 7kW bij omdat de I-Pace beperkt is tot 7kW. Voor een 20kW batterij van een Zoe niet zo een groot probleem, maar voor een 90kW batterij van een I-Pace wel. En de Zoe ondersteunt 22kW dus die kan je op een uurtje vol hebben. Quote
Framfy 559 Geplaatst: 22 juni 2018 Geplaatst: 22 juni 2018 1 uur terug, wooter zei: De basis zit 'm in de wetgeving: Jouw hybride kan niet beschouwd worden als een "elektrisch voertuig" want het is een hybride. Je mag er dus niet parkeren. Is dat wel zo? In de wegcode wordt "elektrisch voertuig" niet gedefinieerd; in de technische eisen evenmin. Het "hybride elektrisch voertuig" is wel gekend in de technische eisen. En een "hybride elektrisch voertuig" lijkt mij toch een elektrisch voertuig te zijn. Mij zou het verbazen dat je strafrechtelijke kan veroordeeld worden om met een hybride elektrisch voertuig te parkeren op een parkeerplaats die voorbehouden is aan elektrische voertuigen. Quote
Gast Dirk75 Geplaatst: 22 juni 2018 Geplaatst: 22 juni 2018 https://www.mo.be/analyse/wie-betaalt-de-groene-rekening-van-de-elektrische-auto Wie betaalt de rekening van de elektrische auto? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.